Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Vill också ha snö....


KL

Angeliques ben såg betydligt bättre ut igår. Lite svullet och ganska varmt, efter en promenad på ca 20 min så var svullnaden borta, men hon var lika varm som innan. Det positiva är att hon inte är halt i skritt och trav. Så nu får hennes jobb bestå av promenad/tömkörning ca 20 min. Igår var vi ute i blåsten och kollade på allt prassligt som kunde vara skrämmande. Hon följde lätt med in bland allt prassel, utan att ens tveka. Lugn och samarbetsvillig. :)

Försöker se det positiva med det hela. På fredag kommer hovis och fixar fötterna på henne igen. Funderar på snösulor på henne, men med tanke på att det är mer lera än snö just nu så tvekar jag... Jag som vill ha 40 cm löst pudersnö att vara ute i, istället är det glansis och lera i någon kombination...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Tjo,
Jag är mest inne på hund och läser men råka hamna här och börja läsa och titta.
Jag har alltid gillat araber men sen jobba jag i ett stall där dom hade typ "utställningshästar". Dom hästarna känns inte som att dom avlades på något annat än utseende. Extrema nosryggar och kors som nästan gick uppåt i stället för att slutta och jag kände att det var absolut ingen häst för mig. Jag vill inte stödja extrem avel på något sätt. Alla djur ska vara funktionella i första hand och det tycker jag att man tappar på utställningar. Men så titta jag som sagt här och vad jag såg ser ju alla hästar ridbara ut :)
Är det så väldigt uppdelat i rasen att det finns en ridtyp och utställningstyp?
Jag vill inte anklaga eran ras eller något utan det är bara en fundering.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Just detta diskuteras just nu mycket livligt i tråden "Arabaveln och dess framtid".:)

Det är mycket tråkigt att araben har fått ett rykte som enbart flashig showhäst, och att extremaveln har fått ta så stor plats.

Det finns en gemensam rasstandard för alla araber, och den delas inte in i olika varianter rent rasmässigt. Men ändå är det ofta så det ser ut i verkligheten ....

Helt fel väg tycker jag, en arab ska vara BÅDE vacker och kapabel till prestationer som ridhäst!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag vill också ha snö ju!!

KL:

Nån som blir fölsjuk?

964366_10202509844490434_1736618303_o.jpg

Men ååååååå:love:

GE MIG:D
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ojojoj- snacka om att man blir fölsjuk!!

Gick och tänkte på det för ett par dagar sen- när fölen är födda, allt har gått bra och man kan andas ut efter den första veckan, så ljuvligt det är då med småttingarna i hagen! Mjölkdoftande pyttemule med skägg, lång- långa ben som de springer så hiskeligt fort på, små ursöta gnäggningar, stoooooora ögon med barbiefransar ..... oh, längtar!!

Fyra månader kvar här innan Exelencja ska föla, och tio dagar senare är det Plannja. Kornelia dröjer till mitten av maj.

Drömmer förstås om rådjursögda långhalsade mörkbruna ston, men lär väl få tre vanligt bruna hingstföl utan tecken ....:D Gör inget, bara de är friska och välskapta!!

Och faktum är att jag kan tänka mig att spara om vi får ett riktigt bra hingstföl. Pakistan är 22 till våren, och vill mycket gärna bevara hans gamla stam i aveln här!:)
 
Sv: Arabiska Fullblod

ååh Pakistan han e så fin med sina vackra ögon.. jag är antagligen knäpp men jag är helt förväntansfull och full av iver tills era föl kommer, ska bli så kul att få se bilder på dom sen och se hur de utvecklas :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

För fem månader sedan hade Galishimo en fraktur, en punkterad artär och kolik och svävade mellan liv och död. Idag spritter han av energi. Och trots att det går ohyggligt långsamt för oss, så går det framåt... Här galopperar vi faktiskt några steg. Det har jag inte vågat sedan skadan... :love:

1477626_10202636299898913_1866209945_n.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det ser ut som att han tycker det är askul! :D Ser ut som att han gäääärna vill ta några glädjesprång med ;)

Fille och jag jobbar på, vi har jobbat mkt på bjudningen... Lite för mkt, han vill springa helatiden! Och bromsen funkar inte riktigt så bra som den borde, men det känns som att det är tänderna som stör snarare än olydnad, han har ju vargtänderna kvar. Så det blir att boka tid till tandläkaren!

Men det är riktigt roligt att aldrig behöva driva längre, det kommer komma väl till pass den dagen han har så mkt muskler att vi kan använda energin till annat än att bara ta oss framåt :D
Han har ju annars varit väldigt lat, även som föl. Inte ens när mamma försvann och jag ledde honom så ökade han takten för att komma ifatt, lite som tjuren Ferdinand har han varit innan ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

Tänk vilka olika hästar man har, Kimmis87, ska vi byta? Min är dynamit... precis som du gissade. ;) Idag koncentrerade jag mig på att "våga" använda skänklarna utan att oroa mig för att han skulle flyga i raketfart. Jag var lite "överdriven" i skänkeltagen och buffade lite extra, bara för att han inte ska bli hyperkänslig på skänklarna.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Haha! Nä nä, det var ju förr det, nu har även min käkat raketbränsle :D

Jag tycker det är bra att du provar lite med skänklarna, de måste ju lära sig att inte reagera på "olyckor" med skänklarna. Det är ju tyvärr inte alltid det lättaste. Förra valacken jag hade var bra på det när jag köpte honom, men med mkt dressyrträning så blev han så fruktansvärt känslig att bara väldigt erfarna ryttare kunde rida, annars blev det full galopp, och han orkade ju springa några mil med O_o
 
Sv: Arabiska Fullblod

Här kommer en liten filmsnutt av gårdagens träningspass! Han var verkligen lugn och koncentrerad. Det är skönt att han växer upp, det lilla monstret. Eftersom jag hade en filmare med mig så provade jag även in ryggning och sidoförflyttning för allra första gången. Poletten trillade ner direkt.

Hästen heter Galishimo och är fyra år.

http://www.youtube.com/watch?v=I-SRqLUsF3g

.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det såg jättefint ut! Mjukt och trevligt och han ser verkligen koncentrerad ut som du skriver. Den där explosiviteten kommer du vara glad för när han är lite äldre :)

Fantastiskt att han har läkt så fint. Vad var det för fraktur han hade?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det såg jättefint ut! Mjukt och trevligt och han ser verkligen koncentrerad ut som du skriver. Den där explosiviteten kommer du vara glad för när han är lite äldre :)

Fantastiskt att han har läkt så fint. Vad var det för fraktur han hade?

Tack! Ja det har varit väldigt mycket jobb med honom. Men det är han värd!

Han sparkade en skottkärra och kanten på skottkärran pulperade bakbenet ända in till benet. Sedan gick skadan, på vägen in, rakt genom ledband, senskida och en artär också... Så skönt att han är återställd!

working1.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

O fy, vilken jobbig skada det där låter som!!
Fantastiskt att han är så gott som återställd, för det antar och hoppas jag att han är?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Tjo,
Jag är mest inne på hund och läser men råka hamna här och börja läsa och titta.
Jag har alltid gillat araber men sen jobba jag i ett stall där dom hade typ "utställningshästar". Dom hästarna känns inte som att dom avlades på något annat än utseende. Extrema nosryggar och kors som nästan gick uppåt i stället för att slutta och jag kände att det var absolut ingen häst för mig. Jag vill inte stödja extrem avel på något sätt. Alla djur ska vara funktionella i första hand och det tycker jag att man tappar på utställningar. Men så titta jag som sagt här och vad jag såg ser ju alla hästar ridbara ut :)
Är det så väldigt uppdelat i rasen att det finns en ridtyp och utställningstyp?
Jag vill inte anklaga eran ras eller något utan det är bara en fundering.

Detta tycker jag är lite spännande. Var finns alla de där extrema araberna? Tittar man på hemmaaraberna är de väldigt "vanliga" för det mesta, knappast förstörda av för svängda näsryggar.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag vill passa på och önska eder alla en God Jul och ett Gott Nytt år.
På julkortet är det både nordisar och araber och visar hur en RIKTIG vinter ska se ut, inte sånt här slaskhelve*e ;)

Ha det bäst ni alla arabianlovers!

101B8573kopia-1.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: mily
·
Svar
786
· Visningar
41 004
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 161
· Visningar
43 299
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp