Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Läser ikapp ibland men har inte så mycket att bidra med. Josephine är en solstråle som har ett leende på läpparna 99% av tiden. Hon är en stadig liten krabat som nästan kryper. Hon ålar framåt och kan komma upp till sittande från magläge. Trots att hon har 2 dagar kvar tills hon är 7 månader visar hon sedan ett tag tydliga tecken till att vilja ställa sig upp.

Min lilla älskling blir stor alldeles för fort. Men hon har ju en stor idol i storebror som hon skulle vilja hänga med.
 
Jag lider av puréförvirring! När och hur fasar man in mer bitar? Och i vilken form, så små som möjligt eller stora?
Om man följer barnmatstillverkarna så blir det lite mer bitar vid 8 månader. Om du tex ger pasta är risoni ungefär i samma storlek. Min lilla ratade ju allt som inte var helt slätt (inte ens det gryniga i mixad köttfärs dög) från början, men vi körde lite terapi och gav tex frukt som inte var helt mosad, bitar av olika grejer från min tallrik, provade ge bitar som hon fick plocka själv osv. Nu fixar hon småbitar ganska bra, större spottas ut.

Det mesta hon får plocka själv mosas effektivt i handen och kastas sedan på golvet, men lite har börjat hamna i munnen. Hade ju varit bra om hon förstod tjusningen med att äta själv tills hon ska börja förskolan. Vi övar med majsringar (samma som majskrokar men pyttesmå), frukt och macka nu.

Oliver var absolut inte ok här:yuck:
 
@Jenka
Vi har gått från puré till mera bitar och gjorde som @YaHilweh skrev och har följt hur barnmatsburkarna är. Har blivit en del köpt barnmat men har börjat bli bättre på att göra egen. Blev alldeles chockad när jag öppnade första 8månadersburken! :o Från slätt till riktiga bitar bara sådär. Från början när han fick prova mer bitar sjöjdes han massor, vi fick mosa, men ju mer van han blivit ju bättre har det gått. Han äter bitar i ärt-storlek nu utan problem. :) Till mellis blir det frukt och då oftast mosad banan eller päron eller små bitar av riktigt mogen banan.
 
Lite bitar är okej, blir inte helt slätt när jag gör själv. Särskilt inte sen mixern gick sönder :angel:

Äta är han duktig på och allt ska in i munnen. Smörgåsrån äter han själv, försökte med en stav med päron men den lyckades han ju bita av en bit av direkt. Kändes som väldigt lagom storlek att sätta i halsen :crazy: Nojig ja.
 
Lite bitar är okej, blir inte helt slätt när jag gör själv. Särskilt inte sen mixern gick sönder :angel:

Äta är han duktig på och allt ska in i munnen. Smörgåsrån äter han själv, försökte med en stav med päron men den lyckades han ju bita av en bit av direkt. Kändes som väldigt lagom storlek att sätta i halsen :crazy: Nojig ja.

Barn är duktiga på att själva få upp det igen. Knuffa det längre fram i munnen. Kolla ett HLR klipp på yt, så har man lite grundkoll. Jag går av tanken att "hon löser det" och än så länge tror jag iof bara att hon satt i halsen en gång och det löste hon galant.

Banan år inte hem här alls dock. Har aldrig gjort :p
 
@YaHilweh hur många mål per dag äter Havanna?

Frukost när vi vaknar,
Mellanmål innan förmiddagsvilan då hon ofta äter dåligt till frukost.
Lunch
Mellanmål (ofta en klämmis gjord på frukostgröten, eller en smörgås)
Middag
Kvällsgröt (men det är beroende på när middagen serverades och vad som serverades till middagen).

Det är normal dag för oss i vart fall :)
 
Ska gå första hjälpen kurs om ett par veckor, vi har ju gått igenom det på föräldragruppen men skönt att få prova lite mer praktiskt hoppas jag.

Idag är det snorigt och hostigt här :( och han har knappt sovit på hela dagen. Nu har han till slut somnat men bara om jag ligger bredvid.
 
Frukost när vi vaknar,
Mellanmål innan förmiddagsvilan då hon ofta äter dåligt till frukost.
Lunch
Mellanmål (ofta en klämmis gjord på frukostgröten, eller en smörgås)
Middag
Kvällsgröt (men det är beroende på när middagen serverades och vad som serverades till middagen).

Det är normal dag för oss i vart fall :)
Väldigt lik vår dag i mat! Enda skillnaden är väl mellanmålet på förmiddagen, det får han efter vilan men då äter han bra till frukost och kanske tar en tidig vila jämfört med er.

Tycker att det är mat mest hela tiden om dagarna, det var därför jag undrade :p
 
Väldigt lik vår dag i mat! Enda skillnaden är väl mellanmålet på förmiddagen, det får han efter vilan men då äter han bra till frukost och kanske tar en tidig vila jämfört med er.

Tycker att det är mat mest hela tiden om dagarna, det var därför jag undrade :p

Havanna brukar vakna för välling runt 5, ska vi ha någon som helst möjlighet att sova lite längre så är det välling som gäller och då somnar hon om och vaknar till 7 igen. Det är därför hon äter dåligt vid frukost, så hon plockar mest i lite då, därför har lagt ett mellanmål där. Lite som två frukostar :p

sedan somnar hon igen någon gång mellan 10-11 och sover till 13-13.30 tiden

tycker inte heller att vi gör annat än ger mat :p
 
Havanna brukar vakna för välling runt 5, ska vi ha någon som helst möjlighet att sova lite längre så är det välling som gäller och då somnar hon om och vaknar till 7 igen. Det är därför hon äter dåligt vid frukost, så hon plockar mest i lite då, därför har lagt ett mellanmål där. Lite som två frukostar :p

sedan somnar hon igen någon gång mellan 10-11 och sover till 13-13.30 tiden

tycker inte heller att vi gör annat än ger mat :p
Fast nu när jag tänker lite längre så tyclte jag för inte så länge sedan att det enda jag gjorde var att amma ;):p

Vår dag just nu(ändrats lite tider det senaste):
06.00 morgon och bus i sängen(vi får numera sova en timme extra det är lyxigt:D)
06.30 frukost (smörgås)
09-10 sova
10.15 mellamål, turkisk yoghurt med rivet äpple och kanel
12.30 sova ungefär 40 minuter
13.15 lunch
15.30 mellanmål (oftast gröt)
Sen en eftermiddagslur när det blir för trött
17 middag
19.00 kvällsgröt innan sängen

Just nu har vi projekt sluta nattamma. Så jag sover på soffan och går inte in i sovrummet förrän det blir överfullt och jag behöver lätta på trycket. Den tiden förskjuts för var natt så inatt blev det inte förrän vid 04. Faktiskt, måste jag säga, att det verkar som att han sover bättre och bättre ju mindre han får amma på natten. Visst det var ett par kämpiga nätter när vi började. De senaste månaderna har han ju ätit varje-varannan timme så jag är positiv!
 
Usch vad hemskt det känns när de inte mår bra :( sömnlös pga liten med snorig näsa som är svår att andas genom.
 
Vill egentligen inte skriva något då jag alltid tycks få skit för om jag berättar att det gått bra.. :angel::rage:
Iaf så känns det mer och mer som att det lättar här nu, vi får våra enstaka riktigt hemska nätter någon gång då och då men överlag så går det åt andra hållet. Tycker även att lillen börjar få bättre kvalité på sömnen då han inte vaknar lika lätt av ljud. Dock är kvällarna lite bökiga, han vill ju verkligen inte sova själv så det är svårt att lämna sängen när han somnat. Bäst är om jag ligger kvar 1,5-2h, annars vaknar han var tjugonde minut för att kolla om jag fortfarande ligger kvar och så blir det ledset och sätter igång en ond spiral där han vaknar ständigt. Efter runt midnatt så brukar han dock sova ända fram till morgonen om det inte är något som spökar.
Nu är det nog tänder på G igen så blev en supp igårkväll och han sov tydligen gott på det, vaknade två gånger under kvällen och sov sedan fram till klockan sju nu på morgonen :D Ska bli såååå skönt när det är färdigt med tänder så man slipper den störningen.
8+ månader nu och vi använder strl 80-86 på kläder. Viktkurvan har gått ner lite pga att han rör sig så mycket men ligger fortfarande på plus ändå, tjocka låren kommer från mamma :laugh::love:
Och han är så redig när det gäller toabesök, han säger alltid till när han behöver bajsa!
 
Här är det också lite snorigt @Jenka. Flera uppvak och en del gnäll. Hon var kallsvettig när hon väckte mig ca 06.30. Nu sover hon gott i min säng så det känns lite taskigt att flytta henne, men så rörlig som hon är nu kan hon inte sova själv i vår säng. Vaknar hon så är det full fart direkt och risk att hon trillar ner.
 
Här har det också varit lite snorigt några dagar. Har sprayat hans näsa med Physiomer baby när det varit som värst.
Tror han försöker ändra sina sovrutiner nu igen. Ett tag nu har han sovit tre gånger om dagen, men senaste veckan har han några gånger vägrat somna (fastän supertrött). Vilket inneburit att han varit vaken en längre stund och då bara hunnit med två sovstunder under dagen.
Tredje tanden har tittat ut tidigare i veckan och fjärde på g också vad det verkar... Känns som ett bra beslut att dra ner på amningen nu :laugh:
 

Liknande trådar

Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 448
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 301
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 593
Senast: Rie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp