10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul och läsa om dig och Våd.
Du ska se att du kommer hitta ett bett, jag vet inte alls vad för sorts bett du provat hittills men raka/gummibett brukar många hästar uppskatta.

Jag längtar tills jag vågar göra något mer än att bara ta ner henne till stallet för och pyssla om henne, man märker att hon vill mer, vill vara med mer.
Funderar på att låta henne följa med in på banan imorgon och köra lite flytt för handen från marken, med andra ord inget avancerat, lite lätt hjärnaktivitet liksom så hon blir lite nöjd :)

Men jag vet inte, jag är verkligen hönsmammig :p
 
Kul och läsa om dig och Våd.
Du ska se att du kommer hitta ett bett, jag vet inte alls vad för sorts bett du provat hittills men raka/gummibett brukar många hästar uppskatta.
Han går bra på vanligt tvådelat med fasta ringar, men vill se om det finns nått bättre eller nått jag kan variera med.
Säg det bett jag inte testat :p
Raka bett har han hatat innan, men har köpt ett nova som ska testas iaf. :)
 
Åh idag har vi äntligen fått tränat för tränare efter typ ett års väntan :) Åh va kul det var, Maltes va så duktig och vi fick med oss mycket värdefull hjälp tills nästa gång om 2 veckor :)

2016080219305608890_sbig.jpg


2016080219312269810_sbig.jpg


Mycket glad över den fina galoppen Malte bjöd på :)

2016080219220260563_sbig.jpg
 
Åh idag har vi äntligen fått tränat för tränare efter typ ett års väntan :) Åh va kul det var, Maltes va så duktig och vi fick med oss mycket värdefull hjälp tills nästa gång om 2 veckor :)

2016080219305608890_sbig.jpg


2016080219312269810_sbig.jpg


Mycket glad över den fina galoppen Malte bjöd på :)

2016080219220260563_sbig.jpg

Gud vad kul =D
Skönt och se er igång igen!
 
Idag så är det återbesök för min lille

Kommer bli boxvila idag och imorgon sen skritt för hand i en veckan sen sitta upp/tömköra i 2v lång och låg samma som sist. Får se vad veterinären säger.

Så otroligt tråkigt och jag vill bara igång med han NU!

Gammal bild men detta var för exakt ett år sedan och då hade vi precis kommit igång fullt igen.
photo.php

11828576_10153110087986819_3636258145194452864_n.jpg
 
Jag har verkligen ingen motivation. Är så tråkigt att inte få rida.. Killen har förbjudit mig nu, så kör honom någon gång i veckan. Men det är inte lika kul. Medryttaren rider ju honom så han får ju röra på sig men jag har tråkigt..
Vi ska byta stall efter ha varit där vi är nu i 4 år. Byter vid månadsskiftet så förhoppningsvis kommer inte bebisen precis när den ska för då blir det jobbigt.. Har börjat plockat ut alla saker som inte används just nu och ta hem till garaget. Bättre göra det direkt även om det känns lite konstigt när det är så lång tid kvar. Skulle det komma bebis precis vid flytten får medryttaren flytta honom och då är det ju lättare om det är lite mindre saker som ska flyttas.
Igår tömde killen och jag boxen. Han har ju bädd så var en del. ställde släpkärran precis utanför stallet och den blev helt full.. Sen slängde vi ut det på svärföräldrarnas åker. Det är ju jättefin jordförbättring så känns dumt att slösa bort. På söndag är det dax för högtryckstvätten :) Ska bli så skönt när det är klart. Passar verkligen bra att flytta när de är på sommarbete. Behöver inte bli extra foderbyte heller och hans mage är lite orolig så är skönt.
 
Jaha...

Ser inte lovande ut för Nilmar. Sista omgången med behandlingar nu i höften + leden. Återbesök om 2-3v med lugn igångsättning och beroende på hur det ser ut så blir det antingen starta igång igen och avvakta eller låta honom vandra vidare.

Jag är just nu helt knäckt.
 
Jaha...

Ser inte lovande ut för Nilmar. Sista omgången med behandlingar nu i höften + leden. Återbesök om 2-3v med lugn igångsättning och beroende på hur det ser ut så blir det antingen starta igång igen och avvakta eller låta honom vandra vidare.

Jag är just nu helt knäckt.

fy vad tråkigt att höra. :cry: Håller alla tummar på förbättring till nästa återbesök
 
fy vad tråkigt att höra. :cry: Håller alla tummar på förbättring till nästa återbesök

Tror ändå det är kört. Artros o höftlederna troligtvis orsakad av en tidig skada som unghäst. Ramlat/hoppat med båda bakbenen utsträckta eller ngt liknande. De har i sin tur påverkat leden och det var där vi behandlat sedan tidigare då det har återkommit.

Fan också rent ut sagt
 
Tror ändå det är kört. Artros o höftlederna troligtvis orsakad av en tidig skada som unghäst. Ramlat/hoppat med båda bakbenen utsträckta eller ngt liknande. De har i sin tur påverkat leden och det var där vi behandlat sedan tidigare då det har återkommit.

Fan också rent ut sagt

Åh nej :( Hoppas det kan gå vägen trots allt!! Håller tummar och tår!
 
Tror ändå det är kört. Artros o höftlederna troligtvis orsakad av en tidig skada som unghäst. Ramlat/hoppat med båda bakbenen utsträckta eller ngt liknande. De har i sin tur påverkat leden och det var där vi behandlat sedan tidigare då det har återkommit.

Fan också rent ut sagt
Usch beklagar verkligen!!
Har ni provat IRAP? En i stallet har en häst som inte har svarat på sprutning men svarar däremot jätte bra på IRAP så här långt. Håller tummarna att det går vägen för er hur som helst!!
 
Tror ändå det är kört. Artros o höftlederna troligtvis orsakad av en tidig skada som unghäst. Ramlat/hoppat med båda bakbenen utsträckta eller ngt liknande. De har i sin tur påverkat leden och det var där vi behandlat sedan tidigare då det har återkommit.

Fan också rent ut sagt

Usch vad tråkigt höra!! :( Fy :down:
 
Usch beklagar verkligen!!
Har ni provat IRAP? En i stallet har en häst som inte har svarat på sprutning men svarar däremot jätte bra på IRAP så här långt. Håller tummarna att det går vägen för er hur som helst!!
Nej men veterinärerna har bara sett ett fåtal med detta och det bådar inte gott. Pålagringar precis ovanför höftkulan både höger och vänster. Mer inflammation på vänster och det är därför han svarat bra på behandling i SE (stavning?) Leden men att det återkommer.
Liten chans att med behandling på vänstersida att jag hinner bygga upp honom i muskulaturen såpass att inflammation inte kommer tillbaks och då har han chans att hålla ett tag.
Återbesök den 1 september. Samma dag de ska skos. Flyttade skoningen vecka. Ingen lust att betala nästan 1000 spänn för skoningen om jag ändå bara måste ta bort skorna.

Har livat hela dagen.
 
I fredags hämtade jag hem Rozalie igen, jag förstår nu att jag nog har saknat henne mer än jag trodde. Älskade lilla häst :love:

R har gått på sommarbete och haft lite vila, sen gått på halvfart senaste veckorna. Så vi har båda några kg för mycket och ska nu sätta igång oss igen. Men det är helt klart jag som är i sämst form av oss två!
Jag red ett kort pass på banan och bara kände på de olika gångarterna i fredags och lider idag av träningsvärk som heter duga. Igår var vi ute och promenerade och spanade in omgivningarna (nytt stall) och idag fick vi sällskap och guidning av en vän, runt på en mysig skogstur. Det ska finnas väldigt många fina ridvägar i omgivningarna och jag blev verkligen inte besviken idag, alltså bokskog :love:

Hur som helst så känns det väldigt bra att hon är hemma igen och jag är taggad och motiverad att komma igång igen, på ett sätt som det var längesedan jag kände. Det ska bli skönt att bara ha en häst nu :)

13895514_10154123283793113_5246420950803465907_n.jpg
 
Min tösa är en riktig fjant sen hon blev dräktig, det måste vara det som ändrat henne. Herregud alltså!

Visst kan hon sen tidigare spanat in en läskig sak men har sedan gått fram och kollat läget och sen klart.
Nu nej.. Haha

Vi fick bort husvagnen i helgen som har stått vid våran lösdrift så nu är det liksom en kal fläck där vilket är SUPERLÄSKIGT, sen hängde det jackor på stolarna idag och eftersom det blåste storm så var även dom skit farliga men kunde sen gå rakt igenom skiten utan problem men var berädd på och kuta ifall det skulle anfalla.

En annan lastträna sin häst så ibland hoppade hon till när det lät från det och sen kom valackern i hagen bakom oss i fullt jävla rejs vilket slutade med att hon blev livrädd också och med svansen rakt upp...

Ja, vanligtvis brukar storm göra henne lite stissig men idag, herregud!

Men för övrigt är det lugnt, hagen dom går i nu har typ inget bete så dom är hungriga och uttråkade, uttråkade är nog mest för att det inte görs så mycket med en del iof (min tex).
Hoppas på att byta hage snart igen, för den andra har det vuxit upp någon cm iaf så det räcker iaf lite, mer än den dom går i nu så att säga.

Om drygt en vecka ska jag ringa om ett nytt ultraljud också, nervös som tusan fortfarande men positiva biten är väl att hon inte brustat något så nog bor den där bebisen fortfarande kvar i henne, hoppas jag.

Dygn 27 idag, räknar från sista dag nu.
 
Hej och hå, nu är ju vi igång igen! Kaprifol vilade tolv dagar medan jag var utomlands och har nu varit igång i åtta dagar och vi har redan hunnit med både dressyrträning och idag var vi på vår allra första riktigt hoppträning för en tränare :D Så nöjd och så stolt! Vi hängde med ganska bra, det var en till unghäst, en tjej på D-ponny och en häst som jag är osäker på åldern. Men lite mer galoppjobb ute på mjuka grusvägar skulle ju inte skada :)
img_5312.jpg

img_54060.jpg

Och det här med flera hinder i rad får vi träna lite mer på, hehe. :o Kaprifol var ett stort frågetecken första gången vi kom in i serien (tre hinder med två galoppsprång mellan) men när hon fått kika och tänka en vända hoppade hon fint genom sen åt båda håll :p:D
img_5388.jpg

Skoj skoj är det att hoppa!
 
@Diabetikern Känner med dig :cry: :heart

Fick samma svar från vårt senaste återbesök. Vi kan inte fortsätta behandla mer nu, efter att ha gjort det mer eller mindre varje månad i snart ett halvår, så veterinären satte stop. Han markerar fortfarande båda fram. Men vi ska sakta jogga igång honom och se vart det leder. Har känt mig så tom och ångestfylld. Trodde inte jag skulle behöva hamna här igen. Han verkar dock trivas med sina nya duploskor som är det bästa alternativet för honom, samt specialanpassad o varierande träning, foder etc. Så vi lever på hoppet :(

Som jag älskar denhär hästen....:heart
13691156_10154275020686067_648153388027770233_o.jpg

13701094_10154270068196067_6199028954328205551_o.jpg
 
Hoppas verkligen det håller för er nu :heart @Van Remo

Kl.

Jag tog faktiskt med mig fröken upp till banan idag, körde lite lätt från marken med AR och tricks. Det kan inte skada tycker jag och hon får samtidigt aktivera hjärnan lite granna :)

Körde lite följa jon först, sedan backa och stanna.
Jobbade med att gå upp och ner på en pall och kliva över den sen avslutade vi med att stå på den med alla 4 benen vilket gick till slut =D Så duktig tjej!

Körde även lite tricks, yoga kan hon utan problem nu, puss är inte långt ifrån, äntligen =D
Sedan bugan går framåt, idag tog hon äntligen steget med att lägga ner frambenen under sig! Wiie

Sen har vi börjat med "vacker hov" vilket gått otroligt bra och lära in, vissa saker tar hon in otroligt snabbt vissa andra lite längre tid (beror väl på svårighetsgraden kanske?)

Sen skritta jag av henne lite och så fick hon käka lite gräs.

Tror hon behövde det där lite, hon börjar bli så trött på att bara gå i hagen, och maten börjar sina ganska rejält nu men ändå ska dom gå kvar till månadsskiftet om inte vädret blir sämre. Det märks helt enkelt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 115
Senast: Emuliiaa
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 628
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp