Är pojkar mindre "värda"?

Alltså ursäkta ordvalet, men vilka *sätt in valfri svordom* människor du verkar ha runt dig. :yuck: :arghh: :rage:
Jag blir helt förkrossad över de där sviniga kommentarerna! :cry:
Såklart är det inte sämre på något sätt att få en pojke, hur kan man ens påstå något sådant?!
Alltså förlåt, men de där kommentarerna var något av det värsta jag läst på mycket länge. Om det hade varit jag, hade jag brutit med människor som hävde ur sig sådana saker.
*Puh! Nu har jag avreagerat mig lite tror jag*

Angående längden är det inte alls säkert att han kommer bli så kort. Lite extremt exempel kanske, men min farmor var ca. 155 cm, min farfar är 165 cm och hela övriga släkten på den sidan är i ungefär de där häraderna. Deras son är 192 cm...... Inte lika extremt, men mormor är också typ 155 cm, morfar var 162 cm, deras ena dotter (aka. mamma) blev 172 cm.... Så bara för att man är lite kortare själv behöver man inte få superkorta barn :up:
Sen är det absolut inget fel på kortare människor om man nu råkar vara det! För egen del föredrar jag t.ex. kortare (under 175 cm) killar, då jag slipper få nackspärr av att titta på dem. :D
 
Kan det vara så att om alla runt er trott att det ska vara en flicka att de också fått för sig att ni vill ha en flicka?
Tycker du ska försöka låta bli att ta åt dig, visst är det onödiga kommentarer men absolut inget att ligga i sängen ett dygn över. Grattis till en bebis!

Egentligen var det längden jag tänkte kommentera, att det spelar väl ingen roll hur lång eller kort han blir? Jag är 1.67 och dotterns pappa knappt över 1.70, dottern har jag inte mätt på ett tag men över 1.75 är hon iallafall så man kan inte förutse hur det slutar.
 
Såklart att er bebis är lika mycket värd oavsett kön.

Det är helt otroligt vad folk lägger sig och har synpunkter på än det ena än det andra - hela hetsen runt kön på barn tycker jag är läskig. Som om det är det viktigaste.
 
Om jag inte minns helt fel så är det betydligt vanligare (för både män och kvinnor) att önska sig en flicka än en pojke och att man skaffar ett tredje barn i större utsträckning om man fått två pojkar gentemot om man fått två flickor. Så det finns ju av ngn anledning ett mönster där. Varför det är så har jag dock ingen aning om och som pojkmamma har jag inte för en sekund önskat att vi fått en flicka i stället eller att nästa barn ska bli en flicka heller. Oerhört ofint och onödigt är det ju hur som helst att kläcka ur sig kommentarer som de du har fått!
 
Och så har vi såklart fått kommentarer om att vår pojke kommer bli väldigt kort då både jag och sambon är under 170cm. Och det är en stor oro hos mig att han bara blir 160 men hoppad han landar runt 170cm. "Han kommer inte bli några 170" "Hade det vart en flicka så hade det inte vart samma problem"..
Vem bryr sig? Det spelar absolut ingen roll alls. Har två kollegor på jobbet som är mycket kortare än vad jag är, men de är som vilka andra människor som helst, varför skulle det vara annorlunda bara för att de är kortare? Jag fattar inte hur sådana människor som säger sånt tänker.....
 
Jag har någon slags upplevelse av att framförallt en del kvinnor har idéer om att liksom kunna "leva ut" genom sitt flickebarn. Det verkar som att en del vill hålla på med fluffiga rosa klänningar och glitter hela vägen, och en del har ju också mkt tankar om hur man ska klä/underhålla flickor resp pojkar.

Eller det här.. Min svägerskas pappa (extremt konservativ man) frågade mig en gång på ett barnkalas när han satt och tittade på barnen som lekte.. "Tycker du pojkar är sötare än flickor? För jag tycker att flickor är mycket sötare än pojkar". Han är alltså man och tyckte att flickebarn är gulligare än pojkbarn. Då drog han slutsatsen att jag (som kvinna) borde tycka att pojkar är gulligare än flickor.
Jag ville mest dunka hans huvud i väggen :banghead::banghead::banghead:
 
Grattis! :heart

Även om kommentarerna inte kan ursäktas kanske de kan bli förklarade, jag tror som någon annan att ''alla'' var insatta på en flicka och de kanske trodde ni hellre ville ha en flicka därav kommentaren ''vad synd''.

Oroa dig inte över längd, min kusin är nästan 2meter och har medellånga föräldrar;)
 
Tack alla för era kommentarer! :heart
Det känns så skönt att bara få skriva ner ens känslor och tankar och att jag inte är helt knäpp som blev ledsen.
Jag blev nog helt enkelt chockad över att det ändå fokuserades så mycket på kön. Vi har nästan bara pojkar i vår släkt och så det fanns väl en liten förhoppning om att jag kanske skulle bryta mönstret.. Jag tror ju egentligen ingen menar något illa utan bara att man uttryckt sig klumpigt!
Och att folk skulle ha trott att vi önskade en flicka måste det isåfall vara deras egna önsketänkande då vi bara önskar att allt är bra med bebis och att graviditeten ska gå bra! Dessutom så vi bara kommit på pojknamn :D

Kommentaren om längden var bara så onödig och fattar inte vad man får ut av att ens säga så. så himla onödigt och inget vi iaf kan göra något åt!
Man blir ju också extra känslig nu med alla hormoner i kroppen, men jag tog det verkligen personligt mot min son och det gjorde så ont i mitt hjärta!

Jag vill också bara säga att vi är överlyckliga och ser framemot vår son så mycket! Och det är en helt fantastisk känsla att känna han sparka och buffa i magen!
 
Tack alla för era kommentarer! :heart
Det känns så skönt att bara få skriva ner ens känslor och tankar och att jag inte är helt knäpp som blev ledsen.
Jag blev nog helt enkelt chockad över att det ändå fokuserades så mycket på kön. Vi har nästan bara pojkar i vår släkt och så det fanns väl en liten förhoppning om att jag kanske skulle bryta mönstret.. Jag tror ju egentligen ingen menar något illa utan bara att man uttryckt sig klumpigt!
Och att folk skulle ha trott att vi önskade en flicka måste det isåfall vara deras egna önsketänkande då vi bara önskar att allt är bra med bebis och att graviditeten ska gå bra! Dessutom så vi bara kommit på pojknamn :D

Kommentaren om längden var bara så onödig och fattar inte vad man får ut av att ens säga så. så himla onödigt och inget vi iaf kan göra något åt!
Man blir ju också extra känslig nu med alla hormoner i kroppen, men jag tog det verkligen personligt mot min son och det gjorde så ont i mitt hjärta!

Jag vill också bara säga att vi är överlyckliga och ser framemot vår son så mycket! Och det är en helt fantastisk känsla att känna han sparka och buffa i magen!

Stort grattis till er lille pojke! Folk ör helt utan farstu ibland, jag minns att jag tog hemskt illa upp när en ( annars vettig bekant) sa "stackars er" när jag berättat att vi väntade tvillingar....
Vi fick en pojke efter två flickor och jag minns att jag var lite orolig för att jag kanske inte skulle förstå honom på samma sätt men det var ju bara dumheter. Barn är barn oavsett kön! Så flrsök släppa det där och bara gläds över din lilla skatt! Kram
 
Jag upphör aldrig att förvånas över hur okänsliga och korkade folk är.

Lång, kort, bred eller smal. Er unge kommer att bli perfekt för er.
Grattis! :bump:
 
Angående längden, spelar det roll? Jag har korta föräldrar, mamma strax över 160 och pappa 170. Både jag och min syster är 157, vår ena bror (vuxen) är bara 154. Sen har vi en bror till som är lite längre, typ som pappa eller till och med ännu längre. Farmor är bara strax över 145 och INGEN är speciellt lång i vår släkt, så det hade liksom inte kunnat bli annorlunda.

Men vi har tyvärr också märkt att folk ska beklaga att vår bror är så kort, medan det i så fall är mer "normalt" att jag och syrran är lite mindre än genomsnittet.

Hur som, GRATTIS till ert fina BARN och låt inte surf*ttor i er omgivning ta den här stunden ifrån er!
 
Försök skaka av kommentarerna :heartoch grattis till barnet!

Det där med längden på pojkar är så typiskt. Vi har fått kommentarer som "gud vad tur att det blev en tjej, en pojke riskerar att bli så kort" eftersom vi är korta båda föräldrarna (156 resp 174) :banghead: Att vara kort är ju inte precis så farligt :grin:
 
När jag var gravid så trodde "alla" att jag skulle få en pojke - jag såg ju så ut! (dvs jag såg smal och "ogravid" ut bakifrån, med markerad midja, det är tydligen så en "pojkmage" förväntas se ut.... själv tror jag att det mer berodde på att jag är lång så allt "fick plats" framåt, samt att jag inte gick upp så mycket i vikt)

Så det blev väl viss förvåning när vi fick en flicka, men ingen skulle ens ha varit i närheten att VÅGA andas besvikelse! (då hade jag blivit tigermamma och ätit upp dem, allra minst!!!)

Har dock sett den här könsfixeringen i min mor- och farföräldrageneration. På min mammas sida är jag den enda av kusinerna som är tjej, och var (kanske inte bara därför, dock) väldigt speciell för min mormor och morfar. Och på pappas sida var det tvärtom min bror som var enda kille av kusinerna (dessutom yngst) och han blev KOPIÖST särbehandlad och bortskämd av farmor och farfar... Så det verkar inte ha så stor betydelse vilket kön det är man "vill ha", utan det verkar vara det man inte har så mycket av, så att säga...
 
Häromdagen sa min mamma till min syster och hennes man;
- det är ju tur att ni har fått en pojke eftersom X (systers man) är så intresserad av bilar. En pojke kan ju hänga med i garaget.
-men en flicka kan ju också hänga med i garaget och gillar bilar säger vi alla tre.
- nja.. men en flicka vill ju leka andra lekar.

Min uppfattning är att vissa har så starka uppfattningar om kön - till och med när det handlar om bebisar. Och jag har många gånger sett när det tex ska bli en flicka så verkar vissa föreställa sig en rosafluffig dröm. Jag vet en blivande mamma som berättade att hon hade föreställt sig hela dotterns kommande liv- allt från att leka med dockor, smycken, teservis till dotterns bröllop. Grejen var bara det att dottern var inte det minsta intresserad av dessa lekar utan gillade mest att gå ut och leka i vattenpölar och rulla sig i lera. Hon ville inte alls vara prinsessa.

Så jag kan tycka det känns lite sorgligt även om det blir det kön på barnet som de har önskat. För individen kanske inte passar in i deras mall och vad de har tänkt sig att tex en flicka ska göra.
 
Senast ändrad:
Klart att en pojke är lika mycket värd som en tjej! Förstår att du blir ledsen och man kan ju vara extra känslig när hormonerna löper amok också. :) Min man önskade sig verkligen en tjej då han har två pojkar sedan ett tidigare äktenskap. På RUL fick vi också veta att det var en pojke, och min man tog det jättehårt. Han grät till och med. För mig blev det jättetudelat, samtidigt som jag förstod hans känslor och inte ville förminska dom så ville jag inte heller att min son skulle vara mindre värd bara för att han har två pojkar sedan tidigare. Hade han haft två döttrar så hade han ju varit överlycklig för en son. Nu har han dock kommit över det och är överlycklig över vår son som kommer i februari. Tycker dock bara att det är föräldrarna och eventuella syskon som kan få vädra sina känslor kring könet på bebisen, dom andra får snällt vara tysta. :meh:
 
Tack alla för era kommentarer! :heart
Det känns så skönt att bara få skriva ner ens känslor och tankar och att jag inte är helt knäpp som blev ledsen.
Jag blev nog helt enkelt chockad över att det ändå fokuserades så mycket på kön. Vi har nästan bara pojkar i vår släkt och så det fanns väl en liten förhoppning om att jag kanske skulle bryta mönstret.. Jag tror ju egentligen ingen menar något illa utan bara att man uttryckt sig klumpigt!
Och att folk skulle ha trott att vi önskade en flicka måste det isåfall vara deras egna önsketänkande då vi bara önskar att allt är bra med bebis och att graviditeten ska gå bra! Dessutom så vi bara kommit på pojknamn :D

Kommentaren om längden var bara så onödig och fattar inte vad man får ut av att ens säga så. så himla onödigt och inget vi iaf kan göra något åt!
Man blir ju också extra känslig nu med alla hormoner i kroppen, men jag tog det verkligen personligt mot min son och det gjorde så ont i mitt hjärta!

Jag vill också bara säga att vi är överlyckliga och ser framemot vår son så mycket! Och det är en helt fantastisk känsla att känna han sparka och buffa i magen!
Pojkar är jättehärliga och urgulliga! och så himla tråkigt bemötande av dem. Klart du blev ledsen. Längden på ungdomarna verkar ju gå uppåt hela tiden, den där beräkningen de gjorde låter osannolik och oavsett så känner jag lyckliga inte jättelånga män :).

Samtidigt känns det lite som att köpstarka "klä en liten prinsessa folket" lite missat de små prinsarna tycker jag allt, i dagens samhälle. Lite fina kläder och lera för alla är väl rättvisast. @enannan och @MiniLi tycker jag alltså har en poäng, var och @stjarnhimmel om att se livet med tebjudningar framför sig.
 
Senast ändrad:
Alltså, egentligen vet du inte vad du kommer få, mer än att barnet har snopp. Så det kanske blir en flicka i alla fall ;).

När det gäller storlek så är både jag och barnets pappa korta (164 resp 172) men ungen är jättestor. Han ligger på +2 alla kurvor. Följer han den kommer han landa på över 190... Men jag tror snarare på 180.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 693
Senast: Madalitso
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 923
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp