Asylsökande med dubbla identiteteter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, bara dem som lever på bidrag och som inte själva visar någon som helst vilja eller möjlighet att ta tag i sin situation. Sedan finns det de som faktiskt startar upp egna restauranger med utländsk mat, pizzerior, barer och pubar. De är en tillgång för samhället, men de som bara lever på bidrag är riktiga snyltgäster och snyltar på skattebetalarnas pengar.
Amateur Pethead
......Och vad jobbar du själv med som bidrar till samhället?
Med tanke på vad du skriver så låter det som du anser att du själv inte belastar samhället i någon form. Eller har du aldrig tagit emot bidrag i någon form?
 
Tja exempelvis genom att inte ha kvar sina id handlingar.
Många kommer från länder där kontakt med myndigheter ska avnjutas med stor försiktighet och eftertanke, den traditionen tar man med sig.

Majoriteten av asylsökande har inga id handlingar som stöder deras ansökan, det är lite meningen med asylrätt att man behöver skydd från sitt hemlandsmyndigheter. Det blir lite bisarrt om man lämnar in ett pass tex från samma myndigheter man söker skydd från. Vissa länder (Somalia) kan man inte styrka identiteten eftersom Sverige inte accepterar några id handlingar därifrån.

Andra id handlingar är ofta av en tveksam karaktär och man gör då en samlad bedömning om de ska anses ha styrkt identiteten. En tazkira tex (Afghanistan) anses inte styrka något över huvud taget eftersom man kan köpa en för några dollar.

https://www.migrationsverket.se/Pri...sverkets-bedomning-av-identitetsdokument.html

På samma sida ser man också att det inte är så lätt att beviljas medborgarskap, särskilt om man uppgivit falska identiteter. Och vad som menas rent konkret om vad skötsamhet betyder. https://www.migrationsverket.se/Pri...rgare/Medborgarskap-for-vuxna/Skotsamhet.html
 
Nej, bara dem som lever på bidrag och som inte själva visar någon som helst vilja eller möjlighet att ta tag i sin situation. Sedan finns det de som faktiskt startar upp egna restauranger med utländsk mat, pizzerior, barer och pubar. De är en tillgång för samhället, men de som bara lever på bidrag är riktiga snyltgäster och snyltar på skattebetalarnas pengar.
Amateur Pethead

De som startar företag inom IT-sektorn, som jobbar som mellanchefer i våra företag, som blir läkare och lärare? Jag känner dem. De vill inte jobba inom restaurang precis som de flesta infödda inte drömmer om just det. De skapar stora mängder jobb på vår arbetsmarknad.

Har du själv försökt starta restaurang för att undvika att snylta på skattebetalarnas pengar? Ska socialen och försäkringskassan kräva att man åtminstone försökt starta restaurang av alla medborgare innan de prövar ärende om bidrag och försärkingsutbetalningar? Annars är man ju ändå bara en riktig snyltgäst.

Det är ett enormt problem, att många tenderar att förenkla vilka som kommer hit. Att generalisera och helt enkelt inte förstå, att det är människor som du och jag. Som inte drömmer om att ha en pizzeria och slita hund för att överleva månaden på att knåda vetedeg (sen finns det självklart dem som har just det som dröm och all respekt åt dem). Som drömmer om karriärer inom allehanda yrken, med företagsideer och ambitioner.
 
Men hur exakt manipulerar asylsökande systemet? Varje person som ansöker om asyl daktas (dvs fingeravtryck tas) utreds grundligt för individuella skäl som baserar sig på praxis, landkundskap och prejudikat från tidigare domar. Personen får även tillfälle att bemöta utredningen via en inlaga från biträdet. Därefter tas ett beslut från MIG. Avslås ansökan så har personen rätt att överklaga till högre instans, Migrationsdomstolen, Migrationsöverdomstolen och HD. I majoriteten av ärenden beviljas inte prövningstillstånd till Migrationsöverdomstolen.

Efter att möjligheten att överklaga är avslutad ska personen verkställas. Vid det tillfället är de inte längre berättigade till boende eller ekonomiskt bistånd från svenska myndigheter. De har då två alternativ, att medverka till verkställigheten eller att avvika. Många väljer att avvika. Deras ärende lämnas därför över till polisen för verkställighet. De har då inga rättigheter i Sverige förutom minderåriga och hittas de så hamnar de oftast på ett förvar som det @Alexandra_W arbetar på. Vad som händer avvikna är att de hamnar i det parallella samhället som redan nämnts, med svartarbete, att gömma sig, ständig rädsla för myndigheterna och utnyttjande/brottslighet.

Av de som faktiskt medverkar till verkställigheten kan de ibland inte verkställas på grund av att hemlandsmyndigheterna inte tar emot dem. Det kan vara en lång och frustrerande process både för den asylsökande och MIG att få fram giltiga resedokument. Vilket gör att de av nödvändighet måste stanna kvar i Sverige under tiden.

Vet du, vad jag tycker är mest sorgligt är att du genom din egen och dina föräldrars åsikter går miste om så mycket. Du kommer aldrig att le mot en ung man och få ett underbart brett leende tillbaka. En hjälpande hand om du trillar. Du kommer aldrig att bli semi-adopterad av en äldre kvinna från Irak som envisas med att mata dig med alltför söta kakor (sorry @Cambrie ). Du kommer aldrig att få uppleva den underbara känslan att prata, skratta, umgås med människor från olika delar av världen och inse att etnicitet, bakgrund, kultur, tom religion inte spelar någon roll utan att vi alla har något att bidra med. Att vi alla bara är människor med mer som förenar än skiljer oss och hur oerhört mycket rikare våra liv blir utan rädsla och fördomar.

Jag hoppas innerligt för din egen skull att du kan och vågar. Allas våra liv berikas så otroligt av att inte leva i ständig rädsla för det okända. Jag tror att du, olikt vissa andra här, faktiskt i framtiden kan se bortom klichéer och fördomar. Det är i alla fall mitt hopp för dig.
Jag har mött en del kvinnor med sjal eller slöja och vi hälsar på varandra. Vi vinkar åt varandra, nicka, säger hej och ler. En kvinna som hade sjal hjälpte mig i affären en gång med att plocka i varorna när jag hade handlat. Om jag är ensam ute och går och möter invandrarkillar ser de min rollator och ursäktar sig. en del av dem säger ett kort hej, men det här händer bara när mina föräldrar inte ser.
Amateur Pethead
 
Jag har mött en del kvinnor med sjal eller slöja och vi hälsar på varandra. Vi vinkar åt varandra, nicka, säger hej och ler. En kvinna som hade sjal hjälpte mig i affären en gång med att plocka i varorna när jag hade handlat. Om jag är ensam ute och går och möter invandrarkillar ser de min rollator och ursäktar sig. en del av dem säger ett kort hej, men det här händer bara när mina föräldrar inte ser.
Amateur Pethead

Men har du verkligen pratat med någon av icke-svensk bakgrund? Jag har gått i skolan med flera som kom från Iran, Irak och Libanon samt att det var flera utbytesstudenter i min korridor plus att en kille hade kommit hit som asylsökande med sina föräldrar. Det har gett mig enormt mycket att prata med dem.
 
[
Majoriteten av asylsökande har inga id handlingar som stöder deras ansökan, det är lite meningen med asylrätt att man behöver skydd från sitt hemlandsmyndigheter. Det blir lite bisarrt om man lämnar in ett pass tex från samma myndigheter man söker skydd från. Vissa länder (Somalia) kan man inte styrka identiteten eftersom Sverige inte accepterar några id handlingar därifrån.

Andra id handlingar är ofta av en tveksam karaktär och man gör då en samlad bedömning om de ska anses ha styrkt identiteten. En tazkira tex (Afghanistan) anses inte styrka något över huvud taget eftersom man kan köpa en för några dollar.

https://www.migrationsverket.se/Pri...sverkets-bedomning-av-identitetsdokument.html

På samma sida ser man också att det inte är så lätt att beviljas medborgarskap, särskilt om man uppgivit falska identiteter. Och vad som menas rent konkret om vad skötsamhet betyder. https://www.migrationsverket.se/Pri...rgare/Medborgarskap-for-vuxna/Skotsamhet.html
Samtidigt när frågan ställs om id så är det många som säger att smugglarna har rekommenderat dem att slänga sina pass/körkort o s v.
Det är ju därför man vill kunna kolla deras telefoner numera...
 
[

Samtidigt när frågan ställs om id så är det många som säger att smugglarna har rekommenderat dem att slänga sina pass/körkort o s v.
Det är ju därför man vill kunna kolla deras telefoner numera...

Ja, särskilt om de är falska, vilket de flesta är. En kollega hade en gång en asylsökande som uppgav att hen grävt ner sitt hemlandspass i en park. Kollegan bestämde sig för att åka dit med en spade och gräva. :rofl: Och nej, hen hittade inte passet.

De som lämnar in sina id handlingar tenderar att vara de som vill styrka sina identiteter, just nu ffa syrier eftersom de vet att det finns en betydligt större chans att beviljas asyl om hen kan visa att hen är syrier.
 
@Skorpion76

Du har i den här tråden flera gånger påstått någonting, och sedan när personer ställer frågor och undrar hur du tänker, tar sig tid att skriva svar och visa fakta så struntar du i att svara (kanske läser du inte ens svaren) utan istället har du skrivit ett nytt påstående.

Du har också påstått en sak, och någon timme senare hållit med eller hänvisat till någon annans åsikt och att det var så du menade. Trots att personen tyckt tvärt emot dig.

T ex påstod du att det var ett stort problem med personer som inte var svenskar och som behövde bidrag och inte kunde eller ville göra rätt för sig genom att arbeta. Dessa personer skulle vi i Sverige inte ta emot, men de som kunde arbeta skulle vi ta emot. Jag och flera andra frågade mer kring det, och särskilt kring om du tänkt efter vad det du sa egentligen skulle betyda. Bland annat genom att vända på situationen och ge exempel på hur det skulle bli mot dig själv om alla tyckte så.

Du struntade helt i att besvara det, istället kommer du med ett inlägg om att fusk med asylskäl är ett problem. Det är tydligt av det inlägget att du inte förstår vad asylskäl betyder.

Men genom att göra som du gör, påstå en felaktig sak eller en väldigt rasistisk sak. För jo, även om du inte tycker att du är rasist, så du säger rasistiska saker och att du tycker rasistiska saker. Genom att göra det och sen inte svara utan komma med en ny rasistisk sak, eller skylla ifrån dig på din pappa eller dina föräldrar så framstår du faktiskt som inte särskilt smart. Du framstår som att du inte har någon egen åsikt eller vet vad du tycker, och att du inte har en aning om vad du pratar om utan bara rapar upp vad någon annan sagt, och sen rapar upp en ny sak.

Och jag tror faktiskt du dels är smartare än så, och dels inte heller vill framstå som en korkad rasist. Men genom att göra som du gör i den här tråden är det tyvärr stor risk att andra människor ser dig så.
 
Ja, särskilt om de är falska, vilket de flesta är. En kollega hade en gång en asylsökande som uppgav att hen grävt ner sitt hemlandspass i en park. Kollegan bestämde sig för att åka dit med en spade och gräva. :rofl: Och nej, hen hittade inte passet.

De som lämnar in sina id handlingar tenderar att vara de som vill styrka sina identiteter, just nu ffa syrier eftersom de vet att det finns en betydligt större chans att beviljas asyl om hen kan visa att hen är syrier.
ja de som har en viss sorts hemvist, men de som inte har det, har ett annat intresse...
 
Sverige har historiskt sett alltid tagit emot folk när vi har behövt dem och efter kriteriet " ni är behövda"
Från gjut och glasmästare till Engelska ingenjörer till de greker o jugoslaver som kom på femtio o sextiotalet.
Dessa kom för att de var behövda, de kom som inbjudna.
Idag har vi ett nytt scenario. En stor del av dem som kommer, kommer som oinbjudna. Kommer inte för att det finns behov och de kan bidra utan för att de har ett behov och vill ha hjälp.

Alltså kan man knappast säga att Sverige varit rasistiska.
Och är det inte heller i det nya läget.
Men vi måste kunna reglera inflödet för att kunna kontrollera och klara av den apparat som dels ska hjälpa de hjälpsökande gästerna och den hjälpsökande bofasta befolkningen.
Det har regering o riksdag insett sent omsider.

Vill bara förklara vad Rasism är.
Det är att särskilja människor utifrån ras/etnisk härkomst.
Det är inte att begränsa tillgänglighet i det svenska välfärdssystemet för människor som inte har uppehållstillstånd eller är medborgare i Sverige
PS jag tycker inte tvärtemot en del av vad @Skorpion76 säger. Jag har bara klargjort en del saker.
Så som de rättigheter medborgare och de med uppehållstillstånd har gentemot dem som söker asyl.
Knappast rasistiskt.
 
@landsbygdsbo
Det ÄR rasistiskt att sprida fördomar om att män med viss etnisk härkomst tar det som ett frikort att våldta om man ser dem i ögonen.

Det ÄR rasistiskt att hävda att människor av viss etnisk härkomst ska behandlas sämre än människor med en annan etnisk härkomst.

Osv.

Både du och Skorpion76 uttrycker rasistiska åsikter, hur mycket du än försöker åla, hoppa och ducka och bortförklara det. Det spelar ingen som helst roll hur många spaltkilometer dynga du försöker producera med irrelevanta jämförelser och historier, det förändrar inte det.
 
Dagens ledare i Aftonbladet
"Symbolpolitik stoppar inte terroristerna
I morgon blir de av, samtalen mellan regeringen och delar av oppositionen om hur terrorismen ska bekämpas. Anders Ygeman kan duka fram kaffe och kakor till alla som lyckats få en inbjudan.

Förutsättningarna för att enas om politiska krafttag är goda, och i grunden är det bra. Efter det brutala attentatet på Drottninggatan behövs långsiktiga och stabila politiska åtgärder för att höja människors säkerhet och minska motsättningarna i samhället.
Dilemmat är förstås att mycket av det man kommer att prata om kring Ygemans kaffebord inte skulle få den effekten."
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/GWr14/symbolpolitik-stoppar-inte-terroristerna
 
@landsbygdsbo
Det ÄR rasistiskt att sprida fördomar om att män med viss etnisk härkomst tar det som ett frikort att våldta om man ser dem i ögonen.

Det ÄR rasistiskt att hävda att människor av viss etnisk härkomst ska behandlas sämre än människor med en annan etnisk härkomst.

Osv.

Både du och Skorpion76 uttrycker rasistiska åsikter, hur mycket du än försöker åla, hoppa och ducka och bortförklara det. Det spelar ingen som helst roll hur många spaltkilometer dynga du försöker producera med irrelevanta jämförelser och historier, det förändrar inte det.
Och var hävdar jag det?
I dina önskefantasier? Skulle smaka det, vore så mycket enklare att hitta argument då.

Men att säga , nej du får inte plats, bussen är full (om den är det) är knappast rasistiskt oavsett om det är en Rom, Somalier eller Norrman som vill komma med.
 
Och var hävdar jag det?
I dina önskefantasier? Skulle smaka det, vore så mycket enklare att hitta argument då.

Men att säga , nej du får inte plats, bussen är full (om den är det) är knappast rasistiskt oavsett om det är en Rom, Somalier eller Norrman som vill komma med.

Du hävdar en massa annat rasistiskt, och hävdade nyss att du höll med skorpion. Men ffa så går du nästan maniskt in och försöker svara åt Skorpion. Försök då sen inte backa ur det. Sitt ner i båten, eller få en kalldusch av svallvågorna. Ditt val.
 
]
Du hävdar en massa annat rasistiskt, och hävdade nyss att du höll med skorpion. Men ffa så går du nästan maniskt in och försöker svara åt Skorpion. Försök då sen inte backa ur det. Sitt ner i båten, eller få en kalldusch av svallvågorna. Ditt val.
Bra, då synar vi dina kort "Du hävdar en massa annat rasistiskt, "
Källa på det eller så bevisar du att bara snackar en massa skit!
Att konstatera att man kan inte plocka in fler i livbåten när den full, är inte rasistiskt, det är sunt sjömanskap
Men citera gärna det jag har sagt som är rasistiskt.
PS inte det du anser vara rasistiskt utan som verkligen är det i ordets rätta betydelse.
 
:angel: inget är som väntans tider..
men vi får väl se vad det lider
:D:D
Den traditionella betydelsen av rasism är enligt Svenska Akademiens ordlista en "åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde och bör ha olika ställning i samhället".

Men så hemfaller ju en del i Ad hominem och använder ordet som tillhygge...
 
Senast ändrad:
]

Bra, då synar vi dina kort "Du hävdar en massa annat rasistiskt, "
Källa på det eller så bevisar du att bara snackar en massa skit!
Att konstatera att man kan inte plocka in fler i livbåten när den full, är inte rasistiskt, det är sunt sjömanskap
Men citera gärna det jag har sagt som är rasistiskt.
PS inte det du anser vara rasistiskt utan som verkligen är det i ordets rätta betydelse.

V
Dagens ledare i Aftonbladet
"Symbolpolitik stoppar inte terroristerna
I morgon blir de av, samtalen mellan regeringen och delar av oppositionen om hur terrorismen ska bekämpas. Anders Ygeman kan duka fram kaffe och kakor till alla som lyckats få en inbjudan.

Förutsättningarna för att enas om politiska krafttag är goda, och i grunden är det bra. Efter det brutala attentatet på Drottninggatan behövs långsiktiga och stabila politiska åtgärder för att höja människors säkerhet och minska motsättningarna i samhället.
Dilemmat är förstås att mycket av det man kommer att prata om kring Ygemans kaffebord inte skulle få den effekten."
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/GWr14/symbolpolitik-stoppar-inte-terroristerna

Om man ser till de land som haft mer terrorattentat än Sverige så har det ju dessutom där handlat om personer som varit medborgare i landet i fråga. Ofta andra generationens invandrade, dvs personer som fötts in i medborgarskapet. Dvs klappa igen gränser, försvåra för asylsökande att ange dubbla identiteter, selektera vilka som ska få stanna och inte och liknande som luftats i tråden hade inte haft någon som helst effekt.

En Göteborgsförort jag just nu glömt namnet på var åtminstone för några år sedan den starkaste rekryteringsbas IS hade i norra Europa. De som rekryterades och radikaliserades var personer med svenskt medborgarskap, andra generationens invandrade/flyktingar. Som på grund av segregering, utanförskap, dålig framtidstro osv var missnöjda och påverkbara. Stängda gränser etc skyddar inte mot det.

Integration, sysselsättning och framtidstro är däremot rätt bra förebyggande terrorbekämpningsåtgärder.
 
:angel: inget är som väntans tider..
men vi får väl se vad det lider
:D:D
.

Rystar på huvudet ...
du postade en kommentar kl 18.05, och kl 18.30 postar du en till dvs denna (Och sen dessutom ytterligare en till ) för att ingen svarat ?
Även om du inte gjort ngt annat senaste dygnen än att posta dina åsikter i denna tråd så blir det ju rent pinsamt att göra det du gör . :o Framför allt om du vill vinna någon grund med dina egna argument i fråga om trovärdighet som seriös debattör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 863
Äldre Jag vet att det finns trådar i ämnet, men trots att jag egentligen vill vara insatt, så är jag helt nollad. Jag har inte tid att sätta...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 395
Senast: labb
·
Svar
34
· Visningar
3 768
Senast: imzork
·
T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 047
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp