Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Lagen säger "ligghall", jag anser det är onödigt, eftersom hästarna inte använder den.

Stackars mina hästar, de är väl fruktansvärt bortklemade och förmänskligade då , eftersom de går in i sin ligghall och lägger sig på sin mjuka permanentbädd flera timmar VARJE natt. Aldrig att de skulle lägga sig ute...:eek:

Dessutom kan de stå och hänga i hallen dagtid med, dock med huvudet ute, speciellt vid skitväder.

Kan tillägga att hästarna är ett 16-årigt kallblod, klippt hals-bringa + ett 24-årigt halvblod, oklippt. Båda täckas vid behov samt rids/markarbetas 3-4 ggr vecka.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Här uppe räcker det faktist med en vägg om hästen står med skog och marken inte är blöt. Vi har itne samma leriga hagar som i skåne tex.


.

Må så vara, men även här uppe fller det nederbörd i form av snö/regn och har man då inget tak, så är inte hästen skyddad "mot väder och vind".
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag vill inte ge mig in i diskussionen, så jag håller mig ifrån sakfrågorna, men jag vill ändå ge dig en hint om varför du inte får svar på dina två frågor...:banana:

De är retoriska, och svaren är givna.

Om en anmälning är gjord finns det naturligtvis bara en instans som kan bedömma om den är korrekt, och det är mottagaren av anmälan.

Nej, ingen tror att hans/hennes djurhållning förtjänar att anmälas, isf hade djurhållningen sett ut på ett annat sätt.

Således, retoriska frågor, och behöver faktiskt inte besvaras, då svaren, som sagt, är givna.

:D
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vadå förmänskligande?
Vi har inte vildhästar i Sverige.
De finns däremot i USA. Där är det varmt.
Jo, på island finns det vildhästar. Där är det kallt.
Men det är ISLANDSHÄSTAR.
En vild mustang som är jämförbart med dagens smäckrare sporthästar skulle inte klara våra kalla vintrar när det kan gå ner emot -20 grader.
Så nej... jag förmänskligar inte hästen.
Jag är realist.
Ta travhästarna t.ex.
Har ofta en dålig gles päls och är ofta känsliga för kyla.


Och självklart väljer en häst hur den ska sova.
(Ligga eller stå)

Nu ska jag inte ge mig in i disusionen ang ligghall, men jag har ett par punkter utifrån ovan citerade inlägget som jag ställer mig frågande till.
För det första. I USA är det väldigt varirande limat, och om inte jag är helt fel ute så är det både extrema somrar och extrema vintrar där mustangerna i huvudsak lever. Rätta mig om jag har fel.

För det andra. Hur kallt en häst klarar beror nog inte enbart på rasen, utan är med största sannolikhet mer beroende på hur mycket mat den får, hull, päls osv. Sen är jag övertygad om att en häst klarar 20 minus bättre än 0 gradigt snöblandat regn i kombination med hård vind.

För det tredje, och det här är grundat på mina egna erfarenheter av just denna rasen, travhästar har inte alls gles päls. De allra flesta travhästar jag träffat, både ridvarianten och den körda har haft väldgt bra pälskvalité! Förutsatt att de är välskötta då. Men som ras kan man inte påstå att de har gles och tunn päls. Låter man pälsen vara och ger en bra kost, så har de ofta värre björnpäslar än vissa ponnier. OBS detta är min erfarenhet, har inte träffat alla travhästar, men jag har träffat många och haft häst i samma stall som hästar av denna ras. Givetvis finns det alla varisorter inom de flesta raser, men jag tycker det är fånigt att de flesta verkar tro att just varmblodet är en klen ras.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nä, varmblodet är ingen klen ras på nåt sätt.
MEN människan har tagit bort motståndskraften på den tack vare att de dels duschar dem ofta p.g.a travträningar, vi rakar våra tävlingshästar och täckar dem för att de inte ska få nån vinterpäls.
Har man väl börjat med detta så får man en mindre tålig häst.

Det har jag märkt stor skillnad på de startade travarna och de som aldrig är startade.
De som har gått i flera år på travet är känsligare och de som endast gått som ridhästar och aldrig blivit täckade eller annat har en helt annan vinterpäls.
Därav att jag valde just att påpeka ang. travhästarna.

Hur det är ang kallblodstravarna kan jag inte uttala mig om p.g.a att jag inte har så stor erfarenhet av dem.
Men skulle tippa att de är tåligare tack vare att det är kallblodshästar.

Och visst är det kallt även i USA, men ofta är det varmare dagtid och det blir inte så isiga vintrar som det typiskt svenska klimatet.
Här kan det vara lika kallt hela dygnet.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Våra hästar är/har varit i huvudsak sv hbl, vilka inte direkt är kända för att vara "tuffa" som t ex nordsvenskar eller russ. En synpunkt.

[ .... ]Om du menar att vi utvecklat hästar till att vara mindre lämpade för uteliv, kan du väl ge exempel på detta!?
LIA

Du kan väl ändå inte riktigt jämföra med svenska halvblod eftersom halvbloden varierar sig så otroligt mycket här! De är helt anatomiskt olika med olika förmågor till pälssättning och vissa ser ut som älgar medan andra ser ut som ädla fullblod. Där är individens behov som avgör extra mycket om den är klen eller inte.

Vissa hästar är avlade på ett sätt att de sätter päls något sämre än andra raser. Travare är tydligen ett typiskt exempel på detta då de flesta (alltså inte alla) sätter ganska tunn vinterpäls och är rena fryslortar. Då ska de kunna ha möjligheten att välja om de vill nu stå inne eller ute.

Och eftersom vi svenskar inte tilltros förmågan att tänka själva, så blir skrivbordsmatadorens krav en "LIGGHALL". :angel: LIA

Med all varnvård som sker i sverige, även med vår lagstiftning, är det väl inte konstigt ändå? Många som skaffar hästar har inte en aning om vad de håller på med och alla har helt olika uppfattningar om vad som är bra för ett djur- vissa vill inte ha ett enda täcke andra pälsar på berg av täcken på hästen, vissa tycker att ligghall är totalt onödigt medan andra stallar upp hästarna så fort det blåser. Vem har rätt och vem skulle bestämma det om inte staten?

Någonting man ofta iakttar, är att hästarnas vilja att gå in i stall beror på att dom utfodras där. Min tro är att de allra flesta hästar skulle välja utevistelse, om dom fick välja fritt s a s.
Jag kan tillägga att våra gärna knallar in i stallet när dom kommer åt, kikar runt och letar hönsmat mm, samt går ut igen när dom är klara. Detta tar jag inte som indikation på att dom skulle föredra att vara inomhus.

Hästar skulle självklart välja utevistelse om de fick välja! Absolut! Det finns så mycket mer att göra ute än att stå och tråka i box men det ska fortfarande inte stoppa deras möjligheter att söka sig ett adekvat skydd när de vill det. Du kanske tycker att det är att förmänskliga hästar att ge dem ligghall men en häst vet allra bäst vad som är bra för den själv och vill den då söka skydd i en ligghall ska den få kunna ha den valmöjligheten, och vill du ha dina hästar ute kan du punda ut pengar till en "onödig" ligghall och veta att om en av hästarna fryser eller svettas så kan den alltid gå in dit. Mer än så är det inte.

Och för att svara på din fråga innan, om vad som är bättre- utevistelse utan ligghall eller innevistelse halva dagen så tycker jag att det är en relativt barnslig fråga och att inte det går att välja. God hästhantering är inte svart eller vit- den är anpassad efter individens behov.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag vill bara tillägga en sak om travarna som jag kommenterade på innan: såhär har jag uppfattat travare och av alla de jag har träffat så har bara EN haft en bra vinterpäls men han behövde ändå täcke när det blev lite kallare. Jag har hört mycket också om andra travare som har bra tunn vinterpäls och är fryslortar så jag har mer sett det som att det är genetiskt eftersom många av de jag sett/hört om fortfarande inte haft tillräckligt med vinterpäls för att må bra utan täcke när det börjar gå upp mot -10. För visst kan avel ändra pälssättning etc. (hundar är ett bra exempel)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det här blir inte lätt att besvara, men jag ska göra ett försök. Du tar småcitat ur sitt sammanhang och sätter ihop så meningen blir väldigt konstig. Inte bra.

Jag har inte jämfört sv hbl. Däremot skrev jag att dom hästar jag berättat om, är sådana.
Min fråga om "hästar mindre lämpade för uteliv" hänvisar till en annan persons inlägg och påstående.

Vi bor i en demokrati, och därmed har vi rätt att ifrågasätta det mesta, inkl våra myndigheters beslut. Skrivbordsprodukten "ligghall" är något jag ifrågasätter behovet av.

vissa vill inte ha ett enda täcke andra pälsar på berg av täcken på hästen, vissa tycker att ligghall är totalt onödigt medan andra stallar upp hästarna så fort det blåser. Vem har rätt och vem skulle bestämma det om inte staten?
Så du tycker att staten ska bestämma antal täcken på hästarna, om dom ska stå i stall-antal timmar, om dom ska stå i "ligghall" osv? Analogt ska staten då också bestämma utfodring, typ av sadel/sele, om hästen ska skos, antal verkningar/år osv, osv. För dig kanske det låter som idealet, men för mig är det skrämmande.

Staten ska kräva god djurhållning. Det gör man inte genom att fjanta omkring med tumstock och leta centimetrar eller kräva "ligghallar". Du har kanske missat turerna kring ranchdrift mm som har varit de senaste åren?

Våra hästar, som aldrig går in i "ligghallen" p g av vädret, vet inte dom vad som är bäst för dom?? Att hästar ska hållas på individbasis, har jag inte skrivit det nog många gånger?

Beträffande travare, så har en av dom grannar jag refererade till, travare. Inga fryslortar där inte.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

det är inte bra att den inte motioneras, den moste ha skydd om den står ute dyngnet runt:( Jag skulle prata med ägaren med en gång:mad:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det här blir inte lätt att besvara, men jag ska göra ett försök. Du tar småcitat ur sitt sammanhang och sätter ihop så meningen blir väldigt konstig. Inte bra.

Jag tar ut de citat som jag vill svara på, onödigt att dra med hela texten när det redan står i ditt inlägg..

Vi bor i en demokrati, och därmed har vi rätt att ifrågasätta det mesta, inkl våra myndigheters beslut. Skrivbordsprodukten "ligghall" är något jag ifrågasätter behovet av.

Så du tycker att staten ska bestämma antal täcken på hästarna, om dom ska stå i stall-antal timmar, om dom ska stå i "ligghall" osv? Analogt ska staten då också bestämma utfodring, typ av sadel/sele, om hästen ska skos, antal verkningar/år osv, osv. För dig kanske det låter som idealet, men för mig är det skrämmande.

Idealet vore för mig att människor faktiskt skulle hålla koll på vad deras hästar behöver för att må bra men tyvärr vet jag MÅNGA i min lilla stad som inte har en aning om vad de håller på med så ja, jag tycker att en lagstiftning som inte skadar hästarna (alltså ligghall) är befogat, för då kan ju hästarna ändå söka lä om de känner att de behöver det. Sen om de inte gör det är det shit the same- de dör inte av det men snåla männskor grinar istället. Vill du ha lösdrift ska du ha ligghall för att ge hästarna VALMÖJLIGHETEN att söka lä eftersom alla hästar är individer och många människor, tyvärr, vet inte hur dessa individer fungerar. (För inte skulle du veta om dina hästar gillade/ogillade ligghallen om du inte hade haft en sådan på din lösdrift? De kanske skulle ha gillat den om de var en annan typ av häst, en annan individ)

En annan sak jag reagerar på är att du skriver att det vore hemskt om staten reglerade antal timmar som hästarna får vistas inne i box- vad är för fel med det?? Jag har sett/hört många människor som tycker att tävlingshästen ska stå inne dygnet runt för att inte skada sig- är det ett drägligt hästliv? Är det rätt att göra så bara för att vi bor i ett demokratiskt samhälle och har rätt att kritisera lagarna? Eller ska vi utgå ifrån att vissa människor faktiskt inte förstår hur hästar fungerar och använder dem som maskiner?
Samma gäller täcken också egentligen- jag vill helst INTE se att en häst går ute med dubbla tjocka täcken i + 20 grader och svettas ihjäl eftersom det är ren djurplågeri. Oavsett vad hästägaren tycker så har man inte rätt att behandla djur så.

Staten ska kräva god djurhållning. Det gör man inte genom att fjanta omkring med tumstock och leta centimetrar eller kräva "ligghallar". Du har kanske missat turerna kring ranchdrift mm som har varit de senaste åren?

Eftersom olika människor bedömmer olika (som jag sa innan) så måste vissa riktlinjer ritas upp för att det 1) ska bli en så rättvis bedömmning som möjligt 2) för att dessa lagar är utformade efter hästars generella behov.

Våra hästar, som aldrig går in i "ligghallen" p g av vädret, vet inte dom vad som är bäst för dom?? Att hästar ska hållas på individbasis, har jag inte skrivit det nog många gånger?

Ja men dina hästar kan inte få vara "individer" om de inte har valmöjligheter. Om du inte hade ligghall och köpte in nya hästar- hur ska du veta vad de föredrar? Eller tänker du utgå från dina tidigare hästar och generalisera? Saknar du ligghall redan från början så vet du inte vad dina hästar kommer att föredra.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag undviker att svara mer än så här på ditt inlägg. Det blir bara jobbigt om jag ska korrigera och påpeka och be om svar osv. Du får vinna, så undviker vi det.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag undviker att svara mer än så här på ditt inlägg. Det blir bara jobbigt om jag ska korrigera och påpeka och be om svar osv. Du får vinna, så undviker vi det.

LIA

Jag vill inte "vinna" utan jag vill ha en diskussion på ett diskussionsforum. Men visst, om det inte passar sig att svara så gör inte det.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nä, varmblodet är ingen klen ras på nåt sätt.
MEN människan har tagit bort motståndskraften på den tack vare att de dels duschar dem ofta p.g.a travträningar, vi rakar våra tävlingshästar och täckar dem för att de inte ska få nån vinterpäls.
Har man väl börjat med detta så får man en mindre tålig häst.

Det har jag märkt stor skillnad på de startade travarna och de som aldrig är startade.
De som har gått i flera år på travet är känsligare och de som endast gått som ridhästar och aldrig blivit täckade eller annat har en helt annan vinterpäls.
Därav att jag valde just att påpeka ang. travhästarna.

Hur det är ang kallblodstravarna kan jag inte uttala mig om p.g.a att jag inte har så stor erfarenhet av dem.
Men skulle tippa att de är tåligare tack vare att det är kallblodshästar.

Och visst är det kallt även i USA, men ofta är det varmare dagtid och det blir inte så isiga vintrar som det typiskt svenska klimatet.
Här kan det vara lika kallt hela dygnet.

Fast det håller inte jag med om, att om man brörjat täcka och raka en häst så måste man alltid fortsätta med det, det går faktiskt att vända. Givetvis måste en klippt häst skyddas mer, men när vi ändå är inne på det, varför helklipper så många hobbyryttare? Tävlingshästar förstå jag ju, men inte många andra. Kan de inte nöja sig med en spårlippning eller så? Bara en tanke. Ingen direkt fråga till dig eller som rör ämnet här helt och fullt, men det behövde komma ut;)

Åter till handlingarna nu. De som gått på tävlats och klippts har förmodligen en"lenare" hårrem, men den är på intet sätt förstörd för all framtid. Det går till och med relativt fort att få ordning på den biten.

Vad gäller USA så är jag ganska säker på att det ute i de områdna dessa mustanger rör sig är bra mycket värre vintrar än här i sverige.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag vill bara tillägga en sak om travarna som jag kommenterade på innan: såhär har jag uppfattat travare och av alla de jag har träffat så har bara EN haft en bra vinterpäls men han behövde ändå täcke när det blev lite kallare. Jag har hört mycket också om andra travare som har bra tunn vinterpäls och är fryslortar så jag har mer sett det som att det är genetiskt eftersom många av de jag sett/hört om fortfarande inte haft tillräckligt med vinterpäls för att må bra utan täcke när det börjar gå upp mot -10. För visst kan avel ändra pälssättning etc. (hundar är ett bra exempel)


Vem sa att han behövde det och vad grundade personen det på? Säkert rätt beslut, men det är intressant att veta hur folk tänker där...
Mamma har ett travarsto. Hon hade i stort sett ingen päls när hon kom, och av förra ägaren var hon utnämnd som fryslort. Det tog inte lång tid innan hon gick utan täcke precis som de andra, i alla väder. Hon fick tjock vinterpäls redan påföljande vinter, om den första delen av året till oss.
Så det beror nog mer på hur de blir behandlade och hur mycket grovfoder dom får än rasen.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Fast det håller inte jag med om, att om man brörjat täcka och raka en häst så måste man alltid fortsätta med det, det går faktiskt att vända. Givetvis måste en klippt häst skyddas mer, men när vi ändå är inne på det, varför helklipper så många hobbyryttare? Tävlingshästar förstå jag ju, men inte många andra. Kan de inte nöja sig med en spårlippning eller så? Bara en tanke. Ingen direkt fråga till dig eller som rör ämnet här helt och fullt, men det behövde komma ut;)

Åter till handlingarna nu. De som gått på tävlats och klippts har förmodligen en"lenare" hårrem, men den är på intet sätt förstörd för all framtid. Det går till och med relativt fort att få ordning på den biten.

.


Håller med dig!
Jag har ALDRIG klippt nån av mina hästar. ;)
Heller aldrig täckat dem helt så att de inte får NÅN vinterpäls.
De travare (ridhästar) jag har haft har jag låtit få sin vinterpäls, men märkt att den inte har räckt till de riktigt kalla dagarna utan då har jag haft täcke på dem.

Det jag har märkt är att t.ex travare som gått täckade många vintrar i rad får en glesare päls med långa fast otäta vinterstrån.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ta travhästarna t.ex.
Har ofta en dålig gles päls och är ofta känsliga för kyla.

Här måste jag få lägga mig i. Har någon redan kommenterat är det för att jag inte läst tråden klart ännu.

Jag har en varmblodstravare. Han har en päls som heter duga. Han går ute utan täcke dygnet runt och inte förräns det blir ner mot -20 dagtid funderar jag på att lägga täcke på natten eftersom det blir kallare på natten.

Och han är absolut inget undantag som bekräftar regeln. Vi har 2 varmblodstravaruppfödare här i närheten och en amatörtränare och ingen av dessa hästar har dåligt med päls. De som går i träning använder iofs täcke för att de rakas på väl valda platser men resten av pälsen är lika tjock som min pojks.

Uppfödarnas hästar som mer ut som björnar än hästar vintertid. Så nä att travare har tunn och gles päls det köper jag inte.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Håller med dig!
Jag har ALDRIG klippt nån av mina hästar. ;)
Heller aldrig täckat dem helt så att de inte får NÅN vinterpäls.
De travare (ridhästar) jag har haft har jag låtit få sin vinterpäls, men märkt att den inte har räckt till de riktigt kalla dagarna utan då har jag haft täcke på dem.

Det jag har märkt är att t.ex travare som gått täckade många vintrar i rad får en glesare päls med långa fast otäta vinterstrån.

Inte just riktad mot dig, såg bara att ni diskuterade vinterpäls.
Det var väl en fjordning det handlade om från början.. Fjordingarna här omkring har iaf väääldigt ordentlig tjock päls...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Inte just riktad mot dig, såg bara att ni diskuterade vinterpäls.
Det var väl en fjordning det handlade om från början.. Fjordingarna här omkring har iaf väääldigt ordentlig tjock päls...

Ja precis vad jag har skrivit tidigare i tråden.
Fjordingar är av helt annan karaktär.;)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Kan du ge mig ett exakt citat där det står att en ligghall Måste ha ett minimum antal väggar samt om den ens behöver tak? Ett citat där det itne ska tolkas utan där det står "en ligghall skall ha minst X antal väggar samt X antal kvadratmeter tak".

Missförstå mig inte, jag har all respekt för dig Immer, jag vet att du är både klok och vis. jag ifrågasätter lagen, och vad den Egentligen säger, inte vad du säger och anser!


Det är ju det som är problemet med den skyddslag vi har, det är en tolkningsfråga och med rätt ombud kan en skog vara en ligghall...

Om lagen för storlek på box skulle vara lika luddig skulle det stå något i stil med "en häst ska kunna vända sig i sin box och ligga på torrt underlag större delar av dygnet", om jag inte missminner mig har de faktist lyckats bra med just de reglerna och skrivit minimum-mått efter hästens storlek? (rätta mig om jag har fel).


Vill även poängtera att jag aldrig sa att det var lagligt att ha hästen ute utan ligghall, jag sa att det var lagligt med ett vindskydd (en vägg). Samt att jag Personligen tyckte att det inte var djurmissköttsel att ha en häst ute dygnet runt utan ligghall vid rätt förhållanden.


Blev en massa svar här på raken av mig eftersom jag väntat med att svara tills jag fått tag på vårt ombud.

Det allra intressantast är egentligen inte bara vad som står där utan hur den tolkas i de olika enskilda fallen där det anmäls, dv om det finns något prejudikat gällande detta. Det intressanta är alltså hur man bedömmer att torr liggplats ser ut när det väl kommer till rätten. Ska kika på det när jag får tillfälle, vad jag kan komma ihåg på rak arm finns det ett flertal exempel på där ligghallar ansetts otillräckliga till utegångsdjur där djurägare blivit dömda men jag ska kontrollera detta innan jag lovar något.

Mumin
Djurskyddsstudent som har brådis till föreläsning :angel:
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 131
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp