Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet mycket väl vad ett sådan uttalande innebär och jag står fat id vad jag har skrivit. ren person som kommer från krigets Syrien ska få sin sak prövad, men ett stort problem i sammanhanget är att prövningen som sådan tar väldigt lång tid. Om personen har fått sin sak prövad och det visar sig att han/hon inte har tillräckliga asylskäl har han/hon inte heller rätt att stanna i Sverige. Du tror väl inte att jag välkomnar illegal invandring heller! Sedan kan det vara så att personen från början hade ordentliga asylskäl, men sedan visar det sig att han/hon inte klarar av att följa svensk lag och ägnar sig åt kriminalitet. En sådan person har heller inte ätt att få stanna.

Amateur Pethead

Istället för att - återigen - posta inlägg med ren dynga kan du väl bemöta åtminstone några av de frågor du fått här i tråden innan du går vidare och skriver nya inlägg med i stort sett samma innehåll?
 
@Skorpion76 läs gärna igenom tidigare inlägg i tråden där jag och @Alexandra_W har förklarat vad Sverige, genom att skriva under internationella föredrag och konventioner för att inte tala om svensk lagstiftning har förbundit sig att göra. Det som diskuteras är asylrätt som är ovillkorlig (art 14) och helt oberoende av en persons fysiska eller psykiska status. Som också redan nämnts i tråden är en persons skyddsskäl helt oberoende av deras eventuella brottslighet i Sverige, förutom om de anses som en fara för rikets säkerhet, de beviljas då inte uppehållstillstånd men verkställs inte heller så länge deras skyddsskäl kvarstår. Det är också därför som åklagare alltid begär in ett utlåtande från MIG just för att MIG kan bedöma om skyddsskälen kvarstår och en person därför inte kan verkställas.

Vad du borde hänvisa till är arbetskraftsinvandring där ja, man kan ställa krav på produktivitet, som tex Ericsson gör vad gäller deras högutbildade IT ingenjörer och liknande. Den gruppen bidrar ytterst positivt till svensk välfärd och är en ren vinstaffär. De har inte kostat Sverige en krona i utbildning och bidrag och är från första dag skattebetalare.

Vad kostar en svensk? SCB gjorde 2005 en beräkning.

Den offentliga basala kostnaden för att göra en svensk 19-åring, från befruktning till studentexamen, beräknades till minst 2 miljoner. Konsumentverket beräknade föräldrarnas basala kostnad till 1,1 miljoner, förutom veckopeng, resor, märkeskläder, nöjen, ferievistelser etcetera.

I dagens penningvärde (12,5 procents uppräkning) blir baskostnaden per student cirka 4 miljoner. Till detta kan läggas 0,5 till 1 miljon till eventuell efterföljande akademiskt utbildning.

Nu kommer jag att vara brutalt ärlig och för det ber jag om ursäkt, men du har av vad som framgår av tidigare inlägg från dig uppburit ekonomisk försörjning från svenska staten i princip hela ditt liv. Du har aldrig varit 'produktiv' i den mening att du har bidragit ekonomiskt till samhället, och, återigen med hänvisning till tidigare inlägg, kommer aldrig att göra det. Utan du kommer att kosta svenska skattebetalare pengar från födelse till pension.

Att du därför i dina inlägg vid upprepade tillfällen sagt att 'vi' dvs Sverige och svenska skattebetalare inte har råd att bevilja människor med skyddsskäl uppehållstillstånd och nödvändig bistånd är därför i mina ögon hyckleri. Ja, det är brutalt att öppet säga det, men med hänvisning till dina åsikter som du framfört öppet här tycker jag att det är försvarsbart. Att du har haft turen att vara född i Sverige och aldrig behövt fly undan krig och katastrof gör inte dig mer berättigad till bistånd. Du har med största sannolikhet kostat och kommer att kosta svenska skattebetalare betydligt mer än merparten av flyktingar.

Dessutom är ditt resonemang att vissa är mer värda bistånd och assistans enbart på grundval av medborgarskap naivt, okunnigt för att inte säga historielöst och skrämmande. En person som du skulle med största sannolikhet, och gjorde det också i Sverige så sent som på 1900-talet, anses som inte värd vård eller omsorg och skulle antingen vara din familjs ekonomiska och sociala ansvar alternativt förvarats så billigt som möjligt i en miljö som mycket liknar den som tex landsbygdsbo förespråkar för personer som fått avslag på sin asylansökan, även innan de begått något brott.

Jag vet att man måste behandla dig mer varsamt än andra, vilket vissa i tråden redan uttryckt. Men samtidigt, när du framför de åsikter du gör, särskilt när man tar med din bakgrund, måste du kunna besvara och försvara dina åsikter istället för att, som jag misstänker, agera som ett eko för dina föräldrar. Jag kan bara beklaga att du utan ifrågasättande upprepar vad dina föräldrar sagt till dig, trots att du har personlig erfarenhet av den sortens person din pappa är.
 
En till sak att tänka på @Skorpion76 är att om alla resonerar som du - så innebär det att om det blir krig i Sverige, bomberna faller, det används kemiska stridsmedel (syra), sjukhusen bombas, dina föräldrar och släktingar dör i kriget osv. Så kommer jag att kunna fly till ett annat land och där få asyl och uppehållstillstånd. Och det jag behöver för att bearbeta den fruktansvärda upplevelsen av kriget, samt ev fysiska skador jag fått. Medan du kommer att lämnas kvar att dö. Av den enda anledningen att jag är fullt arbetsför och har goda möjligheter att få arbete i det nya landet, medan du är beroende av bidrag och inte kommer kunna arbeta i det nya landet.

Det är resultatet av ditt synsätt. Du säger med ditt synsätt att du är mindre värd än tex mig om det blir krig. Att det är värt att släppa in mig i ett annat land och rädda mig. Men att du inte förtjänar det.

Jag tycker det är en mycket otäck människosyn, och det var bland annat så nazisterna resonerade. Står du verkligen bakom den människosynen och skulle tycka det var okej att jag ansågs mer värd att hjälpa än dig om det blev krig i Sverige? Jag gör det inte.
@Skorpion76, läs det här eminenta inlägget och tänk några varv till, snälla.
 
Nej. Staten betalar 300 miljoner. Det kostar ungefär hälften. Dvs statsfinanserna tål det fint.

Kollar du inte upp sånt innan du påstår?
Nu ska vi se..du säger att staten betalar ut 300 miljoner?
Det betyder att vi skattebetalare gör det eller hur.
Sedan får landstingen dessa pengar.
Och så vitt jag vet går inte landstingen med vinst så...
Att landstingens uppskattade kostnad ligger på 150 mille tyder ju på att både stat o landsting inser att det handlar om mer än dessa 150 mille.
Varför staten bläddrar upp 300.
 
@Skorpion76, läs det här eminenta inlägget och tänk några varv till, snälla.
Jag skrev i ett inlägg
"Den som kommer ska få sin sak prövad, om han/hon har asylskäl.
Skador,handikapp ska inte få påverka den bedömningen.
Finns inga skäl till asyl ska han/hon tvingas att återvända.
"
Jag har för mig att "Skorpion76" instämde till fullo.

På vilket vis bryter min fetade text mot internationella konventioner och avtal samt nationella lagar?
 
Nu ska vi se..du säger att staten betalar ut 300 miljoner?
Det betyder att vi skattebetalare gör det eller hur.
Sedan får landstingen dessa pengar.
Och så vitt jag vet går inte landstingen med vinst så...
Att landstingens uppskattade kostnad ligger på 150 mille tyder ju på att både stat o landsting inser att det handlar om mer än dessa 150 mille.
Varför staten bläddrar upp 300.

Nej det varken tyder på eller är så. När lagen kom så gjorde man prognoser för hur stor kostnad den skulle kunna tänkas medföra. Och budgeterade för att införandet av lagen skulle ge en årlig kostnad på 300 miljoner. Man budgeterade 300 miljoner, fördelade dessa till landstigen efter folkmängd. (Dvs proportionellt).

Första året var de verkliga kostnaderna ungefär en tredjedel av de budgeterade. TROTS att man då lagt på lite extra, avrundat uppåt och tagit höjd höjd för att landstingen kanske räknat lite fel. Ändå hamnade man bara på knappt 130 miljoner.

Prognoserna var alltså fel, de var alldeles för höga. Verkliga kostnader var mycket lägre än man trott det skulle bli.

Men man förväntade sig att antalet papperslösa som sökte vård skulle öka och därmed kostnaden. Så man fortsatte att budgetera för 300 miljoner.
Året efter så kostnaderna ökade mycket riktigt. Till 150 miljoner. Ungefär halva det budgeterade.

Så. Än väntar man på att kostnaden faktiskt ska bli så hög som man trodde. Och det är mycket enkelt för dig att avfärda tvångstankar och försök i stil med det du nyss försökte, och se att man trots att man tar höjd och lägger på lite extra på vad landstingen rapporterar så är man inte i närheten av den kostnad man trodde.

Det beror delvis på att för många papperslösa inte vet om att de kan få vård eller vågar söka vård. Främst vad gäller tandvård vet alldeles för få om det. Så man försöker faktiskt aktivt ÖKA antalet papperslösa som söker vård. Genom att försöka nå ut med mer information till dem.

Jag förstår om dina tår krullar sig nu...
 
Jag skrev i ett inlägg
"Den som kommer ska få sin sak prövad, om han/hon har asylskäl.
Skador,handikapp ska inte få påverka den bedömningen.
Finns inga skäl till asyl ska han/hon tvingas att återvända.
"
Jag har för mig att "Skorpion76" instämde till fullo.

På vilket vis bryter min fetade text mot internationella konventioner och avtal samt nationella lagar?

Skorpion instämde. Men har tidigare och senare uttalat helt andra åsikter och värderingar. Som kraftigt bryter mot det mesta.
 
@Skorpion76 , dina inlägg är ett direkt eko av Sverigedemokratisk politik. Skriver du av direkt från partiprogrammet eller är det någon i din närhet som förgiftar tillvaron med denna xenofobiska sörja helt utan korrekt fakta? Eller är du engagerad i partiet och vill driva dessa frågor ?

Jag tycker att det är bra att man i politiska ståndpunkter väljer att se bortom sin egen person, men tycker du noga ska överväga konsekvenserna av dina resonemang som @Alexandra_W med flera har pekat ut. Är det verkligen det Sverige du vill se? Skulle du vilja att andra länder förde en sådan politik?
 
Skorpion instämde. Men har tidigare och senare uttalat helt andra åsikter och värderingar. Som kraftigt bryter mot det mesta.

KL
@Skorpion76 kanske har svårt med uttryck i skrift? , med tanke på att fadern sköter ekonomin och det varit en tanke på godmanskap?, samt jobb på skyddad verkstad?
Känns lite obekvämt- om det är så- faktiskt, att få tar hänsyn till det.
 
Problemet är att även om vi skulle ta emot alla som behöver hjälp och lyckas ta sig hit så skulle det inte göra ngn skillnad för flertalet nödlidande. Det enda resultatet skulle vara att vi totalt havererar vårt välfärdssystem vi byggt upp.
Jämför gärna med livbåtar vid ett skeppshaveri. Tar du in för många i livbåten sjunker den med. Och ingen vinner på det.
Nej, exakt!
Amateur Pethead
 
KL
@Skorpion76 kanske har svårt med uttryck i skrift? , med tanke på att fadern sköter ekonomin och det varit en tanke på godmanskap?, samt jobb på skyddad verkstad?
Känns lite obekvämt- om det är så- faktiskt, att få tar hänsyn till det.

Hur ska man ta hänsyn till det, tycker du? Låta bli att argumentera emot faktafel?

Jag tycker inte att @Skorpion76 uttrycker sig särskilt annorlunda än företrädare för SD. Det är samma tydliga xenofobi och människovärdering map födelseort. Jag ser inga särskilda språkliga brister, det är lätt att följa med i resonemanget.

Det som är irriterande är att hen i denna tråd beter sig som vilket rasisttroll som helst på nätet, och jag tror inte det är 100% avsiktligt. Vägrar bemöta mothugg, vänder till nästa ämne, nya xenofobiska föreställningar och sedan inget bemötande igen när fakta ifrågasätts.

Därav mina frågor till @Skorpion76
 
KL
@Skorpion76 kanske har svårt med uttryck i skrift? , med tanke på att fadern sköter ekonomin och det varit en tanke på godmanskap?, samt jobb på skyddad verkstad?
Känns lite obekvämt- om det är så- faktiskt, att få tar hänsyn till det.

Hon har en alldeles utmärkt språkhantering i skrift, ett ordförråd i nivå med eller till och med bättre än genomsnittet, god kännedom om och förmåga att korrekta använda talesätt och liknande och ett grammatiskt korrekt språk.

Sen om det finns brister vad gäller att ta in text, alltså i läsförståelsen, är svårt att säga. De allra flesta i tråden, inklusive jag själv, har vinnlagt sig väldigt tydligt om att föra diskussionen på en tydlig, enkel nivå som varit betydligt snällare och mildare än den genomsnittlige bulefalisten hade bemötts med i samma läge.

Om man, oavsett funktionsförmåga, upprepat kommer med åsikter som hon gjort i tråden kommer man få motfrågor. Och man ska få det.

Jag tycker det är jättefint att faktiskt i den här tråden se ett så känsligt och engagerande ämne diskuteras på ett så städat sätt gentemot mot Skorpion. Så jag förstår inte riktigt din obekvämhet?

Men jag tror inte på att man ska få total ansvarsfrihet på grund av tex mindre begreppsförmåga. Inte ens små barn kommer undan med att oemotsagda häva ur sig vad som helst. Men reaktion och diskussion får anpassas. Precis som i tråden.
 
@Skorpion76 , dina inlägg är ett direkt eko av Sverigedemokratisk politik. Skriver du av direkt från partiprogrammet eller är det någon i din närhet som förgiftar tillvaron med denna xenofobiska sörja helt utan korrekt fakta? Eller är du engagerad i partiet och vill driva dessa frågor ?

Jag tycker att det är bra att man i politiska ståndpunkter väljer att se bortom sin egen person, men tycker du noga ska överväga konsekvenserna av dina resonemang som @Alexandra_W med flera har pekat ut. Är det verkligen det Sverige du vill se? Skulle du vilja att andra länder förde en sådan politik?
Nej, det gör jag verkligen inte och jag är inte med i det partiet heller. Tidigare har jag berättat om min pappas ståndpunkt i det här och om jag skulle komma med fakta som bevisat att han har fel avfärdas det som tjafs.
Amateur Pethead
 
Nej, det gör jag verkligen inte och jag är inte med i det partiet heller. Tidigare har jag berättat om min pappas ståndpunkt i det här och om jag skulle komma med fakta som bevisat att han har fel avfärdas det som tjafs.
Amateur Pethead

Men du måste inte tycka som din pappa. Du behöver inte föra hans talan.

Det du sagt är, som jag skrev i ett tidigare längre inlägg, att du är mindre värd än många andra om det blir krig, att andra ska tas emot i andra länder men du inte ska det osv. Det tror jag varken du eller din pappa tycker egentligen.
 
Men du måste inte tycka som din pappa. Du behöver inte föra hans talan.

Det du sagt är, som jag skrev i ett tidigare längre inlägg, att du är mindre värd än många andra om det blir krig, att andra ska tas emot i andra länder men du inte ska det osv. Det tror jag varken du eller din pappa tycker egentligen.
På vilket vis skulle en person vara mindre värd vid en asylbedömning? Är det inte skälen till asyl som ska bedömas? Inte hudfärg, religion eller fysiska/psykiska problem? Om jag har svårt att uttrycka mig, har svårt att stava, gör det, vad jag säger, dvs meningen i det, mindre värdefull?
 
På vilket vis skulle en person vara mindre värd vid en asylbedömning? Är det inte skälen till asyl som ska bedömas? Inte hudfärg, religion eller fysiska/psykiska problem? Om jag har svårt att uttrycka mig, har svårt att stava, gör det, vad jag säger, dvs meningen i det, mindre värdefull?

Men när ska du fatta att det inte är vad DU sagt som jag frågat Skorpion om. Jag frågar henne frågor kring HENNES åsikter.

Har du problem med att inte vara ensam i rampljuset eller vad är problemet?
 
Men du måste inte tycka som din pappa. Du behöver inte föra hans talan.

Det du sagt är, som jag skrev i ett tidigare längre inlägg, att du är mindre värd än många andra om det blir krig, att andra ska tas emot i andra länder men du inte ska det osv. Det tror jag varken du eller din pappa tycker egentligen.
Nej, det tycker jag så klart inte, men frågan är hela tiden vad som egentligen är ordentliga asylskäl. Det är manipuleringen av det systemet som varken han eller jag tycker om och det tror jag inte att du heller gör!
Amateur Pethead
 
Nej, det tycker jag så klart inte, men frågan är hela tiden vad som egentligen är ordentliga asylskäl. Det är manipuleringen av det systemet som varken han eller jag tycker om och det tror jag inte att du heller gör!
Amateur Pethead

Men hur exakt manipulerar asylsökande systemet? Varje person som ansöker om asyl daktas (dvs fingeravtryck tas) utreds grundligt för individuella skäl som baserar sig på praxis, landkundskap och prejudikat från tidigare domar. Personen får även tillfälle att bemöta utredningen via en inlaga från biträdet. Därefter tas ett beslut från MIG. Avslås ansökan så har personen rätt att överklaga till högre instans, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och HD. I majoriteten av ärenden beviljas inte prövningstillstånd till Migrationsöverdomstolen.

Efter att möjligheten att överklaga är avslutad ska personen verkställas. Vid det tillfället är de inte längre berättigade till boende eller ekonomiskt bistånd från svenska myndigheter. De har då två alternativ, att medverka till verkställigheten eller att avvika. Många väljer att avvika. Deras ärende lämnas därför över till polisen för verkställighet. De har då inga rättigheter i Sverige förutom minderåriga och hittas de så hamnar de oftast på ett förvar som det @Alexandra_W arbetar på. Vad som händer avvikna är att de hamnar i det parallella samhället som redan nämnts, med svartarbete, att gömma sig, ständig rädsla för myndigheterna och utnyttjande/brottslighet.

Av de som faktiskt medverkar till verkställigheten kan de ibland inte verkställas på grund av att hemlandsmyndigheterna inte tar emot dem. Det kan vara en lång och frustrerande process både för den asylsökande och MIG att få fram giltiga resedokument. Vilket gör att de av nödvändighet måste stanna kvar i Sverige under tiden.

Vet du, vad jag tycker är mest sorgligt är att du genom din egen och dina föräldrars åsikter går miste om så mycket. Du kommer aldrig att le mot en ung man och få ett underbart brett leende tillbaka. En hjälpande hand om du trillar. Du kommer aldrig att bli semi-adopterad av en äldre kvinna från Irak som envisas med att mata dig med alltför söta kakor (sorry @Cambrie ). Du kommer aldrig att få uppleva den underbara känslan att prata, skratta, umgås med människor från olika delar av världen och inse att etnicitet, bakgrund, kultur, tom religion inte spelar någon roll utan att vi alla har något att bidra med. Att vi alla bara är människor med mer som förenar än skiljer oss och hur oerhört mycket rikare våra liv blir utan rädsla och fördomar.

Jag hoppas innerligt för din egen skull att du kan och vågar. Allas våra liv berikas så otroligt av att inte leva i ständig rädsla för det okända. Jag tror att du, olikt vissa andra här, faktiskt i framtiden kan se bortom klichéer och fördomar. Det är i alla fall mitt hopp för dig.
 
Men hur exakt manipulerar asylsökande systemet? Varje person som ansöker om asyl daktas (dvs fingeravtryck tas) utreds grundligt för individuella skäl som baserar sig på praxis, landkundskap och prejudikat från tidigare domar. Personen får även tillfälle att bemöta utredningen via en inlaga från biträdet. Därefter tas ett beslut från MIG. Avslås ansökan så har personen rätt att överklaga till högre instans, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och HD. I majoriteten av ärenden beviljas inte prövningstillstånd till Migrationsöverdomstolen.

Efter att möjligheten att överklaga är avslutad ska personen verkställas. Vid det tillfället är de inte längre berättigade till boende eller ekonomiskt bistånd från svenska myndigheter. De har då två alternativ, att medverka till verkställigheten eller att avvika. Många väljer att avvika. Deras ärende lämnas därför över till polisen för verkställighet. De har då inga rättigheter i Sverige förutom minderåriga och hittas de så hamnar de oftast på ett förvar som det @Alexandra_W arbetar på. Vad som händer avvikna är att de hamnar i det parallella samhället som redan nämnts, med svartarbete, att gömma sig, ständig rädsla för myndigheterna och utnyttjande/brottslighet.

Av de som faktiskt medverkar till verkställigheten kan de ibland inte verkställas på grund av att hemlandsmyndigheterna inte tar emot dem. Det kan vara en lång och frustrerande process både för den asylsökande och MIG att få fram giltiga resedokument. Vilket gör att de av nödvändighet måste stanna kvar i Sverige under tiden.

Vet du, vad jag tycker är mest sorgligt är att du genom din egen och dina föräldrars åsikter går miste om så mycket. Du kommer aldrig att le mot en ung man och få ett underbart brett leende tillbaka. En hjälpande hand om du trillar. Du kommer aldrig att bli semi-adopterad av en äldre kvinna från Irak som envisas med att mata dig med alltför söta kakor (sorry @Cambrie ). Du kommer aldrig att få uppleva den underbara känslan att prata, skratta, umgås med människor från olika delar av världen och inse att etnicitet, bakgrund, kultur, tom religion inte spelar någon roll utan att vi alla har något att bidra med. Att vi alla bara är människor med mer som förenar än skiljer oss och hur oerhört mycket rikare våra liv blir utan rädsla och fördomar.

Jag hoppas innerligt för din egen skull att du kan och vågar. Allas våra liv berikas så otroligt av att inte leva i ständig rädsla för det okända. Jag tror att du, olikt vissa andra här, faktiskt i framtiden kan se bortom klichéer och fördomar. Det är i alla fall mitt hopp för dig.

Tja exempelvis genom att inte ha kvar sina id handlingar.
Många kommer från länder där kontakt med myndigheter ska avnjutas med stor försiktighet och eftertanke, den traditionen tar man med sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 863
Äldre Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 395
Senast: labb
·
Svar
34
· Visningar
3 768
Senast: imzork
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 047
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp