Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

*KL*
Alltså jag har ju hängt upp mig på vattentätheten, att den gärna ska ha 10 000 mm eller i närheten. Det jag funderar på är didriksons kilimanjaro som är efterföljaren till förra årets testvinnare. Den overallen klarar bara 2000 mm. Men ändå vann den alltså förra året både gällande vattentäthet och allt vad det nu var jag läste. Hur går det ihop? Är det inte vattenpelarna som är det avgörande för att overallen ska hålla tätt?
 
Sv: Vinteroverall

Den jag hade fran Name It var inte sarskilt tjock, en ballongmodell som bada mina barn haft nar de var ett. Under den har de haft strumpbyxor, en langarmad t-shirt och halskrage, vantar och mossa. det har funkat kanon har.
QUOTE]

Oj då, citatet blev visst inte som det skulle...

Jag har för mig att det har sett ut som att vi har haft samma typ av overall till våra (den rutiga från Name it)...
... och jag upplever min som ganska tjock och varm. Den hade stoppning samt fleecefoder. Den William hade från Didriksons förra året kändes mycket tunnare, men deras kanske ändå värmer på ett annat sätt. Ingen aning...
 
Sv: Vinteroverall

Min hade inget fleecefoder utan var glansig inuti. Jag tycker (utan att ha dem framfor mej) att den och min Didriksons ar ungefar lika tjocka. Mikklinen likasa. Den fran Coop ar daremot lite bylsigare.
 
Sv: Vinteroverall

Jaha. Testet i Vi föräldrar gjorde ju mig bara mer förvirrad.

Vi kör nog på Didrikson ändå. Jag har dock en 25% rabatt på KappAhl som går ut IDAG!
 
Sv: Vinteroverall

Aha, då har de nog ändrat och gjort den tjockare tills jag köpte Alicias i höstas.

Brandgul: Va, har det nya testet redan kommit ut? Trodde det var på torsdag eller fredag...
Nämen, gick rabattlappen från kappahl ut idag? Då behöver jag inte fundera på den rabatten längre ;)
 
Sv: Vinteroverall

Vad sa det testet?

KL

Nu har jag köpt en Didriksson overall begagnad från förra året. Gav 300kr och är nöjd =) Det blev en storlek 90 trots att My har 98 på kläder, men st 100 på Didriksson är alldeles för stor. Känns som om My liksom hamnar lite mellan två storlekar nu. Overallen sitter jättefint nu, men frågan är om den kommer hålla i storlek hela säsongen... hur mycket växer de egentligen vid 2,5-3 års åldern? ;)

Jag köpte ett billigt regnställ från Ica Maxi idag också, 100kr rabbat var det. Men även där är det svårt med storlekar. Jag gillar inte när det är dubbelstorlekar (86-92, 98-104). Den mindre storleken är på gränsen till för liten, iaf för jackan, och den större är alldeles för stor i byxorna och något stor i jackan... Det är bättre när man kan köpa delarna separat, men jag tänker som så att det är ju inte så länge det kommer behövas enbart regnställ, för snart är det dags för fleecefodrat regnställ istället.

//Julia
 
Sv: Vinteroverall

Men oj hur lång är din lilla My?

Ella kan fortfarande ha Reiman från förra året i 86. Vi har också en Didrikson strl 90 och jag är inte ens orolig över att hon ska växa ur den, den är fortfarande stor. På förskolan har hon ICA Maxis regnställ 86/92 och det är stooort :D

Ella har ju fortfarande sitt Didrikson Boardman ( fleecfodrade ) i strl 80 ..
 
Sv: Vinteroverall

Jag gillar inte heller dubbelstorlekarna, 86/92 är på gränsen till för litet för Emilia men 98/104 väldigt mycket för stort (med variationer mellan olika märken såklart).

Chlo- Den overallen vi hade förra året till Emilia hade en vattenpelare på 3000, tyget blev blött men det gick inte igenom.

kl

Jag funderade på skalkläder men det känns nästan lite för kallt. Helst skulle jag vilja ha en overall med bara tunn fodring och sen glansigt innertyg. Sen är vi ibland uppe på hög höjd i alperna och där är det kallt men då kan Emilia använda overallen från förra året. Jag tror att Maja kan använda Emilias första overall men det är en bebisoverall som inte är helt vattentät men varm så den fungerar om hon mest är i torr snö som det är högt upp.

Jag ska kolla name it, det finns en sån affär här. Dom hade inga overaller förra året men då var jag sent ute. Men än är det inte rikigt dags än, det är fortfaanade sommar här (förra veckan nästan 40 grader varmt).

Funderar mycket på skor. Emilia klagade mycket på att hon frös om fötterna förra året och då köpte vi ett par från vincent shoestore (men kompisen har stängt sin affär nu). Får se om jag vågar chansa på en beställning från Sverige.

Här finns väldigt bra kläder för vuxna och större barn men för mindre barn och bebisar finns nästan inget. Funderar nästan på att starta en butik och sälja bra kläder för barn men vet inte om det finns en marknad för det.
 
Sv: Vinteroverall

Hm, alltså hon är inte så lång... Vad kan hon vara, hon var 87 cm sist vi mätte har jag för mig, men det är ett par månader sedan.

Overallen sitter jättefint nu, men det är liksom så att man precis kan ta en näve i grenen, hade hon haft blöja hade det inte fungerat. Overallen från förra året som är en st 92 är för kort i ryggen när hon sätter sig ner. Och regnstället är bra i byxorna, men lite korta ärmar på jackan. Fungerar det regnstället bra?

Varför svarar du aldrig på var och hur och när vi kommer närmare varandra? jag är nyfiken! =)
 
Sv: Vinteroverall

Jag har märkt att E stannat av, hon är lika lång som en väninnas dotter ( sju månader yngre ). Men ja det är så olika det där med hur dom är byggda.

Nu har vi inte hunnit använda regnstället så mycket iom det fina vädret, men det fick bra i ett test i vår lokaltidning och jag gillar att det är skarpa reflexer på :)

Pm:ar dig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vinteroverall

Chlo- Den overallen vi hade förra året till Emilia hade en vattenpelare på 3000, tyget blev blött men det gick inte igenom.

Jag läste visst fel på ditt citat. Jag läste "den overallen hade vi förra året..." Därför svarade jag följande:
Du menar den från Didriksons? Årets modell har 2000 såg jag när jag surfade runt lite och det känns som i minsta laget. Har inte läst overalltestet än, men efter att ha läst lite på nätet tolkar jag det som att Didrikson inte kom bland de översta... (synd för jag hade nästan bestämt mig för den till sonen)

Angående skor måste det väl gå att få reda på innermåtten på skorna om du vill beställa via nätet. Det är ju ändå inte så lätt att prova sig fram till vilken skostorlek man ska ha till barnen, utan det är bäst att mäta tycker jag. Sen kan det ju visserligen vara vissa skor som är mer eller mindre lätta att ta på barnet/för barnet att ta på sig osv. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vinteroverall

Knapplån.

Sunshine: Polarn kom 2:a i testet (med väldigt lite marginal mot Reima som vann), så köper du deras får du nog en mycket bra overall.

Turbofling: Reimas overall tycker jag är tunn. Fick en chock första gången vi satte på vårt första barn overallen i några plusgrader och hon var iskall när hon kom in (efter en tur i vagn). Det jag inte fattat att det är tänkt man ska ha något varmt under (när jag var liten var overallen så tjock att inget behövdes).

Freya-bus: testet sa:
1 Reimatec 4,3
2 pop skaloverall 4,2
3 kappahl kax (proxtec) 4,1
3 abeco 4,1
5 brands 4 kids 4,0
6 didriksson 3,9
6 H&M 3,9
8 Troll 3,8
9 intersport mcKinley 3,8
10 Coop 3,4
11 Stadium everest 3,3
12 Name it 3,0
13 lindex fix 2,6
14 ticket to heaven 2,5

Observera att coop som förut varit bäst i test hamnar väldigt långt ner

Vi har kört Reima hittills och efter tidningen kom så kastade jag iväg en beställning från wilma o morris som har 30% på förra årets modeller.
 
Sv: Vinteroverall

Vi kör reima tec precis som tidigare år. Fick förnya overallsförrådet för alla 3 barnen, köpte på tradera och är mkt nöjd, ser ut som nya (235 kr för lillens ballongmodell och 460 och 530 för tjejernas)!

På fötterna har tjejerna viking och pojken kuoma. Reimavantar på allihop.
 
Sv: Vinteroverall

Hur tycker ni reimas storlekar är och när har ni slutat med småbarns/ballongmodellen o gått över på "storbarn"? Jag har upplevt dem som stora, och lutar åt att köpa 98 till L ( 3 år i oktober) i år, och inte 104. Han är 97 cm nu, men hans PO P skalkläder i 92 passar fortfarande utmärkt, skalbyxorna i 98 som jag köpte på rean är på tok förs stora o blir ng lagom till våren. Därav att 104 i Reimaoverall känns väldigt stort... Jag vill ju dock att han ska kunna ha den hela säsongen förstås, men inte drunkna i den i början av november heller...

Help ;)!
 
Sv: Vinteroverall

Reima har något de kallar höst- och våroverall, kanske kan vara något? Eller PO Ps skaloverall. Ofodrad men hel overall.
 
Sv: Vinteroverall

Reima ÄR jättestora. Stora dottern hade sin 98:a både säsongen hon var tre och fyra (hon fyller mitt i vintern). Provade 98:an på min två-åring och insåg att midjan hamnade under rumpan så det får bli en 92 till henne (hon är lång)
 
Sv: Vinteroverall

Ja men visst är de... ville bara dubbelkolla. Minns du ungefär hur lång dottern var den vintern? Ballongmodell eller "storbarn"?
 
Sv: Vinteroverall

Vad bra att testresultatet lades ut :)

Vi var en runda på stan idag och kikade lite. Jag är kluven... Hittade en grönrandig overall på Lindex som var lindex egna märke (tror jag? det var varken bamse eller fix) som såg helt ut som en didriksonoverall. Tyvärr var minsta storleken 86.
Var på kappahl och klämde på kaxs, men där var också 86 minsta storleken. Kaxs kändes väldigt tjocka med och var inte i ballongmodell, så de kändes inte så lämpliga för en 1åring i vinter.
Didriksons babyvariant (finns det 2 olika babyvarianter??) som dom har i vår stad ger jag aldrig 700:- för. Den kändes verkligen som en overall som lämpade sig mer för ett barn som bara kommer sitta i vagn. Och dom vanliga didriksonoverallerna i strl 80 såg ut som tält. :crazy:
 
Sv: Vinteroverall

Aha, då har de nog ändrat och gjort den tjockare tills jag köpte Alicias i höstas.

Brandgul: Va, har det nya testet redan kommit ut? Trodde det var på torsdag eller fredag...
Nämen, gick rabattlappen från kappahl ut idag? Då behöver jag inte fundera på den rabatten längre ;)

Ja jag fick tidningen idag. Aldrig att jag köper overall för 1800 även om den är bäst i test. Efter två dagar hänger den ändå i torkskåpet på FSK. Jag ska kanske kolla på Gneis. Min kompis hemma i Norrland var iaf nöjd. Vet inte vad de kostar dock.

Jag hade två lappar, men jag använde de tyvärr i fel ordning :)
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 310
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 470
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 144
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp