Westernhästar födda 2009

Sv: Westernhästar födda 2009

Hah!
Jag smyger in for Egentligen har jag en -09 ocksa, fast han inte ar hemma an.

Men aprapa det dar med samling och en hand och neckreining.

Neckreiningen kan du lara en hast hjalpligt och fungerande relativt fort, ar man malmedveten och har tekniken snackar vi alltsa om nagon vecka. Inte -ar-.

Samling har med styrka, muskelstyrka, att gora. En 3 aring som gar i "unghastform" pa en hand ar inte ovanlig alls, men det beror val pa i vilka cirklar man ror sig.

Det var dagens tanke...

Personligen har jag -inga- planer pa att cykelstyra min egen -09a sarskilt lange, Det hoppas jag fa bort pa 90 dagar eller sa om jag far till nagot praktiskt organiserat i vinter med grannen och hans ridhus. Jag ar for lat for att styra cykel.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Hur går det för er andra? Är sommarbetet slut snart, har ni kommit igång än? Eller har ni kanske utnyttjat sommaren till att rida och väljer att låta dem vila i vinter i stället?

Jag som hade kommit så långt med min Fnune, fick ju ett rejält bakslag i påskas... Efter en vår med bockningar, kom stegringarna och till slut ställde jag av honom - jag var less och det kändes inte rätt med honom..
Tandläkaren hittade ju tre tänder som låg i bettläget, som togs i början av sommaren, vilade till slutet av juni innan jag började sätta igång honom lite smått.

Sjukt omotiverad och uttråkad häst - jag tog med honom på kosseclinic för att väcka hans intresse! Kom tidigare och hade lite genomgång med tränaren och fick lite tips (utan kalv). Allt såg sååå fint ut, men när det var dags för galopp bockade han av mig rejält..
De kunde snabbt konstatera att han var låst i baken och dessutom var sadeln för liten - han hade skäl till allt bråkande. Hon knäckte lös honom så gott hon kunde, och så fick jag låna en sadel.

Och det blev en annan häst! Kalvarna var jätteintressanta - en följde han hur bra som helst. Hjorden vågade han inte riktigt hela vägen, men det kan va bra med.

Fick tips om en kinesiolog som tränarens fru använt på sina hästar sen -97. Och när hon vart första gången fick jag veta varför Sune bråkat som han gjort... :crazy:
Kraftig huvudvärk, låst i halsen, dåliga framknä, låst i hela ryggen, 5cm skillnad på höfterna... ja, det var mycket!!

Idag har hon vart för tredje gången och äntligen börjar han arta sig! Ny sadel införskaffad och nu ska jag bara ha hem min BioFit Correction-pad så jag kan börja rida igen!! :love:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Skönt att du fick svar på varför han varit som han har. Hästar är sällan dumma. Lycka till nu när allt har fixats!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Det går bra!:bump: Har börjat rida igen efter 4 månaders vila pga barnafödande. Första gången var hon väl pigg men nu är hon som vanligt och vi ska snart bege oss till en tränare. Dock tar vi en dressyrtränare nu i vinter pga att hon finns nära oss och det är smidigt när jag behöver barnvakt till en ammande bebis. Så jag räknar inte med att rida för en westerntränare förrän i vår. Hur går det för er?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Min Sune är iväg på träning sen en vecka! Han blir borta i två månader, och jag kommer åka ner och ta regelbundna lektioner, så nu äntligen känns det som att det kommer lösa sig. :love: Till på köpet verkar tränaren vara jätteförtjust i honom - känslig och snabbtänkt.
Hittills har han bara jobbat med att han ska hitta sin egen bubbla och jobbar även balans och att han ska sätta under sig. Även hans bufflighet håller på att jobbas bort - dessutom har han inte krubbitit något alla sen dag nr 2! :love:
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vad roligt för dig! Jag skulle oxå vilja skicka pepplan på vidareutbildning men mammapenningen tillåter inte det. Häftigt med den upphörda krubbitningen, det måste du analysera så han inte faller tillbaka i det när du tar hem honom igen.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Ska bli intressant och se om det återkommer ju längre tiden går.. Men nu har han väl saker och tänka på - förut har han krubbat bara för att han är uttråkad, inte för att han är stressad. Jag håller tummarna!
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Jag tycker att det går bra för oss, har ridit en hel del den här hösten, mest ute i skogen då han får bättre framåtbjudning där, på banan blir han lätt lite seg och oengagerad. Men han älskar att galoppera ute, fast det går undan ibland :-). I helgen var tanken att vi skulle vara med på en clinic, men såklart tappar gossen en sko och blir jätteöm i en hov, han var helt nyskodd när skon rök, de busar rätt vilt i hagen...hovis kunde komma två dagar senare ( igår ) och slå på den igen. Han gick bättre på en gång men var lite svullen i benet...det var bättre idag men känns sådär inför att vara med på clinic i två dagar...så typiskt för jag har sett fram emot det här hela hösten och han har känts så fin osv....men men det är som det är, får se hur han känns på söndag. Jag skall också börja rida mer regelbundet för instruktör på vår ridskola, men funderar på att göra det efter jul och att han får vila lite fram till dess. Vissa dagar är han jätteseg så jag tror att han skulle behöva det.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Tjoho! Jag har kommit med på Per Larsson-clinic! Stod som första reserv och igår ringde de och sa att vi hade fått en plats. Dock ska jag bara vara med på lördagen för det blir för jobbigt att åka fram och tillbaka med bebis och allt. Men jag är jätteglad för mina två pass på lördagen. Ska bli så spännande att rida för Per igen. Det var 14 år sen sist...:)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Per Larsson är verkligen jättebra, vill också träna för honom men tyvärr har han slutat åka hit upp :(
Har inte varit med på någon träning för honom själv utan bara kikat när han varit här. Du får skriva och berätta sen hur det gick!!! Hoppet är inte helt ute för oss ang. clinicen i helgen, i morse var han som vanligt igen och ingen svullnad. hoppas hoppas...
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Per Larsson är verkligen jättebra, vill också träna för honom men tyvärr har han slutat åka hit upp :(
Har inte varit med på någon träning för honom själv utan bara kikat när han varit här. Du får skriva och berätta sen hur det gick!!! Hoppet är inte helt ute för oss ang. clinicen i helgen, i morse var han som vanligt igen och ingen svullnad. hoppas hoppas...

Hur långt upp bor du då?
Han är uppe i värmland en gång i månaden i alla fall...;)
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vad härligt! Du får väl åka dit och prova! Går det så går det.
Jag har hört att Per har fått problem med luftrören och åker bara till de ridhus som han vet har bra luft. Så det är kanske därför han inte kommer till er längre?
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Vad jag har förstått så är det nån typ av allergi mot sågspån och liknande som brukar vara i ridhus...
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Min vallack är igång nu sedan 1 1/2 månad. Rids 1-3 gånger i veckan av en 17-årig tjej vilket går väldigt bra. De gjorde sin första debut uppsuttet båda två i lördags i pleasure med stor framgång. På framridningen var han cool lugn, ett 15tal ekipage travade och galopperade på volt och mitt i allt jobbade han på i sin framridning. Mycket trevligt att skåda! Under klassen på runt 10 ekipage så klarade han av gångartsbytena riktigt bra och han höll joggen/traven hela tiden utan att bryta av är så himla stolt över dom båda! Han går nu på lösdrift tillsammans med en lugn och stabil vallack vilket funkar utmärkt. Han ska få gå otäckad med fri tillgång på hösilage vilket han egentligen inte beöver då han är extremt lättfödd men det är så smidigt att inte ha alla uppstallade nu när jag är gravid. Idag red jag honom för första gången på länge och han har så sköna gångarter,dock så håller jag mig till skritt och trav då jag bestämde mig för i lördags att nu får det vara slutgalopperat för min del.
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Skönt för dig att ha honom på lösdrift och att han har en kompis som han trivs med! Tycker du är klok som tar det lugnt nu när du är så långt in i graviditeten. Rida hinner man;).
 
Sv: Westernhästar födda 2009

Lösdrift är bra när man är gravid/har barn inga tider att passa på samma sätt. Fast jag hade lösdrift innan oxå :) . Underlättar att kunna ha hästen kvar sen bra barnvakt när man ska rida :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 270
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp