Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

Sv: Re: VInklar/samling

Carmenzita skrev:
Det är klart att han fattar. han är ju en affärsman ut i fingerspetsarna. Han hade varit en gudabenådad försäljare, vad han än gav sig in i. Om han INTE varit medveten skulle han väl inte startat kaffeförsäljning, haft det ridhus han har med nationalistiska inslag, startat en avancerad ridshop med utrustning så samlande och skarp att endast några hundra människor i världen klarar av det, skrivit egna böcker och så vidare. Framför allt hade han inte startat en akademi, med speciella prov för deltagarna. Han är onekligen skicklig på allt runt omkring!

Om inte annat, han har ju hörsel - han måste höra när publiken drar efter andan när han visar upp "skolor" på sina hingstar. Den gången jag var där, dominerades publiken av folk som tyckte det var fantastiskt. Det säger ju också en del om ridkunskapen.

Suck. Är nu då inte BB-elev, men jag blir rätt trött på att höra så mycket skit om honom, ärligt talat. Jesus Christ, gott folk... (Detta exempel som jag citerat är ju då bara en liten del av skörden, känn dig inte utpekad, Carmenzita!)

Har Bent nånsin sagt att han är Gud? Har han tvingat någon att beundra sig? Hej och hallå. Han bara lever sitt liv som han väljer att leva det. Han råkar ha erfarenheter som de flesta andra av oss aldrig kommer att kunna få, och han är villig att dela med sig av det han vet. Han gör det på sitt eget sätt, för han är en egen individ. Det har han rätt att göra, precis som vi kan välja hur vi lever vårt liv.

Visst, han är en mer "offentlig person" än de flesta av oss, men det betyder ju inte att man behöver såga honom totalt. Även offentliga personer kan bemötas med respekt. Jag har då aldrig hört att BB skulle sagt att han är bättre än alla andra. Han är väl på sin resa som vi alla är. Om nån tycker att de vill lära sig av de specifika saker han råkar bygga sin ridning på så är det vars och ens ensak.

Jag anser att han nog kan ge folk mer än de kan få på sin lokala ridskola. Åtminstone om standarden är som här. Hörde nu senast att en instruktör hade sagt följande: "Du måste dra hårdare i tyglarna och sen hålla kvar draget". Hur uppmuntrande är det för eleverna då de betänker att det är hästens mun de massakrerar?

Det finns alltid folk som t ex börjar med stång för tidigt. Vi kan inte lägga det ansvaret på BB. Man hör vad man vill höra och väljer bort det man inte vill höra, tyvärr. På gott och ont, förstås. Men man kan inte klandra en person för att sådana som nån gång hört honom sedan förvanskar vad han har sagt och plockar delarna i fel ordning. Är det så, så vågar jag aldrig mer säga någonting om hästar åt någon.

Jag undrar också: Vad är normen för god ridning på dethär forumet? De flesta som yttrar sig verkar sitta inne med den ultimata sanningen. Det verkar väldigt enkelt, må jag säga. Om BB är dålig och alla på forumet är dåliga och tävlingsryttarna är dåliga och alla andra också är dåliga, så var hittar man då den goda ridningen? Och hur fastställer vi den normen?

"Sanningen ligger i betraktarens öga"
 
Sv: Re: VInklar/samling

"Jag anser att han nog kan ge folk mer än de kan få på sin lokala ridskola. Åtminstone om standarden är som här. Hörde nu senast att en instruktör hade sagt följande: "Du måste dra hårdare i tyglarna och sen hålla kvar draget". Hur uppmuntrande är det för eleverna då de betänker att det är hästens mun de massakrerar?"

Är rätt övertygad om att även den instruktören skulle kunna mönsterträna en häst till den graden att den börjar piaffera så fort den binds i pilarer. Och hugga bitar ur händerna om den inte får godis :)
 
Sv: Re: VInklar/samling

Självklart har han rätt att leva det liv han vill leva och göra precis som han vill! Jag var nog lite hård i mitt uttalande och det ber jag om ursäkt för. Jag är bara så grundligt trött på den övertro till Bent som finns. Jag tycker han är en mycket skicklig affärsman, och jag tycker ärligt att det är synd att det är så många som köper allt han gör med hull och hår.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Det som jag tycker är "farligt" med Bents lära är att han utan vidare sätter stångbettet i händerna på männskor som tidigare lärt sig rida på det sätt du beskriver, dvs ta tag och håll hårt....
I övrigt är jag full av beundran för Bent som affärsman :-)
 
Sv: Re: VInklar/samling

Mycket vettigt inlägg, håller med dej till punkt och pricka.

"Vad är normen för god ridning på dethär forumet? De flesta som yttrar sig verkar sitta inne med den ultimata sanningen. Det verkar väldigt enkelt, må jag säga. Om BB är dålig och alla på forumet är dåliga och tävlingsryttarna är dåliga och alla andra också är dåliga, så var hittar man då den goda ridningen? Och hur fastställer vi den normen?"

Detta med att folk verkar ha den ultimata sanningen, men det enda de kan skrika är "Bent är fel, fel, fel" - får mej att undra. Gamla lärdomar om att kunskap ger ödmjukhet, får det hela att ringa fel. Det konstruktiva, var har det tagit vägen?
Vad är den ultimata sanningen?
 
Sv: VInklar/samling

Den enda riktiga sanningen är att det inte finns någon riktigt sanning, och att det finns en sanning i allt.

Det finns ingen som sitter inne med den enda sanningen, jag anser att det är mer komplext än så. Alla människor tolkar verkligheten på olika sätt och ur olika perspektiv, se bara på detta med vittnesmål?! Har dom rätt eller har dom fel? Vi är bara människor, varken mer eller mindre, likväl som hästarna bara är hästar.

Jag var på en Bent kurs i våras (som fotdeltagare) och jag måste säga att mer ödmjuk person kan man ju få leta efter. Hörde aldrig att han påstod att det han gjorde var det enda rätta. Därmed inte sagt att jag är ngn helfrälst "bentian", jag ser honom som en mkt kompetent utbildare och ryttare. Men jag är fortfarande medveten att det finns mer kunskap att hämta från andra mkt kompetenta och duktiga utbildare ute i världen.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Är nog inte så många som gör ner BB som ryttare eller tränare. Det handlar mer om att han inte behöver ha samma regler som i andra.
Fel som skinner i nyllet på alla som var där ser man inte, andra hade blivit hängda för det.
Så om man ställer samma krav på honom så blir det bra.
För hur är det, du begär att jag ska rida bättre än Oliveira på en stökhäst på en helgkurs :) men BB behöver inte ens kunna stoppa sin egen häst i sitt eget ridhus på sin egen uppvisning :)
skillnad på regler :)
 
Sv: Re: VInklar/samling

Antti skrev:
Är nog inte så många som gör ner BB som ryttare eller tränare. Det handlar mer om att han inte behöver ha samma regler som i andra.
Fel som skinner i nyllet på alla som var där ser man inte, andra hade blivit hängda för det.
Så om man ställer samma krav på honom så blir det bra.
För hur är det, du begär att jag ska rida bättre än Oliveira på en stökhäst på en helgkurs :) men BB behöver inte ens kunna stoppa sin egen häst i sitt eget ridhus på sin egen uppvisning :)
skillnad på regler :)

Ah-sedär, jag har fått en god diskussion till stånd! Och visst, samma regler ska gälla för alla, men jag anser fortfarande inte att ordet diskussion = gräl. Varifrån har folk fått idén om att om man diskuterar på ett forum måste man vara arg och angripa varandra (och andra)? Man kan vara av olika åsikt på ett respektfullt sätt!
:)
 
Sv: VInklar/samling

Måste bara småle åt det tvärsäkra kommentaren om bilderna ovan! -Trevlig ponny, den kan du ha roligt med ett tag! *he* Där ser man hur lätt det är att döma och missbedöma online...

Jag tycker din häst ser fin och "rätt ihopplockad" ut efter vad som syns på bilden. Barockmässigt kan jag bara kommentera med tanke på den egna kallblodstravaren med sjumilarygg men en sjuhelsikes vilja och stolthet, att det känner bara du om den lämpar sig för dig och den ridning du vill syssla med.
-Om du kan låta den komma med allt den har kapacitet för och inte fastna för gott i träningen pga missförstånd eller forcering...

Hälsningar från en som kämpar på med en ofördelaktigt byggd häst som vill och en som borde kunna men helst slipper!
 
Sv: Re: VInklar/samling

Carmenzita skrev:
Självklart har han rätt att leva det liv han vill leva och göra precis som han vill! Jag var nog lite hård i mitt uttalande och det ber jag om ursäkt för. Jag är bara så grundligt trött på den övertro till Bent som finns. Jag tycker han är en mycket skicklig affärsman, och jag tycker ärligt att det är synd att det är så många som köper allt han gör med hull och hår.


Liksom som du köper allt din tränare säger med hull och hår (enligt vad du själv säger), vari ligger skillnaden???
 
Sv: Re: VInklar/samling

Fast det säger ju sig självt, om man rider för någon som låter det ta tid, och där man lägger ner mycket energi på detaljerna, som "ni andra" inte har tid med, så får man bättre kvalitet. Det man gör mycket och ofta, det blir man bra på.
Många som tar snabbvägen kommer kanske snabbare till piaffen, men hurdan blir den?
Sen så är det så att många ryttare aldrig någonsin kommer till piaffen (som exempel) just pga att detaljerna i deras ridteknik saknas.
Nu är detta en helt allmän reflektion över snabba resp, långsamma vägar till bra ridning (mest till Fio, som gjorde sig lustig över att Carmenzita har lagt ner (minst) ett år på sitsträning - något som jag har förstått är fullkomligt normalt på t ex SRS?)
 
Sv: Re: VInklar/samling

För att utveckla min lätt syliga kommentar ovan...

Man kan olika vägar till målet, en del går via nogsam sitsträning, andra via fördjupad teori omväxlat med praktik. Vilket som ger bäst resultat i slutändan hänger nog ganska mycket på individens personlighet.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jovisst, men då undrar jag varför SRS, som nog måste anses vara den förnämsta av alla ridinstitutioner, använder sig av just sitsträning under så många timmar (800 nånstans, tror jag att snittet är)?
Jag tror att det beror på att sitsen är det främsta, men också mest svårkontrollerade instrumentet vi har när det gäller kommunikation till hästen. Det är lättare att göra saker med ben och händer och jag tror att många är benägna att använda just dessa i brist på kunskap om annat. (Man måste ju veta VAD man ska göra med arschlet.)

Fördjupad teori och praktik är ju tilltalande och det är väl det vi alla tycker att vi håller på med. Men... jag vet inte, kanske är det bara jag, men de barocktränare jag har tränat för eller tittat på, verkar inte ha haft så jättemycket kunskap om just ryttarens utbildning, utan har låtit ryttare som inte kan sitta still och inte vet vart hästens mittpunkt är, göra skolor på sina (sneda) hästar. Det handlar väldigt mycket om utbildning av hästar, det pratas om utbildningsstegar mm. Men ingenting för ryttarens utbildning.
Det är här jag känner att jag tappar tilltron till Barockridningen som sådan, så som den ser ut här i Sverige i alla fall. Men jag är inte helt anti, utan det är mycket möjligt att jag träffar barocktränare i framtiden som ger mig hoppet tillbaka ;)
Men att betala 1000 spänn för att se en tränare rita runda cirklar på white-boards och berätta om hur hästens höfter och bogar ska böjas, och sen rida runt på en sned krake i dåliga öppnor och slutor, det kommer jag inte att göra igen. (Ursäkta för det där sista men jag är så sur på alla dessa pengar man slängt i sjön...)
 
Sv: Re: VInklar/samling

Tillåt mig vara tjatig, men många sådana här diskussioner hamnar i mitt huvud hos samma tanke: Alla anser att deras åsikt är den rätta att det de ser hos hästen är det korrekta. Men vem är det egentligen har rätt?

Carmenzita och Djurjouren ser "enbart" korrekt ridning och träning hos sin instruktör (vet att de gillar Kottas också :) ) Det är iaf det intrycket jag börjar få mer och mer, tyvärr.
Vissa "Bentianer" ser bara att det Bent utför är det "enda" korrekta, Anky har sina, Borba sina osv osv osv...
Men vem har rätt? Alltför många gånger har jag suttit brevid folk som sagt, titta vilken bakbens aktivitet, "oh" "ah" vilken ryggaktivitet. Och jag tycker bara att hästen släpar bakbenen efter sig och har en rygg som en hängmatta och en ryttare som håller sin egen balans i munnen på hästen. Och ibland sitter jag och tycker det är helt fantastiskt och andra sitter och säger att det är dåligt. :D

Vi kommer alltid ha olika åsikter om vad som är rätt och fel och jag tycker nog att man ska vara aldrig gå omkring och vara 100% säker på det man ser själv som korrekt verkligen är det.

Så, nu ska jag sluta upprepa mig.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Låt mig förtydiga.
Jag ser faktiskt aldrig korrekt ridning hos min instruktör för jag har aldrig sett henne rida och så vitt jag vet var det MÅNGA är sen hon överhuvdtaget satt i en sadel :-).
Hennes elever däremot får bra lektioner som fokuserar på ryttaren istället för på hästen och det ger efter några år riktigt duktiga ryttare.
Jag ser korrekt ridning på många ställen, mest hos hoppryttare faktisk för de är av nån anledning väldigt duktiga, jag ser det sällan på ridskolor, såg det inte hos Bent, såg det däremot på SRS. Ibland ser man nått guldkorn till ryttare och det är hur kul som helst att titta på. I ridhuset här där jag bor finns det en ryttare som jag inte vet vem det är men som rider som en gud. Jag brukar stanna och dregla lite var gång jag ser henne rida på sin fina häst.
Håller med dig om att man aldrig kan vara 100 % säker, idag kanske man är det men imorgon har man lärt sig nått nytt.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Vissa saker kan man se som objektivt fel. Tex hästen ställd åt fel håll eller lägger huvudet på sned, liksom en häst som fattar fel galopp.
Andra fel kommer närmare det subjektiva. "inte tillräcklig energi" - då är det olika för olika personer. Det kanske är bra om man smalnar av perspektivet och tittar på något specifikt objektivt? /T_B
 
Sv: Re: VInklar/samling

Och jag vill bara dementera att jag end ser korrekt ridning hos min tränares ekipage. Jag ser det jämt och ständigt. På OS, på lokala dressyrtävlingar, i ett ridhus utanför Sthlm, whereever...

men visst är det både en utbildnings- och smakfråga, vilka hästar som går bra. De hästar jag tycker går strålande/ryttare som sitter underbart kan andra tycka är kassa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 774
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 415
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 577
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp