Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

Sv: Re: VInklar/samling

Fio, din kritik kan jag inte ta på allvar av två anledningar.
1. Du hugger som en pitbullterrier på ALLT som dessa två användare skriver. Djurjouren i detta fall hade lika gärna kunnat visa ett videoklipp på världens bästa ryttare, och du hade sågat det i alla fall. "Vem" verkar vara viktigare än "vad" i dina ögon?

2. Jag (och några till ;)) är av åsikten att man inte kan rätta till allt på en gång. (Jag fick till exempel ha kvar mina spretande ben rätt länge, men de föll på plats av sig själv, under den kurs som handlade om "pinch-sitsen".) Denna ryttare fick kanske behålla några av sina fel, men kanske man började med att få bukt med det grövsta - nämligen den att sätta hästen i obalans och tvinga den att spänna sig, genom att sitta och jucka? Dessutom - om man är ovan vid en rörelse (eller icke-rörelse för den delen) så kanske man måste få lov att överdriva den lite till en början? Tills man lär sig moderera?
Om jag ger en liten unge en verktygslåda, och visar ungen hur man spikar spik med hammaren, skruvar skruvar med mejseln, knipsar med tången, tror du inte att ungen kommer att utföra dessa saker lite överdrivet och kanske lite "klumpigt" till en början?
Huvudsaken som jag ser det är att ungen gör något alls, tar till sig verktygen och blir villig att lära sig. Istället för att envist tjafsa emot och försöka knipsa av spiken med skruvmejseln...
 
Sv: Re: VInklar/samling

"Jag åker inte ut till någon träning i Sverige och förväntar mig få se fantastisk ridning för enligt erfarenhet så finns den inte här iallafall "

Nähä! :) Men tycker du att det är bra / rätt, att det finns en massa instruktörer som lär ut dålig ridning? (Och nu syftar jag inte på någon speciell, utan bara på dem som du syftar på i raderna jag citerade)
Varför ska man inte ha högre krav på de som lär ut ridning, än vad vi har i Sverige?
 
Sv: Personliga reflektioner.

Jag gillar också ledstjärnorna inom AR, och det är många av dem jag tagit till mig. (Eller, rättare sagt, jag finner väldigt många av dem sympatiska för jag är också av den sorten som tycker att man ska vara snäll mot hästar. Men jag har iofs många gånger fått omvärdera vad som är snällt.)
 
Sv: Re: VInklar/samling

Ojojoj, vad mkt aggressioner du fick ut där, hoppas att det känns bättre nu *klappar på huvudet*.
Jag förväntar mig inte att du ska vara trevlig mot mig, jag personligen bryr mig inte så mkt, jag är (tyvärr) van vid personer som du och tar inte åt mig, jag vet att du inte förstår bättre och att du egentligen inte menar att vara så som du är, du bara är sån och det är ok för min del.

Men däremot så förväntar jag mig att på ett forum som mestadels besök av vuxna människor finna en trevlig diskussionston och det ska till och med du med lite ansträngning kunna prestera. Det finns massor av människor som blir ledsna när du beter dig som du gör och det är lite ondödigt. Det är mkt trevligare att diskutera normalt. Har du försökt nån gång? Pröva, det är faktiskt trevligt.
Och en sak till när jag ändå är på G, försök att inte hänga upp dig på alla små detaljer som nån sagt nån gång. Varför ska du alltid hålla på och dra upp sånt som varit?
Är det när argumenten tryter som du tar till det eller är det nått du inte tänker på att du gör?
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jag hugger på alla som säger att det vi gör är rätt det andra gör är fel och av någon konstig anledning finns det bara 2 här som säger på det viset.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Oh, den galan ska vi oxå gå på *längtar*.
Det där med bra ridning är svårt och det ligger nog mkt i det du säger att förväntningarna ödelägger en del.
Men ibland så finner man otroliga ryttare som inte ens vet om det. Senast igår tex så var det en dam i 40 årsåldern som var och provred en av mina hästar. Hon hade lärt sig rida på äldre dar, i tre år bara på en helt vanlig liten islandshästridskola och hon hade en sits som var gudomlig och oerhört mjuka precisa hjälper, jag var hänförd men själv beklagade hon sig och ursäktade sig att hon inte kunnde rida så bra och hur rädd hon var för att förstöra sin blivande häst.
Detta får mig att vilja kolla upp hennes tränare som är en vanlig enkel tjej som driver en liten turridningsfirma. Denna tränare måste vara fantastisk. Det är det som jag tycker är så kul, när man minst anar det så dyker det upp små fina guldkorn och det gör mig jätteglad!!!!!!
 
Sv: Re: VInklar/samling

imported_Dreamer skrev:
"Jag åker inte ut till någon träning i Sverige och förväntar mig få se fantastisk ridning för enligt erfarenhet så finns den inte här iallafall "

Nähä! :) Men tycker du att det är bra / rätt, att det finns en massa instruktörer som lär ut dålig ridning? (Och nu syftar jag inte på någon speciell, utan bara på dem som du syftar på i raderna jag citerade)
Varför ska man inte ha högre krav på de som lär ut ridning, än vad vi har i Sverige?


Nej jag tycker inte det är varken bra eller rätt men nu har inte det svenska systemet kommit längre än såhär och då kan man inte förvänta sig underverk heller och vet man om det blir man inte heller besviken.
Ärligt talat tror jag inte kvaliten i ridningen kommer att nå upp i den standarden som finns utomlands därför att våra traditioner hänger liksom inte med och har väl knappast gjort det heller sedan några få bra föll ifrån.
Skulle vi ha dom höga kraven skulle det inte finnas några instruktörer kvar och riktigt så svart eller vitt är det faktiskt inte
 
Sv: Re: VInklar/samling

Det kanske är så att jag är noggrannare än de flesta andra. Det är klart jag kan kontrollera hans bogar enl de mått som de flesta brukar ha. Jag försöker vara noggrannare, skjuta tyngdpunkten på millimetern när. Vad jag vet är det inte många som håller på med så noggrann ridning. Och du kan väl släppa filmen DJ visade, det var en HELT ovan ryttare som tog steg ett av 700.000. Kom förbi och titta på när jag rider vet jag. Jag kan t o m sätta på te och bjuda på kakor. Jag piaffar inte, men min häst jobbar faktiskt ganska bra nu.

Vänliga hälsningar från Anna-Karin
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jag försöker säga det en gång till: Jag anser inte att vår tränare är den enda rätta! Jag är fullkomligt övertygad om att det finns jättemånga duktiga tränare runtom i sverige och världen. De flesta anses dock inte vara gurus såsom Bent anses, de har heller inte startat ambitiösa akademier och ger ut böcker. Det är DET jag vänder mig mot. Jag bryr mig inte om Lotta Bengtsson i Åmål kanske inte har full kontroll på ridningens alla mekanismer när hon tränar sina 37 elever. Jag tycker det är synd när Bent uppvisar stora ridkunskapsbrister eftersom han har så stor genomslagskraft.

Förstår du vad jag menar?

För tydlighetens skull: DET FINNS JÄTTEMÅNGA BRA RYTTARE OCH TRÄNARE I LANDET!
 
Sv: Re: VInklar/samling

fio skrev:
Tyck synd om dig själv istället för det lär du behöva i framtiden när du ser dig omkring och upptäcker att allt inte är svart eller vitt , jag står och har alltid stått på egna ben , jag börjar inte gråta så fort någon inte håller med mig eller tycker jag rider något bra.
Jag försöker inte pracka på folk att tycka som jag eller försöker hävda att dom är okunniga om dom inte tycker det jag gör är bra. Det är ett av dom största misstagen som du gjort på detta forumet.

Hur kan du ens i din vildaste fantasi ens tro att någon skall vara trevlig mot dig när du beter dig som en obstinat tonåring som inte vill se längre än näsan räcker och kallar andra för idioter för dom inte ser samma sak som du?

Hur många gånger har du inte "hotat" med att sluta skriva här för att ingen förstår dig??
Det vore ju synd om det skulle ske men det kanske kan ge dig en fingervisning om hur folk faktiskt upplever dig. Om du slutar formulera dig så svart eller vitt så är jag säker på att du faktiskt kan lära dig något och att vi andra kan få en chans att lära oss något av dig oxå.

Du är rolig du, fio. Du får mig att skratta gott många gånger, fast kanske inte på det sätt som du förväntat dig. Jag har läst rätt många inlägg från dig, och det är slående hur det retar dig när någon inte rullar över på rygg och visar sig imponerade av dina meriter, hur någon har mage att ifrågasätta och hävda att deras egen utbildningsväg, som skiljer sig från din, är bra och tänkvärd.

Riktigt rolig är du när du klagar på att Djurjouren "hotat" med att sluta skriva här, när du i nästa andetag tycker att Carmenzita får väl sluta då, om hon hon inte pallar för dina rallarsvingar. Var finns logiken?

Vem är det som beter sig som en obstinat tonåring? Och vem lär sig något av vem?

Personligen tycker jag att du är riktigt insinuant och fjantig många gånger, vilket knappast gör att man får något större förtroende för dig och dina kunskaper, även om du säkert är en duktig ryttare.

Jag tycker inte direkt att du bidragit med särskilt mycket kunskapsmässigt, däremot är du otroligt benägen att tala om vilka fina hästar du har, vilka internationellt kända tränare du tränat för, vilka tävlingar du deltagit i. Allt detta är säkert mycket trevligt för dig, och du är att gratulera om du njuter av ditt ryttarliv. Men du verkar ändå sakna en dimension? Det verkar som om du har en gnagande känsla av att det kanske finns något mer?

Nu ligger det inte för mig att diskutera träningsmetoder och ridteknik på ett forum, den biten får andra ta. Men jag vill ju påpeka att jag sett både Djurjouren och Carmenzita rida, jag tränar för samma tränare - och jag tror att du missuppfattat det mesta av det konceptet. Just för att du blir så arg kanske, för att man gör på ett annat sätt?

Jag är en tämligen tolerant person, och alla får bli saliga på sin tro, det vore ju fånigt att tro att alla skulle gilla samma metod, vare sig det nu gäller hästar eller ryttare. Så din metod är säkert bra för dig, medan andra söker andra vägar.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Sedan beror det lite på hur man definierar bra ridning. Jag har sett mycket bra ridning på kurser av elever. Det låter som du tror att jag förväntar mig att se svår dressyr vart jag än vänder mig. För mig finns det bra/god ridning på alla nivåer, allt från nybörjare till H. Schmidt. Ambition och viljan att lära tycker jag kan räcka för att en ryttare på låg nivå ska uppvisa god ridning.

Det jag försökte få fram var en teori om att Bent är så höjd till skyarna av så många och andra tycker han är mer eller mindre dålig. Förväntar man sig då att se perfekt ridning på perfekta hästar, ja då förstår jag att man blir besviken. Jag har sett Bent rida ett flertal gånger på kurs, jag har sett honom förvandla hästar så som jag såg Borba förvandla hästar för ett tag sedan. Ingen av dem är perfekt, men det finns det ingen som är.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Eftersom du tränar för samma tränare så förväntar jag mig inget annat svar än just det du givit. lite tråkigt faktiskt men sekter har väl en tendens till att just bli tråkiga och enkelspåriga......
 
Sv: Re: VInklar/samling

Carmenzita skrev:
Jag tycker det är synd när Bent uppvisar stora ridkunskapsbrister eftersom han har så stor genomslagskraft.


Det där kan passa in på vilken tränare som helst, det finns fler tränare som ger ut böcker och som har hela dressyrsverige i sin hand dvs säkert 1 miljon mer elever och åskådare än vad Bent någonsin kommer nå ut till men inte ser jag dig ge dig på dessa på dressyrforumet direkt, Varför anser du att dåliga tränare , dålig ridning är helt OK när det görs i tävlingsdressyrens namn men river upp himmel och jord så fort Bent råkar nämnas??
 
Sv: Re: VInklar/samling

fio skrev:
Eftersom du tränar för samma tränare så förväntar jag mig inget annat svar än just det du givit. lite tråkigt faktiskt men sekter har väl en tendens till att just bli tråkiga och enkelspåriga......

Nåja, nu var det ju inget svar - vad skulle jag ha svarat på? - utan bara ett litet inlägg i all enkelhet.

Att du tycker det var ett tråkigt inlägg var ju synd, när jag tycker du är så skrattretande.

Vad beträffar sekter, så har jag ingen aning om hur sådana beter sig så där kan jag inte uttala mig. Men vad beträffar enkelspårighet i kombination med mig själv så kan jag meddela att jag enbart är enkelspårig när det gäller en sak. Och det har inget med ridning att göra.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Varsegod att plocka fram alla dom inlägg där jag skrivit att min väg är den enda rätta eller där jag skrivit att jag enbart har en väg att gå, eller där jag blivit arg för att folk inte velat gå min väg.

Du lär ha att göra hela detta året ut..........

Själv kan jag säkert dra upp 100 inlägg där C och DJ säger just detta.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Nenne1 skrev:
Men vad beträffar enkelspårighet i kombination med mig själv så kan jag meddela att jag enbart är enkelspårig när det gäller en sak. Och det har inget med ridning att göra.

Nej det har med din tro att göra
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 576
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 523
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp