Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det känns väl lite tidigt men du kan ju hoppas på att hon fixerar sig och att det då försvinner.
Sonen fixerade sig inte förrän värkarna startat och jag tror inte denna gör det heller. Jag är nog helt enkelt rymlig:p

Jag hoppas att jag inte kommer till att värkarna startar alls :p
Men det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden. Sist gick vattnet strax innan läggdags och värkarna började ordentligt efter några timmar.
 
Jag kommer vara hemma på med bebisen, dock kommer jag att jobba 50 % så snart som möjligt (hemifrån). Om det är en utopi eller inte återstår att se, men jag kommer räkna in all tid jag sitter i telefonen och diskuterar med VD, styrelseordförande osv, all tid jag läser mail, alla styrelsemöten jag går på, personalmöten jag tar osv osv.

Mannen kommer fortsätta jobba heltid fram till sommaren, efter sommaren går han ner på 75 %. Han är chef inom polisen och går han ner mer i tid måste han pausa sitt chefsjobb. Jobbar han 75 % gör han tre pass i veckan som han i viss mån schemalägger själv = vi behöver inte jobba samtidigt.

Jag kommer att få ut samma lön som idag då företaget reglerar mellanskillnaden mellan föräldrapenningen och min ordinarie lön. Mannen kommer ju få lägre lön när han går ner i tid sen.

Pratade mer försäkringskassan idag och fick förklarat för mig att jag kan ta ut 50 % 7 dagar i veckan och så jobba 50 % 5 dagar i veckan om jag vill. Jag trodde att jag bara kunde ta ut 50 % 5 dagar i veckan om jag jobbade 50 % 5 dagar i veckan. Får se hur jag gör. Vi vill ju spara dagar också för att mannen ska kunna ta mer ledighet vid sommarlov, jul osv (jag styr ju i ganska stor utsträckning min egna tid), men man får ju inte spara så mycket efter 4 år så får se hur vi gör. :)

Jag försöker få min man att försöka slå sig upp i polisyrket men han trivs bra som vanlig knegare :p
Dock har vi kommit fram till att när båda barnen börjar dagis, skulle det behövas för att allt ska gå runt så kommer han gå in och jobba ett tag.

Jag har som plan under våren att börja studera på distans för att få in de poäng jag saknar för att sedan söka jobb som enhetschef här i stan. Saknar ca 15p och behöver sedan gå en kurs som kommunen håller i.
För vi har kommit fram till att vi kan båda inte jobba skifttider och hoppa fram och tillbaka utan en av oss måste in och jobba dag. Och jag vill vidareutbilda mig och gå upp som chef, då går han in tills jag är klar i den processen så kan han gå ut igen efter det :)

Eller han går in och jobbar så länge han slipper sitta på BNR igen )Brott i nära relation) :p
 
Jag tycker att pusslandet är så svårt att få till.
Tackvare att jag har en bra chef som inte flyttar på mig när jag lagt mitt schema så funkar det. Mannen jobbar på fast 6v schema och kan inte byta pass hur som.
Så han kommer ta bort alla dagpass under sina veckor och kommer då ned på runt 70-75% och går jag ned desamma så kommer vi kunna vara hemma med barnen så mycket längre.

Dottern går idag hos dagmamma, men vi får se hur vi ska göra i framtiden. Hon kommer gå 15h första tiden tills alla kommit in i det (Dock vara hemma med hela familjen i 3v efter FL) innan hon börjar igen.
Teoretiskt är pusslandet lätt i och med att jag jobbar 5-skift och mannen ren dagtid(han får förvisso plocka bort sin beredskap så där blir det ju minus lönemässigt). Han är föräldraledig vardag efter att jag jobbat natt och 25% den vecka jag jobbar kväll. Jag är föräldraledig när jag jobbar dagtid på vardagar (förlorar ingen ob-ersättning).
Så här i efterhand så tärde det lite väl mycket eftersom sonen sov så krattigt och startade sin dag mellan 4-5 på morgonen så vi får se hur det ser ut när vi väl är där.
 
Teoretiskt är pusslandet lätt i och med att jag jobbar 5-skift och mannen ren dagtid(han får förvisso plocka bort sin beredskap så där blir det ju minus lönemässigt). Han är föräldraledig vardag efter att jag jobbat natt och 25% den vecka jag jobbar kväll. Jag är föräldraledig när jag jobbar dagtid på vardagar (förlorar ingen ob-ersättning).
Så här i efterhand så tärde det lite väl mycket eftersom sonen sov så krattigt och startade sin dag mellan 4-5 på morgonen så vi får se hur det ser ut när vi väl är där.

Det kommer väl bli så här med, att mycket beror på individen som flyttar in i familjen.
 
Jag försöker få min man att försöka slå sig upp i polisyrket men han trivs bra som vanlig knegare :p
Dock har vi kommit fram till att när båda barnen börjar dagis, skulle det behövas för att allt ska gå runt så kommer han gå in och jobba ett tag.

Spännande! Det är ju både för- och nackdelar med att vara gift med en polis, men en av fördelarna är ju att det är lätt att sy ihop föräldraledigheten utan att han behöver gå ner så mycket i tid för satan alltså.. det försäkringskassan betalar ut är inte mycket!
 
Spännande! Det är ju både för- och nackdelar med att vara gift med en polis, men en av fördelarna är ju att det är lätt att sy ihop föräldraledigheten utan att han behöver gå ner så mycket i tid för satan alltså.. det försäkringskassan betalar ut är inte mycket!

Blä verkligen inte.
Dock har turlaget mannen jobbar på ett fast 6v schema som är helt värdelöst. Går i rullar dag, natt, kväll med vissa undantag.
Men tackvare att jag kan kasta runt mitt så kommer det funka :)
 
En sak som gör mig lite nedstämd är att jag inte har några mammavänner. Har faktiskt inga vänner alls i staden där jag bor (Norrtälje). Det tar ändå en timme in till Stockholm och även om jag åker in dit med bebisen så är det ingen av mina vänner som kommer vara mammaledig samtidigt, deras barn har hunnit bli lite äldre. Så jag är lite orolig för att det kommer att bli lite ensamt. Får hoppas på mammagruppen men mina fördomar säger mig att dom kommer vara ganska mycket yngre än vad jag är, har lite fått den bilden av Norrtälje. O_o

Känner likadant, men hoppas lite på den lokala fb gruppen, att hitta lite nytt umgänge där och upptäckte nyligen att öppna förskolan finns 5min hemifrån, om ens det :p

...umgås för tillfället mest bara med en väldigt bra tjejkompis annars, men hon är långt ifrån barn och familjeliv.. borde nog försöka bli bättre på att umgås med nya kollegan som jag träffat lite utanför jobbet med, hon har ändå barn sen tidigare. Annars är det en av mina barndomsvänner som har två barn, men hon bor kvar i min hemstad, visserligen bara 2mil dit men tyvärr blir det inte att man åker dit så ofta som man velat ändå.

Hur har ni tänkt kring föräldraledighet?
Jag tror vi har fått till en ganska bra planering på det den här gången. Med dottern var jag den som var hemma absolut mest men mannen har tagit mycket vabb istället. Han jobbade för att vi aldrig hade gått runt ekonomiskt annars.

Men den här gången tänker vi att vi båda är hemma första månaden (vi tänker att bebis kommer i slutet på januari och båda är hemma hela februari). Så vi kommer in i livstilen med 2 barn.
Sedan jobbar mannen heltid Mars, April, Maj och har semester Juni. Jobbar sedan Juli och är hemma på heltid Augusto och September.
I Juni börjar jag hoppa in på timmar, även i Juli. Augusti och September kommer jag blanda jobb och semester (har massa sparade veckor). Sedan i oktober går vi båda ned och jobbar ca 75% vilket gör att vi kommer få mycket tid hela familjen.

Gud vad rörigt det var att skriva ned det :p

Men kan tillägga att jag inte kommer att amma alls då min diabetes inte funkade med det sist och det ledde till en depression som tog tid att ta sig ur. Inte värt att gå igenom det igen.

Planen här eftersom sambon pluggar är först 10 dagar tillsammans efter FL, sen är jag hemma till sommaren och eftersom han har uppehåll i studierna då är han hemma och jag tänkte gå tillbaka till jobbet 2-3 månader, sen är jag mammaledig igen när han går tillbaka till studierna. Han ska bara ta sina 90 dagar och resten av hans dagar får jag.

Är bara lite nojig över amningen eftersom jag i början nu då bara är hemma 4-5mån, men det kanske blir bra ändå att försöka delamma medans jag jobbar under sommaren - förutsatt att allt funkar med amning osv med då.
 
Blä verkligen inte.
Dock har turlaget mannen jobbar på ett fast 6v schema som är helt värdelöst. Går i rullar dag, natt, kväll med vissa undantag.
Men tackvare att jag kan kasta runt mitt så kommer det funka :)

Åh vad dåligt! Här har dom några som lobbar för fast schema men dom får som tur är inte igenom det. Här lägger dom sina egna scheman för 8 veckor i stöten och det är ju himla mycket bättre!
 
Tack för era tankar, det var tack och lov falskt alarm! Nu har jag varit på UL och allt var fint och normalt (vilket jag tror är läkare och barnmorskors favoritord till gravida :p ) inkl hjärta, flödet i navelsträngen, fosterrörelser och storlek (ca 1,8 kg!).

Att jag inte känner så mycket beror på att Kotten lagt sig med rumpan ner och benen upp, dubbelvikt som en räka... Så rörelserna blir inte så starka i den ställningen. (Att han låg så var såklart också heeelt normalt :p )

Väldigt skönt att vården tar en på allvar, både Bm och läkaren jag fick träffa betonade hur bra det var att jag hörde av mig. Skönt för en nojare som jag :D
 
Tack för era tankar, det var tack och lov falskt alarm! Nu har jag varit på UL och allt var fint och normalt (vilket jag tror är läkare och barnmorskors favoritord till gravida :p ) inkl hjärta, flödet i navelsträngen, fosterrörelser och storlek (ca 1,8 kg!).

Att jag inte känner så mycket beror på att Kotten lagt sig med rumpan ner och benen upp, dubbelvikt som en räka... Så rörelserna blir inte så starka i den ställningen. (Att han låg så var såklart också heeelt normalt :p )

Väldigt skönt att vården tar en på allvar, både Bm och läkaren jag fick träffa betonade hur bra det var att jag hörde av mig. Skönt för en nojare som jag :D

Åh vad mycket du fick veta! Skönt att allt såg bra ut och vad kul att veta storleken. När har du BF?
 
Åh vad dåligt! Här har dom några som lobbar för fast schema men dom får som tur är inte igenom det. Här lägger dom sina egna scheman för 8 veckor i stöten och det är ju himla mycket bättre!

Jag önskar att det kunde vara så här med. Men gbg är lite långsamma så det är väl inte ens nära :(
Han har en helg han kliver på dagen
Lördag 7-17
Söndag 7-15.50
Söndag 23.50-07.40

Den snurren samt snurren:
Måndag 13.30-23.00 (sover på jobbet)
Tisdag 7-16.25
Onsdag 21-0740 (sover på jobbet)
Torsdag 15.40-24

Det är de två veckorna jag hatar absolut mest. Speciellt när han har 11mil pendel och ska genom gbg till/från jobbet med.
 
Jag önskar att det kunde vara så här med. Men gbg är lite långsamma så det är väl inte ens nära :(
Han har en helg han kliver på dagen
Lördag 7-17
Söndag 7-15.50
Söndag 23.50-07.40

Den snurren samt snurren:
Måndag 13.30-23.00 (sover på jobbet)
Tisdag 7-16.25
Onsdag 21-0740 (sover på jobbet)
Torsdag 15.40-24

Det är de två veckorna jag hatar absolut mest. Speciellt när han har 11mil pendel och ska genom gbg till/från jobbet med.

Ja, låter inte alls bra. :( min man lägger oftast så att han gör tre nätter i rad, några dagar i rad, några kvällar i rad så att han inte behöver ställa om så ofta/snabbt.
 
Har fått så ont typ i revbenen :arghh: Både fram- och baksida. Bara på vänstersidan. Kan inte ligga på vänstersidan mer :meh: Fram är nog för att hon ligger och trycker med fötterna där.
Jag är glad att jag kommit ganska lindrigt undan i mina graviditeter, inte jättemycket krämpor. Men det ska bli skönt att det snart är över :yuck: 38+3 idag.

Imorgon ska vi på inskrivningsmöte på sjukhuset!
 
Känner mig förresten sjukt smart idag :D Skrev ner en inköpslista på en lapp igår. Brukar skriva i en app i telefonen men den var urladdad. Sen när jag var i affären i förmiddags glömde jag lappen :cautious: Men - jag kom ihåg alltihop! Tycker annars att gravidhjärnan borde vara sämre än nånsin nu :rofl:
 
Känner mig förresten sjukt smart idag :D Skrev ner en inköpslista på en lapp igår. Brukar skriva i en app i telefonen men den var urladdad. Sen när jag var i affären i förmiddags glömde jag lappen :cautious: Men - jag kom ihåg alltihop! Tycker annars att gravidhjärnan borde vara sämre än nånsin nu :rofl:

Jag tycker oftast att det är lättast att komma ihåg när man skrivit ned det med papper och penna :D Då brukar jag kunna lösa det ganska bra med :p
 
Jag tycker oftast att det är lättast att komma ihåg när man skrivit ned det med papper och penna :D Då brukar jag kunna lösa det ganska bra med :p

Jag håller med, men är ändå imponerad för det var ganska många saker! Och saker jag inte brukar köpa (några ingredienser till bakning osv). Det enda som inte följde med hem var satsumas, men det var för att de var slut, inte för att jag glömde dem :cautious: Man är ju annars lite lätt virrig såhär på slutet :angel:
 
Åh vad mycket du fick veta! Skönt att allt såg bra ut och vad kul att veta storleken. När har du BF?
Ja, tyckte jag såg något om typ 45 cm också på skärmen! (men det kan jag ha hittat på, han sa inget om längden, bara vikten). Jag är i 31+5, bf 18/1. Viktmässigt var det -7% under medel, dvs heeelt normalt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 180
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp