Bukefalos 28 år!

Arabavel 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2008

Svarar inte direkt till någon speciell.
För det första är jag inte det minsta avundsjuk. Jag har klarar min avel med goda resultat utan att rådfråga någon annan. Efterforskat på egen hand och gått på intuition och resultaten har varit klart godkända.

Det tråkiga är att man inte ser de goda individerna som finns inom landet. Där ligger avundsjukan (den världsberömda Svenska Kungliga sådana). För övrigt sade en mycket kunnig polsk medborgare vid ett tillfälle att det var mycket sorgligt att de släppte iväg Etman. Han hade kunnat uträtta mycket där.

Att våga satsa på utländsk, visst. Det är bra, men det blir mindre bra om man blir hemmablind och slösar bort det goda vi har på hammaplan.
Vad jag reagerade på (och sågade dig inte) var följande:
En orsak kan jag ge dig i alla fall och det är marknadsvärdet. Hur bra Etman än (eventuellt) må vara så har han knappast samma respekt internationellt som Ecaho.
Då undrar jag ödmjukt, vad har du för avelsmålsättnig? Avlar du för att sälja på den Amerikanska marknaden? De har importerat ytterst högklassiga ston som kan ge högklassiga avkommor själva. Vem avlar du egentligen för när marknadsvärdet värderas så högt?
En sådan individ med sådant högt marknadsvärde kan ju inte vara tänkbar att behållas och användas själv vilket väl egentligen är grunden i allt avelsarbete - förbättra och gå vidare, inte att producera och sälja av.
 
Sv: Arabavel 2008

Faktum är att jag med största sannolikhet kommer att behålla avkomman själv, för framtida (egen) avel, oavsett kön. Du kanske retade dig på ordet "marknadsföring", men för mig var det bara ett exempel på en av alla orsaker.

Jag har inga som helst illusioner om den internationella marknaden, egentligen, även om även jag tillåter mig att drömma ibland. ;) Men faktum kvarstår, rätt eller inte, ett "känt" namn i stammen säljer bättre, även i Sverige.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Kul att läsa att ni gillar Etman. Jag var och provred en häst efter honom igar. Vad har han lämnat? Nagon avkomma som gatt distans?
 
Sv: Arabavel 2008

Faktum är att jag med största sannolikhet kommer att behålla avkomman själv, för framtida (egen) avel, oavsett kön. Du kanske retade dig på ordet "marknadsföring", men för mig var det bara ett exempel på en av alla orsaker.

Jag har inga som helst illusioner om den internationella marknaden, egentligen, även om även jag tillåter mig att drömma ibland. ;) Men faktum kvarstår, rätt eller inte, ett "känt" namn i stammen säljer bättre, även i Sverige.

Carina på Silver Arabians

Jag blev mest förvånad - inte retad. Marknadsföring är ett ganska otäckt och subjektivt ord. Även handlingen i sig. På samma sätt som man i Staterna kallat sin avel för Industry. Hästkänslan och omsorgen har liksom gått förlorad genom de ord man väljer att använda. Genom marknadsföring kan man sälja sand till öknen om man kan låta tillräckligt övertygande. Hur verklighetsbilden sen ser ut får vi själva bilda oss en uppfattning om. Förslagsvis genom egen "efterforkning", jämförelser och sunt förnuft. Jag ville endast påminna dig om att du kanske "glömt bort" någon i dina ambitioner att skapa det perfekta fölet.:idea:
Lycka till ;)
 
Sv: Arabavel 2008

Ja, den svenska arabgenpoolen är alldeles för liten, tycker jag. Den behöver utökas. Det är även roligt att det kommer så många nya importer just nu. Oavsett om man gillar deras blodslinjer och typ, eller inte, så är jag övertygad om att det är bra för den svenska aveln i längden.

Carina på Silver Arabians

Haller med.
Med tanke pa ärftliga akommor sasom cystor är detta mycket viktigt.
 
Sv: Arabavel 2008

Marknadsföring är ett ganska otäckt och subjektivt ord. Även handlingen i sig. På samma sätt som man i Staterna kallat sin avel för Industry.

Herre Jösses! Hur ska en företagare kunna överleva utan marknadsföring?

Jag håller med carinaso när det gäller att det alltid är bra att ha en bra/känd/eftertraktad häst i sin hästs stamtavla. Ser absolut inget fel med det. Så småningom blir kanske Ecaho morfar eller farfar genom carinasos avkomma och det gör ju också att en sådan avkomma blir mer eftertraktad. För även om man älskar hästar över allt annat kanske man inte kan behålla allt man föder upp och i slutändan måste man sälja. Och vad är då mest eftertraktat? Det blod som många andra hästar har eller det som är lite mer exklusivt och internationellt eftertraktat?

Jag tycker det främjar aveln (oavsett ras) att ta in nytt blod och inte bara snöa in sig på det vi har i Sverige. De svenska hingstarna används ändå då det inte är den stora massan som använder utländskt blod.
 
Sv: Arabavel 2008

Faktum är att jag med största sannolikhet kommer att behålla avkomman själv, för framtida (egen) avel, oavsett kön. Du kanske retade dig på ordet "marknadsföring", men för mig var det bara ett exempel på en av alla orsaker.

Jag har inga som helst illusioner om den internationella marknaden, egentligen, även om även jag tillåter mig att drömma ibland. ;) Men faktum kvarstår, rätt eller inte, ett "känt" namn i stammen säljer bättre, även i Sverige.

Carina på Silver Arabians

Carina
Jag fattar precis.

Det är väl klart att när man avlar vill man få fram en avkomma
som håller både nationellt och internationellt.

En uppfödning kostar massor vare sig den är "ute" eller "inne".
Det enda som skiljer sig åt är betäckningskostnaderna
och de är marginella i det stora hela.

Jag avlar inte för att behålla några hästar idag.
Utan mina avkommor säljs för att få stallet och
min hobby att gå någorlunda runt.
Välgörenhet är därmed inte min starka sida.

Att använda en bra "poppishingst" till
sitt egna bra stomaterial ser jag inga som helst
problem i.

Man är inte mindre seriös för det. Kanske ännu
mer noggrann när man får vattna i rejält med
pengar i starten.

Lycka till
 
Sv: Arabavel 2008

Hur verklighetsbilden sen ser ut får vi själva bilda oss en uppfattning om. Förslagsvis genom egen "efterforkning", jämförelser och sunt förnuft. Jag ville endast påminna dig om att du kanske "glömt bort" någon i dina ambitioner att skapa det perfekta fölet.:idea:
Lycka till ;)
Är man inte ganska självgod om man sitter på internet och insinuerar att en person man inte känner, eller ens aldrig träffat skulle brista i "sunt förnuft" och "efterforskning", bara för att den personen tänker "marknadsmässigt"? Det finns ingen som helst logisk motsats i det. Marknadstänkande utesluter på inget vis sunt förnuft. Oförnuft kan finnas både hos de som betäcker med poppishingstar helt utan eftertanke och de som går till grannens hingst för att han är söt. Precis som att båda alternativen kan göras med stor eftertanke och sunt förnuft. Resultatet, däremot, finns det aldrig någon garanti för.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2008

Du har helt missuppfattat mig från mitt första inlägg. Anfall är bästa försvar. Har inte "hoppat på" dig, trots att du kanske upplever det så.
Mina kommentarer är i allmänna ordalag och absolut inte riktade till just dig "som pekpinnar"!
En dialog om avel i stort hade jag tänkt mig, men nu avslutar jag detta, eftersom det blivit en negativ spiral!;)

Som jag sa tidigare: Lycka till!
 
Sv: Arabavel 2008

Vad är fel med att vilja ha marknadsmässigt intressanta hingstar? Kända namn säljer alltid bättre än mindre kända, se bara på halvblodsaveln, men där reagerar ingen på att man letar efter heta hingstnamn att betäcka med...

Även om man vill behålla avkomman så kanske man vill avla vidare på den senare, och välkända individer i stamtavlan är alltid ett plus inom all avel.

Och ja, man borde inte snöa in på den svenska marknaden, det gynnar bara aveln att höja blicken ovanför sveriges gränser.
Det blir lätt lite "tråkigt" om alla bara vill använda de närmsta hingstarna, lite som att man inom svensk halvblodsavel är lite väl inne på Flyinges hingstar (inget ont om dem dock).

Jag är själv ingen uppfödare, men har haft araber i många år och brukar följa aveln lite på avstånd.
 
Sv: Arabavel 2008

Och ja, man borde inte snöa in på den svenska marknaden, det gynnar bara aveln att höja blicken ovanför sveriges gränser.


Visst, men det är även synd när det finns en mycket fin hingst i Sverige, med härstamning, prestation och utseende.
Det känns som vissa tror att allt som finns utomlands automatiskt är lite fiiinare.

Carinaso har säkert gjort en riktig bedömning när hon nu valt årets hingst, men jag ville ändå pusha för att en hingst med samma mamma har finns tillgänglig i Sverige.
 
Sv: Arabavel 2008

*kl*

Problemet kan väl också (förutom att Etman står avsides) delvis vara det faktum att många svenska avelsston är rätt närbesläktade med Etman via hans far? Det "slipper" man med Ecaho.

Om man nu inte vill linjeavla alltså.
 
Sv: Arabavel 2008

Jag blev mest förvånad - inte retad. Marknadsföring är ett ganska otäckt och subjektivt ord. Även handlingen i sig. På samma sätt som man i Staterna kallat sin avel för Industry. Hästkänslan och omsorgen har liksom gått förlorad genom de ord man väljer att använda. Genom marknadsföring kan man sälja sand till öknen om man kan låta tillräckligt övertygande. Hur verklighetsbilden sen ser ut får vi själva bilda oss en uppfattning om. Förslagsvis genom egen "efterforkning", jämförelser och sunt förnuft. Jag ville endast påminna dig om att du kanske "glömt bort" någon i dina ambitioner att skapa det perfekta fölet.:idea:
Lycka till ;)

Vill man sälja sin häst eller få ston till sin hingst måste man naturligtvis marknadsföra den!

Så fort man sätter ut en annons i en tidning eller på nätet har man marknadsfört sin häst. Marknadsföring behöver faktiskt inte betyda att man trycker upp glossiga blad eller ger ut broschyrer (vilket det heller inte är något fel på, bara man har råd ;)).

Det viktiga i alla former av marknadsföring är att det man presenterar som fakta (tex utställningsresultat) är sant. Om man har integritet vill säga... Det finns inget som ursäktar att man ljuger för en kund, då har man bara garanterat att den inte kommer tillbaka.

Om man har en jättefin häst hemma i sitt stall, kanske egenuppfödd, och inte kan/vill ha kvar den, hur ska en spekulant hitta hästen om den inte ens vet om att hästen finns?! Letar efter ytterligare fakta gör man bara om man har ett objekt i tanke.

Har man trevliga bilder på sin häst, kanske en kort film och en sansad presentation på sin häst med lite bakgrundsfakta om föräldrarna och ev egna meriter så har man ökat chansen att sälja. Det är vettig marknadsföring!

Att jämföra läget idag med läget under "80-talsindustrin" i USA går inte... Inga ston inbringar miljoner i dollar på auktion längre!

/Helena
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Arabavel 2008

*kl*

Problemet kan väl också (förutom att Etman står avsides) delvis vara det faktum att många svenska avelsston är rätt närbesläktade med Etman via hans far? Det "slipper" man med Ecaho.

Om man nu inte vill linjeavla alltså.

Men det är ju rätt många som är släkt med Ecaho också genom både hans farfar Bandos och farmor Pemba (farmor till Etat) ?

allmänt (ej riktat till bew)= Nåväl, jag tycker det är kul att Carinaso använder hingstar som ingen annan använder så man får in lite spännande nytt i sverige även om de är släkt så är de ju faktiskt inte samma individer :)
 
Sv: Arabavel 2008

Det känns som vissa tror att allt som finns utomlands automatiskt är lite fiiinare.

Men i det här fallet så är det ju så (att det som är utomlands är finare). Och det är ju inte så att carinaso har valt vilken hingst som helst utan det är ju en erkänt bra internationell hingst. Och även om två hingstar har samma mamma, så betyder det inte att båda är lika bra (även om det inte är något fel på just Etman).

Och som jag skrev tidigare - den stora massan använder faktiskt svenska hingstar (Etman inkluderad). Om någon då inte gör det så är det ju bara bra, så man ökar variationen.

Peachezz: Precis så tycker jag med!!
 
Sv: Arabavel 2008

I år finns ambition på 3 hingstar, 2 helryska och så vår egen.

De ryska är:
Sambist (Balaton - Stihia/Topol) ÄNTLIGEN!
Drug (Prizrak - Karinka/Aswan) IGEN!

Egna är:
El Waldo (Eldorado - Welona/Mamluk) IGEN!

Sambist SU har varit en dröm länge och nu finns äntligen lämpligt ledigt sto som i det är fallet är El Garbo (El Waldos helsyster). Älskar vartenda avkomma jag sett efter honom, älskar hans stam, prestation och skönhet. Det lär vara lite knepigt att få hans semin att ta, så jag håller alla tummar jag kan för att El Garbo tar emot det bra. Hon har lämnat mycket bra tidigare; Wilma Walewska (Lill Sham), Willgot (Lill Sham), Dubble U El Tanam (Om El Tanam) och El Neiro (Neiron SU) och vi hoppas att även denna kombination ska bli lyckosam. (2008 väntar hon ett helsyskorn till El Neiro.)

Drug SU betäckte vi med 2006 och fick 2 föl (varav ett dog vid fölningen) och båda är/var perfekta. Bättre än jag någonsin vågat hoppas på. Han själv har resultaten, stammen, kroppen och avkommorna man bara kan drömma om, så fast vi hade tänkt vänta ett år till med att använda honom igen kan vi inte hålla oss utan kör en gång till. Relacja blir det igen. (Algorytm - Regina/Probat) Hon har också lämnat mycket bra tidigare; Regna (Saturn PL), Rebel Yell (Samsheik US), Hedonizt (Samsheik US), LL Rebekkah (AJA Sanagor GB) och LL Donner (Drug SU). (2008 väntar hon bebis med Daffaq GB.)

El Waldo kommer vi åter att använda till Regna + ett sto till. En stark stam med stark nedärvning av alla de egenskaper vi värdesätter + mycket bra egna prestationer och fysik gör att vi tror att han kommer att tillföra vår avel mycket gott. Vi har en framtida "fru" åt honom i stallet, när hon väl lägger sin karriär på hyllan för att "stå vid spisen och snyta ungar" ;) och fram tills dess får han kurtisera de andra damerna. Det finns några på kö, men platsfrågan gör väl att vi nog får ta det lite lugnare än vi skulle vilja...
 
Sv: Arabavel 2008

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET:)En ny tråd också...
Så ja.. jag fortsätter att fråga om det som intresserar mig i avel, för naturligtvis för att höra vad ni andra tycker.
Det är ju också av stort intresse för presumtiva arabhästköpare, då de flesta inte köper häst för utställning och avel utan för att använda sin arab till någon bruks gren som intresserar och som "grädden på moset" visar sin arab på utställning.
FRÅGAN är då- vad är egentligen ett bra avelsdjur- i detta fallet då ett arabisktfullblod- vad krävs för att vara lämplig att föra sina gener vidare??
Och vilka bruksmeriter har ni på era avelsston?

:dHar hittat en gammal låst tråd som jag håller på att ta mig igenom, mycket av intresse...och en del mindre intressant... :confused:
 
Sv: Arabavel 2008

Jag vill minnas att Etman fick 38p vid sin avelsvärdering 1998.
Någon som vet bättre?
 
Sv: Arabavel 2008

Det kan nog stämma, det står i hingstkatalogen från 2006 att han avelsvärderades 1998 Klass 1.
Jag gillar honom, skulle mycket väl kunna tänka mig att betäcka ett sto med honom om jag hade ett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 231
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 491
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 031
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 793
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp