Ytlig tråd

Sv: Ytlig tråd

Man kan vara väldigt smal också och ändå ha farligt mycket fett runt inre organ. Är man fet då också?
 
Sv: Ytlig tråd

Ja det kan man vara, om man går på vad som definierar fetma enligt fettprocent. Eller så är man inte fet enligt någon definition, utan bara ohälsosam på insidan.
 
Sv: Ytlig tråd

Väger du 100 kg är du fet, om du inte är väldigt lång. Du kanske inte ser så väldigt fet ut, men det sitter ju på insidan också.

Sedan får man ju lägga vilken värdering i det som man vill. För mig är det bara ett krasst konstaterande att de flesta kvinnor som väger tresiffrigt är feta. Att de ser mindre ut än vad man tror att någon som väger tresiffrigt ska göra gör dem inte mindre feta, det innebär i nästan alla fall ändå en övervikt på 25-50 kg beroende på längd.

//Jenny - fd. 100+ kg.

Jag skrev
Själv är jag utan tvekan på gränsen till fet.
MEN jag UPPLEVS uppenbarligen inte som fet av mina vänner ! Att jag sen ÄR det är en helt annan sak !

För info kan jag också meddela att jag är 175cm och har troligtvis mer muskler än "normalkvinnan".

På jobbet (som inte sett mej på ca 2 månader) så trodde de jag gått ner i vikt då de tycker jag ser smalare ut i ansiktet... SÅ är inte fallet. Vågen står på samma ... Men jag är i färd med att bygga upp ett stall, som vi sen september rivit ut helt invändigt, och alltså nu bygger upp igen med nya boxväggar.
Så jag bär dagligen "vikter" som många menar på är TUNGT (det är det säkert, men jag är van ;) )

Men Magnus Samuelsson är säkert SKITFET !!! :p

Hittade en intressant "tankeställare" när jag sökte på "fet eller vältränad"
När är man vältränad? Skall man bara gå efter utsidan eller räknas insidan också? Om man styrketränar för att vara med i styrkelyftstävlingar är man vältränad om man är stark då, även om man kanske har ett stort lager hull på kroppen? Om man satsar på bikini fitness och inte har speciellt mycket muskler, men en låg fettprocent hur blir det då? Om man är grym på att jogga och klarar av ett marathon på en bra tid men samtidigt är underviktig, är man vältränad då? Om man ser ut som jag, ja, var fan är jag på skalan!? :P Jag känner mig inte vältränad, men är en god bit på väg. Jag har fått en del ökad muskelmassa, men har fortfarande för hög fettprocent för att jag skall se vältränad ut.

Nåväl, ni förstår var jag vill komma. Jag sitter här och tänker men kommer inte fram till något utöver att det kanske måste få vara upp till var och en vad som räknas som vältränad. Jag tycker i alla fall att en låg fettprocent är viktig för att man skall se vältränad ut när det kommer till muskler. En lönnfet men stark snubbe är inte vältränad i mina ögon. -Men bara för att man har en låg fettprocent behöver man inte vara vältränad. Det är stor skillnad på att vara smal och att vara vältränad (åter igen, gällande muskler). Vad tycker du?

Men DU vet säkert för du har ju själv varit 100+ så du är ju tydligen expert =)
 
Sv: Ytlig tråd

Fast nu har du ju glömt att det finns andra idrotter där man bygger muskler på ett helt annat sätt där det mer handlar om råstyrka och inte konditionsträning på samma sätt. Då får man ju en helt annan muskelvolym.

Jag menar de som tränar ren styrka får ju en helt annan vikt än de som tränar snabbhet.

921453306.jpg


5057103835_e84d2b2865.jpg
 
Sv: Ytlig tråd

Är dessa män eller kvinnor?

TS: Du är helt normal med lite kurvor, enligt mig. Superfin kropp som jag gärna skulle vilja ha :)

Jag undrar också lite, varför är det så svårt att vara ärlig när det gäller vikt? Folk verkar nästan bli provocerade för att jag säger att jag är överviktig och måste gå ner i vikt (för min skull), trots att jag är överviktig. När jag säger det säger väldigt många i min umgängeskrets att "du är ju superfin och helt normal" eller till och med "du är smal", vilket ju faktiskt inte stämmer alls. Varför är inte folk ärliga i det? :P
 
Sv: Ytlig tråd

För mig är det lite ointressant hur man ser ut så länge som man är sund.
Man är inte sund om man är tokmager eller skitfet.
Du är inget av det. Om du är sund eller ej kan jag inte avgöra på två bilder m kläder.

Mår du bra och orkar det du vill så tycker jag det är bra.

Jag tycker det är så trist när man fokuserar på endast det estetiska och inte på hur man mår.
Jag har själv haft anorexi, jag har haft och har vänner som har det. Jag har vänner med ortorexi.
Fy fan vad mycket onödig energi de tankarna tar och vad begränsad man blir i livet!
Men lika trist är det så klart om man begränsas av sin övervikt eller hetsätande.

Idag jobbar jag med väldigt fysiskt krävande saker och skulle aldrig orka mitt aktiva liv om jag inte fokuserade på hur jag mår och inte bara hur jag ser ut.
Jag kan inte äta för lite vare sig i mängd eller rätt näring. Jag kan heller inte lägga på mig mer fett. Då blir jag för trött, för långsam och det blir för jobbigt allting.
Man får en sundare syn på utseende då man har krav på att kroppen ska funka optimalt.

Så jag skulle råda dig att försöka tänka så istället. Och får du kommentarer av någon skulle jag bemöta det lite så.. "Hur tänkte du nu? Hur fungerar kroppen?".
 
Sv: Ytlig tråd

För mig är det lite ointressant hur man ser ut så länge som man är sund.

Punkt. Är man sund är man inte heller överviktig eller för smal. Om man inte har någon sjukdom som påverkar då.

Hur kroppsfettet är fördelat på kroppen i det fallet bryr jag mig skit i.
 
Sv: Ytlig tråd

Det finns ganska många som menar väl och inte vågar säga obehagliga saker.
Har människan dessutom dålig självkänsla eller just då är ledsen är de gärna ännu mer medhårsstrykande i tron om att det ska stärka/hjälpa.

Jag uppskattar mina vänner som vågar säga även saker som kan vara jobbigt att höra. Skulle jag bli osund på något vis vet jag att fler av dem skulle våga säga det.

Ofta läggs en sån värdering i vikt.
Män verkar ha lättare att säga och få höra att de tex lagt på sig fett än kvinnor. För många av dem är det inget som gör dem bättre eller sämre som person och människa. Det är bara ett fakta som inte påverkar deras värde.
Många kvinnor ser sig tyvärr som sämre och mindre värda om de får höra att de antingen är tjocka, magra eller ngt annat som de kan tolka som negativt kring sitt yttre.

KL
FÖ håller jag med om att ideal-vikt och medelvikt verkar skifta en del geografiskt. Men det är ju också bevisat via studier att utbildning påverkar kostvanor/motionsvanor. Och att det också finns mer eller mindre med välutbildade inom vissa geografiska områden.
 
Sv: Ytlig tråd

Det är en subjektiv bedömning, de kanske inte tycker att du är överviktig/ser överviktig ut. För dem är det sanningen. Sanningen är subjektiv, det ser man ju bara genom att läsa den här tråden.

*KL* Angående att vara sund så är det senaste inom vetenskapen att det är motion och inte vikt som är det som är viktgt för vår hälsa. En smal latmask är med andra ord mer ohälsosam än en överviktig person som motionerar. Att röra på sig är alltså viktigare än att vara smal.
 
Sv: Ytlig tråd

Fast jag tror inte man kan ha så mycket fett på insidan så att man blir klassad som fet utan att det syns på utsidan. Jag tycker det är skillnad på ohälsosam insida och fetma faktiskt. Och jag tror inte att det är så enkelt som att dra en gräns vid en specifik vikt heller.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 716
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp