Bukefalos 28 år!

2018 års vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen viktförändring här, men fördelningen fett vs muskler har förändrats en smula, så det är nog dags att ta tag i det hela, innan det rasslar iväg allt för mycket. Så planen är att hålla vikten på ett ungefär som den är, men att byta ut en del fett mot muskler :)
 
I dag at vi frukost ute sa det blev ett par skivor bacon, ett agg och en skiva Sourdough (med smor!:p) och lite potatis (hash browns) och till det MASSOR av kaffe.
Sedan gick dagen i ett och jag hade inte tid att ata igen forran middagen som blev en sallad av spenat, tomater, paprika, chevre, kyckling och sa gjorde jag en sorts sallads dressing av en avovado, lite lime, ett par matskedar yoghurt och kryddor. MUMS! Den dressinging kommer jag definitivt att gora om!
Och nu kommer "efteratten" ... en kvarts vattenmelon.:d
 
- 2 hekto :) Det rullar på med mat och måltidsersättningar. Misstänker dock att måltidsersättningarna har gjort att det blivit lite stopp i magen :o
 
- 5 hekto idag :) Åt hela 1300 kalorier igår. Fattar inte hur det kan vara så många kalorier i creme fraiche?! Tog två matskedar och det blev 220 kalorier enligt Lifesum?!

Det är ju 320 kcal i Creme fraiche på 34% så det springer lätt iväg. Men det är bättre att väga än att gå efter måttangivelserna där tycker jag. Mer tillförlitligt.
 
Går bra här. Händer inte mycket på vågen men har som sagt inte rört mig ett skit under helgen förutom en kort sväng på stan i söndags. Rastlös är bara förnamnet. Men vardag imorgon!
Nu har jag fått vila en vecka så borde ha lite energi att släppa ut på promenaderna :)
 
För drygt 2 månader sedan köpte jag nya jeans, en storlek mindre än jag hade innan. Nu var det dags att beställa jeans igen eftersom jag nu under sommaren gärna vill ha smala jeans som komplement till mina bootcut. Chansade och köpte återigen ebb storlek mindre då jeansen jag köpte för 2 månader sedan börjar sitta lite löst.

Fick hem dem idag och de går på. :banana:
Sitter lite för tight för att det ska vara bekvämt men de borde vara perfekta senast om en månad. :bump:
 
Jag har atit allt i min vag i flera dagar nu. :arghh: ... I gar var det en STOR pase losgodis fran IKEA :angel: Tur den ar slut. I dag har jag dock atergatt till att ata nyttig mat. Stekt vildlax, en avocado sas och hackad vit och rod kal med en cocos (mjolk pa burk som separerar och man kan ta lite av den solida cocosen) citron, chili dressing. Jatte gott ... men sa forbaskat mycket pyssligare att gora an lite mer kaloririk pasta eller potatis :cautious:
 
Går rätt bra här; nere på 71,5 kg nu så 4,5 kilo väck. Håller mest ner kolhydrater, småäter inte och unnar mig gott i begränsade mängder :). Som igår fick vi tårta på APT på jobbet. Ville ju äta lite jag med. Åt liiten bit så jag kände mig nöjd. Hade gärna ätit mer men då påminde jag mig om hur jag mår då; lite illamående och sådär av för mycket sött.
 
Jag har atit allt i min vag i flera dagar nu. :arghh: ... I gar var det en STOR pase losgodis fran IKEA :angel: Tur den ar slut. I dag har jag dock atergatt till att ata nyttig mat. Stekt vildlax, en avocado sas och hackad vit och rod kal med en cocos (mjolk pa burk som separerar och man kan ta lite av den solida cocosen) citron, chili dressing. Jatte gott ... men sa forbaskat mycket pyssligare att gora an lite mer kaloririk pasta eller potatis :cautious:

Hoppas godiset smakade gott :)
Du är väl snart på målvikt så en godisbit hit eller dit ;)
 
Går fortsatt bra här med kaloriintaget. Kom ut på min första promenad igår på evigheter. En halvtimma för att starta upp lätt :)
Blir en halvtimma efter lunch med när jag hämtar mini och sen hoppas jag kroppen känns så pass okej på lördag att jag orkar powerwalka blandat med jogging.
 
Jag vill hänga på i tråden här. Har varit överviktig ett bra tag och skulle må bra av att få en sundare livsstil, äta bättre och röra på mig mer aktivt. Mitt liv just nu är under all kritik. Jag är väldigt stillasittande, samt har ett sockerberoende from hell. Det är inte konstigt att jag gått upp och fortfarande gör det.

I perioder har det blivit bättre, men jag tappar lätt motivationen i framförallt träningen. Jag har dessutom dragit på mig en del fysiska problem över åren, som ryggvärk, artros i knäna (dessa beror antagligen delvis på vikten), samt en skada i höften efter en olycka. Jag får lätt ont på ena eller andra stället när jag är aktiv med något, och har därför dragit ner mer och mer på vad jag gör.

Simningen har varit min räddning. Det är absolut inte tillräckligt, men bättre än ingenting. Min tanke är att även komma igång med promenader, kanske cykling, nu när det börjar bli varmare. Gymträning likaså, lättare träning. Jag ska försöka ta tag i mig själv och ringa en sjukgymnast för att få hjälp med övningar till höften samt vilken träning som kan vara bra för mig.

Jag tänker, tror och hoppas, att mitt liv kan bli enklare och mindre smärtsamt om jag bara kommer igång och går ner i vikt.

Mina matvanor behöver jag också förändra. Har dragit ner på bröd och mejeriprodukter, men sockret är den största boven. Jag har haft funderingar på att köra en diet för att kickstarta, och bli av med värsta suget. Men jag söker såklart något mer långsiktigt. Har funderat smått på dietist, någon som provat?

Många säger att en bra frukost är A och O, och jag känner bara :arghh: Jag har skitsvårt för frukost. Äter inte bröd (knäckebröd går bra, men inte för hårda), allt med ägg går bort, gröt blir jag hungrig av, keso/kvarg tål jag inte, osv. Det var mycket lättare förr när jag tålde ägg :meh: Jag tar ett glas med yoghurt och ev. chiafrön, that’s it!

Men nåja, jag behöver bättra mig. Nu är jag ca 172 och väger 91 kg. Jag tänker mig en målvikt på ca 70 kg.
 
Jag vill hänga på i tråden här. Har varit överviktig ett bra tag och skulle må bra av att få en sundare livsstil, äta bättre och röra på mig mer aktivt. Mitt liv just nu är under all kritik. Jag är väldigt stillasittande, samt har ett sockerberoende from hell. Det är inte konstigt att jag gått upp och fortfarande gör det.

I perioder har det blivit bättre, men jag tappar lätt motivationen i framförallt träningen. Jag har dessutom dragit på mig en del fysiska problem över åren, som ryggvärk, artros i knäna (dessa beror antagligen delvis på vikten), samt en skada i höften efter en olycka. Jag får lätt ont på ena eller andra stället när jag är aktiv med något, och har därför dragit ner mer och mer på vad jag gör.

Simningen har varit min räddning. Det är absolut inte tillräckligt, men bättre än ingenting. Min tanke är att även komma igång med promenader, kanske cykling, nu när det börjar bli varmare. Gymträning likaså, lättare träning. Jag ska försöka ta tag i mig själv och ringa en sjukgymnast för att få hjälp med övningar till höften samt vilken träning som kan vara bra för mig.

Jag tänker, tror och hoppas, att mitt liv kan bli enklare och mindre smärtsamt om jag bara kommer igång och går ner i vikt.

Mina matvanor behöver jag också förändra. Har dragit ner på bröd och mejeriprodukter, men sockret är den största boven. Jag har haft funderingar på att köra en diet för att kickstarta, och bli av med värsta suget. Men jag söker såklart något mer långsiktigt. Har funderat smått på dietist, någon som provat?

Många säger att en bra frukost är A och O, och jag känner bara :arghh: Jag har skitsvårt för frukost. Äter inte bröd (knäckebröd går bra, men inte för hårda), allt med ägg går bort, gröt blir jag hungrig av, keso/kvarg tål jag inte, osv. Det var mycket lättare förr när jag tålde ägg :meh: Jag tar ett glas med yoghurt och ev. chiafrön, that’s it!

Men nåja, jag behöver bättra mig. Nu är jag ca 172 och väger 91 kg. Jag tänker mig en målvikt på ca 70 kg.


Jag är både typ 1diabetiker och försöker vara rätt hälsosam osv men jag tillhör också dem som inte gillar frukost. Och jag har lärt mig att det funkar det med :)
Jag dricker en kopp the och ett glas vatten till frukost och klarar mig fint på det till lunch, och äter en nyttig lunch. Kroppen glad, Johanna glad.
Problemet är ju om man inte äter frukost och blir hysteriskt hungrig och äter en godispåse till mellanmål sedan..
Så mår du bra utan frukost, och inte kompensationsäter pga bristen på frukost, så funkar det med. Tror jag :)
 
Kanske ska skriva en rad om mig själv med.
Jag nådde BMI 25 för första gången i februari, dvs alltid varit lättare än så, och kände att kroppen var tyngre än vad jag gillade när jag promenererar och rider. Är som sagt typ 1 diabetiker och ganska hälsosam men det hade väl helt enkelt smugit sig på mer mat och fika än vad jag förbränner.

Jag valde att starta med 5:2, jag trivs och mår nämligen väldigt bra på fasta (en del mår ju dåligt och blir deppade, jag blir ”hög” på det och flyger fram :D) och har nu kört i nästan två månader.
Tappat nästan 4 kg och är nere på BMI 23,9.
Målet är att tappa två kilo till om jag mår bra på det, och att fortsätta med 5:2 som vissa veckor blir 6:1 och andra veckor blir fastedagar kanske på 700 kcal istället för 500 kcal.
Överhuvudtaget får inte en diet styra mitt liv, blir jag bjuden på fika en fastedag så bryter jag fastan och flyttar den till dagen efter. Jag ska leva med, men vill må bra i kroppen liksom. För mig fungerar det bra, andra trivs bättre med tydligare disciplin tror jag?
Nåväl, 2 kg till ned är målet nu :) Har delmål för varje kilogram eftersom jag inte vill att det går för fort så förhoppningen är ett kilo ned i maj månad med :)
 
Så mår du bra utan frukost, och inte kompensationsäter pga bristen på frukost, så funkar det med. Tror jag :)
Jag måste ha frukost. Jag kan klara mig några timmar på yoghurt, med eller utan chiafrön, men det hade känts bättre med en mer stabil frukost. Kruxet är att jag inte tål ett skit och att min motivation är noll därför :p
 
Åh, jag passar på att joina både tjockistråden och här :D (ju fler som ser vad jag äter/tränar/tappar i vikt, desto mer motiverad borde jag bli.. Är planen iallafall!)

Vägde in mig på 86.7 i måndags, är 178cm lång. Kortsiktiga målet är 80kg, långsiktiga 70kg och 65kg.
Är inne på sista tre veckorna av min universitetsutbildning i Brighton och eftersom jag skjutit upp saker har jag nu på något sätt bara tre veckor att skriva 21 000 ord :crazy: Så ska försöka ta mig till gymmet men prio ett är skriva skriva skriva.

Den här veckan har gått sådär, har ätit mig igenom precis allt onyttigt jag kunnat hitta hemma och landat på ca 2200kcal per dag. Men nu är onyttigheterna slut och jag ska se till att äta ordentligt innan varje gång jag går till affären :angel: Protein, grönsaker och frukt är enda inköpen :)
 
Hoppas godiset smakade gott :)
Du är väl snart på målvikt så en godisbit hit eller dit ;)

Det ar sant, men problemet ar att nar jag borjar sa blir det inte bara en "onyttig dag" ... eller tva. Det kanns som om jag maste bryta en dalig vana varenda gang jag atergar till att avsta fran onyttigheter :cautious: sa just nu har jag kommit pa att kora min egen variant av 5:2. Jag tanker inte fasta, men kora 5 dagar i veckan utan utsvavningar och tva dagar da jag kan "festa" som jag vill. Mer IKEA godis till folket! :rofl:

@Sasse Jag har ocksa svart att ata frukost. Vanligtvis blir det nagra skivor smorgas kalkon med lite senap. Jag har upptackt att om jag ater ordentligt pa morgonen sa blir jag trott och det haller i sig hela dagen, men om jag ater lite (mest protein) men mer ofta har jag orken att halla igang hela dagen. Dessutom ar det ett bra satt att halla nere kallorierna, men fa tillrackligt "fuel" for kroppen att halla igang hela dagen.

I gar gick jag 12600 steg, jag ska se till att det blir daromkring eller mer i dag ocksa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
378
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
639
Senast: Bon
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 350
Senast: zassoo
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
972
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp