Bukefalos 28 år!

VInklar/samling

Sv: Re: VInklar/samling

Vad bra att ni är mer vidsynta. :) Det blir ibland svårt när man bara pratar via text, missuppfattningar blir det lätt.
En sak om SRS, jag har hört flera som varit och tittat på dem och blivit besvikna över den hårda ridningen och stela ryttare. Några har även varit nere och tittat på hovridskolan(?) i Portugal och konstaterat att SRS var inte ens i närheten i jämförelse. Så även om SRS finns det dålig kritik om felaktig ridning och dåliga ryttare. :)

T_B
Jo, när de kommer till sådana abstrakta saker som energi då kan det bli svårt. men jag tycker att bakben med eller inte med hästen borde inte vara så abstrakt.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jag blev rätt besviken på SRS, inte på deras stela ryttare, de satt som gjutna i djupa fina perfekta sitsar *dreglar*, men däremot på att deras hästar var extremt indragna och inspända och med starka bett. Lite för korta halsar men annars var det ju hur fint som helst.
 
Sv: Re: VInklar/samling

true_blue skrev:
Vissa saker kan man se som objektivt fel. Tex hästen ställd åt fel håll eller lägger huvudet på sned, liksom en häst som fattar fel galopp.
Andra fel kommer närmare det subjektiva. "inte tillräcklig energi" - då är det olika för olika personer. Det kanske är bra om man smalnar av perspektivet och tittar på något specifikt objektivt? /T_B

:bow:
Det finns dock tillfällen då till och med fel galopp är rätt. En unghäst till exempel som fattar valfri galopp, för första gången man ber om galopp, gör ju rätt oavsett om galoppen är höger eller vänster. Tycker jag :p
 
Sv: Re: VInklar/samling

Ja, det är svårt att få med "allt" i korta inlägg på ett internetforum. Och jag HAR långt kvar i min utbildning, jag kommer att göra tusentals korkade inlägg framöver, liksom jag har säkert lika många bakom mig. :smirk:
Jag har hört tvärtom, att ridningen i Portugal har mkt kvar innan den når SRS. Och det här med "stela" ryttare har jag lite halvsvårt att förstå. En stel ryttare blir studsig, flaxig. Det jag sett på video från Wien har varit så långt från studsighet och flaxighet som det bara går. Jag tror (observera ordvalet) att man inom SRS har den största sitskunskapen i världen just nu. Jag tror ingen institution kan mäta sig med den kunskapen och beprövade erfarenheten som finns där.

Vidsynthet är ju för övrigt ngt man jobbar på. I början när man tycker att ridningen tagit en tvär vändning, ser man bara en väg. Det är helt naturligt, ett fenomen som kan ses överallt, inte bara inom ridning... Jag vet att jag varit kategorisk i många uttalanden, jag jobbar på det. Men faktum kvarstår, det jag sett inom AR, är inte den ridning jag tycker kommer att leda till "frälsning". Inte ens på Stengården. Nu har jag inte sett alla tränare som utger sig för att vara AR-tränare, jag är övertygad om att det finns extremt duktiga tränare och ryttare inom AR också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: VInklar/samling

Nu har jag varken besökt Portugisiska ridskolan eller SRS. Jag blev dock rätt förundrad när jag besökte en träning med en karl från SRS (detta var inte Kottas) och fick se vilka träningsmetoder som användes (ingen bra reklam för spanska ridskolan direkt) och det var definitivt ingen fokusering på ryttarnas sits :crazy:
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jag gjorde mig inte lustig över att Carmencita har lagt ner flera år på sitsträning, däremot måste man ju undra hur människan fortfarande inte kan kontrollera hästens bogar i skritt efter alla dessa år med denna fantastiska tränare.

Det var allt annat än kvalite som uppvisades på Djurjourens videofilmer och den vägen dom ville gå, har man inte kunskap nog att förstå vad kvalite innebär kanske man inte skall uttala sig så kaxigt om andra och deras tränare när man själv efter flera år inte kan hålla koll på hästens bogar i skritt.

Slänger man kritik till höger om vänster om allt och andra får man väl fantamig sluta lipa när man själv blir ifrågasatt, klarar du inte av det Carmen får du väl sluta skriva här då......
 
Sv: Re: VInklar/samling

Skojar du?? hur kommer det sig att du tror att det är enbart er förunnat att kasta skit på alla andra tränare/ryttare??
Skall du oxå börja gråta nu då eller...........
 
Sv: Re: VInklar/samling

*skrattar* Gråter knappast över nått som kommer ifrån dig, jag tycker snarare lite synd om dig . Det måste vara skitjobbigt att känna ett sånt behov av att trycka ner andra. Vad händer om du försöker vara trevlig, kokar du över då eller ? //Djurjouren som faktskt är en hel människa och inte nån siamesisk tvilling till Carmenzita.....
 
Sv: Re: VInklar/samling

Va?! Sitter ni inte ihop?! :p

Men se hur olika folk tycker om samma sak. Själv har jag varken sett SRS eller den i Protugal. Ska däremot gå på levade galan på torsdag, men jag är inte alls insatt i vilka det är som ska visa upp sig så jag har ingen förutfattad mening huruvida det kommer vara väldigt bra eller katastrof.

Mera funderingar om AR. Jag har också blivit besviken över vad jag sett av AR-tränare. Men kan det bero på att det har blivit så otroligt upphausat? Man hör att det ska vara så fantastiskt och då blir ju minsta lilla fel väldigt stort. Särskilt om man är petnoga. :) Jag fungerar så iaf, om jag tror att en ryttare ska uppvisa riktigt bra ridning så kan jag bli mäkta besviken när jag inte tycker att det är riktigt bra ridning.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Och vem har jag tryckt ner?? Jag ifrågasätter givetvis er när ni i erat fanatiska troende envist hävdar att enbart eran tränare och dennes principer är det enda rätta och allt annat är skit, Om du och Carmen anser er nertryckta pga detta ja då visar det nog enbart just det som alla upplever som är medlem i någon sorts "sekt" dvs rädsla för konflikter.
Tyck synd om dig själv istället för det lär du behöva i framtiden när du ser dig omkring och upptäcker att allt inte är svart eller vitt , jag står och har alltid stått på egna ben , jag börjar inte gråta så fort någon inte håller med mig eller tycker jag rider något bra.
Jag försöker inte pracka på folk att tycka som jag eller försöker hävda att dom är okunniga om dom inte tycker det jag gör är bra. Det är ett av dom största misstagen som du gjort på detta forumet.

Hur kan du ens i din vildaste fantasi ens tro att någon skall vara trevlig mot dig när du beter dig som en obstinat tonåring som inte vill se längre än näsan räcker och kallar andra för idioter för dom inte ser samma sak som du?

Hur många gånger har du inte "hotat" med att sluta skriva här för att ingen förstår dig??
Det vore ju synd om det skulle ske men det kanske kan ge dig en fingervisning om hur folk faktiskt upplever dig. Om du slutar formulera dig så svart eller vitt så är jag säker på att du faktiskt kan lära dig något och att vi andra kan få en chans att lära oss något av dig oxå.
 
Sv: Re: VInklar/samling

Och då kan man ju undra vem som kan leva upp till det som du anser bra ridning i detta landet??
Det kommer du knappast hitta på någon träning vare sig det gäller vanlig dressyr / AR eller vad det nu kan vara.
Vad alla letar efter och vill se verkar vara idealet och så skicklig är inte någon i Sverige så det är väl självklart att du blir besviken. Vad trodde du??
 
Sv: Re: VInklar/samling

Oj, du var verkligen på hugget idag. ;)
Lägg inte ord i munnen på mig är du snäll. Du läser in en massa som jag inte skrivit.

Men...

Om jag har hört en tränare bli höjd till skyarna så förväntar jag mig att få se bra ridning av den tränaren. Om sedan tränaren sitter och hänger i stången för allt vad h*n är värd, och rider enkla skolor med en kontraställd häst i nacken, allt detta på egen häst, ja då blir iaf jag besviken. Skulle inte du bli det?
 
Sv: Re: VInklar/samling

Jo har jag sagt annat, men om du läser inlägget jag skrev ovan igen så förstår du vad jag menar.
Jag åker inte ut till någon träning i Sverige och förväntar mig få se fantastisk ridning för enligt erfarenhet så finns den inte här iallafall men för det går jag inte ut här och klankar ner på alla tränare och ryttare som deltar på kurserna och kallar dom för urusla och skitdåliga.
Jag åker till en träning för att se om jag kan få ut något som kan hjälpa mig vidare i min träning och det är självklart kul att se folk som rider fantastiskt bra och ibland händer det faktiskt oxå att man ser en och annan som rider bra , kanske inte fantastiskt men iallafall bra och det är glädjande. Men i dom flesta fallen får man vara glad att se någorlunda hyfsad ridning på vår nivå som du(?) och jag kan identifiera oss med.

Det beror på VEM som höjer tränaren till skyarna och hur mkt förväntningarna då stiger.

Lussan tex höjs till skyarna av många men jag blir inte speciellt besviken längre när jag ser henne rida för jag vet att det är så det ser ut och jag vet ju oxå vad jag tycker om dom som höjer henne till skyarna oxå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: VInklar/samling

Skall bara förtydliga att det jag mest ser är faktiskt "vanlig" dressyrträning och en och annan klassisk dressyr träning samt ett par AR träningar om året för några olika.
 
Sv: Re: VInklar/samling

imported_Dreamer skrev:
Jovisst, men då undrar jag varför SRS, som nog måste anses vara den förnämsta av alla ridinstitutioner, använder sig av just sitsträning under så många timmar (800 nånstans, tror jag att snittet är)?
Jag tror att det beror på att sitsen är det främsta, men också mest svårkontrollerade instrumentet vi har när det gäller kommunikation till hästen. Det är lättare att göra saker med ben och händer och jag tror att många är benägna att använda just dessa i brist på kunskap om annat. (Man måste ju veta VAD man ska göra med arschlet.)


Och vad hjälpte dom 800 timmarna i sitsträning när dom fortfarande måste sitta och dra i tyglarna och korta in halsarna(enligt Djurjourens utsago), hur tror du piaffen blir då???

Det spelar väl ingen roll hur många timmar du gör något eller hur ofta du upprepar något om du ändå inte gör det rätt. Vad som sker är ju att du befäster felen ännu mera.

Så träna sitsträning i över ett år på fel sätt skulle ju inte jag rekommendera :angel:
 
Personliga reflektioner.

Vad säger att det är kvalité som övas in? Bara för att det görs upprepade gånger i långsamt tempo betyder inte att det är rätt, korrekt eller eftersträvansvärt har vi kunnat läsa på det här forumet.

Att tro sig tillhöra den enda gruppen som lär sig kvalité i ridning tycker jag är väl magstarkt, oavsett vilken gruppen är.

Kritikerna rasar över att AR-ryttare sitter och övar felaktiga rörelser utan att reflektera över att de är just felaktiga. Anledningen till att de inte reflekterar över att de är felaktiga är att de tror sig veta att de är korrekta. Jag skulle aldrig våga påstå att någon gör fel med vett och vilja. Vad man väljer att tro är rätt tycker jag får stå för varje enskild person, jag förbehåller mig rätten att argumentera mot detta ”rätta” om jag anser det vara fel. Kan jag bevisa min teori finns en chans att jag vunnit över denna någon till mitt sätt. Som kanske inte är rätt. Men mindre fel?

Jag tror att AR främst skiljer sig från andra strategier genom sättet att anträda den långa vägen mot målet (som i de flesta fall är samma, att – oavsett om det är kofångande, stridsnytta eller vackra rörelser - ha nytta och glädje av sin häst utan att tillfoga den skada genom ridningen). Det är i alla fall min tolkning efter att ha studerat utbildningstrappan och jämfört med andra, närliggande koncept. Rätt eller fel? Något att tro på eller förkasta.

Att resultatet ibland kan bli ett icke önskvärt det tror jag är ofrånkomligt. Vi utvecklas genom att göra fel, se över våra metoder och försöka igen. Därmed inte sagt att vi gång på gång måste uppfinna hjulet, vi kan lära av andras misstag och modern vetenskap.

Bent kritiseras hårt. Jag tycker personligen att det jag sett av Bent innehåller många av de värderingar jag håller högt, inte minst ödmjukheten inför hästen. Är vi inte snett ute när vi dömer ut människor snarare än deras handlingar? Kan vi verkligen vara ödmjuka ryttare och människor när vi strax utanför ridbanan käbblar som småbarn i en sandlåda?

Alla gör vi fel och begår misstag i vår strävan efter det perfekta. Men det är min starka övertygelse att man måste våga genomtänkt handling för att utvecklas. ”Den som aldrig gör fel gör heller ingenting”. Eftersom detta är min tro hade jag aldrig kunnat rida för en instruktör som inte själv rider och utvecklas. Jag tror nämligen inte att man kan utvecklas som ryttare utan att rida.

Vi som debatterar kan egentligen inte yttra något rättvisande om våra meddebattörers kvalité på ridning. Vi kan förhoppningsvis se vilka åsikter de besitter, vilka idéer de följer och vad de väljer att tro på.

Om de instruktörer jag fått mig berättat har jag hört både för- och nackdelar. Vilka nackdelar man anser sig kunna leva med som elev är återigen en personlig värdering, min egen förhoppning är att vi aldrig accepterar kränkande behandling av djuren.

Om någon instruktör anser sig lära ut ett koncept som är ”alena saliggörande” ställer jag mig mycket skeptisk. Förr i tiden fanns dessa människor ofta att finna på marknader liknande den i Kivik. Inte sällan sålde de salvor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 382
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 561
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 523
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp