09:orna del 3

Hittade en liten snutt från när jag provred henne, hä'r rider jag henne för 3 gången, och vi har åkt iväg till ett närliggande ridhus för att se hur hon är på bortaplan och hon vart lite seg, men hellre det än en häst som flippar, som min andra gärna gör

Visst har hon biffat på sig lite va?

Förra veckan samma snutt som ni redan sett men tänkte för jämförelse
 
Min var rätt pigg och explosiv för några veckor sedan @Freeride men det har klingat av nu. Nu känns hon lite trött och matt sådär. Har visat tendenser till att äta andra hästars bajs också så nu kommer hon få mineraler och microbalans. Kan ju vara pälsrelaterat, men hon har inte gjort särskilt mycket utan nu är vi på vår peak formmässigt. Hon har inte varit igång länge eller intensivt och vilar alltid med jämna mellanrum så jag kommer fodra mig igenom det och istället ge sammanhängande vila i sommar. Men då är det lite special med min iom sadeltvånget och att hon aldrig riktigt kommit igång.
 
Visst har hon biffat på sig lite va?

Det tycker jag! Ser lite stadigare och mer framåt ut på senaste filmen, har för mig att du skrev att du i första hand hade den tanken det passet också. Det är kul att se utveckling, när du an jämföra en film om 2-3 månader med den senaste ;)
 
Min var rätt pigg och explosiv för några veckor sedan @Freeride men det har klingat av nu. Nu känns hon lite trött och matt sådär. Har visat tendenser till att äta andra hästars bajs också så nu kommer hon få mineraler och microbalans. Kan ju vara pälsrelaterat, men hon har inte gjort särskilt mycket utan nu är vi på vår peak formmässigt. Hon har inte varit igång länge eller intensivt och vilar alltid med jämna mellanrum så jag kommer fodra mig igenom det och istället ge sammanhängande vila i sommar. Men då är det lite special med min iom sadeltvånget och att hon aldrig riktigt kommit igång.

Tack för svar!
Red igår och då var han framåt och kändes riktigt fin så får nog fortsätta på den här nivån ett tag, nog lagom för honom att ridas 3-4 ggr per vecka och ta det lite lugnt emellan. Han är väldigt positiv att hålla på med och gillar att göra saker så det känns som ett bra tecken.
 
Jag hoppade idag! Vi har lagt några dagar på att rida ut nu, mest för att jag är som räddast där. Men det går bra, ingenting händer, jag har graman för att vara lite lugnare och vi börjar vänja oss vid annat än ridhussargen. Idag åkte vi iväg för att prova hoppa lite. Var så himla roligt! Vill mera! Hoppas hon visar lite mer fallenhet för det nästa gång, nu förstod hon inte riktigt, var lite lat och envisades med att ovigt kliva över i trav och riva. :angel: Det gör ingenting, hon böjde så fint på nacken däremellan så ;)
 
Idag fick alla mina djur komma ut en sväng :D Lite kallt och blåsigt ute vilket resulterade i något pigga hästar :laugh: haha
Imorgon (tisdag) blir det en till sväng med gänget :up:

Här är mamma Felicity och Nightwish (jag sitter på lillasyrran Amaranthe)
10947288_974278939249237_464158694401553955_n.jpg

10407490_974279069249224_424538925217931263_n.jpg
 
@Nightwish Vart bor du om du har barmark :O
Här är det snö, snö åsså lite is.
Dock har vi haft så knasiga vintrar senaste åren, kommer ju ihåg när man var liten å vintern började typ oktober/november, nu får man vara glad om det blir vita jular :O
 
Ang biffat på sig, fick en bild av en kompis som hade tagit en bild i söndags när vi var å sprang i ridhuset, känns lite knasigt å kalla henne Lillan när man ser henne såhär, fast hon är ju min lillskrutta ^^

10337693_10155295658340165_5569769863943507216_n.jpg

10559899_10154651370375165_1541802510743182219_n.jpg

10616693_10154594669020165_6520157044708354576_n.jpg


Var in till ridhuset i söndags som sagt o fick faktiskt känna på lite tryck i traven! Visserligen inget i jämförelse med vad jag kan få känna på ute men ändå, det var så kul att känna det gick å få fram även på banan, men sen dog hon rätt fort. Måste bli lite starkare, även galoppen, den är svag. Funderar på bästa sätt att stärka den, det jag tänker mig är fattningar (såklart) Vet vi jobbade med fattningar ur bakdelsvändning på andra hästen, men jag har väl typ aldrig ens provat bakdelsvändning på henne iof ^^ , sen tänkte jag försöka galoppera mera ute och nästa fredag är det löshoppning som står på schemat, verkar hon sköta sig så kan det hända det blir lite hoppning uppsuttet åxå :O
 
Här är det +9 grader och strålande sol. Hästarna står nakna utanför vindskyddet och solar sig. Hon tar det lite lugnare nu mellan skogsturerna eftersom hon blivit lite matt. Måste köpa tillskott, hon har nämligen börjat smaka andras bajs så förmodligen är det något sådant som gör henne loj.
IMG_4580-copy-copy.jpg
IMG_4592-copy-copy.jpg
IMG_4623-copy-copy.jpg
vrl4.jpg

Bildbombar i brist på annan aktivitet i tråden :D
 
Träningen igår var super nyttig och väldigt rolig. vi började på en volt med 3 koner.
Syftet var att få med bogen. Varför det bara var 3 koner var för att man själv måste klura ur vart spåret går. Att få en exakt runt volt är inte så lätt som man kan tro. Hela träningens gång jobbade vi med att få med båda bogarna och när det väl kom på plats blev det ett helt annat flyt i hela ridningen. Öppnorna blev bättre och längningarna bättre. Super kul. ( kopierat från bloggen) Film kommer också såsmåningom :)

dsc_0002_54e72fdae087c3141aaa6d12.jpg

dsc_0032_54e730c29606ee3afd43cfb3.jpg
dsc_0088_54e7319e2a6b22a03a900eb3.jpg
dsc_0108_54e731c09606ee3aa36ab139.jpg
 
Flygande köttbullen har varit på äventyr i helgen, igår hoppning och idag inomhus-terräng :bump::bump::bump:. Han känns faktiskt väldigt fin just nu, blivit mycket bättre i munnen efter att jag bytt till Micklem-tränset och har blivit mer spänstig i hoppningen. Dock så är det from nu hårda tag mot den växande magen :eek:
Vi har också gått igenom tävlingsterminen och gjort upp en bra plan för våren, så det känns super.

Snutt från igår på hoppningen:
Och idag terrängen:
(han har haft svårt att byta och det blir ännu jobbigare när han blir trött såhär på slutet)


Mitt nya vrålåk var dessutom helt fantastisk, är såå himla lycklig :love:, att jag svävar på moln trots att jag haft nackspärr hela helgen och vi fick motorhaveri (på en nyservad bil...) på motorvägen på vägen hem med 2 hästar i.
 
Senast ändrad:
Tack @fio, den här säsongen kommer ju inte bli riktigt som jag tänkt mig men Conny har tagit ett steg uppåt nu efter vintervilan. Jag ser verkligen framemot att han får ta lite mer plats nu och det känns som att han kommer ta det bra också :)
Har dessutom hittat en helt fantastisk femåring, som kommer bli superduper bra, så ser verkligen fram emot säsongen.
 
Hittar inte om jag skrev om senaste besöket där min häst var halt, vet att jag tänkt att jag skulle skriva men kommer inte ihåg om jag gjord det eller inte.

Vi åkte i alla fall för en koll efter op och hon var då halt sprutades i det op benets kota hb. och visade ömhet i ryggen (de vart oroliga för ks men det kunde vi utesluta) men sprutades även i ryggen.

Återbesök för en vecka sen ryggen bättre men fortfarande lika halt, ultra ljud och det visar att ligamentet i hb är i flera bitar istället för en lång fiber. :( så sprutad med kortison tillbaka om 3 veckor nu för att shockwave behandla :( Jävla skit känner jag just nu
 
@Eme_liie Vad tråkigt att det inte blivit bra med din häst. Hat ju som sagt gått igenom samma op. Tyvärr funkade inte stötvågsbehandlingen på min:/.

Juno är också opererad. Bytte klinik och de hittade förändringar i båda bakknäna. De var väldigt små men låg precis i belastningsytan. Ska tillbaka för koll om sex veckor. Han är iaf jättesnäll och står vackert i sin sjukhage:). Prognosen är bra och hoppas att han efter detta kommer att våga gå med bra bjudning.
 
@Fiorano Hur lång tid efter OP behandlade de med stötvåg? Sprutade de med kortison på din? i så fall vilken? la de kortisonet i leden eller runt ligamentet?

Jag önskar att hon hade kunnat hålla sig lite lugnare visserligen är det bara när det är riktgit skit väder som det blir lite väl mycket energi men hon har i alla fall än så längen inte exploderat så som hon gjort innan senaste behadlingen.

Om nu veterinären kommer anse att man kan släppa henne i en hage och bara låta henne vara under ett halvår ett år måste man gå på det då? för det känns ju lite som att har det inte blivit något bättre till nästa gång vi kollar hältan så vet jag inte om det kommer bli så mycket bättre :(

För på böjt spår är hon synbart halt och på lågt böjprov är hon 3 gradigt halt.

De som sa att själva op hade gått jätte bra och att de inte behövt röra runt så mycket bland ligament osv

förlåt om jag låter väldigt negativ men hon har ju varit "avställd/dålig" sen i Juni förra året alltså snart 9 månader och över 5 månader på box/boxhage. Så känner att det blir lite tyngre efter varje gång vi varit hos veterinären. Och det blir ju inte bättre när hon inte håller sig till skritt alla dagar utan måste prompt hoppa runt ett halvt varv som sagt inte alls lika farliga saker som innan den här behadlingen men ändock vet jag ju för att det ska ha en chans så ska hon ju vara helt lugn.

Jag hoppas att din fina får ett bättre besked på återbesöket :)
 
@Eme_liie Tyvärr behandlades min med stötvågor två år efter op. Efter op behandlades hon tre eller kanske tom fyra gånger med tuppkam och cortison i leden utan att den hältan gav sig. Hon fick då vila ett helt år och bara gå i hage. Hon var ohalt under en väldigt lång igångsättning under ett år. Sen kom ofräschheten, jag bytte klinik och det var först då det gjordes ul och stötvågsbehandling provades. Vetten som behandlade efter op ville dömma ut och det ville även vetten som ordinerade stötvågor eftersom hon inte svarade på nåt. I efterhand kan jag säga att jag borde dömt ut då. Men jag kämpade med långa vilor och tog föl på henne innan jag till slut gav upp.

Så ta en diskussion med veterinären hur du vill göra. Var noga med att dina ambitioner är att tävla och att det är det du vill att hästen ska hålla för. Nu vet jag inte om din häst har bra stam/avelsvärde men möjligen är kanske triangelmärkning ett alöternativ?
 
Tyvärr är avelsvärdet inte speciellt högt då hon har gråa papper, så då blir det i sånna fall till mig själv men vet inte om jag vill gå igenom hela unghäst biten igen tyvärr utan vill ju komma igång och rida i alla fall. De vet att jag vill tävla så de har de klart för sig.

Nu har det ju bara gått ca 5-6 månader sen op och behadlade bara leden en gång nu gången innan och eftersom att det inte hjälpt så gjorde de ul på en gång ist för att behadla igen. Efter disskutiuon så tyckte de att det var bäst att behandla runt ligamentet ist för leden.

Vi kämpar på och jag hoppas verkligen att min fina ska ta sig igenom det här, håller alla tummar jag kan att vi ändå hittat det såpass tidigt s0m vi gjort och det ska jag verkligen tacka dig för @Fiorano för hade inte du berättat om din som fick problem med ligament så hade inte jag ringt till strömsholm för att påpeka att jag ville kolla just detta. När vi kollade efter igångsättningen med trav för hon har ju inte kännts halt under ridning vilket är lite skummt är bara rädd för hur det hade kunnat gått om jag inte fått infon från dig för då hade vi antagligen hållt på att sätta igång galoppen nu.

Så tack så jätte mycket för det, nu kanske vi ändå har lyckats hitta det så pass tidigt att det kan gå vägen trots små utbrott från min kära häst.

Men någon sommarvila (om hon nu inte svarar bra på behandlingarna) för att läka skadan kommer det inte bli för som sagt blir hon inte bättre av det här har jag otroligt svårt att se att sommarbete magiskt skulle läka det hela.
 
@Eme_liie Jag önskar att någon berättat för mig om risken för ligamentskador efter en sån här op med min. Isf hade jag också legat på för att ula direkt istället för att behandla leden så mycket som vi gjorde där efter op. Känner mig lite som en domedagsprofet när jag berättar om mina erfarenheter för dig. Hoppas verkligen att det går bättre med din pålle än vad det gjorde för min!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 943
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp