Bukefalos 28 år!

Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det! Det var så jag också menade.
Amateur Pethead

Fast nej det var det inte. Det du citerade säger att om en person är sjuk eller handikappad (och därmed kommer behöva bidrag) ska INTE spela någon roll. Utan har personen asylskäl, tex kommer från ett krigsdrabbat land hen inte kan återvända till, så ska den få asyl och få stanna. Oavsett om denne kan arbeta eller ej i Sverige, behöver bidrag eller ej. Dvs tvärtemot det du sa att du tyckte.
 
Varför anser du det? Och ska vi då låta människor som flytt från krig och skadats bli något annat lands problem? Eller låta de dö utanför gränsen?
Varför är du eller jag mer värd än en person från Syrien?

Dvs har du funderat på vad ett sådant där uttalande innebär?
Jag vet mycket väl vad ett sådan uttalande innebär och jag står fat id vad jag har skrivit. ren person som kommer från krigets Syrien ska få sin sak prövad, men ett stort problem i sammanhanget är att prövningen som sådan tar väldigt lång tid. Om personen har fått sin sak prövad och det visar sig att han/hon inte har tillräckliga asylskäl har han/hon inte heller rätt att stanna i Sverige. Du tror väl inte att jag välkomnar illegal invandring heller! Sedan kan det vara så att personen från början hade ordentliga asylskäl, men sedan visar det sig att han/hon inte klarar av att följa svensk lag och ägnar sig åt kriminalitet. En sådan person har heller inte ätt att få stanna.

Amateur Pethead
 
Jag vet mycket väl vad ett sådan uttalande innebär och jag står fat id vad jag har skrivit. ren person som kommer från krigets Syrien ska få sin sak prövad, men ett stort problem i sammanhanget är att prövningen som sådan tar väldigt lång tid. Om personen har fått sin sak prövad och det visar sig att han/hon inte har tillräckliga asylskäl har han/hon inte heller rätt att stanna i Sverige. Du tror väl inte att jag välkomnar illegal invandring heller! Sedan kan det vara så att personen från början hade ordentliga asylskäl, men sedan visar det sig att han/hon inte klarar av att följa svensk lag och ägnar sig åt kriminalitet. En sådan person har heller inte ätt att få stanna.

Amateur Pethead

Nu byter du ämne. Det vi diskuterade och jag frågade om var ditt uttalande om att de som inte kan jobba utan behöver bidrag inte skulle tas emot. Kan du vara snäll att hålla dig till det ämnet? Och gärna svara på följdfrågorna kring det.
 
De som är skadade och sjuka är ett ordentligt bekymmer. Istället för att låta alla komma till Sverige är ett bättre att så långt det går hjälpa dem i deras egna hemländer. Ett tag var de apatiska barnen en riktigt het potatis när det diskuterades vilka som skulle tas emot eller inte. Då var det en kvinnlig politiker som menade att det var ett klokt beslut att inte ta emot alla apatiska barn eftersom det hade gjort ännu fler barn sjuka. Det pratades också om att en del av de apatiska barnen spelade sjuka, men om det är sant eller inte låter jag vara osagt.
Amateur Pethead

Oj! Hoppas att ingen någonsin råkar ut för en olycka utanför din dörr. Det är ju bättre att hen förblöder än att hjälpa så gott man kan till enligt dig.

Problemen försvinner inte för att du stänger dörren framför den som är i nöd. De som står där gör det för att de annars dör. De dör på riktigt. Hjälpa i deras hemland, är det mammas och pappas ord eller dina egna? Kan du förklara för mig hur du tycker att man ska hjälpa på plats när det dagligen bombas, där hela städer ligger i ruiner, där inget längre fungerar och de riskerar att dödas i nästa bombanfall. Hur hjälper man där de bor? För mig är enda hjälpen som är vettig att se till att få människorna därifrån. Vad gör du för att hjälpa de hjälporganisationer som trots allt är på plats i krig, svält och armod?

Varför tycker du att du är mer värd för att du är född i Sverige än motsvarande människa född i Syrien?
 
Det är bättre att vi i första hand ser till att ta hand om våra egna gamla och sjuka än att i tar emot ännu fler personer som behöver bidrag bara för att de inte kan försörja sig själva.

Amateur Pethead

Vi är alla människor. Att ställa olika grupper av människor i behov av hjälp mot varandra är inte trevligt och bidrar bara till segregeringen i samhället.

Dessutom, ge mig ett exempel på någon svensk medborgare som inte fått vård pga asylsökande? Du lär inte hitta någon. Jag är tex tämligen vårdkrävande jämfört med genomsnittssvensken i min ålder och får alltid den hjälp jag behöver.
 
Vi är alla människor. Att ställa olika grupper av människor i behov av hjälp mot varandra är inte trevligt och bidrar bara till segregeringen i samhället.

Dessutom, ge mig ett exempel på någon svensk medborgare som inte fått vård pga asylsökande? Du lär inte hitta någon. Jag är tex tämligen vårdkrävande jämfört med genomsnittssvensken i min ålder och får alltid den hjälp jag behöver.
Att en viss problematik kan uppstå då EU-migranter och eller papperslösa söker vård är klart. Eftersom inga kassor ställer upp med pengar så blir ju frågan , vem ska betala. Jag anser att den som inte har försäkring om bilen blir stulen får stå utan och den som inte har ngn kassa ska heller inte få ngt annat än absolut akutvård.
 
Nu byter du ämne. Det vi diskuterade och jag frågade om var ditt uttalande om att de som inte kan jobba utan behöver bidrag inte skulle tas emot. Kan du vara snäll att hålla dig till det ämnet? Och gärna svara på följdfrågorna kring det.
Det var väl inget ämnesbytande. Hon förklarar att hon står fast vid sin åsikt och förklarar sedan varför
 
Oj! Hoppas att ingen någonsin råkar ut för en olycka utanför din dörr. Det är ju bättre att hen förblöder än att hjälpa så gott man kan till enligt dig.

Problemen försvinner inte för att du stänger dörren framför den som är i nöd. De som står där gör det för att de annars dör. De dör på riktigt. Hjälpa i deras hemland, är det mammas och pappas ord eller dina egna? Kan du förklara för mig hur du tycker att man ska hjälpa på plats när det dagligen bombas, där hela städer ligger i ruiner, där inget längre fungerar och de riskerar att dödas i nästa bombanfall. Hur hjälper man där de bor? För mig är enda hjälpen som är vettig att se till att få människorna därifrån. Vad gör du för att hjälpa de hjälporganisationer som trots allt är på plats i krig, svält och armod?

Varför tycker du att du är mer värd för att du är född i Sverige än motsvarande människa född i Syrien?
Problemet är att även om vi skulle ta emot alla som behöver hjälp och lyckas ta sig hit så skulle det inte göra ngn skillnad för flertalet nödlidande. Det enda resultatet skulle vara att vi totalt havererar vårt välfärdssystem vi byggt upp.
Jämför gärna med livbåtar vid ett skeppshaveri. Tar du in för många i livbåten sjunker den med. Och ingen vinner på det.
 
En till sak att tänka på @Skorpion76 är att om alla resonerar som du - så innebär det att om det blir krig i Sverige, bomberna faller, det används kemiska stridsmedel (syra), sjukhusen bombas, dina föräldrar och släktingar dör i kriget osv. Så kommer jag att kunna fly till ett annat land och där få asyl och uppehållstillstånd. Och det jag behöver för att bearbeta den fruktansvärda upplevelsen av kriget, samt ev fysiska skador jag fått. Medan du kommer att lämnas kvar att dö. Av den enda anledningen att jag är fullt arbetsför och har goda möjligheter att få arbete i det nya landet, medan du är beroende av bidrag och inte kommer kunna arbeta i det nya landet.

Det är resultatet av ditt synsätt. Du säger med ditt synsätt att du är mindre värd än tex mig om det blir krig. Att det är värt att släppa in mig i ett annat land och rädda mig. Men att du inte förtjänar det.

Jag tycker det är en mycket otäck människosyn, och det var bland annat så nazisterna resonerade. Står du verkligen bakom den människosynen och skulle tycka det var okej att jag ansågs mer värd att hjälpa än dig om det blev krig i Sverige? Jag gör det inte.
 
Att en viss problematik kan uppstå då EU-migranter och eller papperslösa söker vård är klart. Eftersom inga kassor ställer upp med pengar så blir ju frågan , vem ska betala. Jag anser att den som inte har försäkring om bilen blir stulen får stå utan och den som inte har ngn kassa ska heller inte få ngt annat än absolut akutvård.

De aktuella personerna får ju heller ingen direkt annan vård. Det är vård som inte kan anstå i princip. Samt mödrahälsovård och några till undantag.

Barn har dock rätt till full vård.

EU-migranter ska eg inte alls belasta vården eftersom de i teorin ska omfattas av sitt hemlands socialförsäkringssystem som ska ersätta Sverige, men de kan söka vård enligt ovan även de genom att det är svårt att visa om de varit här mer eller mindre än tre månader.
 
De aktuella personerna får ju heller ingen direkt annan vård. Det är vård som inte kan anstå i princip. Samt mödrahälsovård och några till undantag.

Barn har dock rätt till full vård.

EU-migranter ska eg inte alls belasta vården eftersom de i teorin ska omfattas av sitt hemlands socialförsäkringssystem som ska ersätta Sverige, men de kan söka vård enligt ovan även de genom att det är svårt att visa om de varit här mer eller mindre än tre månader.
Ta och fråga landstingen vad de håller av det hela, eller ännu bättre, fråga personalen på akutmottagningarna ..
 
Ta och fråga landstingen vad de håller av det hela, eller ännu bättre, fråga personalen på akutmottagningarna ..

Vad de håller av det hela? Vad skulle det stå där egentligen?

Jag har god insyn i hur det ser ut på akutmottagningarna, har nära anhöriga som arbetar både med vården och som arbetar administrativt (dvs med budget, fakturering osv).

Så jag har som sagt utmärkt god insyn. Jag har också god insyn i vilka gränsdragningar vården gör i specifika landsting. Alltså vad som anses som vård som inte kan anstå och vad som inte anses som det.

Så tänkte du på något speciellt kring det du ville diskutera eller var det bara en allmän uppmaning till folkbildning?

Förresten så det främsta problemet vårdpersonalen lyfter i frågan är att den aktuella kategorin patienter är så rädda att polisen ska komma att de inte söker vård i tid, inte stannar kvar hela vårdtiden/inte kommer på återbesök och så vidare och därför varken får den vård de skulle behöva eller den vård de har rätt till.
 
Och avsåg du @landsbygdsbo kostnaden för de "papperslösas" vård? I så fall så låg den fortfarande två år efter att lagen kom väldigt mycket under det beräknade. Dvs landstingen fick mer pengar i statligt tillskott än det faktiskt kostnade. I grannlandstinget var kostnaden 2014 enbart 6% av det budgeterade. De fick 8.5 miljoner i bidrag - vården till papperslösa kostade en halv miljon.

2014 uppgick kostnaderna nationellt -efter att för säkerhets skull räknat upp och lagt på till det landstingen redovisat - till knappt 130 miljoner. Staten hade betalat ut 300 miljoner för att täcka förväntade kostnader.

2015 var kostnaden nationellt ca 150 miljoner. Statsbidraget var fortfarande 300 miljoner.

(Lagen kom 2013 för den som inte vet)
 
Vad de håller av det hela? Vad skulle det stå där egentligen?

Jag har god insyn i hur det ser ut på akutmottagningarna, har nära anhöriga som arbetar både med vården och som arbetar administrativt (dvs med budget, fakturering osv).

Så jag har som sagt utmärkt god insyn. Jag har också god insyn i vilka gränsdragningar vården gör i specifika landsting. Alltså vad som anses som vård som inte kan anstå och vad som inte anses som det.

Så tänkte du på något speciellt kring det du ville diskutera eller var det bara en allmän uppmaning till folkbildning?

Förresten så det främsta problemet vårdpersonalen lyfter i frågan är att den aktuella kategorin patienter är så rädda att polisen ska komma att de inte söker vård i tid, inte stannar kvar hela vårdtiden/inte kommer på återbesök och så vidare och därför varken får den vård de skulle behöva eller den vård de har rätt till.
Jämför med hur det såg ut på akutmottagningarna för 20 år sedan och idag.
 
Och avsåg du @landsbygdsbo kostnaden för de "papperslösas" vård? I så fall så låg den fortfarande två år efter att lagen kom väldigt mycket under det beräknade. Dvs landstingen fick mer pengar i statligt tillskott än det faktiskt kostnade. I grannlandstinget var kostnaden 2014 enbart 6% av det budgeterade. De fick 8.5 miljoner i bidrag - vården till papperslösa kostade en halv miljon.

2014 uppgick kostnaderna nationellt -efter att för säkerhets skull räknat upp och lagt på till det landstingen redovisat - till knappt 130 miljoner. Staten hade betalat ut 300 miljoner för att täcka förväntade kostnader.

2015 var kostnaden nationellt ca 150 miljoner. Statsbidraget var fortfarande 300 miljoner.

(Lagen kom 2013 för den som inte vet)
Så staten dvs vi pyntar 300 miljoner om året för dem som inte löser försäkring eller betalar för sin vård. Saftig springnota det....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 013
Äldre Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 429
Senast: labb
·
Svar
34
· Visningar
3 785
Senast: imzork
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 064
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp