10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tiden bara rusar iväg och jag hinner inte med nått känns det som.
Bollar plugg, häst, jobb och familj i en jäkla fart. Nu är det snart sommar och skolan får vila några månader iaf. Skönt med ljuset och solen som gör det trevligt att ge sig ut på tur även efter 4 på em :p

I söndags fick Våd löshoppa för första gången det här året. Han var coolare än coolast under uppvärmningen på lina. Nästan så jag undrade om det var nått fel på honom :eek:
Men så släppte jag honom mot bommarna och han pep, bockade och rusade som en tok. Min Våd var tillbaka igen :p:D
Lät honom rulla över på låg höjd tills han sansat sig lite. Sen höjde jag för att han skulle skärpa till sig ordentligt och avslutade med en oxer på 1 m.
Han har löshoppat 1.10 som högst och då kändes det som att det var lite max för honom. Nu klippte han 1 m. som inget. Inte för att jag är intresserad av att hoppa honom på högre höjder då han rent exteriört inte är byggd för hoppning och jag är rädd om hans ben, men det är kul att se utvecklingen :)

På söndag ska vi iväg på första träffen med min inkörningshjälp. Ska bli spännande och se hur han reagerar :D
Nästa helg rider vi DM och jag måste verkligen öva på det här med att backa i vinkel...:crazy:
 
Här tar vi det lite lugnt, har ridit lite.
Anna fick hoppa henne lite här för någon dag sen vilket gick halvdant, hon fick inte henne framåt i farten så hon hoppade väl inte så fint :p

Sen har vi äntligen fått komma åt skogen/berget helt igen så vi har varit ut där och ridit lite.
Hon har tappat en hel del styrka, men det känns inte riktigt när vi rider i skogen utan mest på banan, kanske för att den är tung/mjuk? Hoppas verkligen vi kommer göra något med den under sommaren så den blir mer fast.

Vi har börjat last träna lite också då fröken helt plötsligt fått för sig att inte kliva på lämmen *grr* Så idag stod vi säkert i 1-1½ timma utanför transporten för att vänja henne på nytt, hon klev även på rampen med båda hovarna 5-6ggr, knappt upp på halva men det anser jag som duktigt!

Så kommer väl köra lite sådant här nu i veckorna, när vädret tillåter. Att bara stå nedanför lämmen i några minuter per dag skadar inte heller, men hoppas vi kommer längre än så innan hon ska åka den 3 Juni!

Har ni tips på hur jag kan göra så tar jag gärna emot dom!
Ska kolla med en tjej också som tränar i AR/PNH som tar lektioner vid transportlastning.
 
@Molin bästa tycker jag är att oavsett vilket system du kör på så håll fast vid att alltid göra samma. Jag åkte oftast själv så då körde jag ett system som fungerar bra att lasta själv. Men beror ju på vad man är ute efter. Nu var de länge sedan vi "lasttränade" så kommer knappt ihåg vilket jag använde men tror de var Tobbes teknik med pisk som förlängd arm att irritera med. Nu åker vi så ofta så ställer mig jämte och ber honom gå in, så kan jag stänga bakom sen. Märker skillnad om vi inte varit iväg på en längre tid dock. Så bästa "lastträningen" är enligt mig att åka ofta. :D
 
@Molin bästa tycker jag är att oavsett vilket system du kör på så håll fast vid att alltid göra samma. Jag åkte oftast själv så då körde jag ett system som fungerar bra att lasta själv. Men beror ju på vad man är ute efter. Nu var de länge sedan vi "lasttränade" så kommer knappt ihåg vilket jag använde men tror de var Tobbes teknik med pisk som förlängd arm att irritera med. Nu åker vi så ofta så ställer mig jämte och ber honom gå in, så kan jag stänga bakom sen. Märker skillnad om vi inte varit iväg på en längre tid dock. Så bästa "lastträningen" är enligt mig att åka ofta. :D

Ja vi har väl aldrig åkt ofta och Miraz har väl kanske bara åkt transport ca 6ggr men alla gånger har hon varit duktig, har lastat henne själv liksom.
Det var en gång hon tog lite tid på sig men annars helt ok.

Aldrig någonsin hänt något konstigt heller så att hon plötsligt säger nej tack är bara test/dumheter tror jag. Antagligen någon sådan där dryg ålderspunkt :p Hoppas vi kommer över det.
Hon har annars bara varit svår och få ur transporten :p Hon står snällt i den och väntar oavsett hur lång tid hon står där inne, aldrig rädd liksom.

Jag får köra på som vi gjorde idag, satt i transporten och hon fick stå och fundera/nosa nedanför lämmen, vill som sagt inte börja bråka med henne heller. Jag bad några ggr om att gå upp på lämmen vilket hon gjorde också även om det inte var långt upp, ibland fick det bli med lite mer övertalning (ju fler ggr hon gick upp).

Jag har inte bråttom så står vi där så gör vi det, vi tar det i hennes takt.
Hon står dock och halvsover ibland, tuggar/slickar sig om munnen, och vilar på benet *skithäst* :p

Hoppas bara vi ska finna lite mer framåt innan vi skall åka som sagt, när hon väl går in och ut utan problem får karln ställa upp och köra oss bara runt gården, ca 5-10min körning *host* det blir en bra början :p

Men som sagt, tror vi har lite tajt med den tiden... Vet inte hur jag skall göra väl vid transportering av henne när vi skall åka.
Kanske låta någon annan gå på med sin först så hon kanske följer efter sen ta ur honom?

Tobbes teknik gjorde min kompis med sin häst, han var lättlastad men fick sen precis som Miraz för sig att inte gå på och slängde sig lite. Då provade dom detta med och dutta/irritera med spö ovanför på korset, detta funkade och hon har aldrig efter det krånglat med honom igen.

Vet dock ej om det funkar med min, hon bryr sig knappt i spön eftersom jag leker en del med det vid AR och markarbete. Tex svinga med det ovanför och runt om henne, samt runt hela kroppen.
Fast iof hon har samtidigt respekt för det såklart, så kanske kan det funka. Men tänk om det gör saken värre?

Vi får ta lite varje dag och se hur det går =D
 
@Molin, har du möjlighet att lasta inifrån stallet eller dylikt så att du får lite inramning? Det i kombination med positiv förstärkning i form av gottgott har funkat på mina ston med åsikter. Ja, det och sedan som @fritz_92 skrev, att åka ofta :p.
Jag lastar och åker alltid ensam så jag är väldigt beroende av att hästen är lättlastad. Om det var ett tag sedan hästen åkte behöver hon lite inramning igen ett par gånger, sedan går det utan. Hemåt brukar det gå ändå. Finns möjlighet brukar jag ställa mig nära en vägg så jag har inramning på ena sidan i alla fall.
Jag har en sådan där låg gummikrubba (av trågtyp) med handtag med favoritmumset i. Vid lastträning ställer jag den på rampen, sedan på golvet innanför, så hästen får stå och äta på rampen. Sedan går jag in och ställer den på höseglet och hästen följer med. Mycket smidigt :up:. Tilläggas kan att spöduttande a la Tobbe inte funkat alls på damerna. Det gör dem skitsura! Och inte enbart positiv förstärkning heller. Jag la ner myyycket tid på att lastträna förra stoet med enbart positiv förstärkning. Det funkade klockrent och jag kunde skicka in henne, men inte vid skarpt läge, när vi faktiskt skulle åka någonstans. Då gick hon inte in :angel:. Men med ovanstående metod samt en transport inköpt efter hennes majestät önskemål kunde jag börja lasta och åka ensam :D.
 
@Molin, har du möjlighet att lasta inifrån stallet eller dylikt så att du får lite inramning? Det i kombination med positiv förstärkning i form av gottgott har funkat på mina ston med åsikter. Ja, det och sedan som @fritz_92 skrev, att åka ofta :p.
Jag lastar och åker alltid ensam så jag är väldigt beroende av att hästen är lättlastad. Om det var ett tag sedan hästen åkte behöver hon lite inramning igen ett par gånger, sedan går det utan. Hemåt brukar det gå ändå. Finns möjlighet brukar jag ställa mig nära en vägg så jag har inramning på ena sidan i alla fall.
Jag har en sådan där låg gummikrubba (av trågtyp) med handtag med favoritmumset i. Vid lastträning ställer jag den på rampen, sedan på golvet innanför, så hästen får stå och äta på rampen. Sedan går jag in och ställer den på höseglet och hästen följer med. Mycket smidigt :up:. Tilläggas kan att spöduttande a la Tobbe inte funkat alls på damerna. Det gör dem skitsura! Och inte enbart positiv förstärkning heller. Jag la ner myyycket tid på att lastträna förra stoet med enbart positiv förstärkning. Det funkade klockrent och jag kunde skicka in henne, men inte vid skarpt läge, när vi faktiskt skulle åka någonstans. Då gick hon inte in :angel:. Men med ovanstående metod samt en transport inköpt efter hennes majestät önskemål kunde jag börja lasta och åka ensam :D.

Tack för ditt svar också =D

Jag är faktiskt mest sur över att hon ens håller på såhär när hon tidigare bara gått på, har alltid lastat henne själv! Även om det varit folk med eftersom jag inte har körkort själv.

Tyvärr har inte direkt så man kan åka in på något ställe som kan rama in, vi hade men nu byggs det tyvärr om i den ladan. Ska bli lösdriftshall där för en privatperson för sina egna hästar.

Det jag älskar med fröken är att hon inte försöker gå åt sidorna lr kasta sig osv, hon står snällt framför lemmen och kikar och luktar, men hon har även blivit en något bestämd och envis häst så vill hon inte gå ett steg framåt så gör hon heller inte det :p

Men hon blir absolut inte dum/vrång iaf när lite motstånd blivit - när jag bett henne gå framåt men hon står kvar och sträcker på halsen så långt det går!

Jag tror jag får försöka såhär, kanske ta fram en hink med käk, men då är jag rädd att hon vill ha det jämt också.. Hon är ett matvrak!

Jag gav henne någon godis endast dom ggr hon var duktig och klev upp på rampen, inget mer vilket funkade bra dom första 5ggr sista gången tog sin tid som sagt, hon tröttna ur :p Men jag är lika envis som henne så nog ska vi få till detta på något vis! Haha
Ska åka och köpa en spånbal och fylla upp hela transporten med den, så den ser lite trevligare ut med massa spån.

Ska ha ditt tips i åtanke om man lyckas klämma sig in där dom bygger, men jag vet ej. Kanske blir dom sura då..
 
Mitt fina hjärta :heart :love:

160511%202_zpssbbedeih.jpg

160511%204_zpsgdfgy8fa.jpg

160511%206_zpsnxffdu0y.jpg

160511%208_zps3d9qldgn.jpg


Detta var från i onsdags :)
 
Så söt tjej, @Molin!
Jag tömkörde igår kväll. Fröken var inledningsvis ganska tassig/stickig i fram och tog inte ut stegen ordentligt och rätt stum överlag. Jag fokuserade på övergångar halt - skritt och skritt-trav och hon hade inga problem att böja ihop lederna bak. Gjorde några helt ok fattningar också samt skänkelvikning i skritt för att lossa lite och tyckte att hon såg bättre ut efter hand.
Länden och bogarna fick sig en omgång med arnika också.
Är jag nonchalant om jag provar att tömköra ett par veckor samt rida ut och se om det blir någon bättring eller ska jag boka tid för hältutredning omedelbums? Är det rimligt att smärtan från hovbölden har skapat en sådan kraftig låsning i bogpartiet så att det påverkar gången så pass eller är det troligast att någon annan skada ligger bakom? Någon som har åsikt/erfarenhet?
Jag har sökt min tränare per telefon också, hoppas att hon återkommer. Jag vill ha transporten fixad NU. Vore SÅ skönt att få rida ett pass för hen och få hens omdöme. Jag har inte tränat sedan i höstas...
 
@Tualma Jag hade kört på med tömkörning och lätta pass från ryggen och sett åt vilket håll det går. Hade hon stått på box 5 v eller hur var det? Det är ju inte konstigt om hon är lite styv i kroppen i så fall tänker jag. Men är det så att det blir värre och värre så hade jag kollat upp henne. Men så länge det går åt rätt håll hade jag fortsatt med försiktig igångsättning.
Om hon dessutom helt plötsligt "ser ut som ett ök", så är det ju inte alls omöjligt att sadeln inte ligger bra längre.
 
@Tualma Jag hade kört på med tömkörning och lätta pass från ryggen och sett åt vilket håll det går. Hade hon stått på box 5 v eller hur var det? Det är ju inte konstigt om hon är lite styv i kroppen i så fall tänker jag. Men är det så att det blir värre och värre så hade jag kollat upp henne. Men så länge det går åt rätt håll hade jag fortsatt med försiktig igångsättning.
Om hon dessutom helt plötsligt "ser ut som ett ök", så är det ju inte alls omöjligt att sadeln inte ligger bra längre.
Tack för ditt svar. Det validerar ju lite hur jag själv resonerar. Jag ska försöka ta någon bild och film på henne. Jag är ju i princip ensam jämt och det är lätt att bli hemmablind, så det är skönt att få andras åsikter...
 
Vilket surt väder det blev bara sådär igen :( Haft regn i två dagar, idag mulet och lite kyliga vindar på förmiddagen men det sprack upp efter lunch och sen har solen och värmen kikat fram emellanåt. Men nu mulet och det blåser väl säkert upp till det regn som skall komma igen :(

Hur som haver, igår lastträna vi lite igen och denna gången "pusha" jag på lite mer än i torsdags. Då lät jag henne stå bra länge bara där för och gilla läget. Så blev det inte mycket av idag även om hon fick det en stund först, någon minut.

Sedan var hon riktigt duktig idag, man ser hur gärna hon vill göra rätt när jag ber henne men samtidigt är lemmen läskigt tycker hon :p Men hon var upp på den väldigt många ggr och upp på mer än hälften av den, dock bara med framhovarna MEN det accepterar jag för jag vill "skynda långsamt" även om jag nu faktiskt var på lite mer.

Jag tycker hon gott kan kliva på lemmen med framhovarna nu eftersom hon visat det så pass tydligt och bra båda gångerna. Igår dessutom ordentligt flera ggr, hon stod även kvar och lukta och inspekterade.

Jag är SÅ nöjd! Vi höll på i max 15min och det var inget krångel, hon var väldigt med mig även om hon tyckte det var lite läskigt emellanåt.

Kör vi på lite varje dag/varannan dag så tror jag hon snart står inne i transporten utan några större problem.

IDAG..
Idag blev det löshoppning på gården och vi blev ett gäng faktiskt, alltid kul =D
Miraz var pigg och körde runt lite i paddocken men avslutade gärna med att stå vid grinden *host* som alla andra iof!

Så idag fick jag faktiskt leda henne varje gång och släppa vid ingången mot hindren, men det går givetvis också, men matte får en massa mer motion då (kanske var det hon tyckte) haha
För visso så kom hon vissa ggr till mig när jag ropade så behövde inte alltid hämta henne på andra sidan banan.

Hoppningen gick riktigt bra, hon tycker det är riktigt kul. Önskade hon hade denna fart och anda när jag sitter på också.
Vi avslutade iaf på en oxer på 60cm, dom andra tyckte jag kunde höjt lite mer men jag fega ur, hur högt kan man löshoppa henne egentligen? :p Hon kan betydligt mer eftersom hon faktiskt (förvånansvärt) hoppar högt över.

Nåja, super nöjd med min lilla flicka :heart
 
@Molin Våd har varit lättlastad (travade på varje gång) tills i höstas då han plötsligt fick för sig att inte gå på. Under vintern åkte vi inget men nu under våren så har vi börjat komma igång igen och det har varit ett störningsmoment med lastningen då jag vill kunna åka själv. Har lastat med lina, men gillar inte det. Vill inte "tvinga" in honom utan att han ska välja det själv. Han är inte rädd, bara "stönig".
Så jag började träna. Flera dagar i veckan, 15-20 min/gång. Satte målen lågt först. Mitt sätt är att jag försöker se till att han är fokuserad på mig hela tiden. Han får gärna stå still på lemmen, men får inte titta åt något annat håll än in i transporten. Då han backar undan så har jag tagit kommandot över backningarna genom att backa honom innan han gör det själv. Sen fram igen. Så jag har kontrollen över åt vilket håll vi går hela tiden.
Sen tog vi det långsamt. En dag var jag nöjd med att han satte framhovarna på lemmen, nästa alla 4. Men jag pressade inte utan läste av honom. Det viktigaste var att jag skulle kontrollera vart vi var och i vilken riktning vi gick.
Efter 3 träningar så gick han hela vägen in.
Nu gör jag allt varje gång, alltså börjar med framhovarna sen backa, en hov till sen backa, alla 4 sen backa, sen in en bit och backa. Plötsligt så är vi inne.
Det är likt "Tobbes modell" fast utan spö. Våd blir så stressad av spöt, och jag vill att lastningen ska vara lugn.
Nästa mål är att kunna skicka in honom, så det ska jag börja öva på:)

@Lovise vad fina ni är! :love: :D
Synd att det ska vara så höga hinder annars hade jag velat vara med.

@Tualma jag hade kört på lite lätt för att se om det "värms" ur när hästen blir lite uppmjukad igen. Och om inte så är det ju lättare att hitta felet om det blir tydligt.
 
Igår var vi iväg på första inkörningsträffen. Våd är som vanligt klassens clown :p Han lyckades knyta loss sig 2 ggr då han stod uppbunden vid ett träd. Sen virade han in ena frambenet i repet och stod där på 3 ben och såg ut som det regnade :D tur han kan vara cool i sånna lägen.
Just rep runt benen fick vi övade på. Först lösa sen med lite tryck med kravet att han skulle stå still, vilket gick kanon!
Vi tömkörde runt träd och över stockar och berg för att han skulle sansa sig. Det har vi i läxa till nästa gång, att bli bättre på att gå lugnt och invänta kommandon. Typ samma grej som i ridningen ;)
På slutet så satte vi fast en draglina i ena sidan, vilket han tyckte var läskigt. Så vi lät den inte släpa utan lyfte den så den bara hängde där. Sen bytte vi sida och gjorde samma sak. Han visade klart att det var obehagligt men han flydde inte :)

Så lite hemläxor har vi till nästa tillfälle om 2 veckor. Känns kul att ha startat :D
 
Synd att det ska vara så höga hinder annars hade jag velat vara med.
.
Jag har för mig att du håller till runt trollhättan typ? Dalslands andra omgång av sugarcup går på Nuntorp och där är alla välkomna att vara med både på träning och tävling fast utom tävlan. Är väl en knapp timme från er, och då ligger hindren bara på 60cm :)
 
Tack @KrullTroll precis som du skriver, lina vill man inte helst använda sig av heller och likaså spövarianten dock har ju både den och linan hjälpt många andra individer, men vi har inte bråttom och jag tar det hellre ett steg i taget än att börja med sådant.

Sen om vi inte kommit så långt som till att ha gått in när tiden är inne (3:e Juni :nailbiting: ) då kanske man får lov att prova någon av dem, men då provar jag nog helst med lina först. Men jag hoppas slippa detta givetvis och med dom framsteg vi redan gjort på två ggr så känns det som det kommer gå bra.

Men sen kan det givetvis bli en helomvändning!

Alltså jag tror hon blivit rädd för lemmen, jag menar hon tittar lite och kan blåsa med näsborrarna men sen när hon fattat vad det är att det är ok då är det lugnt igen men hon håller fortfarande en skeptisk tanke över det hela. Så genom detta känns det som det är lite rädsla och inte dumheter men jag kan givetvis ha fel.

Hon blir inte direkt vrång heller, sist, i lördags blev det en gång som hon stod kvar och medan jag höll i grimskaftet såd et blev tryck sen var det över och hon gick på varje gång jag bad henne.

Jag kanske drar ur lite på det hela med små steg men jag vill som sagt inte få bakslag utan jag vill att hon ska lita på mig och gå på när jag ber, vilket hon gjorde i lördags. Ni skulle ha sett henne :love: Ska försöka filma med systemen nästa gång :angel:

Sen måste jag säga, gud vad kul med inkörningsträff. Han är en duktig häst fina Våd :D
Du ska se att han kommer ta det där med godan ro!
 

Igår var vi på tävling. Hoppade 1 m två gånger, olika banor. Såg bra ut och han verkade inte bli lika trött nu. Är ju i huvudet han blir trött och då river han pga ofokus. Hade luva och de verkar ha hjälpt lite. Ett surt oturs nedslag på sista hindret andra rundan så blev ingen omhoppning. Hade varit intressant att se vad han säger om att gå in en tredje gång på banan. :p De går verkligen från klarhet till klarhet och de är så kul att se.
 
Jag har för mig att du håller till runt trollhättan typ? Dalslands andra omgång av sugarcup går på Nuntorp och där är alla välkomna att vara med både på träning och tävling fast utom tävlan. Är väl en knapp timme från er, och då ligger hindren bara på 60cm :)
Men det är väl för ponnys?
Häst varianten ligger väl på 90?
Annars så stämmer det att jag bor i Thn och har ju då inte långt till Nuntorp. :)
 
Tack @KrullTroll precis som du skriver, lina vill man inte helst använda sig av heller och likaså spövarianten dock har ju både den och linan hjälpt många andra individer, men vi har inte bråttom och jag tar det hellre ett steg i taget än att börja med sådant.

Sen om vi inte kommit så långt som till att ha gått in när tiden är inne (3:e Juni :nailbiting: ) då kanske man får lov att prova någon av dem, men då provar jag nog helst med lina först. Men jag hoppas slippa detta givetvis och med dom framsteg vi redan gjort på två ggr så känns det som det kommer gå bra.

Men sen kan det givetvis bli en helomvändning!

Alltså jag tror hon blivit rädd för lemmen, jag menar hon tittar lite och kan blåsa med näsborrarna men sen när hon fattat vad det är att det är ok då är det lugnt igen men hon håller fortfarande en skeptisk tanke över det hela. Så genom detta känns det som det är lite rädsla och inte dumheter men jag kan givetvis ha fel.

Hon blir inte direkt vrång heller, sist, i lördags blev det en gång som hon stod kvar och medan jag höll i grimskaftet såd et blev tryck sen var det över och hon gick på varje gång jag bad henne.

Jag kanske drar ur lite på det hela med små steg men jag vill som sagt inte få bakslag utan jag vill att hon ska lita på mig och gå på när jag ber, vilket hon gjorde i lördags. Ni skulle ha sett henne :love: Ska försöka filma med systemen nästa gång :angel:

Sen måste jag säga, gud vad kul med inkörningsträff. Han är en duktig häst fina Våd :D
Du ska se att han kommer ta det där med godan ro!
Tycker du gör rätt i att ta det i små steg. Det tycker jag ger bäst långvariga resultat.

Ja, konceptet med inkörningsträffen är kanon! Vi är flera som träffas och hjälpsam åt. Hästarna är på olika platser i inkörningen så man får vara med och se alla delar mer olika hästar. Otroligt lärorikt :)
 
Idag red vi en härlig längre tur.
Red bort till vår långa klätterbacke, sen en tur i skogen längs en ny stig vi hittat, en längre sträcka med galopp och sen skuttade vi lite stockar i den tomma tjurhagen. Våd var sådär härligt på hugget, men utan att stressa och spänna sig. En ridtur som laddade mina batterier fullt ut. Älskar min lilla häst :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 515
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 790
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp