Ytlig tråd

Sv: Ytlig tråd

JO absolut så stämmer det du skriver. Men överlag tycker jag i samhället att övervikt har normaliserats en del. Många tycker att personer som faktiskt ligger på övervikt ser "normala" ut . Men just inom fashion industrin så är det ju tvärt om, och har varit så väldig länge.
 
Sv: Ytlig tråd

Hm, du jämför alltså folk som bor på landet, över 50 % av landet befolkning, stor sannolikhet att man kan beblanda sig med, mot de som deltar i fashionweek, vad kan det vara? 1 promille av Sv befolkning?
 
Sv: Ytlig tråd

kl

måste bara tillägga att det är rätt komiskt att jag tydligen ser välmående ut enligt många här, när jag har diverse svåra sjukdomar :D
Men det är väl så, mycket syns inte på ytan.
 
Sv: Ytlig tråd

Jag använde ytterligheterna ja, eftersom jag har erfarenhet av bägge. Använde inte "landet" som en homogen grupp utan mina egna preferenser från en mindre stad i Norrlands inland. Det var en högst personlig iakttagelse, ingen klinisk forskning liksom ;)
Kan tänka mig att det kan vara stor skillnad mellan tex vissa förorter och innerstad i Sthlm också. Vad som är normativt är ju väldigt komplext.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytlig tråd

Ok, troligtvis finns det skillnader mellan vissa förorter och city rent storleksmässigt men jag tycker/tror att normen är densamma, faktiskt. Men inom mode är det en helt annan norm.
 
Sv: Ytlig tråd

Jag tror att det sociala arvet inom vissa grupperingar kan påverka vad msn äter och vilken typ av mat man ger sina barn.
Fast jag är ingen forskare så låter bli att spinna vidare på det!

Det jag ville få fram är att jag tror att det finns väldigt många olika svar på TS fråga och vad som gör att det blir så är väldigt intressant! ;)
 
Sv: Ytlig tråd

Jag använde ytterligheterna ja, eftersom jag har erfarenhet av bägge. Använde inte "landet" som en homogen grupp utan mina egna preferenser från en mindre stad i Norrlands inland. Det var en högst personlig iakttagelse, ingen klinisk forskning liksom ;)
Kan tänka mig att det kan vara stor skillnad mellan tex vissa förorter och innerstad i Sthlm också. Vad som är normativt är ju väldigt komplext.

Fast studier visar att folk på landsbygden har högre BMI än folk i storstäder. Vilket jag tycker är märkligt på något vis, eftersom det känns som att man har lättare till fysisk aktivitet på landet. Ändå väger man mer där.
 
Sv: Ytlig tråd

Det jag ville få fram är att jag tror att det finns väldigt många olika svar på TS fråga och vad som gör att det blir så är väldigt intressant! ;)
Fast det håller jag inte alls med om, det finns ett sjukligt smalhetsideal inom underhållningsindustrin som framförallt drabbar kvinnor, och en sund vikt. Och TS har en sund vikt.
 
Sv: Ytlig tråd

Obehagligt att någon skulle komma på att kommentera vikten på någon som ser ut som du :crazy:
OM jag någonsin skulle diskutera någons vikt så skulle det vara för att jag oroade mig för personens hälsa, och då är man extremt över- resp underviktig.
Att kommentera något annat känns helt bisarrt.

Du är jättefin, ser helt normal ut.

Huvudsaken är att man mår bra och känner sig stark tror jag. Personligen ses jag nog som "smal och bra" av folk, men jag är sjukt dåligt tränad, ingen kondis och ingen styrka, det tycker inte jag är hälsosamt. Även om jag kommer i strl 36-kläder, det är liksom inte meningen med livet.
 
Sv: Ytlig tråd

Jag använde ytterligheterna ja, eftersom jag har erfarenhet av bägge. Använde inte "landet" som en homogen grupp utan mina egna preferenser från en mindre stad i Norrlands inland. Det var en högst personlig iakttagelse, ingen klinisk forskning liksom ;)
Kan tänka mig att det kan vara stor skillnad mellan tex vissa förorter och innerstad i Sthlm också. Vad som är normativt är ju väldigt komplext.

Fast allvarligt ? Bara för att du jobbar inom mode så anser du att alla som inte är -2 (size 0 och under) är överviktiga för att du "är van vid att alla är så smala" ??? Du anser inte att MODETS ideal är FEL ? Utan du jobbar där och tycker de är helt ok ? Det säger TYVÄRR mkt mer om din personlighet än det säger nåt om TS...

Du röker för att alla andra röker ? Du går på droger mm också ? För det är väl också väldigt normalt i modevärlden (för att bla kunna hålla sej smal) FÖR DU ÄR JU I BRANSCHEN ?

Har du ingen ryggrad ? Kan du inte tänka själv ?

Ja asså nu tog jag i från tårna.... Men jag blir så less på människor som kommer med "ursäkter"...

Själv är jag utan tvekan på gränsen till fet. Enligt BMI är jag
Ditt BMI är 32,7 vilket betyder att du har viktklassen Fetma. För att komma ner på normalvikt behöver du gå ner 23,4 kg.
INGEN förutom min pappa skulle säga rätt ut "du är fet"... Många blir tom nästan "förnärmade" när jag säger att jag ÄR fet. Och deras miner när de hör hur mkt jag faktiskt väger... MEN de vidhåller ändå att jag ser verkligen inte fet ut... Mullig/kurvig ABSOLUT men inte fet... Väger alltså 100kg nu och skulle behöva komma ner i 76,5kg... Absolut ! Det är verkligen nåt... Men enklare sagt än gjort... En kompis till mej är lika lång och väger 54kg... Men hon är MAGER och (här kommer JAG med ursäkter ;) ) har en helt annan benstomme än jag ...
 
Sv: Ytlig tråd

MEN de vidhåller ändå att jag ser verkligen inte fet ut... Mullig/kurvig ABSOLUT men inte fet...

Och det är DÄR problemet ligger idag. Folk kallar fetma för kurvigt ( :crazy: ).
Idag är man liksom inte 'fet' förrän man väger 150-200 kg och DÄR är det verkligen något som är galet.
Att väga lite (lite!) för lite är liksom inte lika farligt som att ha ett väldigt högt bmi, vad folk än vill tro..


Och nu pratar jag inte iom dig och din kropp eftersom jag inte vet hur du ser ut, men det är så det generellt funkar därute...
Verkligheten är inte skev för att folk vill se smala ut, den är skev för att folk blir allt fetare och tycker det är "bra".
 
Sv: Ytlig tråd

Delvis KL,

Fast alltså, man kan inte använda sig av enkelt uträknat BMI… Man måste gå på hur kroppen ser ut och känns, inte hur mycket man väger.

Jag vägde mig idag, för första gången på jagvetintenär, och vägde 56 kg till mina 165 cm. Jag har samma kläder idag som jag hade för 5 år sedan när jag var väldigt vältränad och vägde 62 kg. Hade jag stirrat mig blind på vågen hade jag troligtvis varit deppig när jag var vältränad och superglad nu när jag bara är "smal". Det är tvärtom :p

TS, jag tycker du ser ut att vara helt normal i kroppen!
 
Sv: Ytlig tråd

Väger du 100 kg är du fet, om du inte är väldigt lång. Du kanske inte ser så väldigt fet ut, men det sitter ju på insidan också.

Sedan får man ju lägga vilken värdering i det som man vill. För mig är det bara ett krasst konstaterande att de flesta kvinnor som väger tresiffrigt är feta. Att de ser mindre ut än vad man tror att någon som väger tresiffrigt ska göra gör dem inte mindre feta, det innebär i nästan alla fall ändå en övervikt på 25-50 kg beroende på längd.

//Jenny - fd. 100+ kg.
 
Sv: Ytlig tråd

KL:
Det där med vikt kontra hur man är byggd har inget med fet eller anorektisk att göra bara proportionerna stämmer. Jag är lång (1,82) och väger eg. för lite (76-77 nånstans) och förra hösten hade vikten ökat till 82 kilo, det var absolut inte jag och min trivselvikt så jag la om kosten lite, klippte ner sockermängden bla. till hälften och rasade ner till 76 igen och den vikten trivs jag med. Det där med vad andra tycker skiter jag i, dom som tycker en massa om andra har problem som dom borde bearbeta. ;)
 
Sv: Ytlig tråd

Och vi som inte ser ut så är fel ute då? Borde odla lite höfter och vara lite mer kvinnliga?

Nej, det jag menade vad att höfterna passar hennes kropp och vikt. Hon är väldigt proportionerlig (stavning?).. :) Du missuppfattade mej nog lite, eller så skrev jag dumt. Tycker att kvinnor med "rakare" former är minst lika fina!

Mvh Domino_s
 
Sv: Ytlig tråd

*kl*

VARFÖR är det så himla viktigt för oss att placera varandra och oss själva i fack på det här viset?
Jag blir så ledsen av att vi 2013, snart 2014, inte kommit längre än att jämt och ständigt döma människor omkring oss för hur deras kroppar ser ut. Måste man nödvändigtvis tycka någonting alls om huruvida någon är lagom, för smal, för tjock eller vad det nu kan vara? Det känns så sjukt onödigt, ytligt och irrelevant.

En genomsnittlig vuxen människa (och tonåringar ska vi inte tala om) tittar sig i spegeln typ trehundra miljoner gånger om dagen. Jag tror att de allra flesta är medvetna om hur de ser ut, och är det så att någon har en skev självbild så behöver man inte göra det till sin uppgift att rätta till den för alla utefter sina egna normer om det inte är någon man känner väl, bryr sig om och har vett att komma med sina synpunkter på ett ödmjukt sätt. Låt folk se ut som de gör utan att sätta etikett på dem.


TS- du är jättefin precis som du är, ta inte åt dig av vad omgivningen fäller för klumpiga kommentarer.


/ Therese, som mår illa av "modebranschen".
 
Sv: Ytlig tråd

Väger du 100 kg är du fet, om du inte är väldigt lång. Du kanske inte ser så väldigt fet ut, men det sitter ju på insidan också.

Sedan får man ju lägga vilken värdering i det som man vill. För mig är det bara ett krasst konstaterande att de flesta kvinnor som väger tresiffrigt är feta. Att de ser mindre ut än vad man tror att någon som väger tresiffrigt ska göra gör dem inte mindre feta, det innebär i nästan alla fall ändå en övervikt på 25-50 kg beroende på längd.

//Jenny - fd. 100+ kg.


Fast nä.
Varför måste man per automatik vara fet för att vågen passerat 100+? Tänk så är man bara väldigt vältränad? Eller mullig, men inte fet. Är man ändå fet menar du? Det låter helt absurt att du "krasst konstaterar" att bara för att vågen visar vissa siffror så måste man vara fet, även om man inte ser fet ut. Det är väl ändå hur man ser ut som är det viktiga, inte några siffror på vågen.

Vid vilken vikt går gränsen för fetma på män då, enligt dig? För har kvinnor en "magisk gräns" måste väl även män ha en sådan? Om inte, varför?
 
Sv: Ytlig tråd

Man har väldigt mycket fettvävnad i kroppen om man som någorlunda normallång kvinna väger 100 kg. Man kan förstås nå gränsen för fet långt innan dess, men vid 100 kg har man definitivt nått den. Ser man till fettprocent så räknas man vid mer än ungefär (det finns lite olika skolor) 30 % kroppsfett som fet och jag tror det är extremt få kvinnor med tresiffrigt på vågen som har mindre än 30 kg fett på kroppen. Sedan är man inte en sämre människa för det, jag lägger ingen värdering i det (jag har som sagt varit kraftigt överviktig själv).

Visst kan den som är vältränad ha mer muskler, men jag tror inte det resulterar i en vikt på 80, 90 eller 100 kg för en normal kvinna. Marit Björgen som är en extremt vältränad, förhållandevis stormuskad elitidrottskvinna är 168 cm och väger 64 kg. Anja Pärsson vägde ca 80 kg till sina 170 cm och hon ansågs som ett unikum.

Jag håller inte heller med om att det är hur man ser ut som räknas, det gör inte att det är mindre fettvävnad runt hjärtat och alla andra inre organ.

Jag menar inte att det finns någon magisk vikt då kvinnor per automatik anses feta, men jag menar att när man nått 100 kg så är den definitivt passerad. En motsvarande gräns för män finns säkert men exakt vad den är har jag ingen uppfattning om. Jag skulle tro att de kan ha en förhållandevis högre vikt än kvinnor eftersom män genetiskt är dels längre och dels har en mycket högre andel muskler. Men så vitt jag vet kan framförallt män kan lida av "inre fetma" trots en relativt normal vikt, alltså att de har så mycket fett runt de inre organen att det faktiskt innebär en hälsorisk, för att anknyta till "det är hur det ser ut som räknas". Jag har dock sämre koll på män än kvinnor, jag är i egenskap av just kvinna mer intresserad av vad som generellt gäller för oss.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 715
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp