Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Han fyllde 1 i slutet på juli. Han börjar kunna ha sina 80 kläder nu utan att drunkna i dom. Men dom är fortfarande mkt förstora. Byxor måste dras åt för att sitta uppe. Men han är som sagt liten.

Ajda: vi köpte tuckyn. Ärmarna är inte förkorta. Det är jag som dragit upp dom lite för långt på bilden bara.
 
Sv: Vinteroverall

Jag har köpt en p.o.p nu str 80 begagnad superfint skick har inte fått hem den än så ska bli spännande att prova.
känns bäst på ett sätt att ha något som är lagom-lite för stort nu största delen av vintern och sen får man väl som ajda skrev fixa något större sen men har en sån tur att jag har en sån underbar vän som nyss berättade att hon kunde skicka en hel drös med overaller, regnställ, vinterkängor och en höstjacka(hennes dotter är född 2dec 2009) skitbra ju vad glad jag blev:)
 
Sv: Vinteroverall

Jag uppdaterar såfort vi fått hem den. Kan ta en bild och lägga ut när han provar den så får du se hur den sitter.
 
Sv: Vinteroverall

Jag har fått för mig att didrikson strl ska motsvara en längd på +10cm. Alltså att en 80 ska vara för barn som är 80-90cm. Och 90 ska vara till för 90-100cm?
Är jag ute och cyklar?
Tuvas overall i strl 100 är rätt stor.

Det stämmer inte för oss. Sonen har inte passerat 100 cm och hans 90 overall är kort i ben och ärmar. Han får ha 100 i år, som han säkert kommer att bada i...

Jag blev lite stressad av att läsa att allt tar slut så jag beställde overall och skor idag.
 
Sv: Vinteroverall

Nja nej det stämmer inte för oss heller. Enligt det ska då E ha en 80 och det skulle aldrig räcka hela vintern tror jag och då är E kortare än medel för sin ålder :)
 
Sv: Vinteroverall

*KL*

Nu i helgen inhandlades overaller till barnen. Sonen fick en 8848 altitude och dottern en Molo, vilka jag tycker var riktigt snygga! Har aldrig testat någon av dessa märken på overaller innan så jag hoppas att vi ska bli nöjda!
 
Sv: Vinteroverall

Turbo, du letade ju tunnare overall vet jag att du skrev tidigare. Tänkte bara säga att jag råkade se Reimas höst o våroverall live på Barnens Hus (dock hade de inte vintervarianten som jag ville ha- så jag beställde i stället)och den hade tunnt vadderat foder. Kanske något du skulle kika på?
 
Sv: Vinteroverall

Tack för tipset, det låter intressant men tyvärr har jag inte hittat någon försäljare av Reima som skickar utomlands.
 
Sv: Vinteroverall

skruttoverallen måste vara vattentät den med väl?

oj men då måste ju str 80 vara alldeles för litet för min kille då som är född i november eller?

jag funderar på p.o.p overall är de stora lr små i str? tänkte mig en str 80 men det blir kanske för litet?


jaså är inte bävernylon vattentätt?
andas galonkläder/gummikläder något?


Jag har inte varit så noga vad jag har för skruttoverall, det har varit någon gammal ärvd overall som är lite lagom sliten och de har inte alltid varit vattentäta. Skruttoverallen använder vi mest när vi går här hemma på gården och då kan man ju klä på barnet lagom med kläder under overallen samt gå och byta kläder om han/hon skulle bli blöt.

Om stl 80 är för litet för din kille i vinter är ju jättesvårt för oss att säga. Det beror ju på hur stor han är. Jag menar mest att det är ganska bra att ta till någon storlek i den åldern, men det allra bästa är ju givetvis att prova. Man ska kunna ta ett rejält tag i grenen på overallen när barnet har den på sig.

Pop är väl ganska stora i storleken.

Jag kan egentligen inte så mycket om bävernylon och jag trodde inte de var särskilt vattentäta, men när jag googlade på det verkar det finnas vissa dyrare tyger som är vattetäta. Men då är de väl antagligen impregnerade...

Galonkläder andas inte. Gummikläderna jag har har en fleeceinsida och det brukar ju kunna leda bort fukt (ett fleecetäcke på en blöt eller svettig häst är ju t.ex. suveränt), sen om dessa gummikläder har riktig "andasfunktion" tvivlar jag på.
 
Sv: Vinteroverall

Galonkläder andas inte. Gummikläderna jag har har en fleeceinsida och det brukar ju kunna leda bort fukt (ett fleecetäcke på en blöt eller svettig häst är ju t.ex. suveränt), sen om dessa gummikläder har riktig "andasfunktion" tvivlar jag på.

Nej gummikkäder "ska" inte andas. För då går det ju ur till slut och kläderna måste impregneras, det är ju idén med gummikläder att det alltid är helt tätt :) Tills det går hål i dem då...
 
Sv: Vinteroverall

Precis som jag misstänkte så badar han i storleken som är större än förra årets :( Men den han hade förra året var lite kort i ben och armar på våren. Men denna nya är GIGANTISK! Vad gör jag? Han lär väl bara växa någon enstaka centimeter under vintern. Usch. Jag avskyr verkligen storlekar med 10 cm emellan....
 
Sv: Vinteroverall

Kommer han drunkna i den även när det är iskallt och man behöver massor med kläder under? När skor och vantar hindrar ärmar och ben att åka ner över händer och fötter? Finns det resår i midjan att dra åt?
 
Sv: Vinteroverall

så tänker jag med efter att ha provat overall på snäckan, hon badade i ränder....men hoppas att vantar och stövlar gör sitt till...
 
Sv: Vinteroverall

Ja, molos overaller verkar rättså stora i stl. Hade jag skickat efter hade jag köpt en 98, men det var tur att vi åkte in till stan och provade för jag kom hem med en i stl 92. Min man tittade lite suckande på mig när jag kom hem med en neonrosa overall till dottern :o. Och den neonrosa mössan och de neonrosa vantarna... Kanske att jag köper en uppsättning med vantar och mössa i svart också så det bryter av lite. Ha ha, dagisfröknarna lär väl skratta ihjäl sig på åt min lilla stumpa, men hon lär ju synas i alla fall ;).

Sonens overall 8848 altutude är jag väldigt förväntansfull över och jag hoppas att jag kommer tycka den är superbra! Den lät bra när man läste om den men egentligen har jag ingen aning. Det var även svårt att hitta andras åsikter om den på nätet. En sak jag blev positivt överraskad av var i alla fall att jag råkade kolla på makens vinterjacka. En relativt tunn vinterjacka som jag berömt hela förra vintern för att den är så go och värmer så bra (jag lånade den ibland). Det var just en 8848 altitude! Så nu funderar jag på om jag ska köpa en jacka av det märket till mig också...
 
Sv: Vinteroverall

Jag har haft 8848 jacka och byxa till mig själv. Jag slängde det efter 10 år väl utslitet. Jag var alltid nöjd med det :)
 
Sv: Vinteroverall

Jag fick en vinterjacka i märket 8848 av sambon i julklapp. En tjock med dun. Den är hur varm som helst :love:
 
Sv: Vinteroverall

Nej, denna är det jag köpt. Den billigaste av de två modellerna. Det blev den gröna med blått vid knäna. Finns i fler färger.

8387_redhorn_mr_suit_garden.jpg




*********************
Brandgul och Ajda: Skönt att höra att ni verkar vara nöjda med märket. Jag hoppas att den är bra som overall också :laugh:
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 308
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 469
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 138
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp