Vinterföräldrar 2011

Sv: Vinterföräldrar 2011

Jag har ingen koll på hur länge som det räknas, men i Bellas journaler på BVC gör den automatiskt noteringar om korrigerad ålder än så länge i alla fall, och hon är ju över 1 år. Så kanske det görs till 2 år eller något sånt?
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Oki, men det är hennes ålder om det gått full tid sas el?

Herregud vad trött jag är på nedskitna kläder nu.
Rasmus har varit lös i magen i evigheter nu, vi tror det beror på tänder eftersom han även kliar en massa i munnen. Men nu får det fasen vara bra, det är ju dagligen och ibland flera gånger på en dag. Byter kläder stup i ett känns det som. På något sätt lyckas han få det på sidan av blöjan hela tiden, så det blir ju på kläder och allting. Det stinker! Tycker dem där tänderna får ta och titta fram nu.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Det kan inte hjälpa att ta en strl större på blöjor då?

Har aldrig haft problem med att tjompan är lös i magen, varken pga tänder eller annat. Men de gånger blöjan börjar läcka kiss, så har vi bytt strl, och vips, så är problemet borta.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ja precis, hade hon kommit ut fullgången hade hon nu varit 12 mån och 2 v, men hon är ju 12 mån och 7 v från födseln räknat..
Man märker det inte så himla ofta, förutom att hon är mindre än "normalt" och att utvecklingen ligger ungefär dom veckorna bakom gällande mycket. Men det är ju svårt att veta, hon kanske hade varit exakt lika liten även om hon fötts fullgången liksom.
Kan däremot se tydliga skillnader i utvecklingen gentemot sonen, men det är ju också sådant som kan vara väldigt individuellt.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl

Här hade vi 1-års kalas för en vecka sen! Var tog det året vägen?! :D
Elina väger nu 9,6kg och är 73.5cm lång!
Hon går själv utan större problem, försöker dessutom springa då hon ibland tycker det går för sakta ;) Men det går väl sådär :D
Hon är högt och lågt och överallt, klättrar upp och ner i soffan utan problem.
Hon vet vad hon vill och talar om det.
Hon äter för det mesta samma mat som mig nu, gjorde "misstaget" att ge henne av min mat för kanske två veckor sen och plötsligt duger inget annat...
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Skoj med kalas! :)
Det går fort verkligen, ena dagen är de bebisar och nästa dag 1 år :D

Alltså skjut mig någon.
Rasmus spyr vad man än ger honom sedan skriker han för att han är hungrig.
Men det går ju inte och ge honom något, det enda han vill ha är välling och då spyr han. Gaaah! Hur länge ska det här eländet hålla på? Nu har han varit lös i magen sedan före jul och kräkts hela helgen. Igår började han äta igen men får inte behålla något.

Just nu sitter han och skriker men vägrar ta det jag försöker ge.:grin:
Sondmatning?
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Kl

Här hade vi 1-års kalas för en vecka sen! Var tog det året vägen?! :D
Elina väger nu 9,6kg och är 73.5cm lång!
Hon går själv utan större problem, försöker dessutom springa då hon ibland tycker det går för sakta ;) Men det går väl sådär :D
Hon är högt och lågt och överallt, klättrar upp och ner i soffan utan problem.
Hon vet vad hon vill och talar om det.
Hon äter för det mesta samma mat som mig nu, gjorde "misstaget" att ge henne av min mat för kanske två veckor sen och plötsligt duger inget annat...

Åh grattis! Våra tjejer fortsätter följa varann i storlek! :)
Min tjej blev 1 29/1 och vägde precis under 9 kg och var 71 cm lång!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Rasmus mår bara och äter som en häst igen :)
Var upp till bvc i onsdags och bm tyckte inte det var någon fara med honom.
Då var han piggare och bättre i magen, men åt inte.
Sedan igår släppte det och han började äta igen och idag har han ätit som han brukar :)
Men vi var riktigt oroliga där ett tag.

Resultatet av det hela blev två nya tänder
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Åh grattis! Våra tjejer fortsätter följa varann i storlek! :)
Min tjej blev 1 29/1 och vägde precis under 9 kg och var 71 cm lång!

Hihihihi roligt :)
Våra vänner och "grannar" (bor 1km bort) har också en dotter som är 3 dagar yngre än Elina, och de är också väldigt jämna på alla sätt! Skiljer 50g och 0.5cm ;)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

KL

Herregud vad jag är trött på att Rasmus aldrig sover.
Han vaknar varenda natt och sedan är han vaken.
Sover som mest en timme i taget, sedan sitter han och gnäller och skriker tills han somnar igen. Trött är han ju, men ändå sover han inte.
Jag blir tokig snart, man är ju vaken dygnet runt nästan.

Han sover på dagis men verkar inte göra någon skillnad hur länge han sover där.
Inte alltid han behöver bytas på heller, ändå vaknar han och somnar inte om utan vällingen. Han somnar rätt snabbt men vaknar ju efter högst någon timme igen.
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Har han ont ngn stans? Munnen el öronen, vissa tandsprickningsnätter har jag suttit med lillan i knät och sovit..

Sömnproblem är vårt mellannamn... Jag tror att när man uteslutit smärta el ngt annat, så är nog det allra bästa är att försöka vänta ut... Mata på ordentligt med mat och vänta ut...
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Alltså jag inser att jag har det grymt lyxigt... Lillan har tandsprickning nu, hur vet jag det? Hon är jättetrött. Hon sover bort sin tandsprickning, glad och nöjd när hon är vaken, men lägger på en 2 timmars sömn per dag och efter några dagar är allt som vanligt igen, fast lite fler gaddar :D

Nätterna där vaknar hon fortfarande någon gång eller så, men eftersom att jag ammar och vi samsover är det inget problem, jag vaknar oftast knappt till, hon förser sig själv och så sover vi vidare :angel:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Ni får eran del i tonåren istället :devil: :p

Rasmus har en liten lustig egenhet, när jag lägger honom kastar han nappen över sängkanten hela tiden, om och om igen.
När pappa lägger honom gör han aldrig så. Undrar om han tycker det är lite kul när mamma kryper runt och letar napp :D
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Det räknar jag med :D

Men hon har temprament utimellan, såklart! Blir tvärarg, men det går oftast lika fort över.

Haha, såklart! Vilken charmplutt :)
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Hehe ja :D
Han var jättesöt idag, jag lagade mat och han satt på golvet med sin leksakstelefon. Hörde att han pratade så vände mig om, då satt han med telefon vid örat och bara "hej, ja, hallå, titta, titta här " :D:love:
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Min tjej börjar dagis på tisdag -galet!! Jag börjar jobba 16/3..

Idag har jag vart på pomp de Lux öppet hus och frossat!! Fantastiskt!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Vad är pomp de Lux? :p

Vi har börjat vänja Rasmus med att dricka vällingen i soffan innan tandborstningen. Går sådär :p men är bara andra kvällen.
Tidigare har han fått den i sängen innan han somnar, men känns som hans tänder mår bättre av att dricka den före :p
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

Oh, jag ska kanske på pompparty på söndag, om jag har samvete att slippa ifrån renoveringen...

Mirre: Det är ett klädmärke för barn, dom har superfina kläder!
 
Sv: Vinterföräldrar 2011

POMPPARTY!! Nu blev jag riktigt avundsjuk. Jag älskar deras kläder! Men tjejkläderna är finast, faktiskt :) Om bebisen i magen blir en tjej blir det nog en del beställningar därifrån känner jag på mig ;)

kl
kände för att uppdatera lite om utvecklingen här hemma :) Varning, LÅNGT!
Ture håller på att få hörntänder. Fyra på en gång. Stackarn har haft jätteont i munnen, stoppar nästan in hela näven ibland och gräver runt. Det har varit 14 dagar av konstant gråt, "bär mig" och separationsångest ovanpå det, rätt kämpigt vissa dagar för alla i familjen.
Det verkar som att smärtan har släppt en del nu dock, för nu börjar han bli sitt vanliga, glada och busiga jag. Han är verkligen en så otroligt skrattig liten kille, och det härligaste är att det smittar så otroligt mycket!
Igår var han så söt också, för då pratade han i sömnen. "Titta, titta" låg han och viskade mellan snarkningarna. Annars är det inte så många nya ord på sistone, sambon påstår att han kan säga "vad är det?" och "va gör du?" men jag har inte hört det än, förhåller mig skeptisk tills jag bevisats motsatsen ;) Annars kan han säga pappa, mamma, titta, se, hejdå, heeeej taaaack och givetvis favoriten NEJ.

Han är helt besatt av djur, så fort han ser ett ute eller på teve eller i en bok/tidning så utbrister han "TITTA!!!! TITTA!!!" och pekar sådär hysteriskt tills man kommer och tittar. Vi hade ett litet sug efter att skaffa katt, men det har nu lagts på is i 5-10 år sådär... ;) Hade aldrig orkat skydda både katt och hund från Tures "kärleksyttringar" i form av pussar, kramar, tjuvnyp och annat. Han är rätt brötig och härjig av sig, älskar att kasta saker så det låter, springa och vurpa/kasta sig i kuddar, klättrar på allting (inklusive hunden, föräldrarna, fönsterbrädorna, toalettstolen, köksbordet, trappor osv osv) så man har fullt upp med att se till att han inte ramlar och slår ihjäl sig. Han är också fortfarande otroligt tålig, ofta när han ramlar och slår i nånstans så märker man inte det förrän ett rött märke på kinden eller någonstans på kroppen uppkommer, och man har ingen aning när han har fått det.
Det bästa han vet är att leka med sin kompis Elias som är 4 år och lika brötig han. Dom brukar mest jaga varann, brottas, kittlas och skrika ikapp.

Han har också helt gått över till att sova en gång per dag, vilket känns som en stor skillnad i vardagen! Han älskar att springa med på hundpromenaderna. Om man väl har låtit honom hoppa ur vagnen blir han fullständigt vansinnig när man ska försöka sätta tillbaka honom. Jag ser fram emot att få gården inhägnad till våren, det behövs verkligen då han bara kan dra iväg i världens fart och har hunnit LÅNGT vissa gånger innan man upptäckt att han har rymt (har aldrig blivit farligt men det hade det absolut kunnat bli!!).

En annan lite opraktisk sak han precis lärt sig är att peta i näsan, skruva av korkar på precis allting samt öppna schampoflaskor... Så nu har vi fått göra ytterligare en rensning i skåpen där han når :D Han har även börjat göra "spiken" när han inte vill sitta i vagnen, stolen eller bilstolen. Det innebär att man böjer sig bakåt och spjärnar emot så att det är helt omöjligt att "vika honom dubbel" för att få in honom nånstans. Härligt med den där egna viljan ibland :D

Aldrig hade jag väl anat att det skulle vara så utmattande att ha en 1-åring!! :rofl:
12625_10151438468339845_239773057_n.jpg

Hans vanligaste min, ser ni rävarna bakom öronen? ;)

Hur går det med era små? Är dom snälla, stillsamma och fogliga varelser eller har ni också svetten lackande i pannan hela dagarna?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer som väntar knodd i vinter? Mig: 34 år och väntar mitt första barn, BF 7/12, så är nu i vecka 17+4. Hoppas att det trillar...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
48 535
Senast: eyz
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
401
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 936
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp