10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad låter härligt ändå, verkar som en cool kille =D @fritz_92

Här hemma fick det bli banan igen och vi körde faktiskt lite hoppning, gick riktigt bra.
Vi provade med bommar och sedan även med bara en bom strax framför hindret och hon höll koll på den och hoppade jättefint idag =D

Fick med mig farten och allt, kändes riktigt kul.
Anna filmade två ggr och bägge ggr blev hon lite segare men ändå inte för seg dock slarvhoppade hon lite båda ggr. Anna bara skrattar, för så fort hon INTE filma så hoppar hon fint.

Men jag är iaf SUPER nöjd med henne =D
Så nu är jag taggad inför nästa omgång, får se när det blir.

Men vi kommer fortsätta och hoppa i trav ett tag till känner jag, men det kändes som sagt riktigt bra idag. Så stolt!
Sen gjorde hon mig mer stolt över att fatta rätt galopp i vänster varv också, alla gångerna och det är hennes svåra. Så framsteg som tusan.
 
Vet ni vad.. Ni får lite av en bildbomb idag igen :o

Killen i täcket är hennes trolovade, jösses så hon flörtar för honom!
IMG_6199_zpsj9hhhxkt.jpg

Och här står hon och kliar stoet som tagit mammarollen över henne
IMG_6204_zps496aw4lw.jpg

Och här står Anja (mammarollen) och gosar med Miraz :love:
IMG_6210_zpsoakusxn9.jpg

Tja, jag fick med en del av gänget när jag hämtade Miraz :angel:
IMG_6215_zpsjig1vhry.jpg


Nöjd efter ett ridpass på banan, och nej vi hoppade inte 70cm hindret :p
IMG_6221_zps5ielp124.jpg

Skrittur efteråt..
IMG_6223_zps0scbtlxq.jpg


Filmer...
Vi är påväg iallafall, kändes tusen ggr bättre idag och det är verkligen synd att hon ska hoppa så dåligt när Anna filmar. Ska försöka ta med kameran nästa gång och ställa den på pallen så kan den filma av sig själv :up:


 
@Molin ser fint ut!
_______
Jag har varit rätt oaktiv ett tag känner jag. Tiden har inte räckt till helt enkelt, är mitt i min sista termin på universitetet, vilket betyder kandidatuppsats. Har dessutom börjat känna av att jag kanske ansträngt mig lite väl mycket dessa 3 år. Plugg på heltid, jobb drygt halvtid och häst på det. Men bara några få veckor kvar nu!

I alla fall så piggnade Empa till snabbt efter förkylningen. Tog det rätt lugnt ändå. Men i helgen gjorde vi comeback på tävling. Första två-dagars, men sova hemma kunde vi göra ändå eftersom det bara var 30 minuter till tävlingsplatsen.
Började med en felfri runda i 1,10 i lördags. Helt ok runda, jag hade kunnat kolla mer framför hindrena så hade avstånden blivit ännu bättre.
Efteranmälde till 1,15, debut för oss båda! Det var en riktigt fin runda, fram till sista hindret där jag fick för mig att börja tvivla på om det verkligen var ett hinder till. Men men, Empa hoppade och fick med sig en bom. Men 4 fel räckte ändå till en delad 5 plats, få felfria i klassen. (Bed. A)

I går, söndag, åkte vi och hoppade en 1,10. Empa var lite trött och banan var riktigt svår. Men vi lyckades krångla oss över och igenom banan utan några fel. Mest på vilja från Empas sida tror jag. Vilken pärla alltså!

Nu ska vi fortsätta träna upp styrka och kondition för att förhoppningsvis våga oss på att debutera 1,20 till sommaren!
Helgens skörd..
DB1A1B64-1E72-44C1-8D8A-607A381789AF_zpsloo4c2id.jpg

82A5034E-6C2D-40F0-B032-E58B201AE652_zpstmgtmmfa.jpg
B90CAE8A-106C-4304-989A-78E742ABCC4A_zps4saaxky8.jpg
 
Jag är som @Esswe inte super aktiv. Läser vad ni skriver med jämna mellanrum iaf :)
Gläds med framsteg och känner med era som står med skador.

Igår åkte vi till klubben och tränade bruks med tjejen som "lurade" med mig. Kul att träna med någon som tävlat upp till SM med placering så man får tips på hur det verkligen funkar.
Backningen i vinkel kommer vara vår svåraste bit tror jag.
Avslutade passet med att hoppa några språng. Först lågt, sen höjde vi upp till ca 70 och Våd bara bjöd på som en tok :love: det är verkligen ingen som berättat för honom att han är en brukshäst ;):p
Var en annan i ridhuset (en sån där brun långbent sak ;) ) samtidigt som berömde hans fina teknik och glädje :D

Idag var vi på klubben igen och tränande för min favvo :love:
Gick sååå bra. Han har en tendens att förstå sig på hästarna som ingen annan jag tränat för. Har har som ett extra sinne, utan att bli nån "jag-kan-prata-med-hästar-foliehatt". Han har sån härlig känsla bara.
Bokade in nästa lektion om två veckor. Känns bra att vara på g :)
 
Har inte varit inne och skrivit på hundra år känns det som (nytt nick dessutom..)

Min lilla raggsocka kastrerades i februari efter ett par månaders velande.
Detta pga att hans matte gått och blivit på smällen :eek: :love:
Kände då att för både hans och min skull att det är bättre med ett liv som valack.
Kastreringen gick smärtfritt men fick tyvärr ett litet bakslag i läkningen men två penovetkurer senare blev han bra! Lagom tills vi åkte på semester till Thailand = mer vila.

Eftersom lilltussen inte är så jättestor så kände jag mig efter thailandsresan på gränsen till för tung, så han har faktiskt mest vilat sen dess. (1 april)
Ibland arbetas han från marken för att göra av med lite överskottsenergi och vi väntar p åsen 4/6 då han ska flyttas till ett mindre stall med större hagar och fler kompisar!
Så det som väntar för honom är helt enkelt vila! Det är han värd.

Planen är att bebis ska komma när hon är beräknad så jag kan sätta igång Snapsen i början på september. Får väl se om magen håller med mig ;)
 
Har inte varit inne och skrivit på hundra år känns det som (nytt nick dessutom..)

Min lilla raggsocka kastrerades i februari efter ett par månaders velande.
Detta pga att hans matte gått och blivit på smällen :eek: :love:
Kände då att för både hans och min skull att det är bättre med ett liv som valack.
Kastreringen gick smärtfritt men fick tyvärr ett litet bakslag i läkningen men två penovetkurer senare blev han bra! Lagom tills vi åkte på semester till Thailand = mer vila.

Eftersom lilltussen inte är så jättestor så kände jag mig efter thailandsresan på gränsen till för tung, så han har faktiskt mest vilat sen dess. (1 april)
Ibland arbetas han från marken för att göra av med lite överskottsenergi och vi väntar p åsen 4/6 då han ska flyttas till ett mindre stall med större hagar och fler kompisar!
Så det som väntar för honom är helt enkelt vila! Det är han värd.

Planen är att bebis ska komma när hon är beräknad så jag kan sätta igång Snapsen i början på september. Får väl se om magen håller med mig ;)
Välkommen tillbaka :D
Och grattis till knodden i magen. Hoppas hen håller tiden och du slipper vräka hen ;)
 
@Molin ser fint ut!
_______
Jag har varit rätt oaktiv ett tag känner jag. Tiden har inte räckt till helt enkelt, är mitt i min sista termin på universitetet, vilket betyder kandidatuppsats. Har dessutom börjat känna av att jag kanske ansträngt mig lite väl mycket dessa 3 år. Plugg på heltid, jobb drygt halvtid och häst på det. Men bara några få veckor kvar nu!

I alla fall så piggnade Empa till snabbt efter förkylningen. Tog det rätt lugnt ändå. Men i helgen gjorde vi comeback på tävling. Första två-dagars, men sova hemma kunde vi göra ändå eftersom det bara var 30 minuter till tävlingsplatsen.
Började med en felfri runda i 1,10 i lördags. Helt ok runda, jag hade kunnat kolla mer framför hindrena så hade avstånden blivit ännu bättre.
Efteranmälde till 1,15, debut för oss båda! Det var en riktigt fin runda, fram till sista hindret där jag fick för mig att börja tvivla på om det verkligen var ett hinder till. Men men, Empa hoppade och fick med sig en bom. Men 4 fel räckte ändå till en delad 5 plats, få felfria i klassen. (Bed. A)

I går, söndag, åkte vi och hoppade en 1,10. Empa var lite trött och banan var riktigt svår. Men vi lyckades krångla oss över och igenom banan utan några fel. Mest på vilja från Empas sida tror jag. Vilken pärla alltså!

Nu ska vi fortsätta träna upp styrka och kondition för att förhoppningsvis våga oss på att debutera 1,20 till sommaren!
Helgens skörd..
DB1A1B64-1E72-44C1-8D8A-607A381789AF_zpsloo4c2id.jpg

82A5034E-6C2D-40F0-B032-E58B201AE652_zpstmgtmmfa.jpg
B90CAE8A-106C-4304-989A-78E742ABCC4A_zps4saaxky8.jpg

Grattis va dukiga ni är!:)
 
Jag och Maltes kämpar på med tömkörning och jobb på lina över bmmar och mycket galoppfattningar och allt som får rygg och bakben att jobba :) Maltes har utvecklat väldigt bra på töm och lina de senaste veckorna, så himla kul att se!

Jag har ocså ridit 3 ggr nu sedan operationen, rider ca 10 minuter åt gången 2 ggr i veckan. Jag hade föväntat mig att alla reaktioner skulle vara borta men så var inte riktigt fallet. Nu blir han dock bättre och bättre för varje gång jag rider så ja hoppas det fortsätter gå åt rätt håll hela vägen i mål :)

Har en snyggobild att bjuda på från i lördags när ja red senast, Matte lite gladare än Malte eller va tycker ni :p

2016430204064110_sbig.jpg
 
@Catrool vad skönt att det rullar på åt rätt håll för er nu :)

KL.
Här går det ruskigt bra nu faktiskt, var ut på en tur igår som var helt underbar. Hon blir verkligen en helt annan häst och rida ensam än i grupp. Hon blir mer tuff och orädd när vi är ute själv, när vi rider med andra så kan hon vara lite tittig och lättskrämd ibland, inte alltid men hon blir definitivt mer då.

Idag blev det lite AR och trickträning på banan, lite lek med presseningen som hon inte bryr sig om heller. Hon är en riktigt cool tjej, älskar henne för det :heart

Imorgon ska hon få vila, blir bara lite ompyssling och på med flugspray osv.

Sen får vi se vad som blir av på lördag.

Räknar neråt nu för många saker som skall hända, spännande som tusan!
 
Vi har varit ute på äventyr igen.
Den 23/4 red de 90 och 1m igen och det var sista inomhustävlingen. Hon fick ett pet i 90 och gick felfritt i 1 m. Lite matta språng den tävlingen, men gick annars super! De hade ridit sin första dressyrträning ett par dagar innan och hon kom åt henne bra där, så jag tror att Rozzie var lite trött i kroppen och musklerna.

Igår var det första utomhustävlingen och 90 och 1 m igen. Den här gången satt nollan i båda klasserna igen och hon hoppade strålande! Hon har verkligen anammat hela den här tävlingscirkusen, stencool i allt. Spelar ingen roll om övriga hästar stökar på runt omkring, hon bara tittar på och fokuserar på sitt. Står lugnt och snällt i transporten mellan klasserna och tuggar hö. Så skönt!

Nu vankas bildbomb från gårdagen och filmer från båda klasserna (jag och min kamera gillar att utomhussäsongen har börjat nu ;) Strålande sol och närmare 20 grader varmt gjorde inte saken sämre)! Nästa gång blir det 1m och 1,10m :)

IMG_4568_zpso5vfsetb.jpg


IMG_4593_zpshiafaffz.jpg


IMG_4726_zpsbgsigano.jpg


Och de här är tagna ur film
3_zps4irtohgf.jpg


2_zps8em5o7ef.jpg



 
Vad roligt att läsa och se hur duktiga ni alla är som gör framsteg med era fina 10or utifrån era olika förutsättningar :)!
Måste kännas som en miljon att få sitta upp igen, @Catrool! Nu ska det bara gå framåt, bestämmer vi.
Vad tråkigt att Royal är skadad, @Van Remo. Jag förstår din oro... och du har ju ett sunt tänk, att inte vilja behandla förebyggande... Hoppas att inflammationerna läker utan mankemang och att du har/kan få tillgång till ett professionteam runt er som kan ge er bäst förutsättningar för att han ska hålla länge...
Jag har ridit fyra (!) pass under veckan. Det var länge sedan jag fick till det... Men så har vi också också den lätta, ljusa tiden här nu. Det är så skönt att kunna rida ut även när uppsittning sker vid 21-tiden. Vi mår så bra av det både hästen och jag. Hon känns fin nu. Travade en sträcka på hårt underlag och då tyckte jag inte att det kändes hundra, men hon kanske fortfarande är lite öm i hoven. Jag ska försöka att inte övertolka och lämna det därhän. Annars känns hon fin som sagt. Dock tjock som en julgris efter boxvilan. Trist inför betessläppet. Men, jag får väl se till att motionera ordentligt under sommaren. Det behöver fler än hästen göra ändå, förresten :angel:.
Jag hoppas ta mig ur på någon liten pay n ride, kanske någon liten terrängträning. Vi får se. Pay n riden som jag siktat in mig på i första hand är nu om någon vecka och det är vi inte redo för efter fem veckors vila. Vi får se om jag får till det under sommaren. Transporten ska visst besiktas först också. Hej och hå.
 
Har gått ett par dagar nu sen jag uppdaterade här! Men vi tuffar på, mest med uteritter men försöker komma bort till paddocken lite oftare nu när kvällarna är ljusa och varma! I helgen var det lite för varmt dock, blir många mysiga skogsturer då :)
I veckan har vi både lite hoppträning, tömkörningsträning och terrängträning inbokad!! Blir spännande :D
img_2262.jpg
 
Länge sedan jag skrev något.. Har varit fullt upp med flytt av både häst och mig själv. Vi är iallafall äntligen igång och har varit iväg på vår andra dressyrträning. Vi ligger ju massa efter men vi jobbar på det. Jag är hopplös med att sitta med för långa tyglar..:o Skyller på att jag inte tränat sedan februari 2013..:angel:

 
Nu kommer jag igen här ;) Vi var iväg och hoppade lite idag! Mest nöjd är jag med lastningen, har tränat lite det senaste och nu kan jag lasta henne själv! Idag för första "riktiga testet", jag hade med mig en vän men jag kunde lasta Kaprifol helt själv både dit och hem! Roligt :)

Vi har ju inte hoppat så mycket, detta var tredje gången vi hoppade bana på bortaplan (och har knappt gjort det alls på hemmaplan), så det var nyttigt. Och skoj!

img_7265.jpg
img_7271.jpg

img_7214.jpg
 
Har inte varit inne och skrivit på hundra år känns det som (nytt nick dessutom..)

Min lilla raggsocka kastrerades i februari efter ett par månaders velande.
Detta pga att hans matte gått och blivit på smällen :eek: :love:
Kände då att för både hans och min skull att det är bättre med ett liv som valack.
Kastreringen gick smärtfritt men fick tyvärr ett litet bakslag i läkningen men två penovetkurer senare blev han bra! Lagom tills vi åkte på semester till Thailand = mer vila.

Eftersom lilltussen inte är så jättestor så kände jag mig efter thailandsresan på gränsen till för tung, så han har faktiskt mest vilat sen dess. (1 april)
Ibland arbetas han från marken för att göra av med lite överskottsenergi och vi väntar p åsen 4/6 då han ska flyttas till ett mindre stall med större hagar och fler kompisar!
Så det som väntar för honom är helt enkelt vila! Det är han värd.

Planen är att bebis ska komma när hon är beräknad så jag kan sätta igång Snapsen i början på september. Får väl se om magen håller med mig ;)

Då borde vi få rätt samtidigt :D är beräknad 24 aug. Rider gör jag än men inte så mycket. Hittat en underbar medryttare som gärna tävlar honom i hoppning så släppte hoppningen för snart 2 månader sedan. Känner inte att vikten är något problem än för mig då jag än bara gått upp 2 kg mot vad jag vägde innan jag blev gravid. Men ridbyxorna är utbytta mot tights och trava är inte de roligaste.. :p

De är dax för andra utomhustävlingen på söndag. :D 2x100 cm. Var en 95 och en 100 förra gången. Ska bli spännande vad han säger om det. Funderar en del på när de är dax att steppa upp till 110? Hur vet man liksom?
Han har startat 4 st 100 på lokal nivå och ännu fler på pay and jump. Två felfria och en med ett ner och en med två ner. Det känns som han inte egentligen blir trött i kroppen av höjden, utan de är huvudet som det blir för mycket för. Och det blir bara bättre av att åka iväg och öva antar jag. Men ska man stanna kvar på 90 och 100 då tills huvudet hänger med också? När han rev ena tävlingen var det tex för fokus hamnade på tidtagningskameran istället för hindret.
 
Då borde vi få rätt samtidigt :D är beräknad 24 aug. Rider gör jag än men inte så mycket. Hittat en underbar medryttare som gärna tävlar honom i hoppning så släppte hoppningen för snart 2 månader sedan. Känner inte att vikten är något problem än för mig då jag än bara gått upp 2 kg mot vad jag vägde innan jag blev gravid. Men ridbyxorna är utbytta mot tights och trava är inte de roligaste.. :p

De är dax för andra utomhustävlingen på söndag. :D 2x100 cm. Var en 95 och en 100 förra gången. Ska bli spännande vad han säger om det. Funderar en del på när de är dax att steppa upp till 110? Hur vet man liksom?
Han har startat 4 st 100 på lokal nivå och ännu fler på pay and jump. Två felfria och en med ett ner och en med två ner. Det känns som han inte egentligen blir trött i kroppen av höjden, utan de är huvudet som det blir för mycket för. Och det blir bara bättre av att åka iväg och öva antar jag. Men ska man stanna kvar på 90 och 100 då tills huvudet hänger med också? När han rev ena tävlingen var det tex för fokus hamnade på tidtagningskameran istället för hindret.
Ja, jag såg att du hoppade till hösttråden istället ;)
Jag ska ha den 8/8, om fröken i magen tänker komma på just BF så blir hon en fin födelsedagspresent till sin mamma :rofl:
 
Nej, min häst ÄR inte fräsch :arghh:! Hade ut en kompis som fick rida idag och jag blev nästan gråtfärdig när jag stod och tittade på. Hästen ser ut som ett ök :nailbiting:! Stor gräsmage, liten bakdel. Stel och dan. När jag satt upp fick jag något orent steg på volt också. Dessutom stel i länden och bakom bogbladen (särskilt vänster sida) vid palpation. Dock har hon känts hon positiv de här veckorna efter igångsättningen och jobbar på fint. Fattningarna är bättre nu än någonsin tidigare, vilket jag tolkat som om hon växt ikapp och musklat sig runt bakknäna. Hon grymtar och glädjebockar och verkar rätt nöjd under ryttare :confused:.
Igår upptäckte jag att avtrycket på schabraket var lite märkligt. Det såg ut som det var mer tryck på vänster sida vid främre delen av bossan. Hon har även börjat vända rumpan till när jag kommer med sadeln. Sadeln kollad i höstas och borde inte ha blivit sned. Är hästen sned och felbelastar någonstans, hm? Eller jag? Kompisen tyckte att den var för trång framtill, men det kan jag inte riktigt hålla med om? Men hon har ju växt på sig ordentligt under hösten, så det är inte omöjligt att den inte passar längre... Jag ser inte att den skulle ligga illa på stallgången, men kanske vid rörelse då.
Blä :wtf:. Jag känner hur all energi rinner av mig. Jag vill ju komma igång nu! Jag behöver inte fler orosmoment i mitt liv för tillfället (eller fler pengaslukhål för den delen)...
Dessutom känner jag mig som en så dålig hästägare när hästen inte är fräsch och fin. Förlåt, mitt gnälliga inlägg.
Jag ska tömköra några pass och rida lite barbacka så får vi se. Hon ska få sig en genomgång av equiterapeuten också å det snaraste, förstås. Kanske har hon kommit in i en ny växtfas samt att sadeln behöver justeras. Det skulle ju förklara varför hon plötsligt ser ut som ett ök, om hon börjat växa igen menar jag. Hon är fortfarande överbyggd, men jag tycker nog att manken kom ikapp rumpan under vintern och nu ser det möjligtvis ut som om rumpan har dragit iväg igen... Fem veckors boxvila för hovbölden har väl inte heller gjort underverk för muskulaturen precis.
Suck...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 624
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 522
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp