Vuxna ponnyryttare!

Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag vet ju hur du känner för Kaptenen, och jag hade förmodligen resonerat likadant av sentimentala skäl, men du kan inte låna ut honom till någon som kanske kan träna och tävla honom (har för mig att du inte ville hoppa honom själv?), och på så sätt "bara" ha två hästar kvar hemma?
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Skriver här så jag hittar tråden igen sedan. För mig kommer det enda alternativet vara en ponny av D-typ när/om jag köper häst, känner mig trygg på dem vilket innebär att det är roligt att rida. :-)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Ja Kaptenen är underbar... En riktig kopia rakt igenom av mamma häst. Idag blev det väldigt tydligt. Jag skulle nog kunna låna ut honom, men det känns inte som nån långsiktig lösning. Idag är nordisen väldigt billig och de andra två väldigt dyra. ;) Har som sagt lovat mig själv att vänta till sommaren, så får jag utreda då. Klart är att Queenie inte ska nånstans, hon är allt och lite till! :love:
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

KL

Jag går i hästköpartankar, har tänkt börja leta häst i sommar när skolan äntligen är klar och jag flyttar hem igen.. Men då det ska vara så svårt att veta vad man vill ha! I hjärtat har jag nog alltid sett mig som en ponnymänniska, då jag mest ridit ponnyer och tyckt att de varit lite mer intressanta än storhästar. Har också varit medryttare på en helt underbar New Forest som tyvärr inte finns mer..

Nu under studietiden har jag tagit tag i ridningen, men då bara ridit storhäst. Jag har insett att storhästar också är ganska intressanta men betydligt "jobbigare" (mer häst helt enkelt) att rida och inte lika smidiga som ponnyer. Å andra sidan känner jag att jag kanske skulle kunna gå mer framåt i ridningen med storhäst..

Så nu behöver jag lite tips och ideer från er ponnyryttare här i tråden. Hur skulle ni göra? Jag har tänkt mej att en stor, lite kraftigare D-ponny hade varit något. Drömmen är väl igentligen ett New Forest-sto att kunna ta föl på i ett senare skede. Men då var det ju det där med ridningen.. Jag vill ju ha en häst som jag också kan satsa på min ridning också. Själv är jag ganska lång, 170 cm och har en del överloppskilon jag borde ta tag i och försöka jobba bort. Så därför kan jag ju inte sätta mej på en hur liten ponny som helst heller.

Idealet hade förstås varit att skaffa två hästar, en d-ponny och en storhäst, men det lär inte bli aktuellt inom de närmsta åren! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Du kan köpa min 10a. ;) Han är 160, så typ en E-ponny. :angel: :D

Skämt åsido, jag älskar ponnyer. De är smidiga, lättsamma, billiga, roliga och man har mycket lägre fallhöjd. ;)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag tycker att det beror lite på vad målen med ridningen är. Om tävling på medel till hög nivå, står högt i prio är troligen en storhäst bättre. Men annars kan man utvecklas lika mycket på ponny anser jag. Oavsett om det är häst eller ponny behöver den kapaciteten för det man vill göra. Eller så får du leta efter en "överväxt" new forest, få lite av båda :P
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

En liten storhäst eller en ponny som sväljer mycket kropp är väl bra alternativ?
Men sen är det ju långt från bara storleken som påverkar hur mycket häst det blir att rida. Massa, längd, hur den är riden m.m. spelar ju in :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Stor new forest?

Eller stor connemara?

*kl

Red ut på Prinsen igår med X på släp. Gick hyfsat för att vara försra gången, hon har lite bråttom och lyssnar inte så bra.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag har egentligen varit en vända på stor häst och vänt en gång, men jag hade min C-ponny kvar parallellt. Mest eftersom jag var (är) extremt tävlingsinriktad, och behöver ett visst mått av träning och tävling i mitt liv, så jag red halvblod (nättare variant, 157 cm hög, lika hög som jag är lång) som junior samtidigt som jag tävlade C-ponny. Sen råkade jag ut för en ridolycka på den hästen, och fick inte rida den mer (lånade av en i stallet), och efter att ha testat två andra "storhästar" så föll jag tillbaka på ponny av en ren slump. Nu vill jag aldrig mer ha något annat än ponny, och tanken är att tävla lättare klasser både hoppning och dressyr med min D-ponny mot stora hästar i framtiden.

Min är en new forest av den lite grövre modellen. Hennes mamma är nättare i kroppen, och har gett ett föl efter ett fullblod tidigare som är bortåt 165 cm, så visst går det att "ta fram" en stor häst den vägen om man skulle vilja det.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

För min del kommer det inte att handla om nåt tävlande på hög nivå, snarare ev på klubbnivå eller max regional. Är inte nån tävlingsmänniska precis. Däremot vill jag ju gärna träna för att bli en bättre ryttare! :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Visst kan du ha en ponny till det:) Beror på individen.
Min ponny och jag har lärt oss massor ihop. Skolorna i dressyren, öppna,sluta, i alla gångarter,enkla byten. Western, som trail, rida på en hand. Hoppning där vi även tävlat 90-1m i storhäst-klasser. Vi har testat på distans, långritter, bada. Framförallt lär han mig att rida med känsla och vikten då han är väldigt känslig. Vi ha gått igenom ryggproblem-sadel strul- förebyggande övningar för att hålla ryggen i form, vilket ökat mitt intresse för anatomi, utfodring och hästhållning i allmänhet..
Så satta på att prova många både hästar o ponnys för att hitta den som du verkar klicka med :)
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

kl

Min lilla brunas bromsar har gått sönder :D Det är en väldigt energisk puff att sitta på i skogen för tillfället, igår så fick jag knappt stopp på honom! Ska nog ta sadeln någon dag och låta honom galoppera av sig ordentligt för det börjar bli lite tröttsamt att galoppera så man får tårar i ögonen :p barbacka och allt, drygt 32 km/h med handbromsen i, det hade nog gått väldigt fort om jag släppt efter :o

20e820cea48311e3a11d12e8c21db8fe_8.jpg
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Här är en vuxen ponnyryttare till :)
Har en maxad d-ponny f-96 som är importerad från irland. Köptes för hoppning men vi gled in på dressyr istället med tiden. Senaste 3-4 åren har han ridits väldigt sporadiskt men nu är han under igångsättning igen. Alla bilder är 6-4 år gamla.









Och en bild från hans rätta element
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Fin ponny! Ja ibland vore det kul att ha en hastighetsmätare :)
Fast vore skönt om handbromsen tog lite bättre ibland med, min kör mest jämfota hopp då. :P

kl*
Evolution: Snygga o bra proportioner på din ponny. Den ser mycket större ut.
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Jag brukar ha appen Runtastic på när jag rider, väldigt kul att se hur länge, långt, fort, högt osv man red :D

Mm min lilla bruna vän kör oftast full fräs och sedan när man börjar få koll på hastigheten så bockar han istället, väldigt fina serier kan det bli ibland :p
 
Sv: Vuxna ponnyryttare!

Han är 147 cm enligt papprena men ger ett större intryck under ryttare. I stallet är han rätt pluttig :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 633
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp