Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Om du bortser från lagarna för ett ögonblick.

Vilka hästar tror du lever bäst?
Dom som är instängda halva dygnen i boxar/spiltor i den miljö som där är, utan möjlighet till kontakt med andra hästar och som inte kan strosa runt efter egen vilja?
Dom som går ute och rör sig som dom vill, har koll på omgivningen, umgås fysiskt och mentalt med varandra, äter när och vad dom vill (jag förutsätter bra hagar)?

Bortsett från särfall som behöver speciella förutsättningar.
I ena fallet hindrar man hästen att gå ut, i andra hindrar man hästen att gå in!! Vilket är värst?

LIA

Ja, det är väl båda i sådanan fall... mina hästar gillar i alla fall att komma in när det är ruskigt väder... Inget är väl värre än det andra... Hästar som får stå inne hela dagarna tror jag inte mår bra.. och hästar som inte har möjlighet till torrt skydd och lä ifrån hagel, regn, blåst och kyla tror jag inte heller i längden mår bra...

Skulle min arab gå ute dygnet runt utan skydd så tror inte jag att han skulle uppskatta det...

Våra hästar går ute minst 10-12 timmar om dagen när vädret tillåter det.. och jag vill att de ska vara ute så mycket som möjligt... men när de står och trycker vid grinden för det spöregnar ute och de är pissblöta så ... ja.. då tror jag att de vill gå in..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, det är väl båda i sådanan fall... mina hästar gillar i alla fall att komma in när det är ruskigt väder... Inget är väl värre än det andra... Hästar som får stå inne hela dagarna tror jag inte mår bra.. och hästar som inte har möjlighet till torrt skydd och lä ifrån hagel, regn, blåst och kyla tror jag inte heller i längden mår bra...

Ja det gör min halvblodskorsning oxå.
Hon står och brummar vid öppningen så fort jag sticker ut näsan om det är ruskigt väder ute.
Medan shettisen inte verkar klaga nämnvärt. Hon kommer alltid till mig men hon har ju inte jättebråttom direkt. :D
Så jag är lite kluven i frågan ang. vad de helst föredrar.

LIA: Du tror inte det kan handla om att hästar föredrar olika saker?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ska vi vara noga, så finns det inte vildhästar någonstans. Bara förvildade.

Jag är övertygad om att mustanger skulle klara sig utmärkt i minus 20 grader, förutsatt att dom hade foder. Det är faktiskt inte så stor skillnad på våra tamhästar och dom förvildade som du tror. Våra egna är ute oavsett kyla och det utan problem.

Är det varmt i USA? Åk dit en vinter får du se.

Eftersom vi har samma grunduppfattning, tycker jag det är onödigt med bråk. Lagen säger "ligghall", jag anser det är onödigt, eftersom hästarna inte använder den. Och det var väl "ligghall" tråden delvis skulle handla om?

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, vi är ju inne på samma spår.
Inget att hetsa upp sig över.
Nu var det ligghall det gällde.

PS. Nej, jag har aldrig varit i USA.. Tyvärr.;)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ska vi vara noga, så finns det inte vildhästar någonstans. Bara förvildade.

Jag är övertygad om att mustanger skulle klara sig utmärkt i minus 20 grader, förutsatt att dom hade foder. Det är faktiskt inte så stor skillnad på våra tamhästar och dom förvildade som du tror. Våra egna är ute oavsett kyla och det utan problem.

Är det varmt i USA? Åk dit en vinter får du se.

Eftersom vi har samma grunduppfattning, tycker jag det är onödigt med bråk. Lagen säger "ligghall", jag anser det är onödigt, eftersom hästarna inte använder den. Och det var väl "ligghall" tråden delvis skulle handla om?

LIA


Vill bara påpeka att det är ganska dumt att skapa en lag efter dina hästar, man måste såklart skapa en lag som gör det möjligt för alla sorters hästar att må bra.. både de som aldrig vill gå in och de som vill det, för då har man ju tillgodosett alla behov... till skillnad om lagen sa att man inte behöver ha en ligghall, och då blir de hästar som faktiskt vill ha tak över huvudet ibland inte tillgodosedda... så kravet på ligghall är helt klart det mest anpassade.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Fast man kan ju inte riktigt säga att hästen väljer att vara ute om den bara har en valmöjlighet... För att hästen ska kunna VÄLJA att vara ute så behöver man alltså ha en ligghall där hästen kan gå in om den känner för det.. det är liksom det som är hela poängen..
Du har kanske missat det, men våra hästar har en "ligghall" att använda om dom vill. Men det vill dom alltså inte.
Vi har redan förmänskligat hästen när vi gjorde den tam..
Inte alls. Att den är tam innebär inte i sig att dess fysiska förutsättningar har ändrats.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

och hästar som inte har möjlighet till torrt skydd och lä ifrån hagel, regn, blåst och kyla tror jag inte heller i längden mår bra...
Ingen har väl sagt att dom inte ska ha tillgång till lä?

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nej, jag vet att du har en ligghall, och visst i ditt fall kanske det är onödigt om nu dina hästar aldrig! går in..... men nu pratar vi om lagen ang. ligghall.


Vi har avlat fram ett tamdjur med vissa vilda instinkter kvar, arter anpassar sig med tidens gång, precis som människan.. utveckling...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ingen har väl sagt att dom inte ska ha tillgång till lä?

LIA

Granska svårt att få till en vindskyddad plats i alla lägen med bara en vägg.... Men visst lyckas du med det, och samtidigt det inte kan komma någon väta på hästen alls, så är jag benägen att hålla med om att ligghall är onödig... men då vill jag också ha en ritning på den lösningen..:)
 
Sv: Anmäla eller inte??

LIA: Du tror inte det kan handla om att hästar föredrar olika saker?
Varför tror du jag hela tiden hänvisar till våra och våra grannars hästar?

Obs även att jag skriver om att hästarna behöver ha sin päls plus foder. Det går inte att släppa ut en mager, rakad hästkrake mitt i vintern utan foder. Jag trodde alla förstår att en lämplig, anpassad hästhållning är en förutsättning för lösdrift.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, och i dagens läge är även en ligghall en förutsättning för en fungerade lösdrift vilket är en bra lag tycker jag....

Jag vill mina hästar väl, och det vill säkert du också... vi har bara olika sätt att se på om lagen om ligghall är bra eller dålig... så jag tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskutionen..

Ha en bra dag, och ta hand om era hästar, och håll ett öga på grannens om ni misstänker att någonting är fel..

Lycka till TS! Hoppas det löser sig och att du tar dig mod att ta hjälp, antingen genom att anmäla eller be någon äldre titta till den lilla ponnyn.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ursäkta mig, men låtsas du så hmmpff?

Våra hästar har tillgång till skogsdungar, där dom hittar vindlä från alla håll. Varför tjafsar du om "bara en vägg"?
En skog mildrar även regnet, vilket den vet som sökt skydd där.

Men konstigt nog, så struntar våra hästar i om det regnar eller snöar på dom, däremot söker dom lä då det blåser riktigt kraftigt. Dom blir heller inte speciellt blöta även om det regnar hela dagen.

Nej, jag vet att du har en ligghall, och visst i ditt fall kanske det är onödigt om nu dina hästar aldrig! går in..... men nu pratar vi om lagen ang. ligghall.
Nej, du ifrågasatte att våra hästar kan välja!!

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ursäkta mig, men låtsas du så hmmpff?

Våra hästar har tillgång till skogsdungar, där dom hittar vindlä från alla håll. Varför tjafsar du om "bara en vägg"?
En skog mildrar även regnet, vilket den vet som sökt skydd där.

Men konstigt nog, så struntar våra hästar i om det regnar eller snöar på dom, däremot söker dom lä då det blåser riktigt kraftigt. Dom blir heller inte speciellt blöta även om det regnar hela dagen.

Nej, du ifrågasatte att våra hästar kan välja!!

LIA

Dina hästar har tillgång till en ligghall vilket är ännu bättre än skogen som ger ett visst skydd, men kan knappast jämföras helt och hållet med en tak och väggar på en ligghall...

Hur många väggar har ett normalt vindskydd i din mening?

Jag har aldrig ifrågasatt om dina hästar kan välja eller inte för jag har som jag sagt tidigare läst att du har en ligghall... jag ifrågasätter din åsikt om att lagen om ligghall är onödig... känns som det uttalandet är lite för rationaliserande för min smak.. eftersom vissa hästar gillar att vara inne och andra ute...

Ärligt talat så skiter jag i hur dina hästar gör eller inte gör... det är bara onödigt att dra in dom i diskutionen eftersom det är typ en micropromille av alla Sveriges hästar... och kanske inte direkt statistiskt underlag för om ligghall är onödig eller inte.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men hallå nu verkar det som att alla hakar upp sig på att ts är 15 år, det är stor skillnad på 15 och 15, åldern ska inte spela någon roll för om man har koll eller kan ta en diskussion osv! Däremot som många skriver att man ska anmäla om man inte är tillräckligt kunnig själv tycker jag säger allt, är man inte tillräckligt kunnig så ser det säkert värre ut än vad det är oxå! Med andra ord bättre att prata med någon man känner än att kanske ställa till hus i helvete med en anmälan

Finns det inget att anmärka på så blir det inget "hus i helvete" och inga problem för djurägaren. Alltså behöver man inte ha dåligt samvete för att anmäla.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ok, nu ställer jag mina frågor ännu en gång:Vem anser ni ska avgöra om anmälan är korrekt eller ej?

Tror ni att någon djurägare tycker att den förtjänar en anmälan? (ta tex mitt exempel om dagens inspektion av smutsiga djur)

Jag håller med dig om dina frågor!
Varför ska man som granne ha ansvaret att luska ut om det pågår vanvård?
Vid misstanke om vanvård- anmäl!! Då sker en inspektion, inget annat.
Finns det inget att anmärka på så stannar det vid det, och finns det att anmärka på så är det väl toppen att någon anmälde!?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tack. :) ...men det verkar inte vara någon som vill svara på dem... :crazy:

Du har helt rätt i vad du skriver - visar sig anmälan vara obefogad händer inget mer. ...utom möjligen att en (positiv) kontakt upprättats mellan djurägare och myndigheten.:)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Varför tror du jag hela tiden hänvisar till våra och våra grannars hästar?

Obs även att jag skriver om att hästarna behöver ha sin päls plus foder. Det går inte att släppa ut en mager, rakad hästkrake mitt i vintern utan foder. Jag trodde alla förstår att en lämplig, anpassad hästhållning är en förutsättning för lösdrift.

LIA

Jo jag förstår vad du menar.
Jag pratar oxå om hästar som har en god päls, bra och mycket foder och hästar i största allmänhet som lämpar sig för året-runt-utegång.
Men alla hästar gör inte det.
Kanske om de hade varit uppvuxna med det och själva fått skapa sig en "medfödd" motståndskraft för bl.a annat kyla och hårt väder.

Nu handlar ju tråden om en fjordhäst, som jag har svårt att tänka mig INTE skulle klara utegång året runt så andra diskussioner är ju egentligen helt ovidkommande.:)
Det är en tålig kallblodsras som jag tvivlar på att det går nån nöd på vad gäller utegången.
Men däremot tycker jag att den borde ha nånstans där den kan söka lä.

* RESTEN KL*

Sen är ju den stora frågan detta ang. hovarna.
Fånghästar ser ofta lite annorlunda ut och de kan i en del fall för en lekman se ganska "märkliga" ut om hovarna.
Men huruvida det rör sig om miss-skötsel i det fallet kan ju en person från djurskyddet ta ställning till.

:bow:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Dina hästar har tillgång till en ligghall vilket är ännu bättre än skogen som ger ett visst skydd, men kan knappast jämföras helt och hållet med en tak och väggar på en ligghall...

Hur många väggar har ett normalt vindskydd i din mening?
Enligt våra hästar så är skogen bättre än "ligghall". Så är det bara.
Antal väggar beror på. Finns inget annat som "hjälper till", vill jag säga 2 st, uppsatta med hänsyn till den förhärskande vindriktningen. Vill man vara helsäker på att slippa vind under alla omständigheter, gäller ett helt hus med stängda dörrar. Kan man ta hjälp av naturen mm så kan en vägg räcka. Det beror liksom på.
Och eftersom vi svenskar inte tilltros förmågan att tänka själva, så blir skrivbordsmatadorens krav en "LIGGHALL". :angel:

Det var detta jag reagerade på, men nu är vi väl överens?:
Jag tycker att våra hästar kan vistas ute året runt, för det är vad dom själva vill!
LIA

Fast man kan ju inte riktigt säga att hästen väljer att vara ute om den bara har en valmöjlighet... För att hästen ska kunna VÄLJA att vara ute så behöver man alltså ha en ligghall där hästen kan gå in om den känner för det.. det är liksom det som är hela poängen..

Det är ju så, att det i första hand är våra hästar och grannarnas jag kan lyfta fram som exempel, eftersom jag i detalj vet hur dom sköts. Jag vet via inlägg, PM mm att det finns många, många fler exempel där hästarna resonerar likadant.
Våra hästar är/har varit i huvudsak sv hbl, vilka inte direkt är kända för att vara "tuffa" som t ex nordsvenskar eller russ. En synpunkt.

Någonting man ofta iakttar, är att hästarnas vilja att gå in i stall beror på att dom utfodras där. Min tro är att de allra flesta hästar skulle välja utevistelse, om dom fick välja fritt s a s.
Jag kan tillägga att våra gärna knallar in i stallet när dom kommer åt, kikar runt och letar hönsmat mm, samt går ut igen när dom är klara. Detta tar jag inte som indikation på att dom skulle föredra att vara inomhus.

Om du menar att vi utvecklat hästar till att vara mindre lämpade för uteliv, kan du väl ge exempel på detta!?

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Enligt våra hästar så är skogen bättre än "ligghall". Så är det bara.
Antal väggar beror på. Finns inget annat som "hjälper till", vill jag säga 2 st, uppsatta med hänsyn till den förhärskande vindriktningen. Vill man vara helsäker på att slippa vind under alla omständigheter, gäller ett helt hus med stängda dörrar. Kan man ta hjälp av naturen mm så kan en vägg räcka. Det beror liksom på.
Och eftersom vi svenskar inte tilltros förmågan att tänka själva, så blir skrivbordsmatadorens krav en "LIGGHALL". :angel:

Det var detta jag reagerade på, men nu är vi väl överens?:


Det är ju så, att det i första hand är våra hästar och grannarnas jag kan lyfta fram som exempel, eftersom jag i detalj vet hur dom sköts. Jag vet via inlägg, PM mm att det finns många, många fler exempel där hästarna resonerar likadant.
Våra hästar är/har varit i huvudsak sv hbl, vilka inte direkt är kända för att vara "tuffa" som t ex nordsvenskar eller russ. En synpunkt.

Någonting man ofta iakttar, är att hästarnas vilja att gå in i stall beror på att dom utfodras där. Min tro är att de allra flesta hästar skulle välja utevistelse, om dom fick välja fritt s a s.
Jag kan tillägga att våra gärna knallar in i stallet när dom kommer åt, kikar runt och letar hönsmat mm, samt går ut igen när dom är klara. Detta tar jag inte som indikation på att dom skulle föredra att vara inomhus.

Om du menar att vi utvecklat hästar till att vara mindre lämpade för uteliv, kan du väl ge exempel på detta!?

LIA

Ja, enl. min mening är fortfarande en ligghall en byggnation med tak, och minst tre väggar... Sen om man nu lyckas använda något naturligt som en eller flera av väggarna så är väl det bra..

Jo, jag menar bara att de flesta tamhästar som vi har idag inte lämpar sig att gå ute hela året runt utan någonstans att få skydd, även om nu vissa vildhästar som finns på ytterst få ställen kanske kan det.. och sen tror jag heller inte att man någonsin kan jämföra vilda hästflockar mot en flock man har på lösdrift på något vis... Men dina hästar kanske skulle klara sig ute bland vildhästarna.. vad vet jag...

Jag tycker att lösdrift i sig är en bra sätt att hålla hästar på om man ger dom rätt förutsättningar, och med rätt förutsättningar så menar jag inte en skog utan en korrekt utformad ligghall.. med tak, minst 3 väggar och bra torrt underlag, och tillgång till vatten, och en plats för daglig skötsel... sen om nu vissa hästar väljer att hålla sig ute så är väl det jättebra... det är inte så att jag säger att du ska låsa in dina i en ligghall.. men jag tycker möjligheten ska ges, och nu är det ju inte alls intressant vad jag tycker, eftersom det är lagstadgat.

Men diskutionen vi hade var om man kunde uttrycka sig så att en ligghall är onödigt ur en lagutformande synvinkel.... du tyckte det och jag tycker det inte...

Ha en trevlig kväll! :bump:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, enl. min mening är fortfarande en ligghall en byggnation med tak, och minst tre väggar... Sen om man nu lyckas använda något naturligt som en eller flera av väggarna så är väl det bra..
Varför tjatar du på mig om hur en "ligghall" ska konstrueras? Jag har väl inte sagt något om det?

Jo, jag menar bara att de flesta tamhästar som vi har idag inte lämpar sig att gå ute hela året runt utan någonstans att få skydd, även om nu vissa vildhästar som finns på ytterst få ställen kanske kan det.. och sen tror jag heller inte att man någonsin kan jämföra vilda hästflockar mot en flock man har på lösdrift på något vis... Men dina hästar kanske skulle klara sig ute bland vildhästarna.. vad vet jag...
Du verkar ha svårt att acceptera att det finns andra skydd än "ligghall". Du accepterar/förstår inte heller det faktum att hästar i det vilda och tamhästar på lösdrift lever under olika förutsättningar. Såsom utfodring, veterinärvård etc. Som jag ser det, så lever våra hästar här med det bästa från två världar och jag tror att lösdrift lämpar sig alldeles utmärkt för de allra flesta tamhästar.

Jag tycker att lösdrift i sig är en bra sätt att hålla hästar på om man ger dom rätt förutsättningar, och med rätt förutsättningar så menar jag inte en skog utan en korrekt utformad ligghall.. med tak, minst 3 väggar och bra torrt underlag, och tillgång till vatten, och en plats för daglig skötsel... sen om nu vissa hästar väljer att hålla sig ute så är väl det jättebra... det är inte så att jag säger att du ska låsa in dina i en ligghall.. men jag tycker möjligheten ska ges, och nu är det ju inte alls intressant vad jag tycker, eftersom det är lagstadgat.
Japp, det är lagstadgat, vare sig behovet finns eller inte. Det är det jag vänder mig emot! Man överför sina egna behov på djuren, i st f att ställa dom krav som djurens välbefinnande förutsätter.
Jag vet rätt många hästar nu, som säger ja tack till skog men nej tack till "ligghall".


Men diskutionen vi hade var om man kunde uttrycka sig så att en ligghall är onödigt ur en lagutformande synvinkel.... du tyckte det och jag tycker det inte...
Japp, jag tycker det är fullkomligt onödigt att i lag ställa krav på "ligghallar". Dom hästar som har behov av innevistelse eller stallvistelse ska självklart beredas det, precis som vi ska tillgodose deras övriga behov. Det skulle med självklarhet falla under den förnuftiga djurskyddslag vi inte har- ännu!

Ha en trevlig kväll!
God natt på dig!
LIA
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 131
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp