Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Åh vad skönt att operation med allt vad det innebär gick bra! Hoppas att boxvila och konvalescensen löper smidigt nu!
 
Sv: 08:0rna del 8

skönt att det gått bra! Håller tummarna för snabb och smidig återhämtning.

kl
Här är jag nöjd med Sprattelben idag. Han var riktigt fin och bjöd på massor med bra galoppjobb och även ett par svaga skänkelvikningar, han har inte riktigt fattat vitsen med dem än utan tyckt att alla skänkelhjälper betyder framåt och sen blivit lite upprörd när det inte varit så ;) men idag så gjorde han iallafall en ansats mot att göra rätt!
Imorgon kommer det spekulanter igen och så ringde det en idag som kommer komma ut i dagarna, vi satte ingen dag/tid men hon bor nära = behöver inte hålla oss till "helgtider".
 
Sv: 08:0rna del 8

Tråkigt att bli av med honom så snart om allt går smidigt till, ni verkade ju hitta varandra på en gång :)

*kl*

Färdigpimpade inför natten, i morgon tävling!

1959261_10152273882510948_397715501_n.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Han bara nehej den där vill jag inte hoppa :p

Jobelle hade inte riktigt vaknat idag, det finns bara ett pyttelitet ridhus på anläggningen för framhoppning, annars var man hänvisad att rida fram ute i skritt typ. Ridbanorna låg under is. Kändes när jag hoppade banan att jag hade behövt mer tid för uppvärmning än den lilla stund man får i framhoppningsridhuset. Hon kom in med hyfsat tempo men sen bytte hon galopp fram och fick kors in mot första hindret och cyklade rätt igenom det typ. Sedan fick jag ihop henne mer och resten av banan gick rätt bra om än lite vingligt här och var, tills sista hindren som var kombinationen där hon tvekade in och då kom för kort och fick ta 1,5 språng mellan. Jag försökte ändå peta på henne lite med spöet till och med, men det gav liksom ingen effekt alls.
Efteråt sparkade hon lite charmigt mot skänkeln, mupphäst. Jag känner att det nog var en hel del ringrostighet denna gång, får hoppas det blir bättre framöver. Har stört mig något enormt på det här landets väderlek idag, just det här med att det är så värdelöst att det inte går att rida nånstans utom i ridhuset när det typ är slask och blankis.

http://youtu.be/X3g7h62HlKM
 
Sv: 08:0rna del 8

Hehe, nja, faktiskt så såg han inte hindret föräns precis när han borde hoppat av.. Det syns ju inte bakifrån men jag fick trycka på honom till oxern innan och sen när kag skulle ta tillbaka honom bara körda han upp huvudet i det blå och kunde således inte se vart han skulle eller att där kom ett hinder.
Men men, sånt får man räkna med i början av karriären ;)

Din häst såg ju fin ut, om än lite ringrostig som du sa så att distanserna inte riktigt stämde. Men det är ju skit när man inte kan rida fram... Har också varit på några sånna tävlingar och det funkar ju verkligen inte...
Men men, det är bara till att på det igen :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Jobelle har också sprungit rätt in i ett hinder en gång, hon körde upp huvudet och bara pang. Jag tror till och med jag har det på film nånstans, under kategorin 'filmer som inte bör visas' :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Hahaha, dagens provridning gick ju sådär. Jag fick dö skämsdöden. Åkte av :crazy: :meh: landade sittande, rakt på röven så jag blev nog en centimeter kortare ;) men han skötte sig fint med tjejen.

imorgon kommer en väldigt duktig och meriterad ryttare och provar honom så det är lite nervöst ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 08:0rna del 8

Hehe vi har också några filmer i den kategorin :D
Och det var nog därför han hoppade åt sidan igentligen, av ren självbevarelsedrift! Och det var nog smart gjort av honom för vi har verkligen kraschat på några träningar när han försöker ta kombinationer på studds eller liknande...
Så man får väl ändå se det som ett framsteg att han lärt sig något av krascharna... :o

Nämen ojdå!
Trilla av på visning är sådär populärt.. :D
Hoppas att det går bättre på nästa! *håller tummarna*
 
Sv: 08:0rna del 8

Vad var orsaken till avåkningen, busig häst? Ingen av de som provridit hittills som är potentiella köpare?

Mitrolle: De flesta språng är ju väldigt fina, men brukar hon galoppera mycket i kors? Min brukar också köra små kosparkar mot skänkeln ibland, ffa om han tycker att man lägger den lite för långt bak!

rebeckasff:Tur att han inte tog hela hinderstödet, såg ut att vara nära men man ser ju inte så bra bakifrån. Kul att komma ut på tävlingsplats, han verkar ju väldigt sansad!

Min konvalescent gav mig gråa hår igår, ska ju ha boxvila 2 v så jag provade lämna honom inne när jag satte ut de andra två igår morse. Han stressade upp direkt men jag tänkte att han lugnar sig väl efter en stund. Åkte upp vid 14-tiden på dagen och han var fortfarande i upplösningstillstånd, svettig och stressad och stod och tryckte sig upp mot ett hörn och gapade och förde underkäken från sida till sida, han brukar fippla med munnen och läpparna när han är uppvarvad men aldrig så illa. Hela torvbädden låg längs boxväggarna efter allt vandrande. Hade varken ätit eller druckit sedan morgonen.. Insåg att han inte skulle lugna sig så det blev sjukhagsbygge istället för hundpromenad, nu går han i en ruta bredvid foderhäcken så han kan äta med de andra ute och livet blev genast bättre. Bytte bandage igårkväll och det såg väldigt fint ut trots den alltför aktiva dagen, ingen svullnad öht i lederna! Håller tummarna för att hans nerver pallar dessa veckor och att han inte tar sig ut ur sjukrutan, men att ha honom inne i box är verkligen inget alternativ..
 
Sv: 08:0rna del 8

Vad var orsaken till avåkningen, busig häst? Ingen av de som provridit hittills som är potentiella köpare?

Skrämd häst som stack iväg. Sedan var han lite för snabb i fötterna och fintade mig (svängde först åt ena hållet och tvärvände sen åt andra).
3st har provridit och den första gick absolut bäst, mamman ringde i tisdags och sa att de skulle kolla på ett par till men att tjejen blivit förtjust i honom. Hon red honom jättefint så hade gärna fått köpa honom för mig :p Kommer en på onsdag med.
 
Sv: 08:0rna del 8

Hahaha, dagens provridning gick ju sådär. Jag fick dö skämsdöden. Åkte av :crazy: :meh: landade sittande, rakt på röven så jag blev nog en centimeter kortare ;) men han skötte sig fint med tjejen.

imorgon kommer en väldigt duktig och meriterad ryttare och provar honom så det är lite nervöst ;)

Hahahaha, en sån beskrivning jag dör :D
 
Sv: 08:0rna del 8

Nä, hon brukar inte galoppera så mycket i kors, så jag vet faktiskt inte vad hon hittade på där. Oftast om hon byter galopp byter hon rent och går i fel galopp istället när det blir jobbigt någonstans i markarbetet. Det har säkert att göra med att hon inte riktigt hann bli helt genomriden inför klassen och inte var i optimal balans.
 
Sv: 08:0rna del 8

Här är en liten filmsnutt från dagens träning med Jac, det är från slutet och han var rätt trött på att behöva arbeta :p
Vi fick jobba mycket med att flytta och böja eftersom han gärna inte släpper igenom ffa i höger sida.

http://youtu.be/aH-7MwNIUGQ
 
Sv: 08:0rna del 8

KL

Nu var det längesen jag skrev här. Vår pålle var halt i somras och fick vila ganska länge. Veterinären trodde att det berodde på att han var öm i hovarna. Går nu med PG beslag och är helt ok.
Har gjort några tävlingsstarter i år med finfina resultat. Igår gjorde han sin andra nollrunda i 120 och startade även avd A för första gången i sitt liv i 110. Gjorde en fin runda i lite högre tempo än vanligt men inte för snävt. Kom 9-a och det var 15 placerade.:D Så skoj med den försa riktiga rosetten.

147630.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Jättegrattis!! Va roligt! 15 placerade är ju en rätt stor klass, så 9:a är ju verkligen inte fy skam.

@krusmynta:
Jaha, så där gör tyvärr mamma-hästen varje gång som stallkamraten tas ut till ridning. :( Jättejobbigt för alla inblandade. Jag försöker röra på henne alla morgnar jag kan före jobbet men det hjälper inte jättemycket. Hon är ju såpass gammal att hon borde ha kläm på att hon överlever ensamheten en timme (max!) och att kompisen kommer tillbaka, men icke. Har inga idéer kvar på hur vi skall avhjälpa det hela.

@mooi:
Inte så kul. Tur att du inte skadade dig. Det går rasande fort när de gör sådär. Men inget att skämmas för, tycker jag. Han vart ju skrämd, kraken.
 
Sv: 08:0rna del 8

Fint & roligt, vilken räserponny :D

KL

Jag har ridit för min "två dagar i månaden-tränare" idag och i går. Tränat massor på sidvärtsrörelser av alla de slag. Nyttigt & svårt men jag tror ytterligare någon pollett trillat ner hos fröken häst ("aha, jag ska alltså inte bara springa fortare..") och matte har fått öva på att sitta ordentligt och vara stadig. Alltid lika utmanande :nailbiting:

Vad tränar ni andra mest på just nu? :bump:
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag har ju haft min påg utlånad som körhäst i 2 1/2 år (alltså från våren som 3 åring tills i somras) och vi tränar på att hitta en lägre form där ryggen kommer upp. Han har lärt sig ganska fint i vagn att ljuga om formen (vilket jag förstår är svårt att veta om denr helt ärlig när man sitter uppe på kuskbocken).

Har även lärt honom vad skänklarna betyder och att flytta undan för dom vilket jag måste säga att hanr en naturbegåvning på att förstå!
Från att bokstavligen ha trillat it i åkern från början när jag bara försökte ställa halsen på honom i höstas till att göra både öppna, sluta, skänkelvikningar och skänkelvikningar med huvudet i färdriktningen (kommer inte på vad det heter ;)) Så lille man har lärt sig mycket på kort tid, nu ska vi fortsätta att träna på tackten i dessa övningar åxå :)

Och sen hoppades han in i höstas, så från att ej vara hoppad till att gå pay and jumps på 80 cm på 5 månader har han lyckats med :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 492
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 217
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
10 051
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp