Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 09/10 del 4

Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Från kalla isiga Sverige med -6 till gröna ön och 12 grader och vindstilla.

Att du inte kom å hälsade på oss, maken har haft mellan -25 och -32 när han åkt till jobbet, men de har vart kring -23 när vi klivit upp vid 8-9 tiden.

Men idag var det varmt, -8 länge sen man såg ensiffrigt. Men blåste som s*tan istället!


Får ångest över att jag inte har tagit några kort på mina barn, eller filmat dem. De har blivit jättestora :eek:

Tilde äter fortfarande på natten, men skulle va skönt om hon gav upp de nu. Har sovit 2 eller möjligtvis 3 hela nätter sen hon föddes.

Nästa vecka har mormor ledigt, så Rasmus ska bo där och Tilde oxå var de tänkt. Får se hur det går, ska försöka övertala mormor att ha henne på prov mellan söndag-måndag.


Blir lite mkt nu med 2 jobb och en konvalicenthäst :cry:
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Hi hi, ja det är ju inte så himla långt ifrån mitt, även om det är en liten bit. :laugh:

*************************************************
Shit vad tiden går fort! På måndag börjar inskolningen på dagis för Alicia. Redan!!!!!!!!!!!!!!!!
Så idag beställde jag tid hos fotografen till min lilla stumpa. Vi ska dit redan på fredag.

Och så måste jag rapportera om min viktnergång också! Nu har jag gått ner 6 kg, och jag som knappt tycker att jag anstränger mig. Men det gör tydligen otroligt mycket när man begränsar godisintaget, slutar dricka läsk och slutar stoppa i sig en massa skit mellan måltiderna.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Här har jag råkat ut för första magsjukan som förälder. Amanda var rätt dålig i natt men nu verkar det dock lite bättre. Tur vi ar tvätt-tid idag.. Carl mår bra han också, men det går i ett, Carl sover nästan ingenting på nätterna alls. Amanda sover ingenting på dagarna... Det börjar kännas. Carl har fått nåt som heter torsk i munnen, någon som haft det? Det är rejält, har sköljt med vischyvatten men det har tyvärr inte hjälpt. Får ringa bvc imorgon... Annars är det full rulle, hinner inte vara här så mycket...
180415_10150190065442576_792292575_8882983_7314308_n.jpg

183424_10150190074102576_792292575_8883035_7615726_n.jpg

184835_10150190064492576_792292575_8882974_2904983_n.jpg
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Vad söta bilder!

Kämpigt när de sover så ojämt, kan ni hjälpas åt på natten? Även om din partner jobbar på dagen så behöver ju även du vila.

E hade torsk, men det hjälpte efter ett tag med vichyvatten. Pensla efter varje måltid och glöm inte bröstvårtorna om du ammar. Tippar att du vet att det måste vara riktigt vichyvatten med bikarbonat (alltså inte vichy nouveau eller liknande).

chlo BRA JOBBAT!!!!
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Daniel har ett jobb som gör att han måst sova (provisionsbaserad lön, tjänar inga pengar om han är för trött då han inte kan koncentrera sig) så det är jag som tar hand om ungarna natt som dag. Den här helgen är Amanda hos mormor några dagar, så jag har fått sova i alla fall i natt för nu har Carl sovit bra, men det är lite av varannan-natt-syndrom...

Behandlar med mineralvatten som det är sånt där i, är nog lite bättre men långt ifrån bra. Vi får kanske ringa till bvc imorgon, det ska finnas nån lila, receptbelagd sörja som man kan ta på i värsta fall...
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Hoppas det släpper snart.

Går alla kidsen utom E nu? Han blåvägrar. Storebror gick när han är 11 månader, E är 13... Däremot har han planat ut på storleken, ligger ni strax över medelkurvan istället för 2 över som han gjorde förr. Återigen jämförelse med storebror, som var 2 kg lättare vid samma ålder. . E har snart vuxit ikapp.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

E går inte heller själv, men iaf längs med möbler. Han har stått själv 1 gång i typ 5 sek. Men han är lite feg o tar hellre de säkra före de osäkra. Han är 11 mån nu. :laugh: någon dag kommer han att börja gå. Jag är glad så länge jag slipper, de är tillräckligt bökigt nu när han kryper fort som blixten. :p

**********
Annars har jag åkt på magsjuka jag hoppas E klarar sig. Han fick sova hos farmor i natt då sambon skulle bort. Gokillen är som vanligt lugnet själv när han sover borta, from som ett lamm :love:

Annars har han kommit på att "jag kan äta själv". Så man får inte hjälpa honom, o de är mer mat åt hunden än in i munnen. :angel:

Han ska även varje morgon kamma vårt hår för de är ju så roligt.
Blir fly förbannad om man tar bort något ur handen som han inte får leka med, eller stänger grinden. De låter som man slagit honom och krokodiltårarna sprutar. ;) klättra upp i soffan är jätte roligt, för på väggen finns telefonen o de är den bästa han vet, sen kan man oxå krypa upp på bordet. Vilket han mycket väl vet att han inte får, men bara rå flinar när man säger åt honom.

Annars är han så fruktansvärt lätt att ha o göra med, somnar kl 7 och vaknar mellan 7-9 på morgonen. En riktig gla skit, som gillar att busa o hitta på sattyg. :love:

Vi har ansökt om dagis plats from 1 aug, men då ska vi på semester i 2v så vi får se hur vi ska göra, ska ringa till dom. Jag ska även plugga sommarkurs distans för att spara på f.dagarna o sen plugga till höst så behöver han inte gå så länge, jag är ju ändå arbetslös så.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Alicia går för fullt (fast inte ute med skor och overall). Hon väljer att krypa mindre och mindre nu och går nästan jämt. Även om hon gärna går till en vägg eller dylikt och tar stöd och sen går vidare därifrån. Jag tycker det blir stora framsteg för varje dag som går.

Första inskolningsdagen på dagis är avklarad. Fast det var lite konstigt upplagt där. Vi träffades en timme idag och då satt alla barnen och föräldrarna i ett lekrum med en från personalen med och barnen fick leka fritt. Barnen får alltså ingen egen inskolningsfröken, vilket känns lite konstigt. De kommer snart vara 20 st småbarn på tre personal, det var ett par barn födda -08, resten -09 och så Alicia som är född -10. Herregud, där hade då verkligen inte jag velat jobba. Men det blir säkert bra, men det kändes som sagt lite knäppt. När barnen är så små brukar de ju vilja ha någon att ty sig till (men när de gör såhär kanske barnen väljer fröken själva??).
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Hi hi, vilken skillnad förresten på dina barn! 2 kg skillnad är mycket. Det är ganska intressant att se att det kan bli så olika.

Alicia är värsta knubbisen precis som storebror var (fast han är inte direkt mager idag heller, han är liksom lite grövre bygd). Fast hon ligger något under honom på viktkurvan, men då är hon ju tjej också.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Så gör dom här med, iaf på ett dagis där en vän jobbar. Då skolar dom in i en liten grupp, runt 5-6 barn åt gången. Enligt henne har de valt den metoden då de är de som visat sig fungera bäst.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Ja, det är verkligen stor skillnad! Roligt tycker jag, eftersom jag har två killar och aldrig får uppleva skillnaden mellan att ha en kille och en tjej så är det kul att de inte är lika varann. Men det är lite ovant med, E har kläder nu som storebror hade när han var 2.... De är ganska olika till sättet med så de brås uppenbarligen på olika håll. :laugh:

Hos oss har småkidsen en speciell inskolningspedagog och som sen följer dem. Storebror har fortfarande samma ansvarspedagog som vi har utvecklingssamtal osv med.

Blev faktiskt väldigt förvånade häromdagen när Stockholm stad NU erbjöd förskoleplats till augusti! Till båda två, så antagligen hänger det ihop med att storebror fått plats och lillen fick hänga med på syskongaranti. Vi hoppas emellertid på att få plats till lillen på storebrors förskola så vi tackade nej (står kvar i kön). Så nu ber jag till gud att E får plats där till hösten:angel:
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Båda mina barn har haft torsk, har penslat med vischyvatten men tycker inte de funkat allt. Men eftersom varken de eller jag fått ont eller de fått mer så har jag bara låtit de vara.

Tänk att Tilde snart blir 1½ år :eek: Vart tusan har tiden tagit vägen? Och inte förstår hon att navelsträngen är klippt. Det är sällan hon går iväg och leker och donar när jag är hemma, hon går i hälsenorna på mig och gnäller. Men åker jag hemifrån är hon världens gladaste unge. Hon bodde ju med brorsan hos mormor och morfar. Ungen har nog aldrig gnällt så lite i hela sitt liv.
Undrar varför hon gör det, vad det är hon inte får fram för nått vill hon ju som jag inte förstår.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Isaac springer både ute som inne, det är alltid full rulle :). Leker gärna själv, men tycker om när man sitter på golvet med honom. Vill alltid hjälpa till, om det så är städning eller hålla i kopplet när man rastar jycken.

Han har blivit så stor min kille. Orden börjar dugga tätt nu. Mamma kom idag :love:. Men redan för en vecka sen så sa han "ta den" till hunden när han kastade en broccoli på golvet :grin:

Social är han också. Alltid raggar han upp folk ute. Tonåringar, som vuxna. Alla älskar honom och hans mycket charmerande personlighet. Men vem gör inte det när han gör "adö" (tittut) och massa slängkyssar :p
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Tilde säger mamma, pappa och titta. Tar fram handen mot det hon vill ha ;)

Verkar inte ha tid att snacka, hon är grym på att gå, inne som ute, med och utan skor!
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Så gör dom här med, iaf på ett dagis där en vän jobbar. Då skolar dom in i en liten grupp, runt 5-6 barn åt gången. Enligt henne har de valt den metoden då de är de som visat sig fungera bäst.

Skönt att höra att det var en beprövad metod. Den kändes som sagt så konstig när man inte hört talas om den innan. Fast det är väl enda alternativet när det är så många barn som skolas in under kort tid. Med storebror hade vi, precis som Snovinds barn, en pedagog som haft huvudansvar för honom och som vi haft utvecklingssamtalen med osv (nu är hon visserligen pensionär så nu vet jag inte vem som har "huvudansvaret" för honom).

*********************
Förresten tyckte jag det kändes bättre på inskolningen idag, nu när jag köpt läget att hon inte får en "egen" fröken (jag är så oflexibel på något sätt så jag måste vänja mig vid tanken vid förändringar ;))

Igår tyckte jag bara att Alicia kändes så LITEN tillsammans med 1,5-åringarna. Men idag var jag glad för att hon bara är drygt ett år för gud vad mammiga 1,5-åringarna var. Givetvis är det ju också beroende på hur barnet är, men de höll med mig när jag kom till Williams dagis och berättade om A:s inskolning. De sa att det oftast är lättare att skola in 1-åringar och 2-åringar än 1,5-åringar.

Nä, nu ska jag sluta bubbla om det.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Så är det nog, lättare med antingen större eller äldre. Just 1,5 är väl en värstingseparationsålder för många. Typiskt nog kommer vi skola in när E är nästan exakt 1,5, men vi har inte så mycket att välja på :(
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

Har hört samma sak jag att 1 åringarna e lättare än 1½ åringarna.

Idag när vi skulle åka vägrade Tilde bli påklädd, hon vägrade stå upp så jag kunde fixa hennes jacka. Hon kastade sig på golvet och gallskrek. Gick ut med storebror och då tittade hon upp, torkade bort lite snor och följde med.

Nu e jag hemma med hunden, de ska vara där till kl.14 och jag har noll motivation, det ser ut som ett hel... här inne. Hunden fäller, katterna fäller, det är hår ÖVERALLT fast jag dammsuger 1-2 ggr om dagen. Igår han jag inte. Så alla kläder och sånt som varit inom räckhåll för håret e bara att kasta i tvätten. Blir så less på att tvätta varje j*vla dag för de e en massa HÅR. Kommer ju tvätta slut på kläderna inte använda slut på dem.
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

*kl*

Matilda har blivit en pappagris. :banana::banana:
från det han kommer hem från jobbet tills hon ska sova är det bara pappa som gäller. hon är med när han duschar, vill bara bli buren och kramad av pappa, pappa, pappa och hennes mamma njuuuuuter över den nyvunna friheten!!!!!! :love:

va hemsk ja är. :o
men bara sååå skönt och slippa höra mamma, mamma, mamma, mamma och åter mamma, vart jag än går.

och babblar som bara den! kan noog närmare 20 ord nu skulle jag tro... ch äter havrefras till frukost.... insåg hur stor hon har blivit i morse och fick en smärre chock när jag förstår vidden av att hon faktiskt äter youhurt med havrefras, med sked och tuggar och sväljer, helt naturligt.

ch hennes temprament visar sig allt mer, hn blir helt tokrasande om hon inte frå som hon vill och jag försöker att förklara varför vi inte ska göra vissa saker och säga att det är oki att bli arg och ledsen över det.
tycker ju trots allt att det är bra att hon uttrycker sin vilja och visar vad hon känner och vill uppmuntra det!
 
Sv: Vinterföräldrar 09/10 del 4

*kl*

Jag har fått nog av mina föräldrars kontrollbehov och att de tror att de har någon slags "äganderätt" över MIN son. Så nu får de baske mig vara nog. De får faktiskt inte träffa eller passa honom nu en tid framöver så att de inser att han inte är deras. Två veckor har gått nu, 1 månad är tidsplanen änsålänge, att de inte får träffa honom under den tiden. Jag vet att det kanske är egoistiskt av mig, men det kom till en gräns som jag började känna att de tagit över honom. La sig i allting angående honom. Och det ständiga kritiserandet av mig som mamma. Jag vill bara att de ska inse att de bara är hans morföräldrar, och inte hans föräldrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: Cambrie
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 045
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 149
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 393
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp