Bukefalos 28 år!

Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Den förra arabtråden *LÄNK* började bli vääldigt lång och låg just nu lite i träda, så jag föreslår att arabdiskussionerna fortsätter i den här tråden!

Kom bara ihåg:
INGA länkar eller reklam till hingstar
INGA lockrop efter deltagare till aktiviteter
INGEN smutskastning whatsoever!
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008

Det låter bra! Nytt år, ny tråd, nya seriösa diskussioner! Tack så mycket! :D

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Håller med Carina! Gott Nytt År allihopa!

Var inne bara och kollade på kul de två trådar som varit längst och haft flest visningar respektive inlägg är: ja just det våra arabtrådar! :)

Vad använder vi för hingstar i år då? :idea:

madde++++
 
Sv: Arabavel 2008

Jaaa, men först och främst är målet att få dräktigt... ;) Det är ju fryst och Zefirka är lite speciell. Undrar vad hon tycker om att få flytta till seminstationen ett tag. Hon gillar inte förändringar nåt vidare...:crazy:

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Jag väntar föl i maj (17:e närmare bestämt) efter Kaiser och mitt sto (Ramses x Loufianaah e Fynt) ska sedan betäckas om med Perignon Al Amar. Jag har också lånestoet Ialisha Al Amar (Promotion x Iasilah Al Amar e Messaoud) som också ska betäckas med Perignon. Det blir en spännande väntan på fölen 2009 (om allt går bra... ta i trä).

/AFF
 
Sv: Arabavel 2008

Ja, det är väl inte hemligt längre direkt eftersom kontraktet är skrivet... :D Det blir Ecaho (Pepton x Etruria/Palas) på Zefirka. Jubilanta får vi se om det blir något, eller om hon får stå över.

Carina på Silver Arabians

Kan inte förstå att man helst går över ån efter vatten. Vi har Etman i Sverige och om han haft samma stomaterial som brodern Ecaho tror jag att han till och med varit bättre!
 
Sv: Arabavel 2008

Kan inte förstå att man helst går över ån efter vatten. Vi har Etman i Sverige och om han haft samma stomaterial som brodern Ecaho tror jag att han till och med varit bättre!
Ja, det är möjligt, men rent hypotetiskt eftersom vi aldrig får reda på det. En orsak kan jag ge dig i alla fall och det är marknadsvärdet. Hur bra Etman än (eventuellt) må vara så har han knappast samma respekt internationellt som Ecaho. Ecaho har dessutom över 200 avkommor, vilket ger en möjlighet att se vad han ger över lag med olika typer av ston (mycket bra, BTW). Dock inget ont om Etman. Han är en mycket bra hingst.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2008

Kan inte förstå att man helst går över ån efter vatten. Vi har Etman i Sverige och om han haft samma stomaterial som brodern Ecaho tror jag att han till och med varit bättre!

Precis så kände jag med.
Det är synd och skam att Etman inte utnyttjas mer!
Han har väl det mesta man kan begära av en avelshingst?
 
Sv: Arabavel 2008

CK -vart finns Etman? Pma gärna eftersom man inte får skriva här :) (hemsidaadress, email?)
Ja, om man nu ska diskutera vatten och åar, så tror jag nog att Zefirka föredrar vattnet på seminstationen 1 mil bort än det i Gammelstad 85 mil norrut.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

jaa jag tänkte också det när jag fick reda på vart han stod (nu vet jag det) att jisses vad långt bort etman står :o :( :cry:
 
Sv: Arabavel 2008

Har du kollat om han kommer att finnas på semin? Det kanske inte är någon omöjlighet??
Om man kollar igenom stammarna på dem finner man följande:

ECAHO Pepton-Etruria
Pepton Bandos-Pemba
Pepi Celebes-Pemba

ETMAN Gil-Etruria
Gil Probat-Gildia

Många åsikter har man om Pepi:angel: åtminstone i utställningsaveln;)
Att titta på vad "marknaden" efterfrågar och avla efter det verkar lite oinsatt. Kan vi i Sverige tro att vi kan ut och slåss på de stora arenorna för att vi använder en i andra länder högt värderad hingst?
Och dessutom tro att det blir en avkomma som på grund av sin stam kommer att betinga ett lönsamt pris? Inga garantier finns för det. Visst, man kan göra det bästa man kan, men priset kan bli högt!
Håller det tänkta stomaterialet en sådan klass att avkomman är en potentiell VM vinnare? Det är väl ungefär så tankegångarna bör gå om man skall satsa. En VM-vinnande hingst lämnar inte enbart VM-vinnare har vi väl fått erfara. Tyvärr har stomaterialet den största betydelsen!
 
Sv: Arabavel 2008

Tyvärr har stomaterialet den största betydelsen!

Hur tänker du då? I min värld lämnar hingst och sto 50-50 till sin avkomma. (Undantaget mitokondrieDNA, men det är ju en försvinnande liten andel). Om du menar miljö/uppfostran så slår det knappast på något annat än möjligen en liten del på temperament.
 
Sv: Arabavel 2008

Ja, om man nu ska diskutera vatten och åar, så tror jag nog att Zefirka föredrar vattnet på seminstationen 1 mil bort än det i Gammelstad 85 mil norrut.

Carina på Silver Arabians

Oj, vad alla (nåväl, inte alla, men många) är kritiska till att välja Ecaho istället för Etman. Det luktar avundsjuka tycker jag. Jag tycker det låter hyperintressant och om det dessutom är så att du bara har 1 mil till Ecaho (hans sperma vill säga) och 85 till Etman, så är ju valet ännu mer självklart.

Tycker inte alls att det verkar oinsatt att avla på en hingst som marknaden efterfrågar. Jag tycker det är smart! Speciellt om man ska sälja avkomman.

Lycka till med ditt val! Det blir spännande! Hoppas hon blir dräktig. :)
 
Sv: Arabavel 2008

Har du kollat om han kommer att finnas på semin? Det kanske inte är någon omöjlighet??
Om man kollar igenom stammarna på dem finner man följande:

ECAHO Pepton-Etruria
Pepton Bandos-Pemba
Pepi Celebes-Pemba

ETMAN Gil-Etruria
Gil Probat-Gildia

Många åsikter har man om Pepi:angel: åtminstone i utställningsaveln;)
Att titta på vad "marknaden" efterfrågar och avla efter det verkar lite oinsatt. Kan vi i Sverige tro att vi kan ut och slåss på de stora arenorna för att vi använder en i andra länder högt värderad hingst?
Och dessutom tro att det blir en avkomma som på grund av sin stam kommer att betinga ett lönsamt pris? Inga garantier finns för det. Visst, man kan göra det bästa man kan, men priset kan bli högt!
Håller det tänkta stomaterialet en sådan klass att avkomman är en potentiell VM vinnare? Det är väl ungefär så tankegångarna bör gå om man skall satsa. En VM-vinnande hingst lämnar inte enbart VM-vinnare har vi väl fått erfara. Tyvärr har stomaterialet den största betydelsen!
Eftersom du nu gillar att såga så kan du väl fortsätta med stoet ifråga? Som du säger så är stoet av mycket stor betydelse. Jag tror personligen mycket på den här kombinationen. Varför anser du att Etman skulle vara ett bättre alternativ till just detta sto?

Att kalla mig oinsatt för att jag betäcker med Ecaho istället för Etman... är inte det lite väl magstarkt? Vad vet du om mina tankar, kunskaper och avelsmål?

En häst är inte bara en stamtavla (även om jag är den första att tycka att den har stor betydelse), det är även en individ, och som individ så valde de polska stuterierna att behålla Ecaho i sitt avelsprogram, men valde bort Etman. Tänkte de också helt fel, anser du?

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Jag gillar när folk vågar använda hingstar utanför den svenska marknaden. :) Tycker folk är alldeles för insnöade på det svenska ibland.
 
Sv: Arabavel 2008

Jag gillar när folk vågar använda hingstar utanför den svenska marknaden. :) Tycker folk är alldeles för insnöade på det svenska ibland.
Ja, den svenska arabgenpoolen är alldeles för liten, tycker jag. Den behöver utökas. Det är även roligt att det kommer så många nya importer just nu. Oavsett om man gillar deras blodslinjer och typ, eller inte, så är jag övertygad om att det är bra för den svenska aveln i längden.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Kul att välja utomlands också, det ska vi göra, lycka till.
Men fick vi länka till hingstar nu:angel: jag törs inte:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 274
Senast: bollen__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp