Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Tack, nu fick jag lite klarhet i det hela.

Ballong ser ju helt klart ut att vara bästa alternativet till bebisar.
 
Sv: Vinteroverall

Haha, jag prövade sonens overall på honom idag. Den var GIGANTISK, men han kunde iaf gå i den obehindrat. Vi skulle nog tagit den mindre storleken, men den kändes lite liten. Hatar storlekar som är 90, 100. Tycker de är mycket lättre med dubbel storlekar.
Vi tog 100 då 90 var lika stor som den vi har som är 86 o den var lagom i somras, men en risk att han skulle växa ur den innan vintern är slut, 100 är gigantisk, suck!

Mckinley hade iaf fått helt ok i testet. Den vi har är ju dock en annan modell, men hoppas den är ungefär likadan.

De är en djungel detta med skor o overaller. Blir intressant o se vintersko testet i nästa nummer.
 
Sv: Vinteroverall

Jag tycker skotesterna kan vara värdelösa. Tre par skor från storlek 25 typ. Helt värdelöst när det är barnens första vinterskor. Vi köper samma som innan, lagtar varken nöjd eller missnöjd. Tid för blött väder har han iaf fodrade gummistövlar så... Vi hade Viking sist.
 
Sv: Vinteroverall

Ja men visst är de... ville bara dubbelkolla. Minns du ungefär hur lång dottern var den vintern? Ballongmodell eller "storbarn"?

Stortjejen hade ballongmodell vintern när hon fyllde 2 (fyller i jan/feb), stl 86.
När vi köpte ny till vintern hon fyllde 3 fick hon 98:an (vanlig modell) har en notering att hon var 98 cm vid 3 år och 103 cm vid 4 (hade då alltså fortf 104:an även om jag tror den började bli lite liten på vårkanten.

Stora tjejen är nu ca 108 cm och har fått en 110. Lilla tjejen (nu 2 år) är inte mätt på länge så vet inte hur lång hon är. Men hon har legat högsta/näst högsta kurvan och hade den ärvda 86:an förra säsongen och eftersom jag tyckte 98 var gigantisk fick det bli 92 (vanlig modell pga de är mer slitstarka)
 
Sv: Vinteroverall

Den overallen supershape var jättesnygg tycker jag och verkar riktigt bra!
10 000 mm vattenpelare :laugh:. Webbshopen var stängd så frågan är vad den kostar...

Den ser tunn ut, men har de den uppe i norrland bör den ju vara varm. Jag skulle egentligen vilja ha en Reima till dottern, men jag vill inte vara tvungen att ha extra underoverall eller fleecekläder under. Overallen ska bara vara att hoppa i liksom om det inte är 15 minusgrader för då måste man ju givetvis ha extrakläder under vilken overall man än väljer gissar jag...


Jag är väldigt inne på gneis. Letat åsikter om märket och nästan bara hittat possitiva. Fick nyligen ett nyhetsbrev från gneis som skrev att dem öppnar sin webbshop nu i månadsskiftet och att en overall kommer kosta ca 900kr första veckorna då dem har 20% på sitt sortiment.
 
Sv: Vinteroverall

Okej, det var ju inte så farligt pris! Då ska jag hålla lite koll på deras webbshop nu i månadsskiftet. Tack för tipset!
 
Sv: Vinteroverall

Någon här som testat Lager 157's egna märke Funk? Har bara hört gott om dem. Tyckte det var ett bra pris och gillade deras färger. Vattenpelare 4000mm.
 
Sv: Vinteroverall

Förra året hade min 10-åring jacka och byxor från Lager 157, kommer inte köpa därifrån igen. Tyget förra året var inte slitstarkt alls, det blev hål i knät rätt fort, och jackan såg sunkig ut i mitten av vintern.
Hur de är i år vet jag inte, men vill inte chansa.
 
Sv: Vinteroverall

*kl* jag har fått hem min Molo Rainbow idag, jag och snäckan är lyckliga:)
Ju mer färg desto bättre tycker jag, hon ska synas:D
 
Sv: Vinteroverall

kl

Hur är Reima overallerna i storleken?

Maja har 74/80 i vanliga kläder och Emilia har mest 92. Vad tror ni om vi har en 80 till Maja och 92 till Emilia?
 
Sv: Vinteroverall

Dom två senaste vintrarna har vi haft Reima och varit riktigt nöjda! Men jag är lite sugen på en från Miniature eller Pompdelux eller kanske en från Polarn o Pyret.

Fast det blir nog en Reima iaf...Då vet jag vad jag får.
 
Sv: Vinteroverall

Vi köpte 92 förra året och då låg E mellan 86 och 92. Men på Reimas hemsida finns det måttabell, så kolla där!
 
Sv: Vinteroverall

*KL*

Vi hade en Name It på Ellen förra vintern och den var superbra. De på förskolan sa att hon i princip var den enda som fortfarande var torr och varm efter en halv dag ute, trots att det var slask och hoppades i vattenpölar osv. De andra barnen hade allt från Reima till KappAhl men de var alltså inte alls lika bra enligt fsk personal. De lovordade verkligen den overallen och den blev verkligen satt på prov då vår dotter inte direkt är försiktig av sig :p
Jag hoppas hon kan ha den i år igen, annars blir det nog en likadan igen.
 
Sv: Vinteroverall

*kl*

Vår son är 2 år och 3 mån och går på en uteförskola. Förra året hade han en Reima som "huvudoverall", ballongmodell med värmeplatta i baken, och den overallen var helt fantastisk måste jag säga! Den är inte särskilt tjock men han höll värmen toppenbra hela vintern, med fleecekläder under när det var som kallast. Den kunde han dessutom ha långt in på våren, just pga att den andas så bra och inte är så tjock. 10000mm i vattenpelare.
Passade honom perfekt och han blev jätteglad när jag plockade fram den här om dagen för att prova storlek inför vintern, så uppenbarligen gillar han den också.

Så hade vi en McKinley som extraoverall. Helt ok, men inte i klass med Reiman, tyckte vi.

Inför denna vinter så har han redan en PoP skaloverall som han kompletterar regnstället med i nuläget, så den får hänga med delar av vintern och så till våren. Så kompletterar vi den med en Reima igen till vintern. Förhoppningsvis ballongmodell igen, för det kändes verkligen bra, även om han är äldre i år. Tyckte han kändes rörligare i den än en "traditionell" faktiskt.

McKinleyn kan han fortfarande ha, så den får hänga med som extraoverall iår igen.
 
Sv: Vinteroverall

*KL*

Vi hade en Name It på Ellen förra vintern och den var superbra. De på förskolan sa att hon i princip var den enda som fortfarande var torr och varm efter en halv dag ute, trots att det var slask och hoppades i vattenpölar osv. De andra barnen hade allt från Reima till KappAhl men de var alltså inte alls lika bra enligt fsk personal. De lovordade verkligen den overallen och den blev verkligen satt på prov då vår dotter inte direkt är försiktig av sig :p
Jag hoppas hon kan ha den i år igen, annars blir det nog en likadan igen.

Var det den röda ni hade eller var det den lilarutiga (som jag även hade till min tjej)? Eller ngn annan?
 
Sv: Vinteroverall

Fast jag upplever inte att man måste klä på dem så väldigt mycket under Reiman, förra vintern var ju ganska kall, och Ludvig hade vanlig, tunn, långärmad tröja och fleecetröja under, inga extra byxor mer än de han hade, och han var varm och go hela tiden. Fast sedan är ju barn, och vuxna, olika frusna oxå.
 
Sv: Vinteroverall

Åhhh, suck vad svårt det är det här med overall!!! Ha ha, det är väl jag som funderar för mycket, jämför och jämför.

Reiman lät faktiskt väldigt bra till dottern (2 år), med sittplattan och vattentätheten osv. Jag har som sagt blivit tveksam för jag vill kunna använda overallen utan en massa underoveraller under, det ska vara så smidigt som möjligt. Hmm, men du tyckte inte att man behövde klä på så mycket extra under... Har de reima i vanliga sportaffärer, så man kan titta och känna, eller säljs de bara på nätet?

Annars är jag just nu mest inne på en didrikson kilimanjaro till sonen och en molo (inte bebisoveralen utan den vanliga) till dottern. Men jag ska bara höra med dagis först om de tror sig klara av att låta mina overaller SLIPPA torkskåpet. För jag är inte intresserad av att köpa overaller för 1500 kr styck för att dagis ska förstöra dem direkt i torkskåpet. Men sen förstår jag ju att de är ju inte mer än människor och kan givetvis göra fel (i så fall får man hoppas att de har låg värme på torkskåpet).

Brandgul: Har för mig att det var du som hade overalltestet, vad var det som drog ner didriksons betyg och vilken overall testade de?
 
Sv: Vinteroverall

En av de bästa egenskaperna med Reiman tycker jag var just att den var väldigt smidig, men ändå varm. Gångerna vår son behövde fleecebyxor under kan jag räkna på 2 händer under hela vintern (och vi hade smällkallt), övriga tiden var han klädd som Ako's son. Dvs vanliga innekläderna + en fleecetröja.

Vi köpte vår i en butik, tror att en del välsorterade sportaffärer/barnklädesaffärer säkert har dem hemma.

Enligt vår försäljare så kunde man ha overallen ända upp till +10grader eftersom den andras så bra, och jag trodde först inte på det, men det stämde faktiskt. Då bara med en vanlig tunn långärmad tröja under (varma vårvinterdagar, när det ännu inte är vår på riktigt).

Reiman går dessutom att torka i torkskåp :) (om jag inte minns fel...)

Jag tror dock man skall satsa på en Reimatech och inte deras Lassie-märke, det kändes stor skillnad i butiken. Har dock inte provat någon Lassie.
 
Sv: Vinteroverall

Var det den röda ni hade eller var det den lilarutiga (som jag även hade till min tjej)? Eller ngn annan?

Den vi har är typ chockrosa med något slags blommönster på överkroppen. Den fanns i flera olika färger och mönster. En var nog lilamönstrad och en var med stjärnor eller nåt sånt. Fanns också i helbrunt och turkost om jag inte minns fel. Kostade typ 700-800 kr så inte så svettigt det heller.
 
Sv: Vinteroverall

*kl*

Nu har vi provat Geggamoja!
Sonen är 94cm lång och växer i rekordfart. Därför köpte vi stl 98/104. Overallen är lång och bra i ryggen, har väldigt bra muddar i ärmsluten samt kardborre, snölås och kardborre i bensluten. Alla sömmar är tejpade, blixlåsen ordentligt tejpade. Den verkar väldigt slitstark i materialet samt har förböjda ärmar och ben.

Sonen tyckte den var skön verkade det som. Han hade den på ca 15 minuter och kunde både åka bobbycar och göra kullerbyttor. Han var varm när vi tog av honom men absolut inte svettig. Kanske att den har lite för mycket tyg på överkroppen för vår smak (är inte förtjust i ballongmodellen). Hade velat ha en lite tajtare passform.

På lapparna och på nätet står den att den tål att åka både torktumlare och torkskåp varje dag och även tvättmaskin på 40 grader.

Vi känner oss nöjda än så länge. Hoppas vi är lika nöjda vid vinterns slut. Och mord (eller ja inte mord men ni fattar) på sonen om han växer ur sen innan mars/april!

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 313
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 387
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp