Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Hur går det med hennes mage?

Första dagisåret sägs ju vara värst med förkylningar och så, sedan blir det bättre.
Det har stämt för oss alla fall.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Magen strular fortfarande en hel del.. Vissa dagar är det bättre, medan andra är hemska. Väntar på läkarintyget på posten nu, att skicka in till kommunen, så att förskolan kan ge rätt kost.. Ska ju för övrigt bli spännande att se hur det går där - då hon i princip vägrar att äta allt förutom några få saker :crazy:

Jag hade första 18 mån ca med Sebbe på dagis, innan han slutade bli sjuk konstant. Men sen dess har han faktiskt väldigt sällan varit sjuk tack och lov. Vissa är ju känsligare än andra, hans ena kompis är konstant sjukt och makens son är också en sådan som är sjuk minst halva månaden i alla fall. Hua.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Grattis Bella! :banana::bow::bump::banana::bow::bump:

kl

Oj så länge sedan jag var in här! Kul att läsa om allas bebisar som börjar bli "stora barn" :) Vid den här tidpunkten i fjor så gick man in i den här tråden titt som tätt för att se om det kommit några nya bebisar, eller för att se om ni andra delade de krämpor och funderingar som man själv gick med!

Vi har legat i kräksjuka hela julen, alla i familjen har varit dåliga, men som tur var så var vi det inte samtidigt! Nu börjar livsandarna återvända och Svante skall vara hemma med farmor ikväll när jag och sambon går på bio.

Svante inte bara går, utan springer numera runt här hemma och klättrar upp på allt han kommer åt. Armarna är dessutom vansinnigt långa ibland så det blev ingen gran här i jul (vi har även 4 helvilda kattungar också :D ).
Pratet har inte riktigt kommit igång än, han "pratar" iofs väldigt mycket men det är inte så man begriper än :D
Favoriterna i lekväg är prästens lilla kråka och baka, baka liten kaka. Den kan han rörelserna till och brukar komma klättra upp i knät och börja "ringla kringlor" :love:

Vi har fått plats på en förskola till våren, vi får se när han börjar, det blir nog april-maj. Det är ett litet föräldrakooperativ med små barngrupper, god personaltäthet och egen kokerska. Simbas Elina har också fått plats där, samt en pojke som är månaden yngre än våra och som bor ett par hundra meter från oss.

Jag har börjat jobba och trivs bra med det, sambon skall vara hemma under våren och sedan jobba halvtid till i höst.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Totalt glömt tråden!

Min tjej har hunnit bli 11 mån, har 10 tänder och går och står nu med stöd. På 10 mån kontrollen var hon 70 cm lång och vägde 8390g. Hon har hunnit byta till stl 74 i kläder också!!

Bebben: jag har för mig att småbarn blir förstoppade av fullkorn.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Oj vilken kontrast, här är vi inne på 92 i byxor och 98 i tröjor! :o

Min lilla är nu 13 månader ganska exakt (+ 2 dagar)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Rent generellt så gör fullkorn att magen kommer igång, men det hjälpte inte här tyvärr.
Men vi har fått det att funka lite bättre nu i alla fall, alltid något :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Haha, ja det är verkligen stor skillnad på barnen! Nu har Bella inte vägts sen i mitten av oktober, men då vägde hon 8,9 kg. Hon har växt rejält sen dess, märker man på kläderna, så hon är ju över det åtminstone.
Köper nog inget mer i 80 nu, eftersom en del redan sitter tight. Fast byxor passar mycket i 74 fortfarande, hon är ju rätt kort och inte byggd så kraftigt heller ;)

Är 12 mån och 11 dagar nu, och det är först nu som tillväxten börjat sätta fart tycker jag.

Hon har nu lärt sig att iPaden kräver ett finger för att fixas med, istället för hela handen, så nu använder hon sitt iPad-finger till allt :D Hon blev skitsur när mormors gamla telefon inte ville göra något när hon pekade på skärmen, och hon försöker varje dag att få TV'n att lyssna också.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Rent generellt så gör fullkorn att magen kommer igång, men det hjälpte inte här tyvärr.
Men vi har fått det att funka lite bättre nu i alla fall, alltid något :)

Ja på vuxna, men tvärt om på småbarn!

Min tjej har vart magsjuk och det går sjuuuukt segt att komma igång med maten. Det enda hon äter är havreyoghurt och banangröt och althera på nätterna, men i miniportioner. Hoppas hon snart kommer igång och äter, för hon har ju inte överdrivet mkt hull att ta av :/
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Oj, vår lilla växte ju ur babyskyddet vid 4 månader kanske, men var då fortfarande för kort för att nå upp så att bältena blev bra i nästa stol. Så i 2 månader var det skrik och gnissel såfort vi skulle åka bil, vilket vi undvek i det längsta, och vid 6 månader så bytte vi stol och hon blev så himla nöjd!

Hur stor hon var på 1års kontrollen vet jag inte, var maken som tog dig henne och jag har inte kikat i papprena, men på 10 månaders kollen så var hon väl en 75 lång och vägde en 11,5 typ.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja vilken skillnad på barn! S var 76cm på 9 månaderskollen och vägde 9,5. Nu har han 86 i det mesta men tröjorna är oftast för långa i ärmarna. Det är en långsmal kille vi har :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Och jag en kort och tjock, haha! Ffa har hon så himla lång överkropp, precis som mamma!

*kl*

Önskar er alla ett gott nytt år!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Hur går det för er allihop?
Hur gamla är era nu?

Rasmus blir 13 mån på måndag och börjar dagis nästa v.
Helt galet vad fort det har gått. Han har 4 tänder, fler på väg och 80/86 i kläder.

Jag hoppas att han ska börja sova bättre (läs att han ska börja sova :crazy: ) när han börjar på dagis. Just nu är det smått omöjligt att få honom att sova, vaknar varje natt och vägrar sova på dagarna. Vilket såklart gör att han är trött, gnällig och skrikig på dagarna. Börjar bli rätt less på det, så hoppas det blir bättre snart.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Tja...

Min lilla är ju nu... 13 månader och typ, 2 veckor eller nått, inte räknat.

Vi jobbar ju omlott, då vi velat skjuta på inskolningen. Nu kommer det ändå bli av i april, vilket känns ok.

Hon går, springer, klättrar och är allmänt överallt. Äter som en häst (en barnportion när vi är ute och äter slukar hon i ett nafs, och ska allt ha av mamma också...) och hon börjar prata lite grann. Mamma, pappa, Chili (hunden) och en del andra ord, som dock inte är lika tydliga för alla andra. Hennes favoritord verkar dock vara "mäh!" hahaha, vilket hon går runt och säger såfort någonting kan bli lite tokigt, "mäh" och händerna rakt ut, uppgivet. Så sött :love:

Hon har även hittat sin första förelskelse tror jag, en mjukisko som hon döpt till mumu som ska med överallt. Fantastiskt, när mumu är nästan lika stor som tjomp själv. Nåja, söt är hon iaf där hon vandrar runt med armarna om mumu och planlöst går runt och snackar utan att riktigt se vart hon går för kon är för stor... Hon har inga problem med att sysselsätta sig själv en liten stund, bortsett från om man är i köket, då ska det hjälpas till! Disken är verkligen en favorit, och tvättmaskinen är ganska rolig den också.

Sömnen har vi nu, med tanke på förskolestart i april (hej vara ute i god tid) försökt börja styra upp lite, innan har hon ju somnat vid 22-23 och sovit till 10 ungefär. Nu börjar operation väcka bebis, och det brukar vi göra vid 8:30-9.00 cirka, hon somnar då för natten vid 21 cirkus, känns ok då det är tider som kommer fungera när hon börjar på förskolan. Hon är inte speciellt morgonpigg, alls, så jag har inga förhoppningar om att hon ska vakna tidigt, utan vi kommer försöka lägga schemat så att hon kan få fortsätta att sova lite längre än "normalt" på mornarna. Dagssömnen varierar kraftigt, ibland hoppar hon över den helt, ibland sover hon 30 minuter uppdelat på 3ggr, ibland sover hon 1,5 timme 1 eller 2 gånger på en dag. Inga raka besked där ännu alltså.

Men hon är så himla go, och det är så roligt att se henne växa upp och bli stor, och få se all denna personlighet som bara bubblar under ytan. Hon är sprallig, och mysig, och hon helt underbar :love:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

:D
Låter som busfröet här hemma.
Går och springer, klättrar på allt man kan klättra på, pratar och låter konstant :p
Titta är favoritordet, mamma, pappa, kiiia (sagt på något bubblande sätt som inte vi kan härma :D) vilket betyder Kira (vår katt) babba (mormors hund Bamse) det bara sprutar ur honom hehe.

Allt ätbart är gott och helst vill han smaka på allas mat.
Diskmaskinen är jättespännande, likaså allt som lyser.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl
Kul att läsa om alla små vintertroll som blivit så stora nu!
Här går det undan också. Ture springer, klättrar och busar hela dagarna. Favoritorden är mama, titta, taaaa (tack), ojdå, klocka och baba (pappa).
Dessutom smackar han när han vill smaka på något, blir helt vansinnig när han inte får som han vill (vilket resulterar i vredesutbrott med klamp i golvet, knutna nävar och utskällning på totalt obegripligt bebisspråk, men tonfallet gör att budskapet ändå når fram....). Han brukar också dansa, så fort det kommer nån bra låt (favoriten är gangnam style :D) så snurrar han på stället och klappar i händerna och stampar takten.
Supercharmig :love:

Förutom detta så har han börjat sova bättre på nätterna. Sover numera 20:30-07:30, och har sedan en middagslur efter lunch på 2-3 timmar. Han börjar på dagis nästa vecka, men jag är lite i valet och kvalet där tillfället om vi verkligen ska skola in honom. Vi väntar nämligen tillökning beräknat till i slutet av juni :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja tack säger tjomp här hemma också, hela tiden. Och när hon är hungrig klättrar hon upp i tripptrappen och sätter sig och dunkar med nävarna i bordet, inte svårt att fatta den vinken! Och dansar, fast här snurrar vi inte utan står och gungar i knäna och vickar på överlivet. Och klappar i händerna, såklart!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Rasmus dansar också, står och böjer på knäna och gungar med kroppen :D
Gack eller ack är tack här.
Han skulle ha börjat på dagis förra v, men vi har inte hört nåt än från dagis.
Men i papperen står den 7. Så nu väntar vi på att dagis hör av sig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
41 42 43
Svar
851
· Visningar
52 595
Senast: eyz
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
979
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 275
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp