10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härliga bilder från slädtur, @KrullTroll och på glada hästar i snön ingen nämnd ingen glömd!

Usch, vilken otäck olycka, @Aionee. Jag hoppas också på snar bättring för Hugo och människa.

@Molin; min häst ligger nog snarare på en fyraåringsnivå än en sexårings. Men vad gör väl det. Vi ska ha många år tillsammans och framåt går det ju. Det är bara det att jag rider så himla sällan :angel:. Det är roligt att ni har kommit igång nu i alla fall och att det går framåt. Hur gick det med ryggen, förresten?

Min häst gör ingenting sedan en vecka tillbaka. Igen. Bebban håller på att få sin andra tand och sover bara vid "tuttbaren" eller i rullande vagn/bil för tillfället. Så det blir att snabbt riva av stallet och sedan hem. Jag har dessutom varit ensam med barnen för maken har varit på kurs, så då blir det ju minimalt med stalltid. Jag är så ridsugen så jag tror att jag kreverar snart:arghh:!!!

Jag tänkte att det är ett lagom straff för makens bortavaro att han får följa med hustrun till stallet i dagsljus till helgen och fota lite, eller hur:D?

Om barnet fortsätter att sova oroligt får vi väl lägga om rutinerna så att jag kan åka till stallet tidigare och rida medan maken promenerar med bebis i vagn. Men det är ju lugnast efter att barnen lagt sig. Det är ju liksom lite mycket som ska knökas in mellan makens hemkomst ftån jobbet och läggning av barnen. Men, men. Allt går. Men jag vill också rida i snön!
 
Hugo blev undersökt idag efter att han haft hoven inpackad ett dygn. Det var ingen hovböld, svullnaden hade gått ner och han haltar inte längre i skritten! :)
De tyckte dock han fortfarande såg oren ut i traven, men det var svårt att se om det var pga att han slängde så mycket med huvudet och var lite för lätt på benen eftersom han var så pigg (han ville helst springa iväg och busa istället för att trava fint bredvid mig :p), eller om han fortfarande var halt. Jag ska kolla bättre senare idag när det är ljust ute, men han definitivt bättre. Han reagerade inte när hovis klämde med visiteringstång överhuvudtaget. Så ja, det var ett balltramp och han borde bli helt återställd bara han får vila.

Medryttaren har också börjat gå runt nu så hon klarar sig också :D

RPg5DLN.jpg
 
Härliga bilder från slädtur, @KrullTroll och på glada hästar i snön ingen nämnd ingen glömd!

Usch, vilken otäck olycka, @Aionee. Jag hoppas också på snar bättring för Hugo och människa.

@Molin; min häst ligger nog snarare på en fyraåringsnivå än en sexårings. Men vad gör väl det. Vi ska ha många år tillsammans och framåt går det ju. Det är bara det att jag rider så himla sällan :angel:. Det är roligt att ni har kommit igång nu i alla fall och att det går framåt. Hur gick det med ryggen, förresten?

Min häst gör ingenting sedan en vecka tillbaka. Igen. Bebban håller på att få sin andra tand och sover bara vid "tuttbaren" eller i rullande vagn/bil för tillfället. Så det blir att snabbt riva av stallet och sedan hem. Jag har dessutom varit ensam med barnen för maken har varit på kurs, så då blir det ju minimalt med stalltid. Jag är så ridsugen så jag tror att jag kreverar snart:arghh:!!!

Jag tänkte att det är ett lagom straff för makens bortavaro att han får följa med hustrun till stallet i dagsljus till helgen och fota lite, eller hur:D?

Om barnet fortsätter att sova oroligt får vi väl lägga om rutinerna så att jag kan åka till stallet tidigare och rida medan maken promenerar med bebis i vagn. Men det är ju lugnast efter att barnen lagt sig. Det är ju liksom lite mycket som ska knökas in mellan makens hemkomst ftån jobbet och läggning av barnen. Men, men. Allt går. Men jag vill också rida i snön!

Precis, många år skall vi ha med våra "småttingar" =D

Min rygg blev bättre efter 3 dagar, så det känns bra nu.
 
Kan inte annat än instämma, min prinsessa är också mer som en 4åring i utvecklingen än en 6åring. Kan det ha något att göra med all konvalescens tro?..... :angel:

Apprå på konvalescens så har vi ytterligare ett par månader av det framför oss. Vid veterinärbesöket häromdagen konstaterades inflammation i övre leden i båda carpus. Ingen allvarlig variant dock :bow: och det tog en stund innan det visade sig. Men lite behandling med Celestona(?) och hyaluron samt en metacam kur ska förhoppningsvis råda bot på det till återbesöket om några veckor. Mindre hage och promenader på 10-15min i ett par dagar och sen får vi tömköra i skogen och över bommar i 20-30min för att hålla igång ryggen ordentligt. Så för en gångs skull var det ett ganska trevligt rehab program :D

Passade på att ultraljuda den gamla ligamentskadan när vi ändå var där och den såg mycket bättre ut så den kunde jag absolut "skriva av" som skada :banana: Då återstår det väl mer eller mindre bara lastningen att oroa mig för tills nästa besök... :wtf:

2016-01-23-1330_56a37262ddf2b36f29386240.jpg

Innan drogerna har börja verka för ultraljudet...

Vi hade så fantastiskt fint väder i veckan så jag bara måste slänga upp ett par bilder av paradiset på jorden :love:
2016-01-23-1330_56a372692a6b223788992000.jpg

2016-01-23-1330_56a3727b9606ee5c8c312249.jpg
 
Vi ligger nog oxå efter jämfört med vad en 6-åring "ska" kunna. Men känner att vi kommer undan lite med att Våd inte är ett halvblod, kraven på oss är inte lika höga från "folk".
Vi har ju varit förskonade från skador, peppar peppar. Så det är inte det som gjort att vi sinkar efter. Det beror på min okunskap, men ser det som så att vi har hela livet på oss :)

Idag har vi hoppat för första gången sen innan vilan, så en månad sen sist tror jag :)
Var en taggad Våd men det gick bra när han väl fick fokusera på hindren :p Hoppepålle :love:
Rider honom på engelsk nosgrimma ännu pga såret under hakan, och han blir så stark. Gillar inte alls. Men vad gör man?
Här är en liten snutt från kvällen. Han är en mycket bussig häst som tar sig över även när det blir fel :)

 
Länge sedan det var uppdatering från Royal. November var en tråkig månad för oss, Royal fick en kraftig infektion i kroppen, 43 graders feber, så han föll ur rejält, stod skadad 1 månad. Så dec och jan har vi byggt upp kondition och massa igen, och nu är vi starkare än nånsin :love:
Det går riktigt framåt nu, han är nästintill het i arbetet nu, väldigt positiv o framåt i träningen. Han börjar komma ihop sig med sin stora kropp och jag kommer till ridning snabbare. Han har ett stort rörelseregister och det känns som om det bara blir mer för varje ridpass :) Han har oerhört lätt för sig, det är bara piloten som ska hinna med!
12631517_10153808910516067_7835561628405261061_n.jpg

12592190_10153808910521067_7502925741243203239_n.jpg

12525687_10153808910841067_9106801282090236204_o.jpg
 
Kul att se er @Van Remo Har undrat över hur det går för dig och giraffen ;)
Läskigt med sjukdom, nån aning ok vad det beror på?
Skönt att han e frisk igen och att ni är på g :D
Ser fram emot fler uppdateringar och fler av era fantastiska bilder :love:
 
Dressyrhästen har varit ute och hoppat igen. 90 och 100 cm P&J och nollade båda! Den oerhört stolta matten kunde inte vara med och titta den här gången, men jag fick film :) :love:



Går allt enligt planen så startar hon sin första lokala tävling den 13/3. Jag ska snart sitta på VIP-läktaren och pimpla champagne :D ;)
 
Jag red lektion i söndags fm. Ett bra pass såhär i början efter vilan. Markarbete med stort fokus på kontroll, kontroll och kontroll :)
Inget magiskt pass, men bra! Tycker att han har lättare för att spänna av nu än innan vilan. Det började komma då, men nu kan jag trava av honom på lång tygel i en låg och rund form i fin takt. Det är ett stort steg för min duracellkanin till häst :D
 
Vad duktiga ni är alla =D

Jag funderar på om jag ska visa en film, vet bara inte om jag törs :p

Hade lite hoppträning i söndags, två små hinder vilket vi brukar köra på och det har alltid gått bra.
Vi har inte börjat med bom framför i och med låga hindret, men tänkte fråga. Ska man kanske ha det iaf?

Det högsta hindret var 55cm, det lilla kanske 25-30cm.

Hur som helst, det gick verkligen superbra och hoppa och hon gjorde riktigt fina hopp så jag bad till slut Anna filma oss, för jag ville se om det var så fint som jag tyckte det kändes.
Tja, på film fick jag istället en "krash" än ett hopp, det gick bra med oss båda men jag har blåmärken och ont i precis hela kroppen, har nog vridit både rygg och nacke då det märker mest men också resten av kroppen.

På filmen ser mina konster ganska milda ut, men det var nog lite mer fart i dom för annars borde jag inte fått så ont som jag har och alla blåmärken jag har på insidan av låren :o Jisses!

Hon blev nog också lite skrämd efter för hon ville inte riktigt rida mer efter det där men efter en stund mjukt arbete så lossna hon hyfsat och vi tog oss över det lilla hindret två ggr och det stora 1 gång. Sen fick det vara bra.
Ville inte sluta med en krash liksom, ett under att jag ens vågade mig på och hoppa mer efter, som ni vet är jag ju höjdrädd och därmed lite hopprädd.

Men att hoppa med Miraz har bara varit kul tycker jag, har aldrig varit rädd utan hon har hoppat allt och skulle hon komma åt bommarna med benen så bryr hon sig inte, hon har dragit med sig en cavaletti en gång under sig och det var ingenting, lika så denna gång när bommen hängde med.

Ja herregud!

Efter det har det varit lite lättare skogsturer, igår vart det iof ganska "hårt" jobb. Blev backträning och galoppträning, faktiskt första gången jag sett henne bli trött.

Idag red min, förhoppningsvis medis henne, lugn tur som gick bra.
Dom hade mött på älg också, Miraz hade bara tittat och inte brytt sig, fina flickan =D

Så imorgon får hon äntligen en liten vilodag. Det har hon förtjänat!

Nu kommer en bildbomb och film från i söndags!

Filmen..
http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/video-1453644595.mp4_zpsxcioqyeh.mp4

160124%2015_zpspdqko0nh.jpg

160124%2016_zps8oilj0mq.jpg

160124%2042_zpsow2hqa0y.jpg

160124%2058_zpsfjl2lewi.jpg

160124%2061_zpshswf8ija.jpg

Rulla över? Inga problem!
160124%2064_zpseosp14x6.jpg

160124%2066_zpsupxn9akv.jpg

160124%2069_zpsbebbqlsc.jpg

Hm...
160124%2076_zpsksmzkbb3.jpg

160124%2078_zpsww3ew9dr.jpg

160124%205_zpslkmd2q80.jpg


160124%2012_zpssrnsaibc.jpg

160124%209_zpsuhqg4un5.jpg

160124%2041_zps56ofcct3.jpg

160124%2045_zpsygmibu83.jpg

160124%2049_zpsl052jxgs.jpg


Jiiiihooo, sa ju att jag kunde ligga på rygg :p
160124%2060_zpsoazlorrw.jpg

160124%2063_zps3nbwbeqc.jpg

Detta var sååååå skönt =D
160124%2062_zpsrhedkccx.jpg
 
@Molin bra att det gick bra med dig, och modigt att du hoppade igen. Speciellt med tanke på att du varit rädd.
Men känner igen det där med att känna sig trygg med hästen. Våd ger mig en jäkla trygghet i hoppningen. När jag hoppade i lördags så hade jag inte hoppat på en månad. Vilket brukar göra så att jag åter känner oron i magen. Men nu kände jag inget. Det är bara så himla kul. Våd är alltid så positiv och ställer upp för sin pilot :)
 
Har bestämt mig för att starta riktig dressyr under våren, men då måste man kunna rida i dressyrsadel oxå. Så ska lägga in som rutin att använda den allt mer. Premiär igår och ja, det känns i kroppen idag :rofl:
Passet var iaf ok. Först var han spänd och har fått för sig att ett hörn i ridhuset e läskigt :banghead: men efter lite tjafs så kändes han fin.
Red mycke serpentiner och volter innanför spåret. Många övergångar skritt-trav-skritt och skritt-galopp-skritt. Mycket nöjd :D
 
@Molin bra att det gick bra med dig, och modigt att du hoppade igen. Speciellt med tanke på att du varit rädd.
Men känner igen det där med att känna sig trygg med hästen. Våd ger mig en jäkla trygghet i hoppningen. När jag hoppade i lördags så hade jag inte hoppat på en månad. Vilket brukar göra så att jag åter känner oron i magen. Men nu kände jag inget. Det är bara så himla kul. Våd är alltid så positiv och ställer upp för sin pilot :)

Tack :)
Ja, sådant här händer lätt givetvis och jag kände redan innan att det blev lite väl hög fart och hann inte bromsa tillräckligt så det blev en liten krasch, men hon försökte iaf rädda det hela med att hoppa iaf väl inne i bommen. Var nog det som gjorde att jag flög omkring där ovan sadeln.

Ja det är skönt att man kan lita på hästen, jag litade iof på Sakura också eftersom hon hoppade allt MEN hon hade tendenser till bus efteråt (ganska rejäla skutt ibland) vilket jag inte gillar.
Får hoppas Miraz håller sig lika cool lugn under inhoppningen i fortsättningen, sen hoppas jag givetvis inte hon blivit skrämd för livet från denna händelse men vi tog oss över efter och hon kändes ganska avslappnad också då.

Får försöka hoppas snart igen och se hur hon känns inför det då.

Vad kul att du ska starta riktig dressyr, ser fram emot och följa er under årets gång =D
Haha, tänk vad en liten sadel kan göra med en faktiskt.

Köpte ju en allround här nyss till Miraz och det kändes efteråt också, helt sjuk vad kroppen anpassar sig efter något man använt under en längre tid för att sedan reagera direkt inför något nytt, och då är det ändå inte så stora skillnader i sitsen faktiskt, men det blir väl annat med alla muskler iof.
 
Idag fick jag höra något riktigt kul ifrån en arabmänniska, pratat lite med henne då hon har en hingst som kan passa Miraz ganska bra.

Och hon har såklart frågat lite om min flicka så hon hade kollat upp hennes stam och sa sen till mig "Wow vilken stam hon har".

Jag skrev och tacka och sa det att ska jag vara ärlig så är inte jag alls duktig på stammar och att Miraz är min första arab, att jag köpte henne som 1åring.

Då svarade hon "Då är du lyckligt lottad som hittat en bra uppfödare - grattis till ett underbart sto"
Sedan kommenterade hon även hennes vackra huvud "Hon har ett underbart huvud som bara kommer att bli finare med åren. Man älskar dem så man blir tokig - har du vunnit hennes hjärta så kommer hon att göra allt för dig!"

Detta värmde väldigt mycket i mitt hjärta och jag längtar ännu mer till att få henne visad och sedan betäcka henne.

För övrigt så står det still, blev ingen ridning igår då jag har så jädrans ont i kroppen sen hoppningen, ryggen värker som fasen och nacken gör ont i vissa lägen. Måste ha vridit mig duktigt!

Idag hade min medis henne och hon lät henne stå också.

Så jag lär göra något med henne imorgon, annars kommer hon väl vara galet pigg och vild igen :p
Funderar på och träna dra pulka bakom sig, om det är någon snö kvar uppe vid stallet, det bara regnar och regnar här :(
 
Måste bara fråga er här inne!
Min lilla pingla tycker absolut inte om att bli lastad, åka är inga problem. Men nu till frågan, upplever ni någon skillnad att lasta i en 1,5 hästars jämfört med en vanlig transport? :confused:
Att åka smalt är inga problem för donnan men det här med lastningen..... Står i valet och kvalet vad jag ska köpa för modell av transport, märket är bestämt sen länge (av pålle ska tilläggas, inte enligt min plånbok...) :angel:
 
Helt ärligt minns jag inte vad jag skrev sist, men jag tänkte uppdatera med lite bilder i alla fall. :D

Den här veckan har vi tränat mycket med fokus på att han ska slappna av och länga ut, och jobba på volter. Men gud vad svårt vänster varv är!! Han blir stel som en pinne, ställer sig utåt och klarar bara två tre varv innan han surar ihop och måste skritta (eller så hoppar han i luften och byter varv :wtf:).
Han har dock lärt sig kommandona trav och galopp helt via röst nu, utan smackningar eller visning av piskan. Jätteskönt. :) Bromsen har han fortfarande lite problem med haha.

Sen har jag bestämt att han ska få skippa halmen helt nu (han har ätit halm blandat med hö på natten för att gå ner i vikt utan att hungra ihjäl). Magen ser fin ut, men jag blir galen på hans rygg. Försöker hitta en sadel som passar men han är jättebred i fram vid manken och sadelläget verkar ligga väldigt långt bak. :banghead:

Delar en bild på Hugo imorse när han skulle äta. Självklart stoppar han hela huvudet i hålet som finns på sidan (vi har knutit ihop resten av nätet) och så ska heela huvudet in :laugh:
12651180_10205212840143803_6468623679400223490_n_zpsiggdqqia.jpg


Och så lite bilder på mage :p
12642653_10205212852624115_4882908436607520376_n_zpsnzro9ymh.jpg
12651174_10205212852144103_46137860986793200_n_zps24lbhars.jpg


(jag har en känsla av att ryggen ändras mycket nu. Förra året hade han knappt någon manke alls att prata om)
 
Grrr... Och jag är irriterad!
Säkert mest i onödan eller hur man ska säga men ja.. Vad blir man inte efter dåliga dagar i stallet?

Jag har fortfarande super mega ont i ryggen så rida är uteslutet men eftersom donnan fått stå i två dagar så kände jag ett måste att longera lite lätt i skritt och trav iaf.
Nu har vi glansis överallt så vi tog oss upp till sommarhagen där det gick och longera iaf.

Först på vägen dit så drattar jag givetvis på rumpan, tror det gick bra iaf. Har inte direkt mer ont än innan :p

Sen väl start på longeringen så gick det verkligen skitbra =D
Sen började hon små busa som hon kan göra ibland vilket är ok till viss del.

Gick som sagt bra till en början men sen gick det över till dessa protester igen och idag var vi tillbaka där vi var för någon vecka sedan, nu senaste ggr när jag longerat så har det gått bra. Hon har försökt protesterat med att typ stanna, försöka byta håll osv.

Idag var det galet, massa flyga i luften och snurra runt nästan, och sen på slutet när jag jobbade med att få henne lugn i traven 2-3v så blev hon till slut trött/arg på mig gissar jag för då gjorde hon något skutt igen och sen såg man bara bakändan och benen kicka rakt emot mig i två omgångar, hon menade detta och det gjorde mig både arg och ledsen :(

Som jag sa har hon stått två dagar nu och jag vet inte om det kan ha varit det, hon blir lite lätt i fötterna då men nej fy :(
Jag bad inte om något jobbigt alls utan jag ville bara att hon skulle lyssna och gå rent och inte flyga i luften stup i ett, det är egentligen inget konstigt.

Så jag har verkligen fått en helt annan häst sista tiden nu, sen hon kom in i detta test/trotsperioden som hon uppenbarligen inte direkt tänker släppa än på ett tag.

Tänk, 6år blir hon och har i stort sätt varit from som ett lamm ända fram tills nu.
Busig har hon alltid varit med detta med att försöka bestämma och på ett så farligt sätt är inte acceptabelt och något som jag aldrig skulle kunna tro om henne.

Innan lingeringen stod vi och myste och pysslade, likaså efter och sen under longeringen innan allt detta satte igång.

Så från go och gullig till ett monster på några minuter.
Sagt det förr och säger det igen, detta är min sista unghäst tror jag :p

Av 3 stycken så är hon verkligen den värsta.. Nu har jag iof haft turen med att hon inte gjort såhär förr, så vem vet.. Allt kanske kom nu på engång? Inte kul hur som haver!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 323
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 704
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp