Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din är större än min så nu tycker jag min är mini :p
Min vägde ju ändå en hel del mer än din när hon föddes med. Tror min kommer väga in på strax under 6 kg (mer troligt 5,7-5,8 kg) när vi ska väga senare i veckan.

Edit; Det är visst nästa vecka hon ska vägas :)
Då hinner hon förhoppningsvis växa lite till :p
Haha, ja de har ju bara någon dag emellan. Det är ju skillnad på längd på dig och mig också. Du kan ju rida din fina Dunder utan att vara för lång medan jag är en bit över medellängd. Lillan var ju lång från början (49 cm) och har vuxit rejält på längden och är över medelkurvan. Viktkurvan har varit väldigt brant men börjar plana ut nu. Blir intressant att se hur mycket hon gått upp i nästa vecka.
 
Haha, ja de har ju bara någon dag emellan. Det är ju skillnad på längd på dig och mig också. Du kan ju rida din fina Dunder utan att vara för lång medan jag är en bit över medellängd. Lillan var ju lång från början (49 cm) och har vuxit rejält på längden och är över medelkurvan. Viktkurvan har varit väldigt brant men börjar plana ut nu. Blir intressant att se hur mycket hon gått upp i nästa vecka.

Mina andra har varit större, vid tre månader vägde sonen 5,6 kg och stora tösen 6,9 kg, och denna lilla vägde 5,4 kg. Dom andra är å andra sidan inte helammade längre vid denna åldern utan hade gått över till ersättning och det gör nog sitt med tänker jag?
Lillans kurva dippade lite sist på vikten men hon växer bra på längden.
 
Nu har jag pratat med förlossningsläkaren också för att få reda på vad det egentligen var som gick fel. Tydligen hade jag i princip obefintliga krystvärkar så de fick mer eller mindre dra ut honom och det var verkligen på vippen att det blev kejsarsnitt. Det var också de dåliga värkarna som gjorde att såret efter moderkakan fortsatte blöda. Men med mediciner och "massage" (de hängde och tryckte på min stackars mage) så fick de stopp på det. Tydligen kan man blöda ihjäl på en kvart annars så jag är rätt glad att jag födde i Lund på 2000-talet...

Sedan är jag rätt förundrad ändå. Jag har ju läst flera gånger att det inte är smärtan eller komplikationerna som avgör om man upplever förlossningen som positiv eller negativ. Men inte kunde jag tro att det skulle stämma så bra! Jag har trots allt en positiv känsla med mig från hela upplevelsen. Trots att jag knappast kunde haft mer ont, och trots den rätt så allvarliga komplikationen. Det är häftigt!
 
Nu har jag pratat med förlossningsläkaren också för att få reda på vad det egentligen var som gick fel. Tydligen hade jag i princip obefintliga krystvärkar så de fick mer eller mindre dra ut honom och det var verkligen på vippen att det blev kejsarsnitt. Det var också de dåliga värkarna som gjorde att såret efter moderkakan fortsatte blöda. Men med mediciner och "massage" (de hängde och tryckte på min stackars mage) så fick de stopp på det. Tydligen kan man blöda ihjäl på en kvart annars så jag är rätt glad att jag födde i Lund på 2000-talet...

Sedan är jag rätt förundrad ändå. Jag har ju läst flera gånger att det inte är smärtan eller komplikationerna som avgör om man upplever förlossningen som positiv eller negativ. Men inte kunde jag tro att det skulle stämma så bra! Jag har trots allt en positiv känsla med mig från hela upplevelsen. Trots att jag knappast kunde haft mer ont, och trots den rätt så allvarliga komplikationen. Det är häftigt!
Grattis till lillknodden!

Vad glad jag blir av att läsa att du ändå har en positiv känsla med dig från förlossningen! :)
 
Hihi min stora kille hade legat fixerad länge så han hade en ordentligt rolig skalle. Men den är fin nu :) eller iaf, nästan. Grattis!!!
5.30 föddes en stooor kille, 4550g! Det blev rätt mkt strul med en EDA som slutade fungera, värkstormar och pojken blev förlöst med sugklocka. Sedan brast ett blodkärl i livmodern, jag förlorade 2-3 l blod och fick åka på operation. Men jag är så glad att det inte blev kejsarsnitt och han är väldigt söt trots sin alienskalle :love:
 
Nu har jag pratat med förlossningsläkaren också för att få reda på vad det egentligen var som gick fel. Tydligen hade jag i princip obefintliga krystvärkar så de fick mer eller mindre dra ut honom och det var verkligen på vippen att det blev kejsarsnitt. Det var också de dåliga värkarna som gjorde att såret efter moderkakan fortsatte blöda. Men med mediciner och "massage" (de hängde och tryckte på min stackars mage) så fick de stopp på det. Tydligen kan man blöda ihjäl på en kvart annars så jag är rätt glad att jag födde i Lund på 2000-talet...

Sedan är jag rätt förundrad ändå. Jag har ju läst flera gånger att det inte är smärtan eller komplikationerna som avgör om man upplever förlossningen som positiv eller negativ. Men inte kunde jag tro att det skulle stämma så bra! Jag har trots allt en positiv känsla med mig från hela upplevelsen. Trots att jag knappast kunde haft mer ont, och trots den rätt så allvarliga komplikationen. Det är häftigt!

Och jag är snarare besviken för att jag födde i Lund. Fruktansvärd eftervård! :(
 
Ang veck så tvättar jag med blöt lapp med olja på och torkar efter med torr lapp (välj en mjuk variant). Det funkar för oss.

Vad använder du för tvättlapp?
Jag försöker leta mjuka, än så länge ligger Eldorado i toppen. Annars använder vi skumlappar, sådana där gula fluffiga.
 
Vi har haft problem med magknip ett tag, så nu frångick vi allt vad bvc sa och bytte ersättning. Enligt henne ska vi prompt använda oss av Sempers ersättning. Men vi bytte nu till Nan Sensitive och plötsligt har vi en snäll och glad bebis om kvällarna. Annat än när hon är trött, men det har ju naturliga förklaringar. Hon är sedan ersättnings byte inte alls lika hård i magen heller och den gula färgen är tillbaka :p

Hon är vaken 2-3h, myser i gymmet, i sjalen eller bara står med hjälp. Hon är inte alls intresserad av att försöka vända sig om i gymmet längre. Utan ligger mest där vi lägger henne. Är hon missnöjd räcker det med att vi tar henne om höfterna och så fort hon kommer upp på fötterna och får stå är hon otroligt nöjd. Hon är en konstig bebis, men otroligt söt :D

Vi var på öppna förskolan innan sportlovet, skulle vart där idag men vi fastnade i maratonmys framför My little pony :D
 
Vi har haft problem med magknip ett tag, så nu frångick vi allt vad bvc sa och bytte ersättning. Enligt henne ska vi prompt använda oss av Sempers ersättning. Men vi bytte nu till Nan Sensitive och plötsligt har vi en snäll och glad bebis om kvällarna. Annat än när hon är trött, men det har ju naturliga förklaringar. Hon är sedan ersättnings byte inte alls lika hård i magen heller och den gula färgen är tillbaka :p

Hon är vaken 2-3h, myser i gymmet, i sjalen eller bara står med hjälp. Hon är inte alls intresserad av att försöka vända sig om i gymmet längre. Utan ligger mest där vi lägger henne. Är hon missnöjd räcker det med att vi tar henne om höfterna och så fort hon kommer upp på fötterna och får stå är hon otroligt nöjd. Hon är en konstig bebis, men otroligt söt :D

Vi var på öppna förskolan innan sportlovet, skulle vart där idag men vi fastnade i maratonmys framför My little pony :D
Vad hade hon för anledning att förespråka Sempers? Jag trodde inte de fick hålla någon av sorterna framför den andra när det kommer till vanlig ersättning.
 
Vi har haft problem med magknip ett tag, så nu frångick vi allt vad bvc sa och bytte ersättning. Enligt henne ska vi prompt använda oss av Sempers ersättning. Men vi bytte nu till Nan Sensitive och plötsligt har vi en snäll och glad bebis om kvällarna. Annat än när hon är trött, men det har ju naturliga förklaringar. Hon är sedan ersättnings byte inte alls lika hård i magen heller och den gula färgen är tillbaka :p

Hon är vaken 2-3h, myser i gymmet, i sjalen eller bara står med hjälp. Hon är inte alls intresserad av att försöka vända sig om i gymmet längre. Utan ligger mest där vi lägger henne. Är hon missnöjd räcker det med att vi tar henne om höfterna och så fort hon kommer upp på fötterna och får stå är hon otroligt nöjd. Hon är en konstig bebis, men otroligt söt :D

Vi var på öppna förskolan innan sportlovet, skulle vart där idag men vi fastnade i maratonmys framför My little pony :D

Jag förstår bebis. Har du luktat på Sempers ersättning? Luktar gammal spya!

Jättekonstigt att BVC förespråkar ett märke så hårt :confused::down:
 
@Hjartagna @Calazirya Jag har luktat på den och håller helt med om spydoften. Hon sa väl mer ordagrant "ni har väl sempers för den är bra och väl beprövad". Typ. Men kommer inte återgå till den och Bönan är nu nöjd :)
 
Vad skönt att det funkar bättre nu @YaHilweh! Skumt som sagt att de pushar på om ett specifikt märke...


Här var det en liten släng magknip igår kväll igen. Gick dock över hyfsat fort. Min mamma kom med (ännu mer) kläder och stannade på middag. :) Sen blev hon kvar till efter nio innan hon åkte hemåt, under tiden hade Edvin både skrikit, bajsat, charmat och somnat i hennes famn. :p Hade tänkt bada i förrgår men då vart vi bortbjudna och iom magknipen igår så blev det inget bad då heller. Så ikväll måste vi! :p

Idag vid tio kom veterinären och skulle vaccinera, då hade liten precis vaknat och ätit klart, så jag skyndade mig att stoppa ner honom i overallen och ner i vagnen. Eh, han somnade typ på stört. :o Så när hon var klar gick jag in och tog på mössan och startade babylarmet och nu sover han så gott ute på bron. Det var inte riktigt meningen men jaja. :p Tänkte nog att han skulle protestera iom att han nyss vaknat och var pigg men icke! Han gillar verkligen att ligga i vagnen. :)
 
Vad skönt att det funkar bättre nu @YaHilweh! Skumt som sagt att de pushar på om ett specifikt märke...

Jag känner tyvärr mycket att vi inte själva har någon valmöjlighet. Så lutar åt att jag kommer byta bvc, men då blir det en som ligger 2.5 mil bort istället för 8km.

Fick inte frågan, vill ni vaccinera. Utan fick "då får hon sin första vaccination" och sedan blev vi typ utsparkade då de var sena. Hann inte ens med en diskussion om det. Likadant med det mesta, att det ska vara på deras sätt. Då de kan och vet, medan vi är nya föräldrar och inte kan något.. typ.

Får mest flyktiga svar när jag frågar om saker.
 
BVC idag, vågen visade på 5750 g och längden var dygt 58 cm och huvud dryga 40 cm. Alla tre kurvorna följer varandra ganska så precist så lille klump är väldigt proportionerlig även om han ligger på de övre kurvorna. Sex och en halv vecka gammal idag.

Innan vi gick dit hade vi ett moment på skötbordet. Han låg och smajlade gärnet och tittade på mig så jag gjorde några fula grimaser och då kom en massa roliga gurglande/kurrande ljud som jag gissar var hans försök att skratta :love:

Alltså jag har verkligen gjort en helomvändning! Trodde jag skulle klättra på väggar och längta till jobbet men jag älskar verkligen detta! Det är så roligt, stimulerande och underbart! Vem behöver vuxna människor liksom?!? :p

Jag blir rastlös av att gå hemma... Räknar iof med att det blir bättre när han blir äldre och livet inte bara går ut på att sova och äta, men ska se till att boka in mer att göra nu framöver.
 
Jag känner tyvärr mycket att vi inte själva har någon valmöjlighet. Så lutar åt att jag kommer byta bvc, men då blir det en som ligger 2.5 mil bort istället för 8km.

Fick inte frågan, vill ni vaccinera. Utan fick "då får hon sin första vaccination" och sedan blev vi typ utsparkade då de var sena. Hann inte ens med en diskussion om det. Likadant med det mesta, att det ska vara på deras sätt. Då de kan och vet, medan vi är nya föräldrar och inte kan något.. typ.

Får mest flyktiga svar när jag frågar om saker.
Men fy så tråkig attityd! Låter som en mycket bra idé att byta BVC...
 
Nu har jag pratat med förlossningsläkaren också för att få reda på vad det egentligen var som gick fel. Tydligen hade jag i princip obefintliga krystvärkar så de fick mer eller mindre dra ut honom och det var verkligen på vippen att det blev kejsarsnitt. Det var också de dåliga värkarna som gjorde att såret efter moderkakan fortsatte blöda. Men med mediciner och "massage" (de hängde och tryckte på min stackars mage) så fick de stopp på det. Tydligen kan man blöda ihjäl på en kvart annars så jag är rätt glad att jag födde i Lund på 2000-talet...

Sedan är jag rätt förundrad ändå. Jag har ju läst flera gånger att det inte är smärtan eller komplikationerna som avgör om man upplever förlossningen som positiv eller negativ. Men inte kunde jag tro att det skulle stämma så bra! Jag har trots allt en positiv känsla med mig från hela upplevelsen. Trots att jag knappast kunde haft mer ont, och trots den rätt så allvarliga komplikationen. Det är häftigt!

Skönt att du är nöjd! Jag blev nyfiken, vad sägs vara det avgörande? Jag är/var ju inte alls nöjd utan upplevde förlossningen som rätt hemsk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 659
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 246
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 321
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp