Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Tummen upp för Gneis enligt min svägerska med flera väninnor ( bor i norrlands fjällvärld ) :)
 
Sv: Vinteroverall

Ja jag fick tidningen idag. Aldrig att jag köper overall för 1800 även om den är bäst i test. Efter två dagar hänger den ändå i torkskåpet på FSK. Jag ska kanske kolla på Gneis. Min kompis hemma i Norrland var iaf nöjd. Vet inte vad de kostar dock.

Jag hade två lappar, men jag använde de tyvärr i fel ordning :)

Lite så tänker jag också, att den snart är i torkskåpet på dagis trots att man säger till att den inte får torkas i torkskåp. Och inte kan jag tänka mig att de kör på låg värme så det är bättre att kolla efter en overall som tål torkskåp.

Hi hi, jag såg förresten att min rabattlapp gäller till den 5:e tror jag det var. Om Kappahls overaller känns bra i verkligheten blir det kanske EN sån till någon av barnen i alla fall.

Fast jag är lite "löjlig" med färgerna. Till sonen (4,5 år i vinter) skulle jag gärna vilja ha en overall som har svart som basfärg. Det känns lite "småbarnsaktigt" på något sätt med alla dessa färglada overaller. Fast jag vet inte för jag har ju inte sett dem i verkligheten, men min känsla säger så. Och kappahls finns nog inte i svart... En didriksons hade varit perfekt, men den verkar ju både fått halvkasst betyg + mindre bra vattenpelare + får bara köras i torkskåp på låg värme = verkar inte vara en overall för mig (eller mina barn då ;)). Fast sonen hade ju en ärvd sådan förra året som funkade galant trots att den var i torkskåpet på dagis nästan varje dag... Hmmmmmm, dessa overaller.....
 
Sv: Vinteroverall

Tror du inte att manga sager att de inte far vara i torkskap bara for att slippa problem?

Jag tycker manga overaller ar sa trakiga! Jag vill inte ha svart och inte heller regnbagsfargat. Pop har nan snygg brun men jag hade garna sett en gron, en orange och en lila ocksa. Rott finns det ju gott om.

Villervalla har overaller i ar ocksa, har ni sett dem?
 
Sv: Vinteroverall

Tummen upp för Gneis enligt min svägerska med flera väninnor ( bor i norrlands fjällvärld ) :)

Den overallen supershape var jättesnygg tycker jag och verkar riktigt bra!
10 000 mm vattenpelare :laugh:. Webbshopen var stängd så frågan är vad den kostar...

Den ser tunn ut, men har de den uppe i norrland bör den ju vara varm. Jag skulle egentligen vilja ha en Reima till dottern, men jag vill inte vara tvungen att ha extra underoverall eller fleecekläder under. Overallen ska bara vara att hoppa i liksom om det inte är 15 minusgrader för då måste man ju givetvis ha extrakläder under vilken overall man än väljer gissar jag...
 
Sv: Vinteroverall

Jo så är det säkert, att tillverkaren garderar sig och skriver att de inte får torkas i torkskåp. Har inte sett villervallas, men jag läste ngt inlägg om deras vinterkläder på FL vilket gjorde att jag sollade bort dem. Det var nog vattentätheten de föll på. Men jag ska inte säga för mycket för egentligen vet jag inget om deras. Fast nu när jag googlade såg jag att deras vattentäthet var på 1500 mm och det är ju under gränsvärdet för att få kallas "vattentät".
 
Sv: Vinteroverall

Hi hi, mitt ideal på overallfärg skulle vara svart bas och kanske turkosa detaljer till sonen. Till dottern som är så liten kan overallen vara hur skrikig och färgglad som helst. Till henne skulle jag gärna ha en lila molo till exempel.
 
Sv: Vinteroverall

Det finns iaf ingen overall i testet som vill hänga i torksåp mer än i 40 grader ett tag. Så någon sådan overall hittar jag inte som tål 60 grader i några timmar och det är vad som körs på förskolorna. Vattentäta overaller som är torra på insidan behöver inte ens torkas. Få in det hos personal som jobbat i 30 år med bävernylonoveraller. Ja de brände vår overall förra året trots att den var märkt m.m och hos oss vet ALLA vilka overaller som för köras eller ej. Det är som inga konstigheter.

Vad som händer i torksåp är att de tejpade sömmarna kan torka och då läcker overallen i sömmarna helt enkelt. (Vi har ringt och kollat så det är information direkt från tillverkaren, både vi och förskolan har kollat upp det)

Jag tycker det är konstigt att Didrikson går ut med att deras overall är 2000 mm när den håller för 8700 i testet och det är efter tre tvättar.

Vi hade svart overall förra året och jag vill gärna ha något mer färgglatt. Det känns som att barnen syns bättre när man kommer och det är mörkt ute.

Vi har diskuterat fram och tillbaka och Didrikson har inte fått något dåligt resultat. Slitagetåligheten är tex. bättre är KappAhl trots att KappAhl fick högre betyg osv :)

Dessutom satt förra årets Didriksons overall väldigt bra på sonen och den kändes så smidig. Det är den enda overallen som fått toppbetyg för just mjukhet så vi kör på det :) Jag vet inte varför jag skulle stirra mig blind på ett test, men man gör väl det ett tag *ha ha*
 
Sv: Vinteroverall

Kan tillägga att min Mikk-line köpt 2008 står det också bara 2000 mm på och den fick väl bra i test något år däromkring?
 
Sv: Vinteroverall

Intressant att läsa det du skrev om torkskåpen och overallerna! Man kanske ska ge förskolan stränga order om torkskåpsförbud eller skriva en lapp på barnens klädplatser.
Åååååh, vad jag är velig!!!
Ja, jag har ju inte ens läst testet själv än så jag ska väl egentligen inte uttala mig. Men då lät det ju rättså bra för didriksons ändå. Ja det låter väldigt konstigt om de går ut med vattentätheten på 2000 om den tål så mycket mer. Kanske det stod fel på den återförsäljarsidan jag var inne och läste på eller är det kanske en annan modell som har testats. Det var didriksons kilimanjaro som hade vattenpelare 2000 mm enligt den sidan jag läste på. Didriksons himalaya har vattenpelare på 8000, fast denna helsvarta tycker till och med jag ser tråkig ut så den vill jag inte ha. Nä, svart med lite turkost på hade varit perfekt ;)
 
Sv: Vinteroverall

Det underlättar om de drar ned torkskåpet ttill 40 grader, men då hinner det aldrig torka med 10 overaller i samma skåp... (som inte ens behöver hänga där...) Till och med vår galonoverall körde de i det där jäkla skåpet. GALON!! Det blir inte ens blött!
 
Sv: Vinteroverall

Didriksons Tignes var den overall som fick så bra i testen förra året ( den har vi ), efterföljaren till Tignes är Kilimanjaro och dom har båda en vattenpelare 2000mm enligt Didriksons hemsida.

Om jag ska vara ärlig så har jag inte riktigt förstått mig på graderingen?
 
Sv: Vinteroverall

Ja precis, jag är iaf nöjd med förra årets Didriksons, men bör jag kanske impregnera den i år ?
 
Sv: Vinteroverall

Har du tvättat den många gånger?

Kika på Naturkompaniets impregneringar, de har sådana som är giftfria. Annars innehåller impregneringar så mycket ämnen att jag inte ens törs använda det till barnkläder. Det är riktigt vidrigt. Men de är säkert bättre ju giftigare de är.
 
Sv: Vinteroverall

*kl*

Vad menas med overall av "ballongmodell", är totalt nybörjare på det här med barnoveraller och hittar bara "vanliga"? Det verkar enligt många vara bättre med ballong till små barn?
 
Sv: Vinteroverall

Ballong har ingen midja. De ser ut som... små ballonger :) Jag gillar det när de är små och korta och de slipper att det tar emot vid midjan. Sen blir de ju längre och får både över och underkropp liksom... Ja det har de väl innan, men den är rätt kort och så ska en overall vikas där emellan också, men det är väl en smaksak.
 
Sv: Vinteroverall

Ballong:

Reima-1071222_1_thumb.jpg


Vanlig med midja
didriksons-vinter-overall-yeti-dark-maze-hos-wildbabiesse_17969588.jpg
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 317
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 483
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp