Ytlig tråd

Sv: Ytlig tråd

Det är inget anmärkningsbart skulle jag vilja säga. Du behöver ju varken gå upp eller ner i vikt.

Normal tycker jag är ett konstigt ord till att beskriva en kropp O_o
Alla ser ju olika ut. Någon på 165 kan likaväl väga 50 kilo som 70 kilo utan att vara mullig eller pinnsmal. Så länge man äter rätt, rör på sig och inte på något sett drabbas negativt över sin vikt.
 
Sv: Ytlig tråd

Jag hade tänkt att lämna det här stället, men jag ville kommentera detta först.

Jag använder för närvarande en annan dator än den jag brukar använda och jag trodde helt ärligt att den här datorn hade dragit ut bilden på längden. För jag kan inte förstå hur någon kan påstå att att du skulle vara överviktig eller fet. Har människors uppfattning om normalvikt blivit helt förstörd?
 
Sv: Ytlig tråd

Normal tycker jag är ett konstigt ord till att beskriva en kropp

Fast då måste vi hitta ett annat ord som är varken smal eller fet. Det blir så konstigt om alla, som nu känns det ibland, antingen är smala eller feta och inget finns däremellan.

Man får väl anta, som någon sa ovan, att normal (-viktig) är ett hyggligt brett spann och ändras beroende på kroppstyp. De flesta har ju ett spann där de är varken tjocka eller smala och där vissa har bröst och höfter och andra inte har det och alla är lika uhm lagom?/mittemellan tjock och smal?/bra i hullet (om en häst?)/ i fin kondition? Helt ärligt jag hittar inget ord utom normalviktig. Men jag tar gärna ett från någon annan.

Vad kallar man en häst som inte är mager och inte är i överhull? En hund?

Iofs smal är kanske det nya normal. Kort sagt mager-smal-fet? Men det känns ändå som om något saknas eftersom det blir -om man ska vara korkat schablonisk Mager=under BMI (och några under), Smal=lägre delen av BMI, Fet=BMI 30 och uppåt. Uhm Mullig=BMI 25-30? och så har vi ett hål på övre delen av Normal BMI som inte får kallas normal, utan vi måste hitta på ett ord.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytlig tråd

Ts: eftersom det ändå är en åsiktstråd, tycker du verkar vara i lägre delen av normal ;)
 
Sv: Ytlig tråd

Jag vill inte svara på frågan då jag är så pass färgad av branschen jag verkar i.
Men jag tycker att det kvittar vad andra tycker, så länge du är nöjd med dig själv!
Kan tillägga att jag många gånger fått kommentarer om min vikt och att jag är "mullig, kurvig" osv. Hade jag tagit åt mig av vad alla andra tycker så hade jag troligen gått under...
 
Sv: Ytlig tråd

Varför dom kommenterar min vikt får stå för dem..
Det är nog för att jag inte litar på mina ögon när det gäller vikt. Sen tror jag att många tjocka personer inte ser det själva. Då kan det kanske vara bra att någon utifrån reagerar att kroppen har förändrats.



Det här reagerade jag på. Och måste få fråga;
Tror du att folk går omkring och förnekar sin övervikt? Vad grundar du det påståendet på? Varför skulle man inte se det?
 
Sv: Ytlig tråd

Fast det är väl inget ovanligt? Precis som anorektiker tycker att de är tjocka finns det ju många som blundar för motsatsen?
 
Sv: Ytlig tråd

Och även om man inte blundar så börjar det ju någonstans och när extravikt smyger sig på kan det vara svårt att upptäcka förrän man inte kommer i sina kläder längre, ungefär.

Badger: Det har vi ju gjort. Braviktig. ;)
 
Sv: Ytlig tråd

Tror du att folk går omkring och förnekar sin övervikt? Vad grundar du det påståendet på? Varför skulle man inte se det?

Jag tror det och grundar det på helt anekdotiska erfarenheter. Jag glömmer hela tiden bort att jag väger några kilo för mycket. Det är definitivt ingenting jag går runt och tänker på, eller ngt som är i vägen, det blir mest läskigt när jag hamnar på kort. I spegeln drar man ju in magen och putar ut revbenen liksom. (ca 7 kg mer än den vikt jag tänker mig -hade i flera år och var lite rund tyckte jag men var normal, nu är jag ytterligare lite rundare och det räknar jag inte med...:cautious:).
 
Senast ändrad:
Sv: Ytlig tråd

Tack för alla svar och att ni verkar ärliga. Får väl försöka skaka av mig kommentarerna. Anledningen till att jag tror att man inte alltid vet att man är rätt tjock är för att jag har vägt betydligt med förut och jag märkte inte ens hur mycket jag hade gått upp förutom att byxorna inte ens gick att dra upp ovanför knäna. Så visst kan man vara fet utan att veta om det.

Men de är också inressant att de hur olika folk uppfattar vikt. Några skriver ju att jag är mullig och andra skriver att jag är smal-normal.:p
 
Sv: Ytlig tråd

Nu kommer jag väl till viss del gå emot de flesta i tråden men...

Jag tycker att du är normalviktig (braviktig, var ett bra ord!), fast påväg åt det mulliga hållet.
Att säga 'smal' tycker jag är lika skevt som att säga 'tjock'. Tjock är du inte ens i närheten av att vara, och jag antar att det är det folk har sagt till dig?!
Det ska du absolut inte ta åt dig av.


Jag har ungefär samma storlek på benen som du och jag tycker definitivt att det är för mycket fett på dem, dock skulle jag snarare kalla mina ben för 'otränade' snarare än tjocka! :p
Dock är det ingenting som jag känner att jag orkar, behöver eller vill göra något åt.

Jag har också ungefär samma storlek på benen (enligt min bedömning men jag kan ärligt säga att jag inte litar helt på min kroppsuppfattning) och jag tycker att jag är normalviktig åt det smalare hållet. Vilket jag tycker om TS figur också. BMI är vanskligt att använda men i mitt fall tycker jag det överensstämmer rätt bra, har BMI 21.
 
Sv: Ytlig tråd

Det beror ju lite på hur man är byggd också, var fettet sitter, jag har rätt smal midja men allt fett sätter sig på lår och rumpa. jag har BMI 22,6 ungefär
 
Sv: Ytlig tråd

Sen beror det ju extremt mycket på vem man frågar också. Och i vilken kontext.
Tex upplever jag det som att man ser många fler överviktiga när jag åker "hem" till den lilla orten jag växte upp i. Gissar att det har ngt med den sociala/kulturella biten. De flesta är ju överens om att övervikt är socialt strukturellt betonat.
I tex en norrländsk liten ort betraktas du troligen som smal på gränsen till mager, på fashionweek skulle du kanske ses som "tjock". Förstår du? När jag studerade mode så gissar jag att medel-BMI var väldigt långt under snittet i stort. Jag som var 165 och vägde 50 kg var större än de flesta.
Sen tror jag att det beror mkt på åldern på personerna du frågar.
Vad som ses som normativt är troligen längre bland ungdomar än medelålders kvinnor. Rent generellt då!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 715
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 075
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp