Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

En fråga: får man använda sporrar och/eller spö när man visar uppsuttet? och ska man sitta ner eller rida lätt (eller bådeoch) i traven och galoppen?

Ja man får använda både sporrar och spö, längder vet jag inte om detfinns begränsning. Jag hade dressyrspö på 110 cm till både och sporrar på 9 mm till Tiger. Jag som är så anti sporrar eg :o Men tränaren tyckte jag skulle testa och se hur han reagerade så 2 dressyrträningar hade jag dem och han reagerade precis som han skulle - inte alls störd men när jag behövde lite mer hjälp i galoppen (pga min usla sits egentligen :o) så lyssnade han väldigt bra på dem. Annars rider jag alltid utan.

Jag tror man generellt ska rida lätt i traven och sitta ned i galoppen, ev lite lätt sits. Men det får man nog göra rätt mycket som man vill, poängen är ju att kunna visa hästen så bra som möjligt. Jag hade gärna suttit ned i traven men vågade inte riktigt då det stod lättridning. Dessutom kändes han lätt o fin i framdelen (kan annars tippa lite fram när jag rider lätt jmf med om jag sitter ned lite mjukt) på banan så jag red lätt genom hela traven. På framridnignen satt jag dock ned lite, mest för att fixa till min egen sits o ridning och försöka hitta lite egen känsla :o

I galoppen satt jag ned, det är så mycket lättare då. Satt ned öven o längningarna på båda ponnyerna även om vi delvis även tränat dem i lätt sits (främst i början) så har jag alldeles för lätt att hamna framstupa och då gör ju ponnyerna det med så för egen del är det bäst om jag hela tiden tänker på att sitta upp och sjunka ned i sadeln för att inte störa dem allt för mycket.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Men så fin han är och så fint han rör sig trots han verkar lite spänd.:d. :rofl:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Jag trodde inte heller det, att de kunde få spatt så tidigt. Men just den knölen var väldigt liten, så det kan ju bero på annat med, därför tyckte hon att vi skulle åka o kolla upp det ordentligt innan vi gjorde ngt mer. På tisdag blir det klinikbesök. Skönt att det gick snabbt iaf.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

pompa04: Tack. jo han fattade inte varför jag chasade på honom:rofl:

Verona: Ja visst gör han! :)

super: Jo han är väldigt social o snäll. :)

the_connemara : mmm, han är härlig:love:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Hur många fina hästar ska du ha egentligen ?? :eek::D
Ser jättefin ut o rör sig taktmässigt i traven :love:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Vi fick hem honom bara för någon vecka sedan, får se om jag kan fixa någon film på honom snart. :grin:

 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Roligt!

*kl*

Idag ska Saga och jag för första gången åka till stoooora ridskolan :eek: Läskigt! :D Ska bli super roligt. Vi har varit i ett litet ridhus tidigare men då har vi ju lyckats vara i princip själva men nu ska vi till ridskolans ridhus och där är det mycket som händer i jämförelse.

Iaf så red jag saga en kort sväng igår för att prova på nya kiroprakterade Saga :D Det gick väldigt bra och jag tyckte att hon känder mer avslappnad i traven. Jag märkte även när jag kratsade bakhovarna att hon släppte mer och inte var lika tung så jag tror det har hänt grejer! :banana:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Garttis till superbra resultat!:bump:Hoppas verkligen att min gumma kan göra liknande resultat nästa lördag:)

Lancet: Superfin:love: Verkligen luftig trav. Hur mycket är den riden? Kvalitéts? Kul med en till dressyris i tråden.

Mity blev ju som bekant sparkad på baksida lår förra veckan. Red i söndags och då kändes hon okej. Hon hoppade måndag, lite stel enligt utsago (var ej där själv), men släppte mer på slutet. I tisdags tog vi henne till en jätteduktig kiropraktor/massör/akupunktör som verkligen är grym på att lösa problem. Dock var det inget som behövdes denne gång eftersom gumman var helt rak och fin:love: Fanns inga sneheter och hon var otroligt jämnt musklad sa han! Ömheten från sparken var borta också, så skönt.

Efter att ha varit unghäst/sommarseg nu i några månader så verkar tanten ha vaknat till igen:eek: Satan vilken fart vi hade i skogen igår, hon till och med bockade och stack! Det har hon aldrig gjort förrut! Fast jag var superlycklig där på ryggen, vill inte ha ngn segis nå mer! Efter ridturen hade hon rejs i hagen, jag trodde hon skulle ta livet av sig:o

Om jag inte minns helt fel så är det kvalitéts för Super imorgon, lycka till:bump::banana:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Det stämmer precis. Tack så mycket:bow: Ska snart ut till plutten och bada honom lite samt förbereda så det blir enklare i morgon bitti. Blir en riktigt tidig morgon.. Räknar väl med att behöva vara i stallet runt 05.00..:eek::eek:

Hur går det för dig med sadelletandet?:idea:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Tack så mycket.:bow:
Det går som det går, pållen är lite öm i kroppen nu så han har inte direkt några bländande gångarter..:eek: Vet inte om det är fällningen eller om han har hamnat i en tillväxtperiod..:cool:
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Hej hallå alla!

Imorn kör vi hem Czhisan till Skåneland, då blir det ingen mer 04 för min del... Har andra pållar att kika på men chansen att jag fortsätter med någon 04 är väldigt liten. Skulle kollat på en, men ändrade mig pga ett diffust och ej uppkollad svullet ben.

Dock ska jag kika på 1-3 hästar på söndag, en är helt bokad, en är halvt bokad och den tredje har de inte hört av sig om än. Så önska mig lycka till, även om jag letar uppåt i åldrarna lite ;)
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Klart vi önskar dig lycka till med hästletandet.

På söndag ska Q göra sin andra terrängträning, en annan bana denna gång.

Calle kommer starta nästa helg om inget händer innan dess ;)
Och har även hittat en tävling till Q 20 sept där han får gå 90+1.
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Verkligen ett jätte stort lycka till och jag hoppas du hittar en drömhäst som du får många fina år med!!
 
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Lycka till!:)
Och jag hoppas att du fortsätter att kika in lite i tråden ändå & skriver lite till oss!;):laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Pengy
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 248
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp