Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

Nej, han har inte utbildat den själv. Det är den hästen han fått hjälp med och det syns. De andra har han själv tagit "fram" och där syns det att han saknar en del utbildning.
 
Ibland är det också så att man ser något som man ser som alldeles FEL! Men att just det lär dig väldigt mycket. /T_B

EXAKT!!! :bump:
Jag brukar råda folk som frågar mig att gå och titta på allt de har tid, råd och möjlighet till. Är det alldeles hemskt vet man ju i alla fall hur man INTE vill göra! :p
 
Problemet är att många "blåbär" inte ser att det är dåligt och därmed tror att det är rätt om det paketeras på ett snyggt sätt.
Men i sak håller jag med er, desto mer man ser desto mer lär man sig om mål och icke-mål.
 
Finns de i Sverige eller måste man utomlands?

Det är lätt att säga att gräset alltid är grönare på andra sidan. Det finns massor att upptäcka där ute, men ibland finner man att det som finns hemmavid kanske inte är så tokigt.

Jag besökte nyligen ett ställe som har ett mycket gott renomme´ men som visade sig vara, enligt min åsikt, mindre roligt bakom kulisserna...
 
Det här dravlet med att Bent skulle förestå en sekt är ju rent löjligt, jag ställer mig högst tvivlande till om de som skriker "varg" egentligen har någon koll på vad som är en sekt... För det är ju så att det finns definitioner på det hela. En vanlig definition är i sju punkter av Roy Wallis:

1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, d.v.s. alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, d.v.s. man har olika levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, d.v.s. kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

Men det finns mer information än så att få:

Susning.nu

Wikipedia.org

Ortodoxakyrkan.se

Religionochfrihet.org

Analyskritik.press.se

Och när ni läst igenom och fått ett hum om vad som egentligen definierar en sekt går man in på denna länk: Bonewit's Cult Danger Evaluation Form och fyller i för att få en rimlig värdering av det hela. Denna sida har sitt ursprung i nyhedniska kretsar men går utmärkt att implementera på andra grupperingar också. Den har funnits med länge (som synes på versionhistoriken) och anses vara en av de bättre värderingsformulären som finns tillgängliga.
 
Re: VInklar/samling - SEKT

:cool: *hukar* - Det är ju precis så som det upplevs av utomstående......Den som tillhör sekten upplever sig som fullständigt normel, alla andra är galna. Jag tillhör ju en lite annorlunda sekt så jag vet att alla andra är galna. :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :rofl: :rofl:/T_B
 
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
- Tja, ridderskapet går nog att klämma in här... Dock är ju inte AR något som är tillgängligt enbart för den som har ingår i ridderskapet, som ju faktiskt är fullständigt valfri.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
- Nope
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
- Inget som är allmängiltigt, det finns de som tenderar att ha en sådan attityd men det kan nog inte anses unikt för just AR
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
- Återigen, enskilda personer kan ha denna konflikt, men jag upplever inte att det är centralt styrt.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, d.v.s. alla troende är ett prästerskap.
- Eh, nä...
6. Sekten är etisk och asketisk, d.v.s. man har olika levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
- Om man räknar kurser och inköp av litteratur som tid och pengar så kanske, men nä, det kan jag nog inte påstå att det stämmer. Det är ingen som betalar tionde
7. Slutligen är sekten totalitär, d.v.s. kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
- Och nä, inte det heller...

Vill man kan man få de flesta föreningar och organisationer till att vara en sekt, men läs på lite mer så ser du nog att det inte är så enkelt som man kan tro...
 
Re: VInklar/samling - SEKT

Japp, det är ju det som är så farligt. Att den som är inne i sekten inte ser det, men kan man lite om det där med sekter så ser man dock att det saknas några vitala saker:

- inga pengar krävs av dig (såsom tionde och liknande)
- medlemmar skärmas inte av från familj och vänner
- du kan lämna gruppen utan att bli straffad för det
för att nämna några av de mest karakteristiska symptomen.

Om en gruppering människor som trivs tillsammans och uppskattar en persons kunskap är det många, många som kan klassas in under avdelningen sekt...
 
Re: Vinklar/samling -> SEKT

Lite tillspetsat:
- "inga pengar krävs av dig (såsom tionde och liknande)"
Det kostar pengar att rida för N.N.
- "medlemmar skärmas inte av från familj och vänner"
Jodå, dom begriper ju inte hur viktigt detta är.....Och varför alla pengar skall gå till hästar och kurser istället för mat till barnen.
- "du kan lämna gruppen utan att bli straffad för det
för att nämna några av de mest karakteristiska symptomen."

Men du blir straffad. Att bli utslängd i kylan och behandlad som luft är ett av de mest effektiva straff som finns. Kallas tex för mobbning i skolan. I Västindien dödar man människor med utfrysning.(Voodoo)

Nu säger jag inte att det är så här med någon speciell tränare. :devil: :devil: :devil: Men det kan upplevas så här av dem som har kommit på kollisionskurs med tränare och hans/hennes hov av en eller annan anledning.
Händer hela tiden, och INTE bara inom barocken. (Eller dressyren, men bedömningssporter är mer sårbara, hoppningen är ju mer självreglerande. Dock kan det bli svårt att få komma med på träningar där också, om man inte har rätt umgänge.)mvh/T_B
 
Det är en sak som jag undar över, är han medveten om hur han höjs till skyarna av medlemarna?
För det var för mig en stor besvikelse att se nivån. Som det är upptrissat så var jag beredd att se något som får SRS att se ut som en lokal ridklubb. Och vad fick jag se? Det som kan räknas som bra på en lokal ridklubb.
Alltså är jag nästan säker på att dom som trissar upp honom har noll koll och kunskap, vilket inte borde vara nån överaskning :)
När jag lyssnade på folk när dom pratade om vad de hade sett så lös det tydligt igenom. Det visste inte ett smack.
 
Re: VInklar/samling - SEKT

jag håller fullständigt med dig,dom andra får leva sin värld och tro vad dom vill.
vi som känner bent vet hur han är och funkar utanför hästvärlden också,folk som klagar på han tror jag e folk med för lite att göra som inte har en susning. :D
 
Re: Vinklar/samling -> SEKT

Det kostar pengar att rida för N.N.

Men visst är det så, det kostar pengar att rida för en instruktör. Däremot kan jag inte se att det klassas som motsvarande tionde. :-)

Jodå, dom begriper ju inte hur viktigt detta är.....Och varför alla pengar skall gå till hästar och kurser istället för mat till barnen.

Hehe, skillnaden ligger ju i att i den verkliga sekten är det ledaren som uppmuntrar avståndstagande från omgivningen.

Men du blir straffad. Att bli utslängd i kylan och behandlad som luft är ett av de mest effektiva straff som finns. Kallas tex för mobbning i skolan. I Västindien dödar man människor med utfrysning.(Voodoo)

Då är frågan, förekommer det i den gruppering som omtalats här? Inte i organiserad form i alla fall, men människor är människor... Tyvärr förekommer det ju på många andra håll.

Det är det som är det svåra, människor orkar ofta inte stå på egna ben utan lutar sig mot någon de känner förtroende för, varpå det lätt får konstiga effekter. När en grupp människor beundrar en viss person är det svårt för den personen att inte låta det gå denne åt huvudet. Det ska dock klargöras här att jag verkligen inte upplever detta som ett problem inom AR.
 
Det är klart att han fattar. han är ju en affärsman ut i fingerspetsarna. Han hade varit en gudabenådad försäljare, vad han än gav sig in i. Om han INTE varit medveten skulle han väl inte startat kaffeförsäljning, haft det ridhus han har med nationalistiska inslag, startat en avancerad ridshop med utrustning så samlande och skarp att endast några hundra människor i världen klarar av det, skrivit egna böcker och så vidare. Framför allt hade han inte startat en akademi, med speciella prov för deltagarna. Han är onekligen skicklig på allt runt omkring!

Om inte annat, han har ju hörsel - han måste höra när publiken drar efter andan när han visar upp "skolor" på sina hingstar. Den gången jag var där, dominerades publiken av folk som tyckte det var fantastiskt. Det säger ju också en del om ridkunskapen.
 
Jo det är kanske så :)
Tråkiga för mig är att den enda jag har funderat på som skulle kunna vara till hjälp om man kör fast inte håller måttet.
Så det blir nog att dra till Spanien eller Portugal.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 772
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 406
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 576
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp