Vinteroveraller

Sv: Vinteroveraller

Jadu, jag bor i "närheten" av Stockholm så vi har nog en blandning av rå, fuktig kyla och rejäl vinterkyla - beroende på hur vintern blir. ;)
När du säger POP-overall, menar du deras fleece då eller har de andra i små storlekar med?

Ska nog ta och diskutera lite med sambon och se vad vi kommer fram till.. En vindfleece känns som nåt vi kan ha användning för ganska snart redan, det börjar ju redan bli lite kyligare ute och jag bär rätt ofta i sele...
 
Sv: Vinteroveraller

Vi bor ganska nära er och vår son är född 15 maj förra året så han var 7 månader i mitten av december.

Vi köpte en "mellantjock" overall från NameIt som hade både fötter och händer (som gick att vika upp) och luva i själva overallen så inget mer behövdes, supersmidigt tyckte vi.

Så vi kompletterade med olika tjocklekar på tröja (bla en vindfleece från PoP) mössa, sockor och vantar under overallen utefter kyla. Denna hade vi större delen av vintern, och i vagnen hade vi åkpåse (vi har en Teutoniavagn med mjuklift som man kan göra om till åkpåse, så vi använde den) med ett extra fårskinn i. Det fungerade superbra och var hur smidigt som helst att slippa tänka på skor och annat.

Vi hade även en tjock fleecefodrad PoP-overall som jag köpt på Rea på våren när han var alldeles ny, men den var för stor i början. Den hade vi mer på slutet när han ville vara lite i snön, eller om det var snorkallt, men annars körde vi på ovanstående! Han ville inte vara så mycket i snön så med facit i hand hade vi klarat oss fint enbart på NameIt overallen!

PoP-overallen (som även är vatten/vindtät) kan han faktiskt fortfarande ha så den får han ha sålänge den passar denna vinter. Nu far han runt som en skottspole, så nu känns det befogat med en riktigt bra overall som står emot allt, förra vintern var han ju nästan bara i vagnen/selen.
 
Sv: Vinteroveraller

Nu har jag ju inte haft exakt samma ålder på barn som du på vintern, men till sonen tyckte jag att det räckte med en vindfleece (POP:s) hans första vinter, han var då 8 månader i februari. Jag hade han aldrig ryntkrypande i snön. När han var 1,5 däremot hade jag en riktigt bra vinteroverall till honom.(POP:s).

Eftersom jag inte haft någon supertjock overall har jag haft lite tjockare grejer i vagnen istället. I stallvagnen hade jag allroundåkpåse (gammal) som jag tyckte blev för tunn när kylan kom så jag köpte en brio fleeceåkpåse och la i. I vanliga vagnen har jag haft allroundåkpåse (ny och var därför inte lika tunn) fårskinn och fotsack. Ibland om det var riktigt kallt hade jag eventuellt någon extra fleecefilt i också (en stor som man viker några gånger). Mina barn har alltid fått sova ute om dagarna oavsett väder och kyla så det är därför jag bullar på dem så mycket. Skulle vi gå på stan skulle de absolut inte ha så mycket på sig.

Jag bor förresten i småland så vi har ju relativt mild vinter, men ibland har även vi runt 20 minus i några veckor.
 
Sv: Vinteroveraller

Nej deras vinteroverall hade vi, dvs en sådan som tål väta ( Strl 68 ) och så en vanlig vindfleece också ( som hon hade när hon åkte vagn/manduca )
 
Sv: Vinteroveraller

Köpte en lätt begagnad Troll overall sån med borttagbart ullfoder.
Har börjat använda den som skallplagg nu och hittils gillar jag den, ska bli kul att se vad vi kommer tycka till vintern.

Innan har det varit Didriksson och nån ärvd Reima och en salig blandning av annat ärvt.
 
Sv: Vinteroveraller

Och för oss blev det en Reima strl 86, vi hade sedan innan gummistövlarna som är bäst i test.
Förra året hade hon Kavats vinterkängor, funderar på att köra med samma sort fast strl större =)
 
Sv: Vinteroveraller

kl

Skriver min fraga här ist, hade helt missat den här traden.

Fundrar lite pa vinterkläder till Emilia. Vi har en overall sen förra aret som hon kan ha (iaf i början av vintern). Men den är inte helt vattentät sa det behöver ngt mer nu i ar när hon kommer vara mer pa marken.

Tänkte att den overallen kan användas när vi är i alperna och vandrar pa högre höjd där det kan vara ganska kallt men torrt.

Vi har sällan kallare än -5 grader sa jag funderar pa om det inte räcker med vattentäta skalkläder +underställ här hemma. Vad tror ni, räcker det till en 1,5 aring?

Vi kommer nog beställa kläder fran Sverige isf, här är alla overaller sa tjocka och klumpiga att jag inte skulle använda dom i kallaste norrland ens. Om det blir skalkläder, vilka rekomenderar ni?

Till bebisen som kommer närsomhelst borde det väl räcka med en fleeceoverall?
 
Sv: Vinteroveraller

Overall-problemen är äntligen lösta för vår del, det blev en vindfleece från Polarn o Pyret, och en tjockare fleece från Villervalla. :love: Får se om det räcker till, har en allroundåkpåse och en fårskinnpåse att ta till om det blir smällkallt. Ytterkläder är svårt! :o
 
Sv: Vinteroveraller

Ja det är skitsvårt, speciellt om dom är i en "mellanålder". Ella var ju fortfarande liten förra vintern, men samtidigt hade hon börjat röra sig allt mer. Därför slog vi till på en overall som tål snö och i efterhand så kan jag säga att vi behövde den =D
 
Sv: Vinteroveraller

*kl*

Jag köpte en Everest förra året, tror och hoppas att den fungerar i år med, den var verkligen super. Annars köper jag samma en stl större bara.

110343_003.jpg
 
Sv: Vinteroveraller

Knapplån och lite off topic men ändå inte...

Vad har ni på era småttingar nu med runt 10 plusgrader, ofta lite blött på marken där barnen sitter och pysslar?

Jag tycker det är jättesvårt, försöker snegla på de andra barnens klädhängare på dagis men jag är rädd att deras föräldrar liksom jag packat ner allt i väskan som hänger och dinglar på kroken...:p
 
Sv: Vinteroveraller

Tights/strumpyxor närmast kroppen, sen mjuka velourbyxor över eller som idag stickade ullbyxor, och regnbyxor ovanpå det.
Upptill body, tröja ovanpå, fuskpolo och ofodrad vindtät jacka. mössa och vantar, samt skor.
 
Sv: Vinteroveraller

Jag skulle absolut köpa skalkläder om det bara blir -5! Skalkläder funkar ju året runt, ett mycket bättre köpt. Med underställ, fleece och skalkläder klarar man sig läääänge. :)
 
Sv: Vinteroveraller

Knapplån och lite off topic men ändå inte...

Vad har ni på era småttingar nu med runt 10 plusgrader, ofta lite blött på marken där barnen sitter och pysslar?

Jag tycker det är jättesvårt, försöker snegla på de andra barnens klädhängare på dagis men jag är rädd att deras föräldrar liksom jag packat ner allt i väskan som hänger och dinglar på kroken...:p

I dag, 10 plus smågrått, småblåsigt, fuktigt på backen men uppehåll, har L på sig T-shirt, lite tjockare tröja samt tunnfodrad (nät/nylonfoder) skaljacka. Hade även kunnat ha vindfleecejackan i stället. På benen har han vanliga byxor (i dag jeans) och över har han tunnfodrade skalbyxor i samma material som jackan (PO Ps skalkläder - vi är supernöjda!). Vanliga strumpor och ofodrade höstkängor på fötterna (hade det varit blötare hade det varit gummistövlar), tunna vantar, mössa.

Jag tycker skalkläder är jättebra - man kan klä på olika mycket under o de funkar i många väder. Vi har galonisar oxå, men de används bara vid rejält regnväder- skalkläderna är ju oxå vattentäta o i o med att de andas på ett annat sätt än galonet så känns de bättre om det bara är grått och fuktigt/småregnigt.

Ang overall köpte vi en begagnad Reima förra vintern i stl 86, o den funkade då o konstigt nog är en lagom fortfarande, o jag tror den är när det är overalldax oxå - trots att han vuxit 7 cm sedan dess. Flexibel i storlek, liksom. Är jättenöjd med den, smidig o lätt att klä på samt värmer o andas bra o vattentät som skalplaggen.
 
Sv: Vinteroveraller

Leggings eller strumpbyxor + skalbrallor och om det är torrt skor annars gummistövlar

Långärmad tröja/klänning och Didrikson Boardman jacka ( fleecefodrad ) + mössa. Vantar river hon av sig direkt.
 
Sv: Vinteroveraller

Tack för era svar ni som svarat mig. :)

Då klär jag inte sonen horribelt tunt i alla fall, han har tjockare mjukisbyxor på sig + galon samt långärmad t-shirt och vindfleecejacka, tunn mössa och vantar inköpte sambon igår, tvivlar på att de får sitta på någon längre stund dock.

Har haft en tjockare långärmad under vindfleecen ibland och han borde nog fått den med sig idag. :cool:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
674
Senast: grodan21
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
696
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
13 836
Senast: BernT
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp