Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Har fått hem och provat Tuckyn nu. Den satt som en smäck, så jag ska skicka tillbaka den :D
Den var precis lagom nu och nu är det ju bara september. Finns knappt något att ta tag i i grenen heller. Lowe är 76 cm lång så jag upplever den som liten i storleken. Som en 74/80 ungefär.
Ska ringa imorn och se om dom har en i storlek 90 annars tror jag att jag tar en kilimanjaro eller haig i storlek 80. Konstigt nog verkar dom större i storlekarna.

Vad är förresten skillnaden mellan kilimanjaro och haig? Kebnekaise är väl att den är mer vattentät (8000) medans dom andra är 2000.
 
Sv: Vinteroverall

Då blir det ingen i storlek 80 här heller, Maja är inte kortare än Lowe och jag tror inte vi behöver använda overall fören i slutet av november-december.
 
Sv: Vinteroverall

Nu är jag uppdaterad och påläst om didriksonoverallerna. Ringde och rådfrågade återförsäljarna som jag beställt av.
Tuckyn var avsedd för barn upp till året ungefär. Den var rymligast av alla men inte lika slitstark.
Kilimanjaron hade raka ben och bensluten var rakt ner och en typ mudd innanför vilket gjorde att om ett litet barn hade den kunde det bli lite tjorvigt nere vid skon. Lite för långt sas.
Kebnekaisen och Haigen var ungefär samma modell men olika design i kulören och Haigen hade ca 3 cm längre ben än Kebnekaisen.

Dom sa inget om att andasfunktionen var bättre eller sämre på någon utav dom och priset var samma på alla utom tuckyn.
Jag velade mellan haig och kebnekaisen, men eftersom både jag och sambon är av modell lång överkropp så känns det lite otroligt om Lowe skulle bli typen emd långa ben så nu jag kör på en kebnekaise i strl 80.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinteroverall

Vad bra att du kollat upp. Om det blir en didrikson för oss får det nog bli en Haig då (Maja har långa ben, inte ett arv från mig :)).

Helst skulle jag vilja ha en reima men det verkar inte finnas någon internetbutik som säljer och skickar den utomlands. Om någon ser det får ni gärna säga till.
 
Sv: Vinteroverall

Kan du inte be någon släkting eller kompis i Sverige köpa o skicka då, om det är reima du vill ha?
 
Sv: Vinteroverall

Den sidan har jag inte sett, tack för tipset. Just nu kommer jag inte in på sidan, min dator är lite knäpp och vill inte öppna vissa sidor. Jag provar igen senare.

Tack för erbjudandet men jag tror jag kan be min pappa att skicka. Vågar inte skicka ut honom att köpa men om jag hittar någon butik som först kan skicka hem till pappa så borde han bara kunna märka om paketet och gå till posten med det.
 
Sv: Vinteroverall

Jag har handlat från den butiken som Miks nämner. Det funkade jättebra, visserligen inom Sverige men servicemind borde ju vara samma ändå.
 
Sv: Vinteroverall

Jag har inte varit så noga vad jag har för skruttoverall, det har varit någon gammal ärvd overall som är lite lagom sliten och de har inte alltid varit vattentäta. Skruttoverallen använder vi mest när vi går här hemma på gården och då kan man ju klä på barnet lagom med kläder under overallen samt gå och byta kläder om han/hon skulle bli blöt.

Om stl 80 är för litet för din kille i vinter är ju jättesvårt för oss att säga. Det beror ju på hur stor han är. Jag menar mest att det är ganska bra att ta till någon storlek i den åldern, men det allra bästa är ju givetvis att prova. Man ska kunna ta ett rejält tag i grenen på overallen när barnet har den på sig.

Pop är väl ganska stora i storleken.

Jag kan egentligen inte så mycket om bävernylon och jag trodde inte de var särskilt vattentäta, men när jag googlade på det verkar det finnas vissa dyrare tyger som är vattetäta. Men då är de väl antagligen impregnerade...

Galonkläder andas inte. Gummikläderna jag har har en fleeceinsida och det brukar ju kunna leda bort fukt (ett fleecetäcke på en blöt eller svettig häst är ju t.ex. suveränt), sen om dessa gummikläder har riktig "andasfunktion" tvivlar jag på.

Tack för svaret..

har varit hos bvc nu och han var 73cm lång och vägde 10240kg

hur mkt bör man räkna med att de växer(säkert olika) men era då? på en vinter?

jag menar, nu är han ju "bara" 73cm lång och han ska väl börja ha vinteroverallen i nov kanske till april kanske dvs 5-6månader.
i nov är han 1år....

ska man se på str så ska han ju ha str 86 = 1-1½år...

jag köpte en 80 och det går ju inte riktigt att ta ett jättegrepp precis men lite extra är det ju för man ser även att "axlarna" är högt upp så han drunknar lite i den i halsen.

i värsta fall får vi väl köpa en till sedan...tror denna borde funka ett tag iaf...känns dumt att han ska behöva ha en gigantisk overall nu och knappt kunna röra sig för att den sen ska vara lagom i mars-april...sen är det ju nästan vår...
han är dessutom väldigt varm av sig så han behöver kanske inte ha vinteroverall så länge i vår(utan kanske kan ha tjockare underställ och regnkläder eller liknande)
 
Sv: Vinteroverall

Oj det var en tung bebis, 10240kg :p:D

Vi har samma overall som du har till Maja, i storlek 74. Hon är ju dock modell liten, väger 8,3kg och är 72cm lång som 1 åring :laugh: Hon kommer kunna ha overallen ett tag till iaf (vi har inte börjat använda den alltså, men provat den och den sitter bra nu). Växer hon ur den under säsongen får vi lösa det då. Vi har en skruttoverall i st 80 som är tänkt att ha i stallet, och sen en från ICA Maxi i st 86 som hon kanske kan växa i, vi får se. Annars är ju det ett bra alternativ för er också, att skaffa en billigare overall mot slutet av säsongen, om han skulle växa ur den overall ni har. Ica Maxis duger gott och väl tycker jag (och de brukar reas ut när våren närmar sig), My hade sin hela vintern när hon var ett år, och det var en KALL vinter (2009-2010). Hon var aldrig varesig blöt eller kall trots att vi var ute mycket och långa stunder åt gången.


Du kan ju kolla i din BVC bok hur mycket han kommer växa om han följer sin kurva. Att bara stirra sig blind på storlekarna och vad de ska ha för storlek vid en viss ålder håller inte. Det är högst individuellt, även om man naturligtvis får ett viss hum om hur det brukar ligga till.
 
Sv: Vinteroverall

tack för ditt svar, ja visst har jag en TUNG elefantbebis;)
Okej ska testa mig fram istället...svårt det här när man aldrig haft barn innan hur man ska göra, tur jag kan fråga er.

kan visa bild på hur han ser ut i 80an någon dag.

men my hade alltså 86 första vintern men då är hon född i sep va? och hon var ganska lång då kanske med?
 
Sv: Vinteroverall

Nu har du ju po p overallen i alla fall, kör på den tills den blir urvuxen! Jag tror han kommer att drunkna i 86 i början av säsongen. Lycka till!
 
Sv: Vinteroverall

Vi hade 86 på E förra vintern då var hon 1 år och 8 månader när overallsäsongen startade. Då var det ändå stort åt henne så jag tror som ako.
 
Sv: Vinteroverall

Nä, My är född i januari och hade st 86 på overallen vintern då hon blev ett år.

Maja är född i september förra året och har nu st 74.
 
Sv: Vinteroverall

Nä, My är född i januari och hade st 86 på overallen vintern då hon blev ett år.

Maja är född i september förra året och har nu st 74.

Oj låter inte det konstigt eller är det jag som tänker fel?
är maja liten då och my var stor?
för i så fall skulle väl ted ha en 86 med nu när han blir 1år...äsch svårt detta är.

jag kopierar från min blogg:

Här kommer bilderna från när Ted testade sin nya p.o.p overall:)
Det var inte det lättaste att få bilder på en halvt-kan-inte-riktigt-gå-men-vill bebis i en stor overall.
Det var str 80 jag köpte och Ted var på 10mån kollen 73cm lång, först tänkte jag att den blir nog för liten i vinter för den är ju typ lagom nu...men när jag tänkt efter lite så är den faktiskt för stor nu så den borde vara lagom större delen av vintern iallafall.
För se bara på hur benen korvar sig, märke att de gärna ville korva ner sig över fötterna=mkt tyg över på benen, och när jag hade dragit upp dragkedjorna så var det nästan som att han dränktes i overallen och huvudet försvann lite i den, se sista bilden(kunde som synes inte ens dra upp ända upp för då hade han "försvunnit")
Så det är nog mycket kvar på längden med.
Armarna är ju inte för korta heller precis.
Han borde ju iaf kunna växa till han blir 80cm lång innan den skall börja bli för liten då och det är ju 7cm

dscn1894_166995141.jpg
dscn1898_166995403.jpg

dscn1900_166999034.jpg
 
Sv: Vinteroverall

Lite morka bilder man ser inte riktigt, men det var en bra ide! Kan inte alla lagga ut bilder pa sina barn i overaller med alla matt och storlekar och namn pa overallerna?

Jag ska vara hemma i tva veckor over jul, hoppas pa massor av sno for det har jag inte sett pa 7 ar! :bump:
 
Sv: Vinteroverall

Ännu ett snabbt och rakt svar ;): Söt unge som säkert kommer att ha nytta av sin 80- overall! Ludvig hade en exakt likadan sin ettårsvinter, han fyller i oktober, och hans fick vi faktiskt byta i mitten av januari, men han hade aldrig kunnat ha den i nov- dec, och då behövde han den oxå. Han var 79 cm på ettårskontroll i början av nov vill jag minnas. Växer han ur den i januari- sälj den på Blocket o köp en ny begagbnad för samma pengar!
 
Sv: Vinteroverall

Och så undrar jag, vad har Polarn och Pyret för vattenpelare/andningsförmåga på sina vinterplagg? Hittar inte på deras hemsida...
 
Sv: Vinteroverall

Jag har en 104 (som jag ska lägga ut på Tradera tänkte jag), dock ingen PoP utan en Mikk-Line med 8000 mm. i vattenpelare och 5000 i andning.

För övrigt slutade det med att jag köpte Isbjörn till båda barnen. Dyrt, men då vet jag iaf att de har riktigt, riktigt bra kläder i vinter :)
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 300
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 461
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 935
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp