Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
5.30 föddes en stooor kille, 4550g! Det blev rätt mkt strul med en EDA som slutade fungera, värkstormar och pojken blev förlöst med sugklocka. Sedan brast ett blodkärl i livmodern, jag förlorade 2-3 l blod och fick åka på operation. Men jag är så glad att det inte blev kejsarsnitt och han är väldigt söt trots sin alienskalle :love:

Grattis!! Skönt allt gick bra trots komplikationerna!
 
5.30 föddes en stooor kille, 4550g! Det blev rätt mkt strul med en EDA som slutade fungera, värkstormar och pojken blev förlöst med sugklocka. Sedan brast ett blodkärl i livmodern, jag förlorade 2-3 l blod och fick åka på operation. Men jag är så glad att det inte blev kejsarsnitt och han är väldigt söt trots sin alienskalle :love:

Grattis! Hoppas att du återhämtar dig snabbt. Huvudformen rättade till sig snabbt här i alla fall.
 
5.30 föddes en stooor kille, 4550g! Det blev rätt mkt strul med en EDA som slutade fungera, värkstormar och pojken blev förlöst med sugklocka. Sedan brast ett blodkärl i livmodern, jag förlorade 2-3 l blod och fick åka på operation. Men jag är så glad att det inte blev kejsarsnitt och han är väldigt söt trots sin alienskalle :love:

Grattis till en präktig pojke!
 
Händer det något skoj i era hem? Här har vi börjat greppa tag i saker och vifta målmedvetet i babygymmet. Det är roligt när det skallrar! Då stannar han upp och tittar tills det slutat innan han labbar till mojängen igen. Sådant vi visar honom kan han lite försiktigt sträcka händerna efter och ta på med öppen handflata. Eller greppa och reflexkasta tvärs över rummet :D

Tycker mamflaskan funkar bra hittills, ska prova mer utförligt i helgen och se om han mår bättre. Hoppas! Tack för tips och erfarenheter :)

2565qoj.jpg

Söt unge du har! :love:

Har ett helt gäng antiolikflaskor från MAM liggande hemma om du vill ha dem?
 
BVC idag, vågen visade på 5750 g och längden var dygt 58 cm och huvud dryga 40 cm. Alla tre kurvorna följer varandra ganska så precist så lille klump är väldigt proportionerlig även om han ligger på de övre kurvorna. Sex och en halv vecka gammal idag.

Innan vi gick dit hade vi ett moment på skötbordet. Han låg och smajlade gärnet och tittade på mig så jag gjorde några fula grimaser och då kom en massa roliga gurglande/kurrande ljud som jag gissar var hans försök att skratta :love:

Alltså jag har verkligen gjort en helomvändning! Trodde jag skulle klättra på väggar och längta till jobbet men jag älskar verkligen detta! Det är så roligt, stimulerande och underbart! Vem behöver vuxna människor liksom?!? :p
 
BVC idag, vågen visade på 5750 g och längden var dygt 58 cm och huvud dryga 40 cm. Alla tre kurvorna följer varandra ganska så precist så lille klump är väldigt proportionerlig även om han ligger på de övre kurvorna. Sex och en halv vecka gammal idag.

Innan vi gick dit hade vi ett moment på skötbordet. Han låg och smajlade gärnet och tittade på mig så jag gjorde några fula grimaser och då kom en massa roliga gurglande/kurrande ljud som jag gissar var hans försök att skratta :love:

Alltså jag har verkligen gjort en helomvändning! Trodde jag skulle klättra på väggar och längta till jobbet men jag älskar verkligen detta! Det är så roligt, stimulerande och underbart! Vem behöver vuxna människor liksom?!? :p

Haha, blir lite full i skratt! Edvin var 56 lång, vägde 5160 och var rätt precis 40 runt huvet - när han var tio veckor! :laugh: Gick upp till Libero strl 3 i helgen.

Här har vi också mer och mer magiska moment med mycket leenden. Han verkar trivas på skötbordet för är han ledsen blir han alltid nöjd när man lägger honom där. :p I helgen slapp han magknip helt - så vansinnigt skönt! Istället var han så nöjd och glad. Sov bra, var nöjd med att ligga själv på soffan, i sängen osv och log och pratade ofta. :love: Han pratar dock inte mycket alls, men det är så himla gulligt när det väl kommer! Han skrattar i sömnen, det är nog det sötaste jag har sett och hört nån gång!

Vi har också en rätt högljudd bebis på nätterna. Han sprattlar och viftar och, tja, typ tjuter. Som man kan låta när man sträcker på sig typ, så låter han. Håller mig vaken rätt mycket men sambon sover som alltid som en sten. :p
 
Är det nån mer som har problem med krångliga hudveck? Här är det svårt med vecket under hakan. Han hatar när man tvättar och torkar där men vad ska man göra... Blir rött och luktar illa om man inte lyckas torka riktigt. Samma med vecken på sidan av halsen mot axlarna, men de är lättare att lufta. När han ammar håller jag undan huden och blåser så det luftas och får torka ordentligt. Men det är skitsvårt med det vecket just under hakan...

Blir mer och mer veck också, en liten knubbis tar form och han har fått sådär goa lår. :p Även vid hand- och fotlederna är det veck, kommer bli en liten michelingubbe!
 
Är det nån mer som har problem med krångliga hudveck? Här är det svårt med vecket under hakan. Han hatar när man tvättar och torkar där men vad ska man göra... Blir rött och luktar illa om man inte lyckas torka riktigt. Samma med vecken på sidan av halsen mot axlarna, men de är lättare att lufta. När han ammar håller jag undan huden och blåser så det luftas och får torka ordentligt. Men det är skitsvårt med det vecket just under hakan...

Blir mer och mer veck också, en liten knubbis tar form och han har fått sådär goa lår. :p Även vid hand- och fotlederna är det veck, kommer bli en liten michelingubbe!
Ja, veck runt hela halsen och även i armhålorna samlas smuts. Värsta som finns att bli torkad där tydligen... Vecken i ljumskarna (som växer i antal) blir svårare också
 
Haha, blir lite full i skratt! Edvin var 56 lång, vägde 5160 och var rätt precis 40 runt huvet - när han var tio veckor! :laugh: Gick upp till Libero strl 3 i helgen.

Här har vi också mer och mer magiska moment med mycket leenden. Han verkar trivas på skötbordet för är han ledsen blir han alltid nöjd när man lägger honom där. :p I helgen slapp han magknip helt - så vansinnigt skönt! Istället var han så nöjd och glad. Sov bra, var nöjd med att ligga själv på soffan, i sängen osv och log och pratade ofta. :love: Han pratar dock inte mycket alls, men det är så himla gulligt när det väl kommer! Han skrattar i sömnen, det är nog det sötaste jag har sett och hört nån gång!

Vi har också en rätt högljudd bebis på nätterna. Han sprattlar och viftar och, tja, typ tjuter. Som man kan låta när man sträcker på sig typ, så låter han. Håller mig vaken rätt mycket men sambon sover som alltid som en sten. :p
Hehe det finns ju en anledning till varför jag kallar honom Mr Klump :D

Men om jag inte minns fel vägde han nog nästan 1 kg mer än Edvin när han föddes så han hade ju lite försprång ;) Klump vägde 3825 g, var 52 cm lång och 36 cm runt huvudet.
Vi gick över till stl 3 på blöjor för ett pat veckor sedan, då blev det märken på låren av stl 2, kom liksom över en natt!

Jotack, nattjoandet är charmigt men sömnen blir lite lidande:p BVC-sköterskan sa att vissa sover med öronpropp i ena örat för att dämpa det lite och få mer egen sömn.
Jag är faktiskt så snäll mot sambon att jag flyttar ut oss till soffan vid första matningen (brukar vara runt midnatt) nätter innan jobbdag, annars hade han nog gått under för han är väldigt lättväckt. Och här äts det fortfarande minst varannan timme efter första nattmatningen:grin:

Och unge Herrn är minst sagt en väldigt verbal grabb med mycket bestämda åsikter om hur han vill ha saker och ting (hm undra vem han kan ha ärvt det ifrån :p)
 
Haha, blir lite full i skratt! Edvin var 56 lång, vägde 5160 och var rätt precis 40 runt huvet - när han var tio veckor! :laugh: Gick upp till Libero strl 3 i helgen.

Här har vi också mer och mer magiska moment med mycket leenden. Han verkar trivas på skötbordet för är han ledsen blir han alltid nöjd när man lägger honom där. :p I helgen slapp han magknip helt - så vansinnigt skönt! Istället var han så nöjd och glad. Sov bra, var nöjd med att ligga själv på soffan, i sängen osv och log och pratade ofta. :love: Han pratar dock inte mycket alls, men det är så himla gulligt när det väl kommer! Han skrattar i sömnen, det är nog det sötaste jag har sett och hört nån gång!

Vi har också en rätt högljudd bebis på nätterna. Han sprattlar och viftar och, tja, typ tjuter. Som man kan låta när man sträcker på sig typ, så låter han. Håller mig vaken rätt mycket men sambon sover som alltid som en sten. :p

Och min fröken är 40 runt huvudet och är två veckor gammal :D Men så hade hon ju 39cm i hattmått när hon föddes (aj!)
 
Alla vi möter tycker att vår lilla är liten men vi tycker ju att hon blivit stor nu. Men när jag läser era bebisars siffror fattar jag hur liten min tös är. Hon är 4 mån om en vecka och hon hade huvudomfång på 40,5 cm vid senaste kollen när hon var 3,5 månader. Hon hade bara 35 cm i huvudomfång när hon föddes och var nere under 2600 g och vände. Vägde nu sist 6280 g och var 62,5 cm lång.

Angående vecken så ja, de är ett problem här också. Lilla fröken drar gärna upp axlarna och blir som Skalman när man ska försöka tvätta och torka. På Bvc säger de att det är bra om bebis ligger på mage 20 min per dag även av den anledningen. Då lyfter de upp hakan och luftar lite.
 
Alla vi möter tycker att vår lilla är liten men vi tycker ju att hon blivit stor nu. Men när jag läser era bebisars siffror fattar jag hur liten min tös är. Hon är 4 mån om en vecka och hon hade huvudomfång på 40,5 cm vid senaste kollen när hon var 3,5 månader. Hon hade bara 35 cm i huvudomfång när hon föddes och var nere under 2600 g och vände. Vägde nu sist 6280 g och var 62,5 cm lång.

Angående vecken så ja, de är ett problem här också. Lilla fröken drar gärna upp axlarna och blir som Skalman när man ska försöka tvätta och torka. På Bvc säger de att det är bra om bebis ligger på mage 20 min per dag även av den anledningen. Då lyfter de upp hakan och luftar lite.

Våra verkar ju följa samma kurva iaf. Men så va de ju tidiga båda två också. :) Precis som @Positron så fint kom ihåg så vägde Edvin 2810 och var ner på 2680 som minst. Hade 34 runt huvet, huuua för att trycka ut en med 40 @Mois! :eek: Det märks verkligen skillnad!

Min bror fick en son dagen efter oss. Han var inte jättemycket större men hon hade gått över drygt två veckor och Edvin var tre veckor tidig. Det märks när man ser bilder på honom att han är före i utvecklingen även fast E rent tekniskt sett är en dag äldre. När man läser här känns det också som att E är lite på efterkälken. Men han blir starkare och starkare! Vill INTE ligga på mage men tycker om att titta över axeln och då håller han upp huvudet jättebra och ser sig storögt omkring! :) Blir stadigare för varje dag! Min mamma sa också att det var bra för dem att titta upp just för hudvecken. Men när jag frågat på Bvc har de bara sagt att "bara man upptäckt problemet brukar det bli bättre". Ööh...
 
Tänk ändå att det kan vara så olika med måtten! :D

Unge Herrn var ändå 9 dagar tidig ut så jag vill inte tänka på storleken om han hade bakats färdigt +14 dagar:nailbiting:

När de gäller vecken så blir de grundligt kontrollerade dagligen och många är de:p han blev lite röd i ena halsvecket men det försvann efter någon dag, det är ju typ där kräket rinner så man får vara noga med att torka/tvätta/lufta. Men så har han huvudet upprätt mycket av egen kraft och luftar ju då själv:up:
 
Våra verkar ju följa samma kurva iaf. Men så va de ju tidiga båda två också. :) Precis som @Positron så fint kom ihåg så vägde Edvin 2810 och var ner på 2680 som minst. Hade 34 runt huvet, huuua för att trycka ut en med 40 @Mois! :eek: Det märks verkligen skillnad!

Min bror fick en son dagen efter oss. Han var inte jättemycket större men hon hade gått över drygt två veckor och Edvin var tre veckor tidig. Det märks när man ser bilder på honom att han är före i utvecklingen även fast E rent tekniskt sett är en dag äldre. När man läser här känns det också som att E är lite på efterkälken. Men han blir starkare och starkare! Vill INTE ligga på mage men tycker om att titta över axeln och då håller han upp huvudet jättebra och ser sig storögt omkring! :) Blir stadigare för varje dag! Min mamma sa också att det var bra för dem att titta upp just för hudvecken. Men när jag frågat på Bvc har de bara sagt att "bara man upptäckt problemet brukar det bli bättre". Ööh...
Ja din kille var ju faktiskt lite mindre än vår. Hon vägde ändå 2900 när hon föddes.

Vi märker också skillnad när vi är på föräldragruppen. Hon är bland de äldsta, men hade varit näst yngst om hon gått tiden ut. Hon och den flicka som är yngst är ungefär i samma utvecklingsstadie.
 
Alla vi möter tycker att vår lilla är liten men vi tycker ju att hon blivit stor nu. Men när jag läser era bebisars siffror fattar jag hur liten min tös är. Hon är 4 mån om en vecka och hon hade huvudomfång på 40,5 cm vid senaste kollen när hon var 3,5 månader. Hon hade bara 35 cm i huvudomfång när hon föddes och var nere under 2600 g och vände. Vägde nu sist 6280 g och var 62,5 cm lång.

Angående vecken så ja, de är ett problem här också. Lilla fröken drar gärna upp axlarna och blir som Skalman när man ska försöka tvätta och torka. På Bvc säger de att det är bra om bebis ligger på mage 20 min per dag även av den anledningen. Då lyfter de upp hakan och luftar lite.

Din är större än min så nu tycker jag min är mini :p
Min vägde ju ändå en hel del mer än din när hon föddes med. Tror min kommer väga in på strax under 6 kg (mer troligt 5,7-5,8 kg) när vi ska väga senare i veckan.

Edit; Det är visst nästa vecka hon ska vägas :)
Då hinner hon förhoppningsvis växa lite till :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 652
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 242
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 319
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp