Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Förra året hade min 10-åring jacka och byxor från Lager 157, kommer inte köpa därifrån igen. Tyget förra året var inte slitstarkt alls, det blev hål i knät rätt fort, och jackan såg sunkig ut i mitten av vintern.
Hur de är i år vet jag inte, men vill inte chansa.

Nej men det ville jag ju inte läsa.... Hade nästan bestämt mig ;) Tack för infon iaf alltid bra att höra andras erfarenheter :bow:

Har sån sjuk beslutsångest jag med över det här med vinterklädsköpandet. Köper ni dubbel uppsättning, ett hemma och ett till dagis? Funderar på att köpa overall till dagis och ett två delat set hemma. Så kan man ha jackan bara om man ska åka o handla eller nåt.
 
Sv: Vinteroverall

Vi har ju köpt en overall nu. Tänker köpa ett set med jacka byxa också. Men jag vill ha overallen hemma också. Så funderar på om täckbyxorna ska få hänga på förskolan och så kör man jackan dit och hem och sen använder overallen hemma. För tycker nog overallen är för fin för att slitas på förskolan. :o M kommer förhoppningsvis gå 15/h i veckan bara(om vi nu får någon plats) så tror inte han kommer behöva ha ombyte av ytterkläder på dagis.
Eller blir förskolan sura om man kommer med jacka och byxa ist för overall?
 
Sv: Vinteroverall

Vi kommer ha två overaller o ett 2 delat set. En overall kommer vara på dagis hela tiden o de två delade hemma. Den andra overallen kommer få gå mellan hemma o dagis, då dom oftast är ute när jag hämtar o lämnar sonen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinteroverall

Men varför skulle overallen vara för "fin" för att användas på förskolan? Det är väl bra om barnet är ordentligt klätt och köper man en vinteroverall av bra kvalité ska den väl tåla att lekas i? De flesta vill ju ha så BRA kläder som möjligt som bas/vardags/dagisplagg. Leker gör han väl utanför förskolan oxå, och varför skulle kläderna bli mer slitna av lek där än av lek någon annan stans? Jag tror inte personalen blir sura, men däremot tror jag att man underlättar för dem om man har overall. Så tycker jag, men man får tycka olika ;).

Vi har haft overallen på barnet när han har åkt till dagis och så har han använt den när han har varit ute där. Oftast är de bara ute en gång om dagen ändå (och ditt 15 h - barn lär definitivt inte hinna ut mer än en gång) så två par ytterkläder där tycker jag inte behövs (regnkläder undantaget som alltid hänger där). Vi har jacka och byxa oxå att använda dels vid t ex tvätt av overallen, och dels om man mest ska sitta i bilen och det är smidigt med bara jacka.
 
Sv: Vinteroverall

Därför att hemma kommer han inte leka så mkt med andra barn som puttar och drar i honom. Gissar att det kommer bli lite vildare lek på förskolan och mer sittande på stenig och grusig mark. Vill att den här overallen ska hålla till lillebror som kommer i dec så att han kan ha den nästa vinter och funka som finoverall till båda två. Hemma blir det mest pulkaåkande och vagnsåkning då han är 1,5år i vinter.
Känner jag mig själv rätt så kommer jag säkert köpa en till overall som får hänga på dagis och så får jackan åka imellan.
 
Sv: Vinteroverall

Det är just DÄRFÖR jag tycker barnet ska ha riktigt BRA kläder på förskolan ;). Om det går fridfullt till hemma så kan man ju istället ha mindre slitstarka kläder där. Just om barnet sitter ner på sten och grus eller i snö är det väl jätteviktigt att ha bra kläder då? Man betalar ju för overallen ska vara slitstark och funktionell och om den bara ska användas till "fint" så behövs ju knappast det? Ja, ja, vi resonerar väl helt olika helt enkelt, och det får man ju göra ;).
 
Sv: Vinteroverall

Fast jag har inte sagt att jacka och byxa eller va det nu blir som kommer till dagis kommer vara av sämre kvalité. Pratade inte om att kvaliten va för fin utan om hur den ser ut. Kommer aboslut inte skicka dit honom i något som kommer gå sönder direkt och blir dyngsurt efter 5min. Kanske blir en smidigare färg och kläder som inte kommer ligga mig lika varmt om hjärtat.
 
Sv: Vinteroverall

Nej jag trodde inte du skulle skicka barnet till dagis i "dåliga" kläder, det var bara att resonemanget att spara den dyra, fina overallen till "fint" lät så främmande för mig, plus att overall oftast onekligen ÄR smidigare både att klä på och leka vilda lekar i än jacka/byxa.
 
Sv: Vinteroverall

Overall är också lättare när man ska börja klä på sig själv. Uttrycket hoppa i overallen är väl inte helt taget ur luften :) (Helst när man får lustigkurrar till barn som verkligen hoppar på sin overall :) Men det är bara roligt när de börjar utveckla humor :) )
 
Sv: Vinteroverall

Jag skulle hellre skicka overallen på förskolan, lättare för personalen och klä på och mindre risk för glipa mellan jacka och byxa.
Jag köper alltsom oftast begagnat och köper man av bra kvalité (vi kör med reima tec) så håller de även till senare barn (vår 3:a och en kompis son "ärver" våra tvillingars overaller, ser fortfarande fina ut).
 
Sv: Vinteroverall

Har nog bestämt mig för att buda hem en overall på tradera som får hänga på dagis. Eftersom han inte blir där så mkt så känns det dumt att den fina som jag vill se honom i bara hänger och sammlar damm förutom 3 fm i veckan. Skulle han varit där 8h/5dgr i veckan så hade han fått en ny fin dit också.
 
Sv: Vinteroverall

Den här kommer jag skicka efter till Lowe:

resize.asp



Jag kommer nog bara ha en overall per barn i år om det inte blir en spontantripp till ullared möjligtvis. Men förra året var det helt ondöigt att ha 2 stycken till Tuva. Didriksonoverallen blev aldrig blöt.
Jag hänger inte kvar någon overall på dagis utan jag åker dit och hem i overallen. Känns som det är onödigt att böka med en jacka?
 
Sv: Vinteroverall

Den var fin! Är det Didriksons? Jag tror att E kan ha både förra årets overall och förra årets stalloverall i nödfall. Jag kommer inte köpa två overaller i år, förra året köpte jag stalloverallen för 200 kr. Men den är knappt använd.

Delvis kl
Vi hade bestämt oss för en Reima, åkte till affären för att beställa men då var 98 för litet. Och den modellen fanns såklart inte i 104. Hittade en annan modell som jag tyckte om men då gick den inte att beställa för den var redan slut! Hon i affären tyckte att vi var sent ute, för overallerna kommer typ i juli...

Men var inne på POP av en annan anledning och passade på och titta på deras svarta overall, den satt bra och var fin. Bestämde mig för att komma tillbaka på em med sambon(och hans plånbok), när jag kom hem på fm hade jag fått 20% rabatt på POP i brevlådan! Äntligen lite tur!
 
Sv: Vinteroverall

Hon i affären tyckte att vi var sent ute, för overallerna kommer typ i juli...

Det där är ju helt sjukt! Samma hos oss. Hetsen börjar någonstans mitt i sommaren eller helst redan på våren innan för då är det fjolårsrea. Det är liksom meningen att man ska vara någon sorts fjärrskådare och veta vilken storlek barnet ska ha om 4-8 månader.

Ni som har overaller som ni kan ha från förra året, hur stora var de då och hur sitter de nu? Hur mycket har era barn vuxit på ett år?

Sonen kan inte ha skorna vi köpte i maj (då 2 cm för stora) än mindre overallen från förra året, den såg tajt ut i slutet av säsongen. Han är 2 år och drar 104 i kläder och 26 i skor. Lugnar det ner sig eller ska man räkna med 4 par gummistövlar per år tills han är typ 12?

Mvh Miks
 
Sv: Vinteroverall

Fast du behöver inte ha en extra overall hängande på förskolan om du inte vill, han kan ju ha den han alltid har även där :). Vi hade en helt underbar reima förra året, som jag verklligen gillade att se ungen i, och den använde han till och från dagis, på dagis och hemma och trots att den var använd av ett barn när vi köpte den så ser den ändå, efter en vinter på Ludvig i princip varje dag, nästan helt ny ut fortfarande. Jag hade oxå tyckt att det var onödigt att förpassa den fina overallen på heltid till dagis, särskilt om det handlar om 15 h, och det var inte så jag menade först heller, jag trodde ju den skulle användas både på dagis och hemma. LYcka till med shoppingen!
 
Sv: Vinteroverall

Ja det är en didrikson. Tuva har en också fast inte babyvarianten (den här heter Tucky) och den är i strl 100. Tuva är 3 år i år och är 92 cm lång. Hon fick den förra året pga att vi köpte en north bend overall som gick sönder direkt och då fick vi ta en didrikson istället för alla north bend var slut. Det var karln som var i affären och bytte och han tog en i strl 100, jag hade nog tagit en i 90 förra året. Den var lång förra året, men inte så att den var klumpig. Muddarna höll upp armar och ben bra så den blev bara fluffig. Nu hade hon ju rätt svårt att röra sig öht förra året iom all snö men jag tycker inte overallen hindrade henne.
Jag är jättenöjd med didrikson.

Stalloverall är det jag också luskar lite på nu. Kom på det igår att barnen troligtvis kommer vara med mig i stallet rätt mycket i vinter och det känns sådär att ha samma overall där som på dagis. Iom lukt och allergi.
Men det blir antingen något från ullared eller billigt begagnat.

Miks: Ja det känns som en onödig hets. Vi var i en affär och kikade lite på overaller förra veckan och frågad elite om storlekar osv. Fick rådet att slå till snabbt för dom minsta storlekarna försvann direkt.
Jag kan ändå förstå att man köper nu i september för sen säger det PANG och kylan kommer direkt. Men inte mitt i sommaren...
 
Sv: Vinteroverall

Skor går sällan att använda från år till år i småbarnsålder tycker jag.

Overallen däremot kan E ha samma som förra året. Didriksons strl 90, förra året var den rätt bylsig och då hade vi den som extraoverall eftersom vi hade Reiman. I år sitter den perfekt :)
 
Sv: Vinteroverall

Riktar det här till dig Ajda eftersom du säkert har sett många didrikson, andra får jättegärna svara också.

Jag köpte tåv overaller på tradera, en didrikson och en från kappahl. Och i jämförelse med varandra så var didrikson väldigt tunn, är dom ganska tunna? Den ser helt ny ut annars men jag funderar på om den ska vara så liksom? Den kanske håller värme jättebra ändå, vad vet jag.
 
Sv: Vinteroverall

Vi har också köpt en didriksson och ja den är väldigt tunn men hon i butiken sa att den är väldigt varm och man ska inte behöva ha så mkt under. Helst bara ett underställ.
 
Sv: Vinteroverall

Vi hade en ärvd didrikson till sonen förra året och han hade vanliga innekläder under nästan hela vintern, kanske en vanlig långärmad också ibland om det var kallt. De dagarna det var superkallt (15-20 minus) hade han en fleece under också. Men min son är inte särskilt frusen av sig kan jag tillägga. Jag har nog knappt aldrig hört honom säga att han fryser.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 313
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 478
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 387
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp