Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Här får man själv höra av sig till förskolan för att lägga upp schema för inskolningen.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja, fast man borde ju få veta om man har plats öhvt alla fall tycker jag.
Har de satt ett datum för att börja så kan de ju meddela det också. Men får ringa dit i morgon.

Nu har Rasmus lärt sig kliva på och av Bobbycaren själv, så nu blir det väl krig om den hehe :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Bobbycaren är väldigt poppis här! Hon fick en på julafton, och den är använd flitigt sedan dess, hon älskar den! Om än den mest bara går bakåt ännu, hon ställer sig och går med den mellan benen, låter brum brum och vrider på ratten som en tok :rofl:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Det måste nog vara en av de populäraste leksakerna bland små barn.
Haha, ja Rasmus kom på nu ikväll hur man backar, jösses vad han skrattade :D

Har era täcke på sig när de sover?
Vi lägger på våra när vi nattar, men sedan sparkar de av sig det i sömnen.
Oftast ligger dem precis likadant också :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Pricilla: GRATTIS!! :D

Kl
Elina växer så det knakar, trots det är hon väl inte direkt stor, men det är inte mamma och pappa heller :D
Hon har 74 i kläder, en del kan hon fortfarande ha i 68.
Hon börjar gå mer och mer själv, har hon nåt att hålla i så går det snabbt, men själv är det vingligt, men blir bättre och bättre. Försöker nu varje dag att klättra upp i soffan själv, hon har lyckats en gång men då hade hon dragit ner en kudde och ställde sig på den, smart unge det där :rofl:
Pratar gör hon konstant även om man inte riktigt hör vad hon säger, men mamma, titta och tack är ganska tydligt. Och så klart: Heeeeeeeej vilket hon gör med mycket ljus stämma, glatt vinkandes:love:

dansar gör hon så fort det börjar spelas musik, eller att man börjar sjunga. Haha, dessutom brukar hon ställa sig och headbanga, mammas lilla rocker :heart
Hon är en liten clown och har nästan alltide ett leende på G
148962_10151245999718191_226771695_n.jpg


Bästa vännen är nog min Troja:
215690_10151238422688191_1365140394_n.jpg


Även om Beya är ganska kul också:
58217_10151248460418191_728373667_n.jpg


15752_10151209441873191_1335814616_n.jpg
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Gud så söt!
Bilderna på henne och hunden är superfina.

Rasmus har börjat dunka huvudet i golvet när han blir arg :cool:
Får sätta hjälm på honom :p
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Men sötnos då! Här hemma har vi också en som är så förjust i hunden, och det är ju så sött. Hunden ifråga är världens goaste, och står helt stilla medans hon lägger armarna om honom och pussar på honom. Hela tiden. :love: Och det första hon säger när hon vaknar är "chili!" hahaha! Man ligger i lä ;)

Mirre: Dunka huvudet i väggen ser ju helt brutalt ut, Tjomp gör det ibland också, men mest när hon råkar, och sen fortsätter hon, ungefär som att hon dubbelkollar vad det är som låter och gör ont, knäppis :p
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja, Isak gjorde också så när han var yngre.
Hoppas Rasmus slutar med det snart :p

Hoppas han börjar sova bättre också när han börjar på dagis.
I måndags tog det 3timmar att natta honom. Han är ju trött som tusan, men så fort man lägger honom blir han pigg (eller, han försöker intala sig det alla fall :p ) kastar nappen över sängkanten stup i ett och bara vägrar sova.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Knapplån.

Bella börjar sin inskolning i mitten av mars är det bestämt nu! Hon kommer efter det att gå 4h/dag, så att vilan spenderas där.
Är väldigt nervös faktiskt, eftersom att hon i princip inte äter något alls :crazy: Mjölkfritt får hon ju självklart där, men ungen vägrar att äta hela portioner av någonting förutom en viss burkmat.. Och vi har inte mycket marginaler att spela på, med vikt/längd/tillväxttakt direkt.

I övrigt så är allt lite upp och ner. 4 tänder har kommit på kort tid, och 4 st nya är redan på väg att tränga igenom.. Plus en hemsk förkylning från kompisen som redan börjat på dagis.
Men hon står utan stöd, och kan ta steg utan också - men vågar inte göra det om hon vet om det ;) Hennes korrigerade ålder blev 1 år igår!

Fortfarande extremt mammig - det driver mig till vansinne ett antal gånger om dagen kan jag lova - men det har börjat att bli liiite bättre, så förhoppningsvis kan hon bli lite mer normal där snart. Är det såhär illa i mars, får hennes pappa skola in henne ensam.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Håller tummarna att det går bra att skola in och att det löser sig med maten.
Grymt mammig är Rasmus också, kan inte ens gå på toa utan att han gallskriker, även fast sambon har honom. Det är bara mamma mammma hela tiden.

Han pratar massor nu, kommer nya ord titt som tätt.
Vaknat på nätterna har han gjort länge men ändå varit nöjd. Han har inte vaknat och skrikit och ändå varit hyfsat lätt att få att sova igen. Sedan nu när han började på dagis så har han sovit bättre, vi har inte ens behövt gå upp med honom på natten. Men nu igår och idag har han vaknat och skrikit, tagit längre tid att få att somna igen. Igår vaknade han vid halv två och somnade om vid tre, idag vaknade han vid halv elva redan så får se om han somnar nu.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Bella har börjat drömma mardrömmar ibland verkar det som, för hon kan vakna i ren panik på natten och bara gallskrika rakt ut. Inget fungerar typ, det enda man kan göra är att ta upp och gå runt med henne en stund och prata lite, kramas och sådär. Då lugnar hon ner sig, och kan för det mesta somna om utan problem.. Men några nätter har jag fått stå vid hennes säng (För pappa duger ju inte då såklart) och hålla handen på henne i uppemot en timme innan hon kan slappna av igen. Går tyvärr inte att lägga henne hos oss, vilket jag hade önskat just sådana nätter så man får vila liiite i alla fall.. Men hon blir så exalterad av att vara i vår säng, så hon klättrar, leker, försöker stjäla alla saker, dra oss i håret osv osv.

Är vi alla hemma, så är hon konstant klistrad på mig, alternativt försöker ta sig upp till mig. Lagar jag mat står hon och hänger i mina byxor, städar jag så kryper hon gråtandes efter, går jag iväg så blir hon hysterisk och ledsen. Man kan bli knäpp för mindre. Det roliga är dock att så fort jag gått utanför dörren, så får pappan hämta henne och trösta i några sekunder och sen är hon hur glad som helst och på toppenbra humör! Tills jag kommer hem igen, och allt gnällande och klängande börjar om..
Trodde faktiskt att hon skulle bli pappig istället för mammig, eftersom det faktiskt är han som alltid varit hemma med henne. Visst, nu är ju jag sjukskriven så jag är också hemma - men jag har alltid varit iväg mer än honom ändå. Har mina möten, rehab osv som måste skötas om liksom.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Vad tufft med mardrömmar, undrar om det har något med åldern att göra, eller dagis kanske. Rasmus drömmer också mycket nu, bökar och låter mer när han sover än han gjort innan. Hur gammal är Bella nu?

Det är jobbigt när man blir "favoriten" (i brist på bättre ord) sådär.
Roligt att känna att man är så omtyckt och att barnen vill vara hos en, men man behöver få andas lite själv också.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Lilltjejen är nu 1 år och vi var på kontroll i veckan - nästan 9 kg och 71 cm lång! Väger drygt 2 kg mindre än storebror gjorde vid 1 års ålder ;) hon har i alla fall 74 i kläder o vissa plagg faktiskt fortfarande 68.

Hon går inte själv än, men utmed möbler och med vagnen. Hon säger inte mycket begripligt än, men har hela munnen full med tänder (12:e tanden påväg upp). Dessutom kissar hon på pottan varje gång vi sätter henne - kul!

4/3 är det dags för dagis. Hon kommer gå 3-4 dagar/v ungefär och sen vara hemma 2 mån i sommar då jag tänkt börja plugga!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Förlåt, men jag blev nästan överlycklig när jag läste ditt inlägg! Första gången på läääääänge som jag läser/ser/hör om någon som faktiskt är mindre än Bella :D
För 3 v sedan var vi på BVC för 1 års kollen, och då var hon 74 cm lång och vägde 9,1 kg. En ökning med 2 cm och 350g på över 3 månader.. Suck. Enligt kurvorna ligger hon ungefär 1 vecka efter sin korrigerade ålder i storleken, så i praktiken borde det betyda att hon - enligt genomsnittet - ligger kring 6 veckor bakom.

Idag tog hon 3 steg utan att hålla i, för att visa mig sina högt älskade stövlar :love: Hon fick Hello Kitty stövlar inför dagisstarten, och dom är fortfarande mest poppis av allt. Hon älskar nämligen katter! Så ungefär tusen gånger om dagen får vi titta på hennes stövlar och höra "isse" och peka på katten medan hon skrattar. Bäst av allt är om hon samtidigt får ha på sig sin body med samma katt, och kunna peka på den också. "Dää isse".. I övrigt säger hon typ ingenting. Titta, där, kisse och mamma är väl det som går att förstå än så länge, annars är det bara massa babbel.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Tror det är någon period där det händer mycket just nu.. Hon håller precis på att lära sig att gå, försöker forma fler och fler ord, vill och försöker att äta själv med gaffeln, 6 st tänder på väg upp, har lärt sig att klättra som en apa precis etc etc. Sömnen är ju då man bearbetar allting sägs det, så det är förmodligen därför den är orolig just nu. Dom flesta nätterna sover hon som en gris, sen ibland så kommer det några gnälliga (i sömnen bara) och ibland även några med mardrömmar också.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Missade frågan!

Hon är 13 mån och 3 v, men hennes korrigerade ålder är 12 mån och 2 v.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Haha tur man kan glädja någon. Hon hade vuxit 0,5 cm på 2 mån, men gått upp bra i vikt. Hon ligger på -1 i både längd och vikt och jag tänker mig inte henne som pytteliten ;) hon är lagom! Men hon äter väldigt bra och vi har i havregrädde i allt! Däremot så ligger -3 kurvor i huvudomfång,44 cm
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Här är det på -1,1 på huvudomfånget, -0,6 på längden samt -0,9 i vikten. Men det räknas ju också på hennes födelseålder, inte hennes korrigerade. Hade man räknat på den så hade det nog varit lite mindre minus skulle jag tro :)

Här blir folk chockade ofta när dom får höra hur lite hon väger, eller att hon bara är 74 cm lång..
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Barn som föds innan v 37 räknas som för tidigt födda och deras korrigerade ålder blir då som så gamla de skulle varit om du förstår. Ex En 5 v för tidigt född som är 15 veckor blir då korrigerat 10 v har jag för mig.

Vi hade föreläsning m en barnläkare på jobbet o vi frågade hur länge de räknar korrigerad ålder. Med de som är födda efter typ v 33-34 så slutar de räkna rätt tidigt vill jag minnas!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 529
Senast: eyz
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 928
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp