Bukefalos 28 år!

08:0rna del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:0rna del 8

Vad tränar ni andra mest på just nu? :bump:

Börjat smyga in lite förvänd galopp på Långben, han är inte så stark än men kämpar tappert. Jobbar även med att få poletten att trilla ner ang sidvärtes och det närmar sig.
Annars så är det bara att hitta balansen, stärka honom och jobba på.
 
Sv: 08:0rna del 8

Börjat smyga in lite förvänd galopp på Långben, han är inte så stark än men kämpar tappert. Jobbar även med att få poletten att trilla ner ang sidvärtes och det närmar sig.
Annars så är det bara att hitta balansen, stärka honom och jobba på.

Ungefär samma med Jac :)

Jobelle kämpar jag på med rakriktning och balans och att hon har egen bjudning.
 
Sv: 08:0rna del 8

Åh jag som började komma igång så bra med Tippex, åkte i fredags på blindtarmsinflammation så ligger nu som ett ök i sängen nyopererad. Ridförbud från busiga hästar 3-4 veckor till, passade verkligen inte in i planeringen alltså, suck! Har snäll tjej i stallet som däremot ställt upp och rider just nu honom istället så att jag slipper ställa av honom helt.

Idag sattes han dessutom ut på annons, jätte sorgligt men nu efter tre år är det dags för ponny skrutten av hitta en egen liten ryttare att komma ut på banorna med. Tog även lite nya bilder inför det häromdagen, så bild nr 1 är från förra veckan, bild nr 2 och 3 är från tävling i somras.

media_set


photo.php


photo.php
 
Sv: 08:0rna del 8

Gjorde du en öppen operation eller titthål? Jag gjorde en titthål och jag satt på hästen 3 dagar efteråt, frågade läkaren vad jag fick göra och han sade att jag fick stå på händer om jag ville. Då tänkte jag att rida gick bra :)Hade dock lite framåtlutad stil första gången :p
 
Sv: 08:0rna del 8

Asså åh jag förstår inte varför jag aldrig får in bilder i inläggen.. Hur gör man?

Mitrolle yes jag gjorde titthål, dock fick jag stränga order att om jag hade busiga hästar (reste sig och pysslade med andra dumheter) så får jag inte sitta upp på 3-4 veckor. Tyvärr har jag ju bara busiga hästar så någon ridning blir det inte. Skulle i dagsläget inte ens komma på att rida, gick på morfin ett par dag och går fortfarande på superstarka smärtstillande. Har legat i sängen/soffan sen operationen då det fortfarande gör alldeles för ont att röra sig. Verkar väldigt individuellt det där, hade gärna ridit efter tre dagar om jag inte haft så ont. Avis!! :p
 
Sv: 08:0rna del 8

Förvänd galopp verkar flera jobba med. Vad rider ni då för övningar? Fattar förvänd eller fattar rätt och vänder in till förvänd?
Jag är lite konfunderad över vad som egentligen "bör" komma först - den förvända galoppen eller bytena? Jag har hört argument för båda.
Vi har börjat nosa på byten ffa i hoppningen och pållan gör dem fint och oftast civiliserat :o Förvänd har jag inte ridit alls men kanske bra att börja introducera också.

I övrigt jobbar vi mycket med att få häst att arbeta genom hela kroppen och få till ett bättre hasarbete. Lite knepigt med min pålla som är så otroligt mycket fram (och upp..) i alla lägen. Dock börjar hon mogna så sakta - sista 3träningarna har hon kunnat fortsätta jobba koncentrerat även när hästar gått in och ut ur ridhuset. Detta brukar annars resultera i 5 minuters galopp på stället eller någon annan typ av skuttighet.. :)
 
Sv: 08:0rna del 8

I början startar jag i rättvänd och gör olika bågar; antingen bara in ett par steg och sen ut på spåret igen, vända halvt igenom och fortsätta i förvänd på spåret, eller vänder över banan och fortsätter i nytt varv (så långt man klarar)...

såhär. (gör en båge i förvänd mellan 03:15-03:25).
https://www.youtube.com/watch?v=OnxeVFYoT-g

och här en stooor åttvolt med Calle när han är 4 år.
(mellan 02:30-02:50).
http://youtu.be/LcbOmsf-R8U
 
Sv: 08:0rna del 8

Vi jobbar också med den förvända och rider lite serpentiner, brukar oftast börja i rätvänd galopp och sen felvänd. Rider även i felvänd på en stor båge och vänder över till rätvänd, ja lite allt möjligt. Sen rider vi mycket öppnor både efter långsidorna och på medellinje både i skritt, trav och galopp. Vi har även mycket fokus på form, hon blir gärna hängande i handen och låg och vi jobbar att hon ska komma upp i form och kvick och lätt.

I hoppningen är det att hon ska vara mer framför mig och att vi ska ha en bra galopp med tryck i. Sen kan hon vara lite fjantig med olika hinder typ plank och sånt så det är även mycket miljöträning och titthinder.
 
Sv: 08:0rna del 8

Jag fick rida in som om jag skulle rida snett igenom, och fatta fel galopp, och därefter rida tillbaka mot mitt på långsidan för att sedan fortsätta på mittvolten. Då var övningen mest för att jobba igenom sidan på hästen, inte att träna förvänd enbart.

När jag tränar förvänd annars med min andra brukar jag vända över ridbanan och försöka mjukt fortsätta i fel varv så att säga, eller göra någon halvt igenom.
 
Sv: 08:0rna del 8

Fina Calle, hoppas verkligen att hans skada kan läka! När skulle du börja sätta igång honom?

Vi tränade förvänd förra våren, fattade då rätt galopp och jobbade ihop den innan jag gjorde bågar längs långsidorna och åttvolter. Just nu tränar vi på att stå i stallgången, Appe har alltid varit ängslig och rörig inne i stallet så nu är fokus på att få en positiv och lugn association av att stå uppbunden - mycket tålamod och godis :)
Han tar sin sjukhagevila med ro iallafall, inte orolig öht igår när jag kom upp trots att han var själv då de andra hästarna var iväg på träning, hade han varit i boxen skulle han ha varit i panik. Man förstår sig inte riktigt på de små djuren alltid..
 
Sv: 08:0rna del 8

Fina Calle, hoppas verkligen att hans skada kan läka! När skulle du börja sätta igång honom?

I slutet av mars ska jag kolla hur han verkar = longera honom åt båda hållen och se om han är ren eller inte.

Ren/symptomfri = igångsättning och rida på så länge det går
Oren = end of story

Jag tror att han kommer vara ren nu, och kommer vara fin sommaren ut ungefär, låter jäkligt pessimistiskt men det är så det sett ut hittills (eftersom skadan troligtvis är gammal -jag känner igen symptomen men det är ju först i höstas jag fått svar på vad det är), han är ren efter vila men det kommer tillbaka efter en del träning -eller en ordentlig brall i hagen (och han busar mycket :meh: ).

Men vi får se, jag kanske blir överraskad och det funkar i åratal ;)
 
Sv: 08:0rna del 8

Kl

Nu har jag plockat in min andra 08a på box igen från att ha gått på lösdrift i nästan hela livet och fått ett föl förra året.
Hon har tyvärr blivit lite tunn ute på lösdriften och ser ju såklart ut som ett långhårigt marsvin i pälsen men det ska nog bli häst av henne med :)

Planen är att rida in/ rida igång henne och se vart det bär :)

Nu är hon utriden två gånger, första gången i skritt och trav ca 15 min och andra rundan både skritt trav och galopp (första gången hon galopperar ute) och hon har skött sig mycket bra! Lite bus i galoppen förra gången men det var mest glädjebus!

Nu ligger det en låååååång igångsättning framför oss och jag kommer mest rida ut henne och sen jobba henne lite på töm så att hon får upp ryggen och kan träna utan ryttarens tyngd också.

Bjuder på en gammal bild, vill hellst inte visa upp henne i dagsskicket ;)
Mini3.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Grattis till allas fina rundor på pay and jump o tävling!

Lilla Svarta har också varit ute o tävlat. Blev 1 meter och debut i 110 där hon nollade lätt som en plätt! 1 m busade hon i så ryttaren fick lägga ett par volter...jag skämdes som en hund men så är det ju med unghästar!:o
Men i 110 var jag stolt som en tupp såklart, hon har verkligen lätt för sig o är totalt otittig på hinder.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152341123593313&l=4447396123290637370
 
Sv: 08:0rna del 8

kl

Maverick idag :) Jag är döförkyld så här blir lite ofrivillig vila tills jag är laddad igen, men det gör inte så mycket kanske, bara han som får lite myror i brallorna :p
795214.jpg
 
Sv: 08:0rna del 8

Titta! Han liknar ju Nalle - fast bättre frissa och mer muskler då - LOL! :D

KL
Har tränat i stallet med en liten hårfön och förra veckan accepterade Nalle den till slut helt och hållet. :) Passar bra ikväll, för här vräker regnet ner från höger till vänster.

Ett säkert vårtecken, förresten! Nalle har börjat rulla sig! O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 412
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 880
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 273
Senast: bollen__
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp