Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Jag frågade även vad lagen Egentligen sa... ord för ord, eftersom det står att en ligghall Bör ha och inte Ska ha 3 väggar och ett tak.

Att det står så i texten beror på följande:

En ligghall bör bestå av tre väggar och tak - då är den fjärde sidan helt öppen. Men en ligghall kan också ha fyra väggar, och i det fallet ska det finnas mer än en in/utgång så att inte ranghöga hästar kan hindra mindra ranghöga att gå in eller ut.

Och en hall är hall, en vindskydd kan aldrig bli en ligghall.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja inte vet jag...

Kanske för att de ombuden inte bedömmer som du? För att det är, som jag skrivit ett Anatal gånger nu... en tolkninsgfråga vad som är en ligghall och vad som inte är det!


Om du läste mitt citat av vad jag fick till svar när jag ringde vårt ombud, så sa han att om jag kan motivera att ha endast en vägg, så är det ok...



Om du är ombud kan du gärna också berätta vad det krävs för utbildning, något jag är vldigt nyfiken på med tanka på de olika nivåer på kunskap jag mött när jag ringt runt till olika kommuner.


Vill du till att påstå att jag skulle hitta på och ljuga om att en insperktör godkänt skog som tillräckligt här uppe? :confused: Varför skulle jag ha behovet av att hitta på?



Det stämmer att hästägaren ska kunna påvisa skyddet, och hur denne ordnar det är upp till honom/henne. Men sen är det upp till mig som djurskyddsinspektör att godkänna eller ej.



Nej, det gör det inte. Om någon inspektör godkänt detta skulle det vara mycket intressant att ta del av dennes motivering.




Vet du alla turer i ärendet? ...och är det så att inspektören godkänt detta vintertid är det enligt min mening inte acceptabelt.




Eftersom lagen klart och tydligt säger ligghall - hur kan du tolka ordet hall till att en vägg utgör detta?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag avser dom anmälningar som inte har någon grund och som lätt hade kunnat undvikas genom ett enkelt samtal.
Några exempel;
Hästarna får ingen mat. Anmälaren vet inte/förstår inte att ensillage är mat.
Hästen svälter. Hästen är satt på diet enligt vetrinärens instruktion.
Hästarna får inget vatten. Vattnet syns inte från anmälarens plats.
Hästen är helt utan hästsällskap. Hästen är av någon anledning aggresiv mot andra hästar.
Listan kan göras lång. Bara genom att samtala med hästägaren skulle man kunna få förklaring det det man tror är fel.
Varför ska man i onödan utsätta männskor för den enorma pressen det är att bli anmälda för vanvård av djur om det inte är sant??
Även om hästägaren vet att han/hon sköter om sina djur och får det bekräftat - så blir livet aldrig mer detsamma efter en anmälan.
Varför är det så svårt att prata med varandra?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tack för att du kallar mig snäll människa! :love: ;)

Och, jag läser. 10 cm för långa hovar är definitivt tillräckligt för att berättiga en anmälan.
 
Sv: Anmäla eller inte??

En hall är en hall, dvs en byggnad och inte en skog eller en vägg. Jag har inte skrivit att jag tror att du ljuger eller hittar på, utan jag är uppriktigt intresserad av hur djurskyddsinspektören motiverade att godkänna en skog istället för ligghall, om så är fallet. Det kanske finns en väldigt väl motiverad anledning, vad vet jag? Menade inte något illa varken mot dig eller inspektören.

Ang. kompetens kan man läsa detta i DFS 2007:2 L44:

2 §7 För att uppfylla kraven i artikel 6 i förordning (EG) nr 882/2004 samt 24 §andra stycket djurskyddslagen ska en person som utför offentlig kontroll vara utbildad i följande ämnesområden:

1. Djurskyddslagstiftningen.
2. Olika kontrollmetoder.
3. Olika djurslag och former av djurhållning.
4. Risker för djurens välfärd inom olika former av djurhållning.
5. Bedömning av bristande efterlevnad av djurskyddslagstiftningen.
6. Rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av offentlig kontroll, d.v.s. relevanta delar av förvaltningsrätten, straffrätten och processrätten.

Allmänna råd till 3 kap. 2 §
Lämplig grundutbildning är t.ex. utbildning som biolog, agronom,
lantmästare, miljö- och hälsoskyddsinspektör eller veterinär, med de
kompletteringar som behövs.


Vidareutbildning
3 § En kontrollmyndighet ska se till att personal som utför offentlig kontroll,utöver kraven i 4 §, löpande utvecklar sitt kunnande inom de områden som anges i 2 §. Personalen ska särskilt utbilda sig på sådana typer av djurhållning som bedrivs inom det geografiska verksamhetsområdet.

Själv är jag husdjursagronom.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men du svarade inte på min fråga, så jag ställer den igen: Vem anser du ska bedöma om anmälningen är korrekt?

På vilket sätt blir inte livet detsamma, om det vid inspektionen konstateras att djurägaren sköter sina djur alldeles utmärkt och att anmälaren således inte hade kunskap nog att förstå det, men ändå brydde sig?

Även om du är ärlig och skulle säga som det är till någon som kom och pratade med dig om något den var osäker över, innan en eventuell anmälan, så finns det tyvärr mångamånga som kan ljuga och försköna utan att blinka. ...och tyvärr är det dessa som ofta missköter sina djur.
 
Sv: Anmäla eller inte??

man blir ju mörkrädd :eek:

Du behöver knappast bli mörkrädd för jag har nu läst lite av det som står i regelboken och i och med att jag har gått utbildning med hästar och fått högsta betyg så har mycket utav vår utbildning handlat om kapitel ur regelboken.

Det enda är att en mening kan tolkas på fler olika sätt eller mer ord. Har svårt att förklara men t ex banan. Kan ju betyda olika i olika meningar!

:angel:
 
Sv: Anmäla eller inte??

*knapplån*


Nu har jag ringt till vårt miljökontor, för jag tänkte att jag kanske är knäpp som inte fattar vad lagen Egentligen säger... om man ska tolka lagen som Ord (och inte baktanke).


Vårt ombud sa så här till mig:
"Det är upp till hästägaren att påvisa att hästen har skydd mot väder och vind och en torr plats att ligga på.
Om ägaren kan påvisa att en vägg räcker, så räcker alltså en vägg." Enligt Vårt ombud...

Här uppe räcker det faktist med en vägg om hästen står med skog och marken inte är blöt. Vi har itne samma leriga hagar som i skåne tex.


Jag frågade även vad lagen Egentligen sa... ord för ord, eftersom det står att en ligghall Bör ha och inte Ska ha 3 väggar och ett tak.

Svaret vart att nej, lagen säger inte att du måste ha 3 väggar, den rekommenderar det och sedan ska hästägaren kunna motivera sin "ligghall".


I praktiken räcker en vägg med halm.


Jag har även jobbat på gotland på en gård som hade 25 hästar på lösdrift ute i skogen. Allt de hade var skogen och ett enormt tak, så högt upp att en lastbil kunde köra under utan problem om jag inte minns fel.
Denna "ligghall" (ett tak på 8 pålar) var godkänd.





Med detta sagt vill jag påvisa att lagen om ligghall egentligen inte säger något alls... utan att det är ombuden som ska övertygas. och hos oss verkar de väldigt tillmötesgående eftersom jag med säkerhet vet att en hästägare har sina hästar i en skog... Inga väggar eller tak alls där.


I stort sett samam svar som jag fick för ett år sedan när jag kontrollerade vad som var en ligghall i skåne. Svaret som jag baserar min åsikt att en vägg räcker, enligt lagen.


Sen är det en självklarhet för mig att om väder, hagar och mark inte är bra nog för en vägg, så räcker heller inte en vägg.





Lösdriften jag hade min unghingst på förr här uppe, hade 1 och 1/2 vägg samt tak. Den var godkänd.
.

Det låter helt rimligt! :angel:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det finns MÅNGA fall där djurägaren - både till kor och häst - råkat riktigt illa ut för att de trott på att du inte behöver ligghall om det finns skog.

I en del fall har det av inspektörer KRÄVTS BYGGNAD - andra lösningar har inte ens varit att diskutera utan då en byggnad (hus) inte kunde uppföras på den arrenderade marken blev hästarna omhändertagna. Då fanns ett vindskydd i form av "tältställning med duk och omgiven av halmbalar som extra väggar". Det räckte inte.

Jag delar i mångt och mycket vad en del av er sagt men det hjälper inte. Det ÄR lag på ligghall när inte betestillväxt sker och om djuret är ute mer än 16 timmar.

Det bästa är väl att man som djurägare kontaktar sin ombudsman så de kan komma ut och titta. Plus planlägga hur ägaren ska ta lån till detta. :angel:
 
Sv: Anmäla eller inte??

...o jag ställer även en följdfråga: Tror du att det finns någon djurägare som anser att han/hon förtjänar en anmälan?



Var senast idag ute på en inspektion efter en anmälan om bla smutsiga djur (nötkreatur). Det kunde vid inspektionen konstateras att denna anmälan var fullt befogad. Men tror du att djurägaren höll med om detta?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om anmälan visar sig vara obefogad ska det inte utgå någon avgift.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Man blir bara mer och mer snurrig när man läser mer och mer. Känns som texterna bara flyter samman och man undrar vem man verkligen ska lita på och vem man ska vända sig till när man skaffat gård för att göra det bästa för djuren utan att gå själv i personlig konkurs. Att ha djur kostar, kostar mer än sitt egna boende egentligen! :angel:

Men du svarade inte på min fråga, så jag ställer den igen: Vem anser du ska bedöma om anmälningen är korrekt?

På vilket sätt blir inte livet detsamma, om det vid inspektionen konstateras att djurägaren sköter sina djur alldeles utmärkt och att anmälaren således inte hade kunskap nog att förstå det, men ändå brydde sig?

Även om du är ärlig och skulle säga som det är till någon som kom och pratade med dig om något den var osäker över, innan en eventuell anmälan, så finns det tyvärr mångamånga som kan ljuga och försköna utan att blinka. ...och tyvärr är det dessa som ofta missköter sina djur.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Man blir bara mer och mer snurrig när man läser mer och mer. Känns som texterna bara flyter samman och man undrar vem man verkligen ska lita på och vem man ska vända sig till när man skaffat gård för att göra det bästa för djuren utan att gå själv i personlig konkurs. Att ha djur kostar, kostar mer än sitt egna boende egentligen! :angel:

:confused: På vilket sätt var det svar på mina frågor??
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om anmälan visar sig vara obefogad ska det inte utgå någon avgift.

Det är inte själva anmälan jag tar till syfte på utan mer om i fallet är att den anmälde inte har någon ligghall i sin hage och måste bygga en. Det är ju oftast det som människor hänger sig på istället för att se djurens bästa!

Vem är det som egentligen bestämmer om djurets BÄSTA?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det behöver inte vara så svårt. Bestämmelserna finns i djurskyddslagen, djurskyddsförordningen och i föreskrifterna (vilka du kan hitta på jordbruksverkets hemsida). Är du osäker kan du alltid kontakta djurskyddsinspektören i din kommun.

Ja, det kostar att ha djur. Ge mig gärna exempel på hur det kostar mer att följa de regler som gäller?
 
Sv: Anmäla eller inte??

BRA SAGT!!!
Jag har oxå funderat på varför alla verkar tycka att det är bättre att anmäla och att det skulle vara "ingen skada skedd" om det sedan visade sig att anmälan var obefogad... Jag skulle nog, precis som du, ta rätt illa vid mig om någon anmälde mig istället för att prata med mig personligen först! En anmälan är ändå en anmälan, något man helst slipper bli utsatt för om man är oskyldig!

Sen var det någon som skrev att man kanske inte ville prata med personen direkt för det skulle leda till otrevligheter personerna emellan... risken med att anmäla är ju att det blir ännu värre! Hade jag fått en anmälan på mig hade jag nog på ett eller annat sätt tagit reda på vem som anmält... Det känns som man dumförklarar ägaren att hon inte kan ta ett samtal öga mot öga. Om man bara frågar det man undrar har hon väl ingen anledning att bli sur om det inte är något som verkligen är fel??? Man behöver ju inte fråga på ett negativt sätt och ifrågasätta ägaren, utan fråga för att man är nyfiken...

Nu verkar det ju som att ts kännt henne i många år så vad ligger egentligen bakom att hon inte vill prata med ägaren??? Det är absolut den enklaste och trevligaste lösningen på denna typ av problem!!!
 
Sv: Anmäla eller inte??

KL

Om jag som djurälskare får välja så tar jag heller ett besök för mycket än ett för lite..

Om en inspektör skulle komma hem till mig för att någon tycker att jag missköter mina hästar så skulle jag inte ha det minsta att dölja. Skulle glatt visa runt honom vart han ville och visa mina grabbar...

Så anmäl din granne så får inspektören göra sitt jobb och komma ut och göra en kontroll.

Känner att diskutionen i denna tråden egentligen är helt befängd. Hur kan man på något sätt inte vilja att den här tjejen som inte vet vad hon ska ta sig till och säger att hon helst inte vill prata med ägaren som jag förstår det... utan frågar om hon ska anmäla.. det är klart hon ska... Nu har vi ju alla den här lilla fjordingens välmående på våra samveten, och inte skulle jag sova speciellt gott på kudden om jag var den som övertalade henne att inte anmäla och det faktiskt är någonting som är knasigt.

Sen diskutionen om ligghall eller vindskydd eller liknande... vad är det för någonting egentligen... Klart hästen ska ha torrt, varmt, och skydd från regn och blåst, och hur f*n får man det i en skog, eller med en vägg? Ska hästen gå ute under vinterhalvåret så måste i alla fall valmöjligheten för den finnas att gå in. Sen om den nu väljer att stå ute i regn och rusk... men vi tillser att den får välja själv.

Man kan jämföra det med om man tror att sin granne slår sin familj.. sina barn eller sin fru... skulle ni gå och knacka på då också, be någon annan kolla på frugan och se om det verkligen ser ut som om de far illa? Eller skulle någon ha lite civilkurage och ringa socialen tex och be dom göra en utredning? Eller ringa polisen? Samma sak där egentligen... Klart man kan ha fel... men är det inte bättre att man vet att någon har verkligen kollat så att allt står rätt till men familjen eller hästen, så kan man med gott samvete gå vidare med livet sen...

Blir långt det här, men jag känner bara att har vi nu gjort hästarna till tamdjur så kan man inte håller på att vara paragrafryttare åt andra hållet heller.... Det var ingen som skrev i lagen att det skulle finnas väggar på en hall, så jag gjorde bara en... och om jag nu bara ska göra en.. så kan jag lika gärna bygga upp en vägg som är 1 meter hög... för varför skulle det inte vara en vägg? Det står inte i lagen hur hög väggen ska vara...

Nej, gör allt vad vi bara kan för att våra hästar ska må bra, inne som ute, och jag hoppas att vi får en lag i Sverige till slut som säger att ALLA stall ska kontrolleras minst en gång om året.

Tack för mig!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nä, tar tillbaka frågan om kostnaden. Det är klart att det vissa föreskrifter kostar mer att följa. Men reglerna finns av en anledning.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 143
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp