Bukefalos 28 år!

Vinteroverall

Sv: Vinteroverall

Jag är förvånad över hur pass tunna dom flesta overallerna är, men ändå är varma. Men förra året när det var riktigt kallt ute tog jag på fleece under och Tuva var kokhet när vi sen kom in.
 
Sv: Vinteroverall

Didrikson är verkligen rymliga! Min 4.5-åring har fått en i stl 100 :eek: Han har stl 110 i vanliga kläder men när jag provade overall i stl 110 simmade han omkring i den. Risken finns att han växer ur den i februari-mars kanske, men då får vi väl leta på Tradera efter begagnat. Det är ett så sjukt marknadföringstrick att man måste köpa overall ett par månader innan de används på riktigt så att barnen hinner växa till sig under tiden. 2.5-åringen är lite liten för sin stl 90-Didrikson, den är bylsig men glider inte ner över fötterna iallafall.
 
Sv: Vinteroverall

Reiman är nästan tunnare ändå men håller ruskigt bra värme. Det är det som är fördelen med dessa overaller tycker jag ( jämfört med många andra), att barnen blir förhållandevis rörelsefria trots vinterkläder.
 
Sv: Vinteroverall

Skönt, då behöver jag inte fundera mer över om jag kanske borde sälja den och köpa något annat :)
 
Sv: Vinteroverall

*KL*

Nu har de öppnat gneis webbutik såg jag. De overallerna verkar jättebra om man läser, fast sonen sa när jag visade honom den overallen på hemsidan: "en sån vill jag inte ha, de är för större barn". Så nu börjas det med åsikter även här. Jag som har fått bestämma precis vad han ska ha på sig i 4 år! Ja ja, vi får se vad det blir, men jag är fortfarande inne på en Molooverall till dottern och en didrikson till sonen. Fast det är synd att det bara är 2000 mm vattenpelare på didriksons kilimanjaro. Jag vet att den dyrare har bättre vattentäthet men den tycker jag inte är lika snygg. Antagligen lär det räcka med 2000 mm. Det dög ju hela förra vintern till oss. Då var den dessutom begagnad...
 
Sv: Vinteroverall

kl

Vill tipsa om att kolla på 8848 Altitudes overaller, vi säljer dem på jobbet och det är många kunder som kommer tillbaka och köper en likadan året efter eftersom de var så bra :)
 
Sv: Vinteroverall

Jag kikade lite på hemsidan och de overallerna var snygga, andas och jag tolkade det som att de hade vattenpelare upp till 10000 mm. Såg att intersport säljer dem till exempel. Vad ligger de på för pris ungefär?
 
Sv: Vinteroverall

Stämmer bra det :) I år har vi bara fått in den ena varianten (den du kikat på), tror den ligger på runt 1100 kr. Förra året hade vi även Goretex-overallen som gick på 2000 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Vinteroverall

*kl*

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden fast svaret kanske redan står där.

Ni som har Reima hur upplever ni att de är i storlek? Blir nog att vi köper en sådan. Men funderar på vilken storlek. 86 el 92? Iggy har stl 86 nu, är 84 lång. 92 känns jättestort! Men han hinner kanske växa ur innan vintern är slut?


Och en annan fråga ang vad man har under overallen. Hemma kan ju jag klä på underställ om vi ska vara ute en längre stund. Men jag tvivlar på att dagis först klär av de vanliga kläderna för att sätta på ett underställ och sen när de kommer in byter till de vanliga kläderna igen? Funkar det med vanliga kläder eller blir det kallt? Vi bor på västkusten, de senaste vintrarna har det vart kallt men annars brukar vintrarna här bara vara blåsiga och fuktiga.
 
Sv: Vinteroverall

De kallaste dagarna sätter jag ullunderställ på barnen som de får ha som innekläder på förskolan också. Ofta med en vanliga kortärmad t-shirt över ulltröjan för att minska fläckarna lite.
 
Sv: Vinteroverall

Okej, runt 1100 kr är helt okej pris tycker jag. 2000 kr däremot är inte jag särskilt intresserad av att lägga på en overall. Särskilt inte när man måste köpa två stycken... Ska in till stan på lördag. Får hoppas att barnen pallar att följa med och prova overaller (det kan bli rättså gnälligt efter ett tag).

Viv: Här har vi alltid bara haft vanliga kläder under. Någon fleecetröja också under om det varit riktigt superkallt. Jag hoppas att dagis har använt den de kallaste dagarna för jag har i alla fall hängt fram den till dem. Men annars har det räckt med "fuskpolon" från HM och vanliga kläder.
 
Sv: Vinteroverall

Jag har idag beställt ett tvådelat set ifrån gneis. Försökte få E att välja en röd jacka men hon skulle promt ha en lila så den fick det bli. Hoppas nu att det är bra kläder.

Overall har hon redan en ifrån reima.
 
Sv: Vinteroverall

KL: Nu har jag oxå shoppat. Det blev en Reima i 104, på rea på Wilma Morris outlet. Fin o blå o grön :)
 
Sv: Vinteroverall

Lite frågor från en nybörjare:

-Varför behövs både overall och tvådelat set?
-är det bäst med fodrad vinteroverall eller skaloverall där man kan variera "fodret" som man vill själv?
-Är de billiga märkena, tex hm, lindex, kappahl något att ha eller det är bara p.o.p, didriksson och gänget som duger?
-Min son fyller 1år i november vad är bäst att köpa till honom och är inte str 80 för litet?
-behöver man skalkläder/vindjacka? ska man köpa utan foder och ha fleece jacka under eller köpa med foder?
-läste att det fanns galonkläder med foder med som vissa använder istället för vinteroverall?
-Behöver man galon utanpå overallen när de börjat på dagis eller håller det torrt?
-är det dumt att köpa en lite tunnare bomullsfodrad overall till vintern som man "fodrar" upp själv med fleece tröja osv?(vi bor i Småland men det kan bli -20 ungefär några dagar/vinter iaf, annars fuktig och rå luft)

Snacka om att detta är svårt?!
 
Sv: Vinteroverall

Kan svara på några frågor. Vi vill ha en overall för att den inte ger några glipor och ett två delat för att kunna använda bara jackan vid snabbvändor.

Ang storlek så beror det på hur litet/stort ditt barn är. Min son fyllde 1 i juli och jag har köpt stl 80(didriksson) på hans vinteroverall men då är han liten också.

Ang. Märken så fick kappahls Kax väldigt bra betyg i årets overall test. Men den kostar faktiskt 50kr mer än vad våran nya didriksson kostade.

Förskolor brukar ha en förkärlek till fleecefodrade regnställ.

Eftersom ditt barn blir 1 i novemver så kanske han inte kommer att gå så mkt ute och leka utan mest sitta still eller åka vagn? Så det gäller att kläderna värmer och att rumpan inte läcker in.
 
Sv: Vinteroverall

Jag svarar också på några av dina frågor:
Vi har aldrig använd både overall och tvådelat. Jag tycker också overall är bäst eftersom det inte blir några glipor. Vi har haft en vardagsoverall och en gammal ärvd skruttoverall som sonen har i stallet eller om han tex eldar ute med maken (här eldas det relativt ofta om helgerna). Däremot vill jag även ha en vanlig vinterjacka också av lite tunnare modell som man har tex om man åker och handlar eller om man ska åka bil och ibland även till och från dagis om man låter overallen hänga där (beror på kylan).

Angående fodrad eller ej är smaken olika, men jag som också bor i småland, vill ha det enkelt och smidigt helst utan en massa lager på lager (även om jag vet att det är bra) så jag köper fodrad overall. Trots det måste man ju givetvis klä på lite extra de dagarna det är riktigt kallt. Men hos oss är det ju som sagt var inte så många veckor det är 15-20 minus.

Klart att de billiga märkerna duger också, det beror ju på vad man är ute efter och vart man bor. Ska man på skidsemester i norrland kanske man ska satsa på en riktig kvalitetsoverall och bra underställ men för övrigt anser jag att det duger även med de billigare märkena. Som aneka skrev fick ju Kappahls overall jättebra i senaste testet!

Angånde storlek beror det ju på hur stort barn du har. Jag brukar köpa någon storlek större på overallen än vad de har i vanliga kläder, för att den ska räcka hela vintern. Fast tänk på att olika märken kan vara stora eller små i storleken, så det är inte alltid det stämmer. Min son hade tex 110 i kläder förra vintern men hade stl 100 i sin didriksons overall. Jag köpte stl 80 i min dotters overall förra hösten (hon hade då 74 i kläder och fyllde 1 år i februari) och det var tur att vintern inte var längre än den var för på slutet av vintern var den på gränsen till för kort i benen.

Ang. galonkläder har jag bara använt HM:s gummikläder (är som fodrade regnkläder) under vår och höst och ibland även om vintern om det är riktigt blött och inte särskilt kallt. Galonkläder använder jag aldrig att dra på overallen, men jag har sett att dagis någon gång (på tre år) har dragit på regnbyxorna över overallen. Om det behövs beror nog på vad det är för overall, köper man en bävernylonoverall krävs nog regnbyxor över...

Som sagt var, det är en smaksak hur tjock overall man vill ha...
 
Sv: Vinteroverall

Eftersom ditt barn blir 1 i novemver så kanske han inte kommer att gå så mkt ute och leka utan mest sitta still eller åka vagn? Så det gäller att kläderna värmer och att rumpan inte läcker in.

Det där tyckte jag också var supersvårt inför förra vintern när dottern skulle fylla 1 (fyllde 1 feb). Men jag är glad att jag valde en ordentlig overall med "extra värmeplatta" i baken, för framåt februari satt hon med en hel del i snön när vi var ute med hennes storebror. Dessutom börjde hon dagis i mars och då användes fortfarande overallen flitigt.
 
Sv: Vinteroverall

Lite frågor från en nybörjare:

-Varför behövs både overall och tvådelat set?
Bra att ha ett extra set att byta med vid t ex tvätt o dyl. Många väljer overall för att det funkar så bra på småbarn, är bekvämt att både klä på och leka i mm och kompletterar med tvådelat för att dels ha ombyte och dels kunna använda jackan separat om man t ex bara ska åka bil.
-är det bäst med fodrad vinteroverall eller skaloverall där man kan variera "fodret" som man vill själv?
Jag tycker inte att en skaloverall räcker mitt i smällkalla vintern även om man klär på fleece under. Skalkläder är toppen höst och vår dock, mend eller utan fleece under beroende på väderlek.
-Är de billiga märkena, tex hm, lindex, kappahl något att ha eller det är bara p.o.p, didriksson och gänget som duger?
KOlla årets overalltest, t ex Kappahl kom högt o är ganska billigt. Vi har kört med Reima, som är dyrare, o är jättenäjda. I små storlekar är beg utbudet av ytterkläder av "bättre" märken enormt - en ettåring sliter ju inte kläderna som en tre- fyraåring gör.
-Min son fyller 1år i november vad är bäst att köpa till honom och är inte str 80 för litet?
Beror ju helt på hur stor sonen är! JAg hade till en så liten köpt något fint begagnat för att inte tycka att det gjorde något om man var tvungen attt byta storlek mitt i säsongen. En bra overall rekommenaderas som bas i alla fall
-behöver man skalkläder/vindjacka? ska man köpa utan foder och ha fleece jacka under eller köpa med foder?
JAg tycker ofodrade skalkläder är toppen vår och höst. Finns på Po p, Lindex o Kappahl, samt mycket begagnat på nätet
-läste att det fanns galonkläder med foder med som vissa använder istället för vinteroverall?
Inte i stället för tror jagh, det blir för kallt, gummi kyler. Däremot bra att ha under senhöst och vårvinter om det är rejält kladdigt (framförallt vårvinter o snösmältning skulle jag säga) så att man slipper så mga lager under vanliga skal eller regnkläder. Framförallt praktiskt på förskolan.
-Behöver man galon utanpå overallen när de börjat på dagis eller håller det torrt?
Nej, en bra vinteroverall ska hålla torrt. Det blir jätteklumpigt med galon utanpå. Detta är en av anledningarna att det kan vara bra med fleecegalon på förskolan vid den allra slaskigaste perioden om barnet gillar att bada i pölar
-är det dumt att köpa en lite tunnare bomullsfodrad overall till vintern som man "fodrar" upp själv med fleece tröja osv?(vi bor i Småland men det kan bli -20 ungefär några dagar/vinter iaf, annars fuktig och rå luft)
Jag hade som sagt inte gjort så, jag tycker det blir för kallt. Själv har jag ju mer än fleece och skaljacka på mig när det är - 20 grader. Är det så kallt behövs en fleecetröja t o m under en vanlig vinteroverall.

SÅ här tänker jag, hoppas du fick lite hjälp :)

Snacka om att detta är svårt?!
 
Sv: Vinteroverall

*kl*

Hur är Reima i storlekarna? Min dotter är 80,5 cm lång och väger 11 kg (fyller 2 i januari). Hon har storlek 86 nu, även om det mesta i den storleken är lite stort på henne. Bör vi köpa en 86? 92 känns superstort. Hur stor är skillnaden mellan de olika modellerna Reima har för små barn? Finns det någon som är bättre än de andra?
 
Sv: Vinteroverall

Ganska stora, jag tror 86 blir bra. De har en toppenbra småbarnsmodell/ballongmodell som vi har varit supernöjda med när L var 1 och 2 år.
 

Liknande trådar

Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 312
Senast: ako
·
Övr. Barn Ja, jag vet, jag är ett galet kontrollfreak - jag har börjat kolla efter vinterjacka till äldsta dotter som ska börja ettan. Hon har...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: Lupino
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 387
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Bakgrunds historien är att en släkting till mig för ca två år sedan köpte en oreggad bc (helt enligt manualen "För guds skull köp inte...
2
Svar
23
· Visningar
3 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp