Baksidan med sociala medier?

Jag var tvungen att gå in på facebook för att försöka ta reda på vad jag faktiskt gör där :o Jag är inne flera gånger om dagen, men kan inte på rak arm komma på vad det är jag gör.

Först scrollar jag i min feed, som är ganska tråkig. Någon delar något om en stulen moped, jag får tips om hotell i Helsingfors (eftersom jag för ca 2 veckor sedan googlade just det), det står lite om islandshäst-SM som drar igång idag, någon ytligt bekant har lagt upp bilder från sin utlandssemester (jag kollar inte ens på bilderna), och sedan kommer jag till ett inlägg med den evigt pågående diskussionen om ryttarens vikt på islandshästar :meh: Där fastnar jag ett tag.

Det är mest inlägg från diverse grupper, de vänner jag har lägger inte upp så mycket "privat" på facebook, och gör de det läser jag oftast bara vidare utan att lägga nån uppmärksamhet vid det. Nu är jag kanske fördomsfull, men enligt min egen ovetenskapliga statistik (med andra ord, mitt feed) är det mest de lite äldre generationerna som delar "allt". Min generation (jag är 25) och de som är runt 10-15 år äldre eller yngre, diskuterar mest i olika grupper och skriver när det har hänt något speciellt. Och det stör mig inte alls, om någon EN gång visar några bilder på sitt barn från ett dop eller från en stor konsert hen varit på.

På tal om grupper, så är det vad jag använder facebook till mest. Är med i diverse hästgrupper, någon hundgrupp, och någon köp-och-säljgrupp. Jag skriver inte så ofta, men läser en del (och sållar naturligtvis, väldigt mycket som diskuteras är ren BS. Precis som irl) och ibland svarar jag på någon annons.

Förutom grupperna är facebook bra till att få reda på när något band jag gillar ska ut på turne eller ska göra ett nytt album, till exempel. Och så kan jag hålla en ytlig kontakt med vänner som jag av diverse anledningar inte träffar. Till exempel umgicks jag några dagar med en vän som i vanliga fall bor 30 mil bort, eftersom jag på facebook fick reda på att vi var på samma plats :up:

Med andra ord: Facebook blir vad man gör det till. Jag var kanske mer avundsjuk av mig när jag var lite yngre, och då vill jag också minnas att det skrevs mer frekvent om ALLT på facebook. Då var det lite jobbigare.
Nu tycker jag mycket av det där eviga tjatet om vad man pysslar med händer på Instagram, och där följer jag ingen av mina irl-vänner och de följer heller inte mig. Så det slipper jag :D
Jag har också börjat ta bort vänner på facebook om jag blir irriterad på dem. Facebook blev en HELT annan upplevelse sedan jag tog bort min väns ex, som glatt delade mansgrisighet och rasism till alla som (inte) ville höra på. Det hjälper säkert på såna man irriterar sig på/mår dåligt av av andra anledningar också. Man MÅSTE inte vara vän med alla bekanta på facebook.
Då undrar jag:
  1. Vad fick du ut av detta?
  2. Hade du inget vettigare att göra istället?
  3. Vad det värt att lägga ner den tiden av ditt liv på den skiten?
  4. Om det inte hade funnits vad hade du gjort istället?
 
Då undrar jag:
  1. Vad fick du ut av detta?
  2. Hade du inget vettigare att göra istället?
  3. Vad det värt att lägga ner den tiden av ditt liv på den skiten?
  4. Om det inte hade funnits vad hade du gjort istället?

:D Bra frågor!
1. Ingenting. Eller, förresten, jo! Lite senare såg jag något om en rolig SD-politiker som hade uttalat sig dumt (eller verkligen var så dum). Det var underhållande!
2. Nej :down:
3. Absolut inte, egentligen!
4. Spenderat de minuterna här på buke - egentligen inte så värst mycket mer givande det heller alla gånger ;)
 
Då undrar jag:
  1. Vad fick du ut av detta?
  2. Hade du inget vettigare att göra istället?
  3. Vad det värt att lägga ner den tiden av ditt liv på den skiten?
  4. Om det inte hade funnits vad hade du gjort istället?
Vad får du ut av att vara på Buke?
Jag gör typ samma sak som Buke- diskuterar i trådar.
Sen håller jag kontakt med vänner.

Om det inte hade funnits hade jag inte varit lika social o h haft mindre kontakt med vänner.
Jag tror folk sitter på Facebook istället för att typ titta på tv. Jag tror inte att folk går ut och räddar världen om Facebook inte fanns.
 
:D Bra frågor!
1. Ingenting. Eller, förresten, jo! Lite senare såg jag något om en rolig SD-politiker som hade uttalat sig dumt (eller verkligen var så dum). Det var underhållande!
2. Nej :down:
3. Absolut inte, egentligen!
4. Spenderat de minuterna här på buke - egentligen inte så värst mycket mer givande det heller alla gånger ;)
Då kan man ju säga att ditt liv inte är så intressant eller givande för dig. Mao så slösar du bort ditt liv på den skiten när det finns så mycket roligare att ta sig till. Fundera på hur du berikar ditt liv istället :)
 
Vad får du ut av att vara på Buke?
Jag gör typ samma sak som Buke- diskuterar i trådar.
Sen håller jag kontakt med vänner.

Om det inte hade funnits hade jag inte varit lika social o h haft mindre kontakt med vänner.
Jag tror folk sitter på Facebook istället för att typ titta på tv. Jag tror inte att folk går ut och räddar världen om Facebook inte fanns.
Jag får mig ett gott skratt :rofl::laugh: när jag är här o ser hur folk överreagerar på olika saker.

När jag var ung så räddade folk världen på annat sätt än att glo på en datorskärm. Då var det trädkramare, gröna vågare och aktivister av olika slag. Så var det KFML(R) också :D. Å så det där med Vietnam, då skulle ju världen räddas ordentligt O_o
 
Jag fattar verkligen inte det här med att folk måste sluta ha fb för att det är så jobbigt med elaka, dumma människor o.s.v.

Varför har inte jag några såna problem alls? Tror folk att man MÅSTE vara vän med alla man känner, att man MÅSTE se allt de skriver och lägger upp, att man måste delta i femtio grupper, klicka på all reklam, alla spel, alla vänförslag?

Lägger en vän upp många saker som jag tycker är tråkiga så döljer jag vännen. Lägger vännen upp något idiotiskt så plockas vännen bort.
Jag sitter inte och surfar på fb, spelar inte, kollar inte folks bilder och väggar. Blir därmed aldrig provocerad, stressad eller arg.

p.s. Man måste inte ha trettiotusen vänner. Man kan ha tre. Och man måste inte var vän med sin granne bara för att hon blir sur annars.
 
Jag fattar verkligen inte det här med att folk måste sluta ha fb för att det är så jobbigt med elaka, dumma människor o.s.v.

Varför har inte jag några såna problem alls? Tror folk att man MÅSTE vara vän med alla man känner, att man MÅSTE se allt de skriver och lägger upp, att man måste delta i femtio grupper, klicka på all reklam, alla spel, alla vänförslag?

Lägger en vän upp många saker som jag tycker är tråkiga så döljer jag vännen. Lägger vännen upp något idiotiskt så plockas vännen bort.
Jag sitter inte och surfar på fb, spelar inte, kollar inte folks bilder och väggar. Blir därmed aldrig provocerad, stressad eller arg.

p.s. Man måste inte ha trettiotusen vänner. Man kan ha tre. Och man måste inte var vän med sin granne bara för att hon blir sur annars.
Jo det måste man. Det är en tävling i hur många likés man har och det är jätteviktigt :meh:
 
Jag fattar verkligen inte det här med att folk måste sluta ha fb för att det är så jobbigt med elaka, dumma människor o.s.v.

Varför har inte jag några såna problem alls? Tror folk att man MÅSTE vara vän med alla man känner, att man MÅSTE se allt de skriver och lägger upp, att man måste delta i femtio grupper, klicka på all reklam, alla spel, alla vänförslag?

Lägger en vän upp många saker som jag tycker är tråkiga så döljer jag vännen. Lägger vännen upp något idiotiskt så plockas vännen bort.
Jag sitter inte och surfar på fb, spelar inte, kollar inte folks bilder och väggar. Blir därmed aldrig provocerad, stressad eller arg.

p.s. Man måste inte ha trettiotusen vänner. Man kan ha tre. Och man måste inte var vän med sin granne bara för att hon blir sur annars.
Jag förstår inte heller varför folk tycker det är en sån katastrof med FB. Det är ju bara en spegling av samhället.
Om jag i min bekantskapskrets har människor som är rasistiska så kommer de säkert lägga upp saker på FB som är rasistiskt. Men då är det vännerna som är fel.
Och vad är alternativet? ska vi censurera? förbjuda sociala medier?
Det finns problem med att saker sprids snabbt idag. Och tex förstår folk inte konsekvenser av det som de lägger upp. Men det finns också fördelar och positiva saker som sprids.
 
Då kan man ju säga att ditt liv inte är så intressant eller givande för dig. Mao så slösar du bort ditt liv på den skiten när det finns så mycket roligare att ta sig till. Fundera på hur du berikar ditt liv istället :)
Det ena behöver inte utesluta det andra.
Men... man behöver avkoppling..
Att kunna sitta en halvtimme framför tv;n är skön avkoppling.
Det finns nog ingen som skulle orka ha djupa samtal och ägna sig åt djupa aktiviteter dygnet runt.
Så avkopplingen kan göra att man orkar med de andra sakerna man vill göra.
 
Jag fattar verkligen inte det här med att folk måste sluta ha fb för att det är så jobbigt med elaka, dumma människor o.s.v.

Varför har inte jag några såna problem alls? Tror folk att man MÅSTE vara vän med alla man känner, att man MÅSTE se allt de skriver och lägger upp, att man måste delta i femtio grupper, klicka på all reklam, alla spel, alla vänförslag?

Lägger en vän upp många saker som jag tycker är tråkiga så döljer jag vännen. Lägger vännen upp något idiotiskt så plockas vännen bort.
Jag sitter inte och surfar på fb, spelar inte, kollar inte folks bilder och väggar. Blir därmed aldrig provocerad, stressad eller arg.

p.s. Man måste inte ha trettiotusen vänner. Man kan ha tre. Och man måste inte var vän med sin granne bara för att hon blir sur annars.
Jag har en vän, min sambo :D så aktiv är jag på fb. Inloggad 3-4 ggr/månad för att se över akvariegruppen eller om jag söker något på annonssidorna. Min sambo finns på vänlistan endast för chatprogrammet, i stället för att ringa och SMS:a.

Brukar säga att jag inte hänger på fb iom detta för jag hade egentligen lika gärna kunnat släcka allt men det spelar inte så stor roll när skiten ändå inte har någon del av mitt liv. Bättre att släcka Buke då men det är inte riktigt lika beroendeframkallande för mig.
 
Personligen upplever jag att Facebook berikat mitt liv på många sätt. Utspridda vänner över landet och världen som jag kan fortsätta ha kontakt med på ett enklare vis än förr. Ytliga bekanta avslöjar sina åsikter fortare och blir antigen riktiga vänner eller tas bort.
På det stora hela har jag lärt känna fler människor än jag skulle ha gjort utan Facebook. TVn har däremot helt spelat ut sin roll som underhållning.
 
För vissa verkar det vara en grej att absolut inte ha Facebook
Jag har många gånger hört folk som stolt säger att "jag vägrar använda den där skiten"
"Jag är stolt att säga att jag som tänkande människa inte kommer använda Facebook."

Jag rycker folk får göra som de vill. Men jag förstår inte varför man är stolt över att inte använda en sida?
För en vecka sen träffade jag en man som var stolt över att han inte hade mobil.
Jag förstår inte hur man är stolt över såna saker och ser sig som bättre och mer tänkande än andra?
 
Jag tycker att det är roligt att se vad mina vänner gör. Jag har möjlighet att ha kontakt med folk på en lagom nivå via FB. Jag är inte så förtjust i fester, middagar och annat och tar därför hellre del av mina vänners vardag och fest-händelser via FB. Visst sprids det allehanda olika åsikter på nätet, men man behöver ju inte sprida vidare om man inte vill eller håller med. FB är en "spegel" av dagens verklighet med åsikter och trender. Innan internet hade folk också åsikter, men begränsades av att det då var svårare att nå ut till många andra.

Vad man lägger ut i sitt flöde är fritt för ens vänner att läsa om de vill eller blockera om de vill. Inget man kan klandra FB som företag för tycker jag. Men det är väl som i så oändligt många andra sammanhang. Man vill aldrig klandra sig själv utan det är alltid någon annans "fel".
 
Det är en person, en klasskompis så kommer inte undan. Lite intressant att se hur någon kan vara så permanent korkad och på samma gång få inblick i hur många sådana personer det finns. Som när "alla" gick på att tiggeriet var organiserat, finns ingen organisatör i världen som hade låtit kvinnor sitta och tigga istället för att gå rätt in i prositution. 80kr om dagen vs 1000kr i timmen, tror valet är enkelt om det fanns ett huvud bakom det hela.
Kan du dölja vad personen skriver eller måste du se vad personen skriver/delar?
 
Vad man lägger ut i sitt flöde är fritt för ens vänner att läsa om de vill eller blockera om de vill. Inget man kan klandra FB som företag för tycker jag. Men det är väl som i så oändligt många andra sammanhang. Man vill aldrig klandra sig själv utan det är alltid någon annans "fel".

det där med eget ansvar är intressant.
För visst Facebook gör det lättare att sprida saker.
Men om det alltid är aldrig är personens eget fel som sprider saker- ja då kan ju jag säga att det är matbutikers fel at jag är överviktig.
Matbutikerna hade onyttig mat och var öppna nästan jämt...
Vart går gränsen för egna ansvaret?
 
För mig är FB som vilket fikarum som helst. Väljer jag att dela fikarum med skitskallar, blir ju utkomsten av umgänget i den klassen. Fyller jag fikarummet med trevliga människor som jag delar värderingar med blir samvaron betydligt mer givande.

Jag spelar inte spel, lever mitt liv genom FB, eller sitter konstant uppkopplad. Däremot får jag lite social samvaro med mina vänner, ser vad de hittar på, har kontakt med människor jag annars aldrig hade haft någon kontakt med (gamla högstadiekamrater t ex). Och det ger mig massor i vardagen.

Jag HATAR när folk vill sitta och småprata i telefon - jag har knappt ens tid att sova. När jag har tid att prata har ingen annan tid att prata, när de kan är jag upptagen. Jag avskyr telefonen.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 112
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp