09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jag har inte följt konversationen, utan bara tittat på ditt första inlägg och sedan något svar här och där.

Jag tror på att rida på känsla istället för att försöka passa in hästen efter metoden man valt. Ofta stämmer ens känsla, men ibland gör den inte det. - Där kommer ju tränarens roll in i det hela. Det känns bekvämt att fisrida i dressyren, men med tryck och målmedvetenhet kan man få till wow-som känns ännu bättre. Att få min häst att arbeta låg-djup-rund (eller låg alls) utan att tjurrusa är som att bita sig själv i armbågen. Och inte har det betytt att hon förfallit utan det har gått spikrakt upp.
Utan att stå live och se fille jobba tror jag ingen här kan ge en insikt ens jämförbar med ett träningspass för en bra tränare. Utan man får ta det som sägs här mer som tips utifrån egna erfarenheter. Ibland blir det aha-upplevelser, ibland funkar det inte alls, och ibland kan det visa sig senare att med tränarhjälp så har man börjat jobba som tidigare tipsat som kändes fel - skillnaden var att man inte hade live-feedback.

Tycker du inte det andra tipsat om fungerar så kan man ju lämna det där. Själv är jag öppen för att testa olika metoder (min dressytränare rynkade på näsan när jag tränade western-tänk några gånger), men känns det -helt- fel tar jag ingens ord som gospel.
 
Sv: 09:orna del 2

Måste säga att mellan de bilderna är det stor skillnad. Riktigt trevlig, låg form på nyaste. :)

kl
Min tösabit har börjat hitta sin balans och kommer allt oftare ner i formen. Hittat en inspänning som funkar jättefint för henne! Vi longerar bara nu, för att trygga henne i samma rutiner. Idag var det två avvikande faktorer, dels blev hon "lämnad" i stallet av hästkompisen på andra stallgången. Då har uppbindningarna tenderat att gå av, och nog ropade hon och trampade idag men hon var en smula bättre. Väl på banan hade jag med mig en fotograf, dessutom var det ytterliggare en okänd häst där. Brukar kunna få henne att spänna upp sig och bli svår att påverka. Men inte idag, hon tog mina kommandon fint och var väldigt lugn och taktfast i både traven och galoppen. Mycket nöjd med henne idag. Hängde på henne som avslutning, ganska burdust och med yviga rörelser. Hon darrade ingenting, bara stod rätt upp och ner. Fina pärlan!

343g3gi.jpg


2dwc4r7.jpg


2yjseub.jpg


4taqhe.jpg


Slutbombat :D
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Idag har vi varit och tävlat. Red en LB:1 . Bra flyt. Kändes riktigt bra. Höll på att få en chock när protokollet kom och det stod 68% :eek: Jag tänkte ja det räcker väl till en 64 kanske. Himla roligt. Det räckte till en tredje placering :D Hon kändes super bra inne på banan. Väntade och lyssnade fint.

Film med protokollet inlagt :)

https://www.youtube.com/watch?v=SY4Pt7mQ018&feature=youtu.be
 
Sv: 09:orna del 2

Hon är så fin din "lilla" ;)

*KL*

Har inte varit så aktiv här på ett tag, har brottats med diverse saker med min polla... Det har varit några småjejer (9-12 år) i området som har jagat hästarna i vinter :( Min 09:a lyckades då gå omkull och fick bla en låsning i ryggen och ett par sår/smällar på benen så har tagit det lugnt med henne.
Men nu är vi på gång igen :)

Var på stranden i fredags kväll och där var ett antal människor som stod och fotograferade solnedgången, varav jag lyckades fastna på 2 :D
10167951_10203446964844592_14849543_n.jpg

1925309_774212385922561_536499172_n.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Det är ju lite det jag har försökt få fram. Känslan känns inte rätt när han får gå lång och låg, allt blir fel.

KL

Idag var jag och tränade för tränare, för första gången på ett år :D
Det var roligt och otroligt jobbigt :o

Jag frågade inte rakt ut vad hon tyckte om formen, men hon tyckte att den formen jag red i var bra, och uttryckte att när han var starkare så skulle vi prova att länga formen något.

Han fick mkt beröm för sitt fina temperament, steg och framförallt halsen tyckte hon var grymt snygg! Hon la märke till att han har väldigt rörlig hals, han kan göra den kort kort, men oxå väldigt lång.
Hon sa även att man redan nu ser att det kommer vara jätte lätt att få till tramp och passage :D

Sedan kom vi fram till att jag måste sluta sänka vänsterhanden, och börja stretcha magen, då kommer många av våra problem lösa sig :D Så det är min läxa tills nästa gång, och jag kommer rida där nästa tisdag med :)

Fille skötte sig jätte bra, framförallt med tanke på att jag gjorde en dundertabbe :banghead: :banghead: :banghead: Jag glömde stänga översta luckan på släpet :eek: . Så långtradare har kört om oss och Fille har inte reagerat överhuvudtaget. Dessutom så gick han in självmant i släpet på vägen hem, medans jag stod kvar på sidan.

Så jag är nöjd med dagen! Jag känner dessutom redan att jag kommer få träningsvärk imorgon, rejäl sådan med!
 
Sv: 09:orna del 2

Tack! Det är din "lilla" också ;) Ni har inte kommit iväg och tävlat fler gånger? Ungj*vlar för övrigt. Hade blivit helt vansinnig och skällt ut dem så det sjöng om det. Hoppas verkligen föräldrarna stått för kiro och liknande.

Kimmis, kul att du kommit igång och börjat träna! Tror det är nyckeln på formfrågan också, ett par extra ögon som ser det där man missar själv.
 
Sv: 09:orna del 2

Själv är jag lyrisk över min kuse. Hon börjar kunna slappna av och "komma tillbaka" till mig även när hon utsätts för förändring. Senaste gångerna har vi haft sämst omständigheter när vi longerat men hon har lyssnat som bäst. Nya gjorden har också kommit. Har inte ridit henne något men jag är övertygad om att den bara gör sadling behagligare för henne. Tidigare har hon kunnat flytta på sig och ta upp huvudet, nu märker hon inte ens att jag drar den. Stressbajsandet inne och ointresset för mat har också börjat ge med sig. Det tror jag är mycket mikrobalansens förtjänst. Att hänga på henne, hoppa på pallen, flaxa med sadeln och klättra runt på sadeln bekommer henne inte. Imorgon ska jag hänga på henne medan en vän leder. Det är ju när hon känner trycket i rörelse som hon kunnat reagera. Men jag har en bra magkänsla. Annars får vi helt enkelt backa lite igen. Broddade av idag också, helt utan problem. Kommer fortsätta med lugnade vid skoning en tid men jag ser liksom lite ljus i tunneln på alla plan nu. Fina myshästen!

e9vrxf.png
 
Sv: 09:orna del 2

Tack :D

Har skällt på ungarna x antal gånger, för ca 2 år sen hittade jag de i hagen hos en häst jag hade på tillridning för försäljning, de sprang efter hästen i klänningar och sandaler... Kan säga att det kom inte fina ord ur munnen då :mad:
Har dock aldrig fått tag på deras föräldrar... de springer/cyklar iväg innan jag hinner fråga om föräldrarna.
Det som är värst är ju att en av våra hästar är dräktig, hade velat förklara för ungarna vad som kan hända om stoet blir stressat...
Men (peppar, peppar verkar stoet tagit det lugnt) det borde komma ut ett helsyskon till Nightwish i början på Maj månad :love:

Har inte blivit något tävlat med Nightwish sen i sommras, brottades med en hovböld som kom och gick, när hon väl blev bra från de så hände detta :meh:

Men nu ska vi börja hoppa med henne igen, längtar som en tok till sommaren och tävlingar :D
 
Sv: 09:orna del 2

Tjusigt som alltid:). Han verkar väldigt ridbar? Tänker lite på din storlek och att det inte alltid är helt lätt att rodda runt en stor femåring på hoppbanan:).

*kl*

Juno fortfarande halt trots åtta dagars metacam. Ska gå kuren ut (över helgen) sen väntar vi en vecka för nytt försök i jakten "hitta felet" på klinik. Känner mig allt utom hoppfull.
 
Sv: 09:orna del 2

Tack, jag är ju dels van vid att bara rida större hästar men sedan har jag ju utbildat honom själv så han har ju formats efter mig mycket och han är ganska känslig, gillar inte någon hård ridning så han passar bäst med ryttare som inte rider på styrka. Men ja han har alltid varit väldigt ridbar. Myggor på ryggen är nog hans melodi :D
 
Sv: 09:orna del 2

*KL*

Älskar alla bilder på alla tjusiga ekipage!

Jag kör fortfarande "lång och låg" största delen av passet. Men nu har jag även börjat sitta i sadeln lite, och även börjat samla upp honom några steg åt gången. Det känns vingligt, fladdrigt, men i det stora hela -bra! :)

10150764_10203427272592736_1650128863_n.jpg


Dagens lågläge. :)

_DSC0151.JPG


Dagens mellanläge :p

_DSC0113.JPG


Dagens samling!! :love:
 
Sv: 09:orna del 2

Vad kul att se hur det går framåt för dig och Galishimo! Ser fint ut :)

*kl
Glömmer hela tiden bort att denna tråden finns.. Jättekul att se era fina hästar och följa er, så jag får nog bli lite mer aktiv..

Vi tränar på lite annat än "den vanliga" ridningen/utbildningen. Just nu fokuserar vi på att hon ska stanna på en djup utandning från mig samt att indirekt och direkt tygel ska sitta.Jag har dock en tendens till att pilla mer med tyglarna än vad som behövs och då blir ponnyn irriterad, såklart :banghead:. Så jag plockade bort huvudlaget och det går jättebra, halterna sitter och hon börjar tydligare förstå vad jag menar med sitsen.
Utöver detta så har vi börjat rida ut mer och galoppera mycket för att få lite mer framåtbjudning, har ni fler tips på hur man får lite framåtbjudning i en bekväm häst så mottages det gärna!
Jag är öppen för förslag från alla även dom som inte tränar som jag. Vi har alla något att tillföra varandra tror jag :).

Ber om ursäkt för bildbomb och avsaknad av hjälm, den åkte på strax efter bilderna var tagna :o.













 
Sv: 09:orna del 2

Visst var detta en fellponny? Jätteläcker är den oavsett!

kl
Jag ska också bli lite aktivare :p Ella börjar bli riktigt rolig att longera, till en början travar hon för egen maskin men så snart hon kommit in i rytmen lite lyssnar hon väl på rösten. Igår gjorde vi galoppfattningar och avsaktningar med enbart röst, mycket bra för att vara oss/jag. Har hängt på henne med ledare några gånger utan problem. Så igår la jag över benet och satt upp. Inga problem, hon skyndar sig de första stegen med tryck i sadeln så det känns skönt att bara hänga då och kunna glida av om hon blir rädd. Gjorde om det och var sedan nöjd och gick hem. Nu kom det en jäkla massa snö så nu är jag tvärarg. Håller det i sig kommer det bli mycket svårt att fortsätta den närmsta veckan och då är man på ruta 1 igen. Dumma mig som tog av broddarna :arghh:
 
Sv: 09:orna del 2

Yes, en Fellponny :). Tack, hon är min ögonsten!

Härligt att hon lyssnar bara för rösten, då måste hon vara mentalt lösgjord :). Då kommer det nog gå framåt även med resten!
 
Sv: 09:orna del 2

KL

kimmis är nervös! Idag ska jag rida lektion, dessutom i dressyrsadeln som jag inte har suttit i på jag vet inte hur länge, och det ska dessutom vara med ett sto på lektionen, det har vi inte provat på så mkt. Har väl ridit med andra hästar 3-4 ggr innan.

Ni får en uppdatering om hur det gick sen!
 
Sv: 09:orna del 2

KL

kimmis är nervös! Idag ska jag rida lektion, dessutom i dressyrsadeln som jag inte har suttit i på jag vet inte hur länge, och det ska dessutom vara med ett sto på lektionen, det har vi inte provat på så mkt. Har väl ridit med andra hästar 3-4 ggr innan.

Ni får en uppdatering om hur det gick sen!

Hejja! Jag håller tummarna!!
 
Sv: 09:orna del 2

*KL*

Hade Cronsell (här på buke) hemma hos mig i Torsdag för fotografering.
Femåringen fick pröva att ha kandar för första gången (obs, red inte på det. Utan han fick känna hur det kändes att ha det i munnen;) )
_MG_9341_zpse438d0f5.jpg


Blev även lite ridbilder:
_MG_9554_zpsba8e46cd.jpg

_MG_9538_zps8be2e46a.jpg

_MG_9649_zpsd69f49d5.jpg

_MG_9730_zpsee5c4527.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Alltså ohhh!

Idag har varit den bästa och en av de värsta ridturerna vi har haft, spännande det där. För mkt energi i killen, mig i dressyrsadel som jag inte riktigt är överens med... Men när vi väl kom och hittade balansen mellan oss så såg det riktigt bra ut!

Det var ingen häst med oss när vi red, bara i början och på slutet... Och jisses det behöver vi öva på.

Han brydde sig inte nämnvärt om hästarna, varken när de kom eller när de gick, men ALLT ANNAT blev ju farligt när de kom!

Nöjdast är jag med att vi har påbörjat skänkelvikning, fick till några riktigt snygga ökningar i trav samt några galoppfattningar som var så bra att jag funderade på om jag satt på en "vuxen" häst :eek:

Oh just ja, efter några ökningar så fick jag ihop honom riktigt snyggt med bibehållen balans och form och ner i ganska långsam trav på bara 2-3 steg.

Han hade ju inte blivit riden sen gången innan, utan bara promenerad då jag har jobbat mkt extra. Så med tanke på det så tycker jag att det gick riktigt bra.

En gång när de andra hästarna hade kommit in så lyckades jag använda den extra energin och fick till en ruskigt snygg trav och kände hur passagen låg där under ytan!

Så, all in all är jag nöjd, vi behöver bara få lite jämnare resultat, för som det är nu så känns det superduper några steg, och sen tappar man ALLT. Men så är det ju med unghästar :)
 
Sv: 09:orna del 2

Alltså ohhh!

Idag har varit den bästa och en av de värsta ridturerna vi har haft, spännande det där. För mkt energi i killen, mig i dressyrsadel som jag inte riktigt är överens med... Men när vi väl kom och hittade balansen mellan oss så såg det riktigt bra ut!

Så kul!! Grattis!! Härligt att du såg både de dåliga sidorna och det som fungerade riktigt bra! Ska du rida regelbundet för instruktören, eller? Varje vecka? Månad?

Jag lyckades knäppa en fin mobilbild på min 09:a igår och hittade till och med på något klokt att skriva. :)

perfect.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 998
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp