Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Varför tar du mer illa vid dig om en inspektör kommer och kontrollerar än om grannen säger det direkt till dig?

Vad är skillnanden om du inte känner grannen tillräckligt väl för att de ska veta hur du hanterar din hästar?

Om jag vore som dig och skulle ta illa vid mig när en inspektör kommer ut, så skulle jag nog ta lika illa vid mig om någon kom privat och sa det till mig...

Eller förklara skillnaden för mig!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Hej, jo jag e inte dum i huvudet! :( Jag är inte ny med reglerna utan mer som användare av Bukefalos. Det var det jag menade!

Men ibland så måste man om man ska ev. ha gård få svar på vissa frågor innan man köper. T ex om man måste göra om hela stallet, tak-, boxmått, elen osv. Det är rätt mycket att tänka på och som du skriver är det lättaste att ta kontakt med djurskyddsinspektören i din kommun. Det verkar enklast!

Nu börjar denna tråd att spåra ur... Handlar mer om lagen nu en hjälp åt flickan! Jag vet inte vad hon ska göra eller om hon har ngn vuxen som kan hjälpa henne och få rätsida på det hon tycker om det är rätt eller fel. Inget vi kan göra ngt åt egentligen... Bara råda henne... ;)

Det behöver inte vara så svårt. Bestämmelserna finns i djurskyddslagen, djurskyddsförordningen och i föreskrifterna (vilka du kan hitta på jordbruksverkets hemsida). Är du osäker kan du alltid kontakta djurskyddsinspektören i din kommun.

Ja, det kostar att ha djur. Ge mig gärna exempel på hur det kostar mer att följa de regler som gäller?
 
Sv: Anmäla eller inte??

***Knapplån***

Många i tråden nämner ordet ombudsman, men menar troligen kommunens miljö- och hälsoinspektör.
Några djurskyddsombudsmän finns det, mig veterligen, inte.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men hallå nu verkar det som att alla hakar upp sig på att ts är 15 år, det är stor skillnad på 15 och 15, åldern ska inte spela någon roll för om man har koll eller kan ta en diskussion osv! Däremot som många skriver att man ska anmäla om man inte är tillräckligt kunnig själv tycker jag säger allt, är man inte tillräckligt kunnig så ser det säkert värre ut än vad det är oxå! Med andra ord bättre att prata med någon man känner än att kanske ställa till hus i helvete med en anmälan
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ok, nu ställer jag mina frågor ännu en gång:Vem anser ni ska avgöra om anmälan är korrekt eller ej?

Tror ni att någon djurägare tycker att den förtjänar en anmälan? (ta tex mitt exempel om dagens inspektion av smutsiga djur)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Skillnaden så som jag ser den är att man får en chans att förklara sig, lyckas man inte med det får man skylla sig själv om man blir anmäld ;) (dvs om man verkligen behandlar hästen dåligt) Problemet är väl mer att det faktiskt inte behöver vara något fel och känslan att någon sitter och tycker att man behandlar sina djur dåligt (och kanske får med sig andra och sedan går ryktet) när man i själva verket inte gör det kan inte vara så rolig!

Jag är en person som gärna tar emot konstruktiv kritik, så har man något vettigt att komma med så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att säga det till mig personligen i all välvilja? Jag ser tyvärr inte samma välvilja i en anmälan om misskötsel???
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jo om TS är hästkunnig och har full koll på situationen och tycker att en anmälan vore på sin plats så står jag bakom det, är personen däremot okunnig så känns det bara onödigt att anmäla för att man fått för sig något som kanske inte stämmer. Däremot vet jag inte hur många av anmälningarna som kommer in som varit befogade eller inte...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Skillnaden så som jag ser den är att man får en chans att förklara sig, lyckas man inte med det får man skylla sig själv om man blir anmäld ;) (dvs om man verkligen behandlar hästen dåligt) Problemet är väl mer att det faktiskt inte behöver vara något fel och känslan att någon sitter och tycker att man behandlar sina djur dåligt (och kanske får med sig andra och sedan går ryktet) när man i själva verket inte gör det kan inte vara så rolig!

Jag är en person som gärna tar emot konstruktiv kritik, så har man något vettigt att komma med så förstår jag inte varför det skulle vara så svårt att säga det till mig personligen i all välvilja? Jag ser tyvärr inte samma välvilja i en anmälan om misskötsel???


Förstår vad du menar men ändå anser inte jag att det är någon skillnad på att förklara sig för en okänd (eller visst någorlunda känd granne kanske, men man kan som sagt inte känna personen i fråga speciellt väl om de nu felaktigt tror att man eventuellt missköter sina djur anser jag) kontra en inspektör egentligen..

Om någon anser att du missköter dina hästar så mycket att de vill prata med dig om det, så är det kanske inte i direkt välmening de kommer till dig, och jag antar att det är lättare att få slut på ett rykte genom att ta ut en utbildad inspektör som går igenom gården och hästarna. Kanske tom att jag själv skulle göra det efter att min granne hade ifrågasatt min skötsel av djuren för att verkligen bevisa för tvivlare att de inte far illa.

Och frågan är om man verkligen skulle ta emot ett sådant samtal från en granne med öppet sinne? Det är verkligen lätt att ingå i någon slags försvarsposition och då är diskutionen redan igång.

Sen har jag en farhåga till, och det är.. hur ska du kunna bemöta vad personen säger, om det är du som konfronterar en misstänkt vanvårdare innan anmälan. Tex. om hästägaren säger att hästen måste gå ute i regn och rusk och se allmänt illamående ut, för att den har den och den åkomman.. vad gör du då, och hur vet du att den verkligen har det? Eller att ägaren säger att den har en ligghall som inte är synlig då.. du har ingen rätt att gå in på gården och titta efter.

Nej, det är för mycket antaganden och spekulationer.. bättre att skicka in en anmälan, och att en inspektör som kan jobbet och även kan kräva att hästägaren bevisar eventuella sådana omständigheter, och göra bedömningen.

Sen om det inte skulle vara några problem när inspektören har varit där, så är det överspelat.

Jag skulle inte ta illa upp om det kom ut en inspektör till mitt stall.. Jag tycker tom att det känns skönt att det är flera än jag som bryr som om hur djuren här i landet mår.Även om det då givetvis kanske kan bli lite misstag då och då, men jag tror de är få.. Tror faktiskt att man kan se ganska lätt hur en häst ser ut att må om man använder sitt sunda förnuft som många har hänvisat till i tråden innan.

Men det är ju bara vad jag tycker, och skulle ha gjort....:)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det bästa är väl att man som djurägare kontaktar sin ombudsman så de kan komma ut och titta. Plus planlägga hur ägaren ska ta lån till detta. :angel:


Nu var det så att ÄGAREN inte gick med på något bygge på marken dvs inga permanenta byggnader. Då hjälper det nog inte att "planlägga hur ägaren ska ta lån"....
"Ombudsmannen" dvs djurskyddainspektören godkände inte lösningen med halm och duk och eftersom hästarna omhändertogs gjorde ju inte heller länsveterinären det.

(att ägaren i så fall kunnat flytta djuren etc är en annan historia)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker inte en häst ska behöva stå ute under bar himmel och sova i kalla februari. :mad:
Tycker helt klart du ska ringa och be djurskyddet kolla upp detta.
De kan tvinga hästägaren att bygga upp ett skydd åt hästen så den kan få ligga skyddad på natten och sova mjukt.
Hade det varit jag som var hästägaren hade jag känt enormt dåligt samvete emot hästen.:crazy:
Hästar vill ha nånstans att gå in som skydd för kyla, regn och blåst.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Man blir förundrad på en del av "svaren" här,hur lite många verka veta om vad som gäller för hästar som visstas ute dygnet om. När betesväxt inte sker,SKALL utegångsdjur ha tillgång till ligghall= tre väggar och tak.Har ingen betydelse om det finns träd eller inte att ta skydd vid/under.Hur försvarar man att man har häst och tycker att den kan visstas ute i ur och skur året om!!??
Gör en anmälan och låt kommunens djurskyddsinspektör bedöma situationen,så behöver du inte fundera på om du gör rätt eller fel.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker inte en häst ska behöva stå ute under bar himmel och sova i kalla februari.
Förmänskligande. Hästar har inget emot kylan, för dom är gjorda att klara den. Om dom fått behålla pälsen och har tillräckligt med foder. Om dom ska stå eller ligga och sova väljer dom själva.

Hästar vill ha nånstans att gå in som skydd för kyla, regn och blåst.
Det vill dom inte alls det! Dvs om jag ska gå efter våra och grannarnas hästar.

De kan tvinga hästägaren att bygga upp ett skydd åt hästen så den kan få ligga skyddad på natten och sova mjukt.
Åter ett förmänskligande. Det låter mysigt och nästan självklart... för en människa. Hästar är bäst skyddade om dom får vara ute med gott om sikt. Lägger sig, det gör dom i stort sett var som helst.

Allt efter hur våra med fleras hästar gör.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Hur försvarar man att man har häst och tycker att den kan visstas ute i ur och skur året om!!??
Om man låter hästen själv bestämma, och den väljer att vara ute i ur och skur året om, vad är det för problem med det?
Jag tycker att våra hästar kan vistas ute året runt, för det är vad dom själva vill!

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker också att hästar kan vara ute i ur och skur året om, men de måste ges chansen att kunna gå in nånstans, om den vill.
Nu har jag själv inte den möjligheten ( eftersom jag inte har ligghallar m.m) så de är inne i stallet nattetid.
Annars anser jag att en häst som vistas ute mycket är en frisk och sund häst.
Men det ska vara under goda förhållanden.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om du bortser från lagarna för ett ögonblick.

Vilka hästar tror du lever bäst?
Dom som är instängda halva dygnen i boxar/spiltor i den miljö som där är, utan möjlighet till kontakt med andra hästar och som inte kan strosa runt efter egen vilja?
Dom som går ute och rör sig som dom vill, har koll på omgivningen, umgås fysiskt och mentalt med varandra, äter när och vad dom vill (jag förutsätter bra hagar)?

Bortsett från särfall som behöver speciella förutsättningar.
I ena fallet hindrar man hästen att gå ut, i andra hindrar man hästen att gå in!! Vilket är värst?

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men vad fasen hoppar du på mig för??
Vilka jag tror har det bäst?
De hästar som är ute så klart! :mad:
Men jag VET att många hästar föredrar att kunna gå undan från från ihärdigt regn, snö och ispiskande vindar.

Ta reda på i vilket läger man står innan du börjar gasta!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Förmänskligande. Hästar har inget emot kylan, för dom är gjorda att klara den. Om dom fått behålla pälsen och har tillräckligt med foder. Om dom ska stå eller ligga och sova väljer dom själva.

LIA

Vadå förmänskligande?
Vi har inte vildhästar i Sverige.
De finns däremot i USA. Där är det varmt.
Jo, på island finns det vildhästar. Där är det kallt.
Men det är ISLANDSHÄSTAR.
En vild mustang som är jämförbart med dagens smäckrare sporthästar skulle inte klara våra kalla vintrar när det kan gå ner emot -20 grader.
Så nej... jag förmänskligar inte hästen.
Jag är realist.
Ta travhästarna t.ex.
Har ofta en dålig gles päls och är ofta känsliga för kyla.

Och självklart väljer en häst hur den ska sova.
(Ligga eller stå)

Mina hästar går ute från tidig morgon (oftast) till sen kväll just för att jag vill att de ska vistas mycket ute.
Det ger en friskare och gladare häst och jag gillar inte heller tanken på att hästar ska stå instängda halva dygnet.
MEN att envist skrika att vi domesticerar och förmänskligar våra hästar är fel.
Det går inte jämföra våra tama hästar och vilda ursprungshästar för det är inte samma typ av häst.

Observera nu att jag pratar om när det är KALLT!
Hade jag haft ett bra vindskydd så hade mina hästar gått ute för längesen.
Jag tycker det känns som att de föredragit att vara ute nu när det är så milt. Men dessvärre
har jag ingen ligghall eller annat så jag kan ha dem ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte??

Jag varken hoppar på eller gastar. Jag för ett resonemang!

Du är så mån om att hästar ska kunna gå in i en hall. Jag säger att våra inte gör det för att dom inte vill det.

Lagen kräver hall, annars ska hästarna stå instängda i stall. Därav mina frågor!!! Ett resonemang, inget annat.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om man låter hästen själv bestämma, och den väljer att vara ute i ur och skur året om, vad är det för problem med det?
Jag tycker att våra hästar kan vistas ute året runt, för det är vad dom själva vill!

LIA

Fast man kan ju inte riktigt säga att hästen väljer att vara ute om den bara har en valmöjlighet... För att hästen ska kunna VÄLJA att vara ute så behöver man alltså ha en ligghall där hästen kan gå in om den känner för det.. det är liksom det som är hela poängen..

Vi har redan förmänskligat hästen när vi gjorde den tam.. så att köra på den där gamla dängen funkar inte riktigt tycker jag...

Sen tycker jag nog att man får rätta sig efter de lagar och regler som finns.. De är inte skapade för att plåga hästen om någon tror det...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, jag är mån om att de ska kunna gå in i just en ligghall för att lagen kräver det. ;)
Personligen tror jag att en tät skog eller ett stall vid behov hade funkat gott.
Sen kan man ju lägga täcke på sin häst om det skulle bli riktigt jäkligt.
Som t.ex shetlandsponnyer, islandshästar, nordsvenskar, fjordingar m.m skulle nog trivas kalasbra med att få vara ute och strosa året runt.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 141
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp