Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Reima är stora i storlekarna. Jag tycker ballongmodellen är bäst under förskoletiden och värmedyna i rumpan är toppen, speciellt med små barn som sitter mycket.
 
Sv: Vinteroverall

kl

Är det någon som provat Didriksons Tucky?
Hittade en sida som skickar utomlands med helt ok fraktpris.
Funderar på den till Maja som är 11 månader.

Sen fanns det även en som heter Haig, hur är den?
(till Emilia om hon inte kan ha den hon hade förra året)
 
Sv: Vinteroverall

Vi har köpt en tucky men har inte hunnit prova den. Men Vad jag hört verkar folk väldigt nöjda med den!
 
Sv: Vinteroverall

Hur var den i storleken, läste på ett ställe att den var ganska liten. Vilken storlek valde du och hur stor är din son?
 
Sv: Vinteroverall

Jag tog storlek 80 och min son va 74cm vid 1års kollen för en månad sen. Får ett rejält tag i grenen men den va inte så stor att han inte kunde röra sig. Normal 80 skulle jag vilja säga.
 
Sv: Vinteroverall

Kan svara på några frågor. Vi vill ha en overall för att den inte ger några glipor och ett två delat för att kunna använda bara jackan vid snabbvändor.

Ang storlek så beror det på hur litet/stort ditt barn är. Min son fyllde 1 i juli och jag har köpt stl 80(didriksson) på hans vinteroverall men då är han liten också.

Ang. Märken så fick kappahls Kax väldigt bra betyg i årets overall test. Men den kostar faktiskt 50kr mer än vad våran nya didriksson kostade.

Förskolor brukar ha en förkärlek till fleecefodrade regnställ.

Eftersom ditt barn blir 1 i novemver så kanske han inte kommer att gå så mkt ute och leka utan mest sitta still eller åka vagn? Så det gäller att kläderna värmer och att rumpan inte läcker in.

Hej och tack för dina svar.
jag tycker det är jättesvårt med str, ska med han till bvc nu på måndag så kan säga mer exakt då hur stor han är.
men senast när han var 8mån så vägde han närmare 10kg om jag inte minns fel och var 71cm lång.
så han är ju inte jättelång kanske då eller vad ska man säga.
men nu har han ju växt sen dess.

Men vågar man ta en str 80 så den räcker ända till mars-april?
är p.o.p overallerna stora i str? är de bra för små barn att sitta i snön och de håller sig varma och så?

om man bara vill använda jackan på ett tvådelat set kan man ju bara köpa jackan eller? eller är det för att ta på byxorna ifall det blir kallare?

De flesta overaller dyra som billigare håller oftast tätt eller?
men jag tänker, hur är det när man tvättat dem blir inte vattenavstötande förmågan försämrad då?
så en begagnad overall borde ha sämre motstånd mot väta?

men man ska ju tvätta alla barnet nya kläder gäller det även overallen(mot gifter osv)

Vad använder ni på hösten till barnen?
 
Sv: Vinteroverall

Jag tog storlek 80 och min son va 74cm vid 1års kollen för en månad sen. Får ett rejält tag i grenen men den va inte så stor att han inte kunde röra sig. Normal 80 skulle jag vilja säga.

Min Maja är redan nästan 80 cm lång, så frågan är om 80 räcker men 90 känns väldigt stort. Provade Emilias gamla babyoverall från Kappahl, den är i 74 och fungerade nu men inte så länge till om hon fortsätter växa som hon gör.
 
Sv: Vinteroverall

Vad använder ni på hösten till barnen?

Till Emilia som är 2,5 år har vi
-Softschell jacka
- Vanlig fleecetröja
- Skaljacka
- Regnkläder
- Bomullsmössa i två olika tjocklekar och en "finmössa"
- Fingervantar

Tänkte köpa
- Fodrade regnkläder (vi har inte så kallt här på vintern så dom kommer nog används en del i vinter också)
- Regnvantar

Skulle vilja ha ungefär samma till Maja men det är svårt att hitta bra i Majas storlek
 
Sv: Vinteroverall

Är hon redan 80 lång så bör du kanske satsa på en 90. Om den ska hålla hela säsongen. 80 lär hon nog hinna växa ur innan säsongen knappt börjat. Så svårt det där med att veta hur mkt dom växer. Huxflux sticker dom iväg på längden eller så stannar dom av.
 
Sv: Vinteroverall

Vi skulle inte tvätta våran nya overall. Ytterkläder ska tvättas så lite som möjligt. Blir den smutsig är det bättre att försöka torka bort fläcken bara. Tåligheten för vatten brukar ju anges vad den är efter 3 tvättar. Så köper man en beg som är tvättad 1-2ggr så är det nog ingen fara. Finns även extra impregnering du kan spraya på för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Vinteroverall

Jag svarar också på några av dina frågor:
Vi har aldrig använd både overall och tvådelat. Jag tycker också overall är bäst eftersom det inte blir några glipor. Vi har haft en vardagsoverall och en gammal ärvd skruttoverall som sonen har i stallet eller om han tex eldar ute med maken (här eldas det relativt ofta om helgerna). Däremot vill jag även ha en vanlig vinterjacka också av lite tunnare modell som man har tex om man åker och handlar eller om man ska åka bil och ibland även till och från dagis om man låter overallen hänga där (beror på kylan).


tack för jättebra svar:)
skruttoverallen måste vara vattentät den med väl?
låter som de banor jag tänker i, någon lite tunnare jacka men endå varm att ha i bilen o affärer och så min kille är ju så himla varm av sig med han kommer dö i vinteroverall i en affär(räcker nog inte o öppna upp/dra ner)


Angående fodrad eller ej är smaken olika, men jag som också bor i småland, vill ha det enkelt och smidigt helst utan en massa lager på lager (även om jag vet att det är bra) så jag köper fodrad overall. Trots det måste man ju givetvis klä på lite extra de dagarna det är riktigt kallt. Men hos oss är det ju som sagt var inte så många veckor det är 15-20 minus.

Klart att de billiga märkerna duger också, det beror ju på vad man är ute efter och vart man bor. Ska man på skidsemester i norrland kanske man ska satsa på en riktig kvalitetsoverall och bra underställ men för övrigt anser jag att det duger även med de billigare märkena. Som aneka skrev fick ju Kappahls overall jättebra i senaste testet!

Angånde storlek beror det ju på hur stort barn du har. Jag brukar köpa någon storlek större på overallen än vad de har i vanliga kläder, för att den ska räcka hela vintern. Fast tänk på att olika märken kan vara stora eller små i storleken, så det är inte alltid det stämmer. Min son hade tex 110 i kläder förra vintern men hade stl 100 i sin didriksons overall. Jag köpte stl 80 i min dotters overall förra hösten (hon hade då 74 i kläder och fyllde 1 år i februari) och det var tur att vintern inte var längre än den var för på slutet av vintern var den på gränsen till för kort i benen.


oj men då måste ju str 80 vara alldeles för litet för min kille då som är född i november eller?

jag funderar på p.o.p overall är de stora lr små i str? tänkte mig en str 80 men det blir kanske för litet?



Ang. galonkläder har jag bara använt HM:s gummikläder (är som fodrade regnkläder) under vår och höst och ibland även om vintern om det är riktigt blött och inte särskilt kallt. Galonkläder använder jag aldrig att dra på overallen, men jag har sett att dagis någon gång (på tre år) har dragit på regnbyxorna över overallen. Om det behövs beror nog på vad det är för overall, köper man en bävernylonoverall krävs nog regnbyxor över...

Som sagt var, det är en smaksak hur tjock overall man vill ha...


jaså är inte bävernylon vattentätt?
andas galonkläder/gummikläder något?

tack för jättebra svar.
 
Sv: Vinteroverall

Jag tog storlek 80 och min son va 74cm vid 1års kollen för en månad sen. Får ett rejält tag i grenen men den va inte så stor att han inte kunde röra sig. Normal 80 skulle jag vilja säga.

Jag har fått för mig att didrikson strl ska motsvara en längd på +10cm. Alltså att en 80 ska vara för barn som är 80-90cm. Och 90 ska vara till för 90-100cm?
Är jag ute och cyklar?
Tuvas overall i strl 100 är rätt stor.

Nu blev jag lite förvirrad. Jag har inte fått tummen ur och beställt Tuckyn än. Skulle ta en strl 80. Lowe blir 1 år i november och är medel-svensson i vikt och länd. Tror han var 72cm vid 8 mån kontrollen och vägde 8,9 kg. NU är han kanske 75-76cm och väger kanske 9,5kg. Gissar vilt! Blir strl 80 för litet tror ni?
90 känns alldeles för stort. och strl 80 i didriksons kilimanjaro såg ut som tält.
 
Sv: Vinteroverall

Det vet jag faktiskt inte. Har inte hört så mkt om hur deras storlekar fungerar. Vi provade en massa olika. Kan visa bild på hur två olika didriksson overaller sitter på våran Milton.

2b3766f0-1036-49a4-907b-1340b1b06ee38.jpg


adb38dc2-11c6-4660-ae31-0726f808c90f7.jpg


Dåliga bilder men du kanske ser lite iaf.
Stl 80 på båda.
 
Sv: Vinteroverall

Lite kl..
Det beror väl också på benen och armarnas längd i sig.

Freya_bus lilla My har en Didriksons strl 90 ( tror jag ) samma som Ella. Men medan Ella badar i sin fortfarande ( provade den igår ) så funderar Freya om overallen kommer räcka hela vintern åt My. Jag har svårt att tro att My skulle vara så mycket längre än Ella. Ella har nog ärvt mina korta ben, hon kan fortfarande ha 86 i kläder ( som 2.5 åring ).
 
Sv: Vinteroverall

oj och han fyllde 1år i juni-juli?
men hur lång är han?

jag tycker det verkar så konstigt för det står ju 9-12mån= str 80 och 1-1½= 86
Och vissa säger att 86 är till 2åringar???

Min son blir ju 1år i nov alltså...menar de att det finns någon slags växt mån annars kommer ju vi om man skall lita på sifforna behöva en str 80 till dec kanske sen efter det en str 86 men han är ju inte 1½ år förrän i maj och då lär han inte behöva en vinteroverall...

vad är vettigt pris för en p.o.p overall begagnad str 80?(utan frakt)
 
Sv: Vinteroverall

Vilket dilemma känner jag :p Vi var i linköping idag för att testa en tucky och ev köpa en. Tror ni jag hittar någon?! :mad: Bara kilimanjaron... Den provade jag inte för jag tror inte den typen av overall passar en som precis är 1 år fyllda.

Vilken köpte du av de två du visade bild på? Det ser ut att vara stor skillnad! Tuckyn ser ut att nästan vara kort i ärmarna, den undre ser större ut.
 
Sv: Vinteroverall

Ja ser man det till att Ella och My som är 2,5 år gamla har strl 90 i sina så kan ju inte Lowe ha det.

Jag chansade nu och beställde tuckyn i 80. Det blir nog bra. Känns lite tråkigt att köpa en overall i strl 86 som är jätteförstor hela vintern förutom typ i mars :crazy: Blir den för liten i slutet får jag väl se mig om efter något begagnat.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 307
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 469
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 138
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp