Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni tänkt kring föräldraledighet?

Vi kommer vara hemma tillsammans de första 3 veckorna. Sedan tror jag att jag är hemma 3 månader, vi tar gemensam semester i 4 veckor (bör bli mitten av juni-mitten av juli) och sedan är min man hemma 3 månader och sedan byter jag av igen, kanske kör vi 3 veckor i taget istället för 3 månaders intervall. Något i de banorna blir det, men man får ju se hur det går med amning och så där. :)
 
Nu har vi köpt barnvagn och babynest! Blev en begagnad Teutonia Mistral S som min kollega har haft till ett av sina barn, med bl.a. liggdel, sittdel, mjuklift, regnskydd och ståbräda(! gäller att vara ute i god tid :p )
Fick också med en del bra-att-ha-grejer ifall jag nu kommer amma, bla amningsnappar, och pump. Känns som om det börjar röra på sig med prylinskaffandet :D
 
Nu har vi köpt barnvagn och babynest! Blev en begagnad Teutonia Mistral S som min kollega har haft till ett av sina barn, med bl.a. liggdel, sittdel, mjuklift, regnskydd och ståbräda(! gäller att vara ute i god tid :p )
Fick också med en del bra-att-ha-grejer ifall jag nu kommer amma, bla amningsnappar, och pump. Känns som om det börjar röra på sig med prylinskaffandet :D

Här har det också rört på sig! Har fått babyskydd, babysitter (aldrig haft förut :D), finpotta, ett gäng leksaker och lite kläder. En inventering av kläderna + det vi själva sparat visar dock på rejäla luckor, så jag hoppas att någon mer vän eller bekant ska vilja/kunna (folk verkar ha varit orimligt bra på att rensa bland just urvuxna kläder O_o) fylla på lite så får vi komplettera lite till sedan när vi vet hur stor bebisen är. Och så har jag tagit fram och konstaterat att vi inte slarvat bort våra selar :up:
 
Här har det också rört på sig! Har fått babyskydd, babysitter (aldrig haft förut :D), finpotta, ett gäng leksaker och lite kläder. En inventering av kläderna + det vi själva sparat visar dock på rejäla luckor, så jag hoppas att någon mer vän eller bekant ska vilja/kunna (folk verkar ha varit orimligt bra på att rensa bland just urvuxna kläder O_o) fylla på lite så får vi komplettera lite till sedan när vi vet hur stor bebisen är. Och så har jag tagit fram och konstaterat att vi inte slarvat bort våra selar :up:

En pump skulle inte sitta fel heller, men får ta tag i det sen :p
 
Här har det också rört på sig! Har fått babyskydd, babysitter (aldrig haft förut :D), finpotta, ett gäng leksaker och lite kläder. En inventering av kläderna + det vi själva sparat visar dock på rejäla luckor, så jag hoppas att någon mer vän eller bekant ska vilja/kunna (folk verkar ha varit orimligt bra på att rensa bland just urvuxna kläder O_o) fylla på lite så får vi komplettera lite till sedan när vi vet hur stor bebisen är. Och så har jag tagit fram och konstaterat att vi inte slarvat bort våra selar :up:
Finpotta?:p

Jag förstår ändå dina bekantas utrensningar. Jag längtar verkligen efter att de där små storlekarna som de växer ur på ett par veckor är urvuxna så att jag kan göra mig av med det! Nu ligger det ju bara och tar upp utrymme i flyttkartonger :meh:

Vad har du för selar?
 
En pump skulle inte sitta fel heller, men får ta tag i det sen :p
Jag är nästan mest nöjd med amningsgrejerna :) Utan att gå in alltför mycket på detaljer så har jag lite issues med känsliga bröst och bröstvårtor vilket gjort mig orolig över om jag öht kommer kunna amma. "Relationen" till mina bröst har iofs förändrats gradvis till det bättre hittills under graviditeten så är ändå hoppfull och vill ju amma om det bara är möjligt. Har därför funderat på om just amningsnappar skulle kunna vara en lösning. Vi får se, helt enkelt, men blev iaf lite pepp av nya prylar :)
 
Finpotta?:p

Jag förstår ändå dina bekantas utrensningar. Jag längtar verkligen efter att de där små storlekarna som de växer ur på ett par veckor är urvuxna så att jag kan göra mig av med det! Nu ligger det ju bara och tar upp utrymme i flyttkartonger :meh:

Vad har du för selar?

Ja, en sådan här Babybjörn-potta där pottan kan tas ur själva stolen :D. Vi hade en sådan + två lite enklare pottor som vi hade med vid resor etc till de andra barnen, men gav bort babybjörnen när den slutade användas eftersom den är lite otymplig att förvara. Så det var lite kul att en likadan dök upp till oss nu!

Jag förstår också att folk vill rensa - vi har ju uppenbarligen gjort det själva - men är det inte lite märkligt att alla koncentrerat sig just på att rensa kläder? Bebisgrejer i övrigt verkar alla ha kvar! :p

Vi har en Manduca som man kan använda från första början med spädbarnsinsats i, och en Tula Toddler. Har haft lite andra bärdon också men det är de två som fått stanna :)
 
Aha, vi har alltså en finpotta här hemma:D

Jadu, det har jag inget bra svar på. Här ska pryttlarna också ut ur huset så fort de slutar användas! Och vi har nog ändå inte särskilt mycket sånt om man jämför men det finns ju roligare saker att ha:p

Samma uppsättning som vi då. Fast vi har inte provat något annat än de två selarna och en trikåsjal, blev bra med en gång!(eller så vet man inte bättre;))
 
Jag är nästan mest nöjd med amningsgrejerna :) Utan att gå in alltför mycket på detaljer så har jag lite issues med känsliga bröst och bröstvårtor vilket gjort mig orolig över om jag öht kommer kunna amma. "Relationen" till mina bröst har iofs förändrats gradvis till det bättre hittills under graviditeten så är ändå hoppfull och vill ju amma om det bara är möjligt. Har därför funderat på om just amningsnappar skulle kunna vara en lösning. Vi får se, helt enkelt, men blev iaf lite pepp av nya prylar :)

Jag hoppas att det kommer fungera för dig som du vill! :) Jag ammade rätt mycket med napp i början med äldsta barnet (som var för liten för att klara det på annat sätt då), och napparna skyddar onekligen väldigt bra och när vi började fasa ut dem så upplevde jag att både han och jag hade hunnit få in snitsen rätt bra :)
 
Aha, vi har alltså en finpotta här hemma:D

Jadu, det har jag inget bra svar på. Här ska pryttlarna också ut ur huset så fort de slutar användas! Och vi har nog ändå inte särskilt mycket sånt om man jämför men det finns ju roligare saker att ha:p

Samma uppsättning som vi då. Fast vi har inte provat något annat än de två selarna och en trikåsjal, blev bra med en gång!(eller så vet man inte bättre;))

Jajjemen, säg det till barnet/n så att de går på den med tillbörlig respekt! :D

Jag ser också fram emot framtida rensningar! Hur mycket det nu hjälper med tanke på att tre av fyra människor i vårt hus med glädje fyller det med nya prylar :meh:.

Haha, vad roligt att ni har precis samma uppsättning selar! Det måste vara det perfekta setet :D
 
Känner för att gnälla lite, har sjuk huvudvärk som troligast är mina klassiska EDS-problem från rygg och nacke men man får ju inte ta typ några värktabletter nu och alvedon (som ska vara ok om jag förstår det rätt?) har vi inga :arghh:

Så sitter här med en billig nackmassagegrej och hoppas att det kanske lindras så jag får sova innan nån byggfirma kommer hit imorgon :crazy:
 
Vilken dröm jag hade inatt :D
Ni vet när bebis sträcker ut sig i magen på slutet, sådär så man liksom ser en fot eller hand nästan tryckas igenom huden. Jag drömde att bebis tryckte runt med sina kroppsdelar, så att till och med folk reagerade runt omkring. Jag strök över magen och upptäckte en hand, den till och med greppade tag om mina fingrar. Tittade ner under tröjan och då hade bebis kravlat sig ut, utan att jag märkt det. Låg där nyfödd innanför min tröja, kommit ut den naturliga vägen några dagar innan snitt. Utan att jag märkte det :confused: Jäkligt smidigt, en sån förlossning låter till och med bättre än snitt :D

Det jag var mest förvånad över var dock att hon kom innan bf :rofl:
 
Vilken dröm jag hade inatt :D
Ni vet när bebis sträcker ut sig i magen på slutet, sådär så man liksom ser en fot eller hand nästan tryckas igenom huden. Jag drömde att bebis tryckte runt med sina kroppsdelar, så att till och med folk reagerade runt omkring. Jag strök över magen och upptäckte en hand, den till och med greppade tag om mina fingrar. Tittade ner under tröjan och då hade bebis kravlat sig ut, utan att jag märkt det. Låg där nyfödd innanför min tröja, kommit ut den naturliga vägen några dagar innan snitt. Utan att jag märkte det :confused: Jäkligt smidigt, en sån förlossning låter till och med bättre än snitt :D

Det jag var mest förvånad över var dock att hon kom innan bf :rofl:

Kan också tänka mig en sådan förlossning! :D
 
Vi har köpt en Baby brezza :love:
Alltså, vart har den vart hela dotterns liv. Tanken är inte att den ska göra 1 flaska välling per kväll utan till ersättning för lillasyster. Men alltså, vilken manick :love:
Vad den hade underlättat alla nätter med springande i trappan.
 
Hoppas verkligen vädret har lugnat sig innan besöket på MVC imorgon för just nu är det klass 2 varning för snöstorm och man avråds från att bege sig ut på vägarna i onödan :yuck:
 
Hoppas verkligen vädret har lugnat sig innan besöket på MVC imorgon för just nu är det klass 2 varning för snöstorm och man avråds från att bege sig ut på vägarna i onödan :yuck:
Oj, var bor du? Här i Östergötland smälte all snö bort igen, så nu är det slask och lera överallt :wtf: och mörkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 928
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp