Baksidan med sociala medier?

det där med eget ansvar är intressant.
För visst Facebook gör det lättare att sprida saker.
Men om det alltid är aldrig är personens eget fel som sprider saker- ja då kan ju jag säga att det är matbutikers fel at jag är överviktig.
Matbutikerna hade onyttig mat och var öppna nästan jämt...
Vart går gränsen för egna ansvaret?
Fråga amerikanarna för så är det i Amerikat ;)
 
Jag tycker FB är jättebra till massor av saker. T.ex. hålla kontakten/träffa nya vänner från andra delar av världen. Hade de bott en timme ifrån mig så hade vi självklart kunnat vara sociala genom att träffas eller prata i telefon. Men när vännerna bor längre bort så har jag ingen större lust att ringa till Israel, USA, Panama, Chile, Indonesien, Australien, Tyskland osv. Det skulle ju bli snordyrt och helt onödigt när jag egentligen inte har något att säga mer än vilja vara social.
Genom att ha träffat alla dessa nya människor så har även min människosyn förändrats. Hade jag bara läst nyheterna vi ser i sverige så hade jag hatat alla från Israel, speciellt han som är ryss men bor i Israel och är med i israels armé, och inte alls kunnat se hur han kan vara otroligt bra vän med de andra tre från Palestina (han som är med i armén är dessutom en otroligt bra människa som vill alla gott och har en otroligt bra människosyn, inte alls så som media målar upp Israels armé). Eller alla tiggare från rumänien som folk ständigt klagar på, nej men alla från rumänien är inte tiggare. De är också människor. Och viktigast av allt, egentligen är vi alla så gott som likadana. Visst kan vi ha moraliska skillnader, men det är där det är så bra att kunna diskutera för att se vart alla kommer ifrån med sina åsikter.
Jag är glad att jag inte är fast med alla svenskar i ett svenskt samhälle utan att jag har möjligheten att ha vänner över hela världen, gratis. Och helt ärligt har jag svårt att riktigt förstå varför det är så hemskt att använda FB när jag är den som har kontroll över min feed?

Sen sitter jag även i t.ex. kaningrupper. Där delar jag gärna med mig om min kunskap och får tips från folk som hållit på med kaniner i 40+. Det är toppen! :up:
 
Då kan man ju säga att ditt liv inte är så intressant eller givande för dig. Mao så slösar du bort ditt liv på den skiten när det finns så mycket roligare att ta sig till. Fundera på hur du berikar ditt liv istället :)

Visst KAN man säga så, men då gör man ett väldigt stort antagande på några minuters slösurfande på facebook. Det känns inte helt representativt ;)

Jag kan däremot säga att mitt liv inte på långa vägar är intressant och givande 24/7. Speciellt inte en regnig onsdagsmorgon när jag har ätit frukost och gjort mig klar, men inte ska iväg på möte förrän om en halvtimme och har lite tid att slå ihjäl. Menar du att om facebook och buke inte hade funnits hade jag ägnat mig åt någon berikande, givande, jätteintressant aktivitet istället den halvtimmen?
Visst hade jag kunnat ta itu med disken eller stoppat i en maskin tvätt, eller rentav dammat av bokhyllan, men det är f-n ännu tråkigare :angel:
 
det där med eget ansvar är intressant.
För visst Facebook gör det lättare att sprida saker.
Men om det alltid är aldrig är personens eget fel som sprider saker- ja då kan ju jag säga att det är matbutikers fel at jag är överviktig.
Matbutikerna hade onyttig mat och var öppna nästan jämt...
Vart går gränsen för egna ansvaret?

Inte alls. Det personliga ansvaret ligger pa dig. Det ar DITT ansvar att ta ratt varor i affaren ... eller DITT ansvar att kontrolera sanningshalten innan du sprider ... eller DITT ansvar att ta reda pa sannings halten innan du tror pa allt du laser eller hor.

Fråga amerikanarna för så är det i Amerikat ;)

Hur menar du?
 
Inte alls. Det personliga ansvaret ligger pa dig. Det ar DITT ansvar att ta ratt varor i affaren ... eller DITT ansvar att kontrolera sanningshalten innan du sprider ... eller DITT ansvar att ta reda pa sannings halten innan du tror pa allt du laser eller hor.
?

Ja precis.
Det är det jag menar att ansvaret ligger på den egna individen

Och jag tänker att i hela denna diskussionen om sociala media så måste människor bli bättre på att ifrågasätta och granska information.
Jag hör ofta folk som blint tror på något som de läst i någon tidning. Vissa tänker inte att det finns alltid en avsändare och denna har också ett syfte.
 
Jag håller med @Snurrfian . Det är likadant för mig. Genom FB har jag faktiskt fått en bättre kontakt med mina syskon vilket också lett till att vi träffas oftare numera (och pratar i telefon).

Jag gillar att ta del av vad andra gör, även om vi inte befinner oss på samma plats. Det hjälper till att hålla kontaktbanden (och återupprätta tappade kontakter) och när vägarna korsas så träffas man.

FB blir vad man gör det till.
För mig blev det tvärtom, jag fick ännu sämre kontakt med mina systrar och idag har vi noll kontakt. Har tom tagit bort dem från Fb.
 
Ledsen är att överdriva men jag blir less, sådär så man vill gömma sig under en sten, nypa sig i armen och hoppas att det var en mardröm eller bara stänga av och flytta ut i skogen av alla rasistiska saker som delas utan minsta tanke. Folk som hatar tiggare, folk som delar ut artiklar om svenska tjejer som blivit våldtagna av utlandsfödda (men aldrig när utlandsfödda blivit våldtagna av svenskar) eller artiklar från tidningar som inte finns som stjäl bilder på orelaterade händelser och skriver påhittade artiklar som andra sen tar som blodigt allvar för att de inte kan vara källkritiska när det är något som de tror sig hålla med om. (Typ som "Svensk pojke misshandlad för sina blå ögon" bild på en 4årig flicka i England efter att ha blivit svårt biten av en Rottweiler 10 år innan artikeln skrevs).

Hatar att hela världen är så rasistisk, vem sjutton vill återupprepa nazi Tyskland? Det är ju urdumt och farligt.
När jag läser ovan så undrar jag vilken typ av vänner som du har på Facebook? Har du verkligen inlägg som du skriver? Och varför tar du inte bort dem som vänner, om det upprör dig så?Jag är på Facebook flera gånger om dagen och jag stöter inte på det du nämner. Jag gör i och för sig aktiva val om dem som ska vara mina så kallade vänner. Skräp går bort. Facebook är hobby= det ska kul.
 
Ja precis.
Det är det jag menar att ansvaret ligger på den egna individen

Och jag tänker att i hela denna diskussionen om sociala media så måste människor bli bättre på att ifrågasätta och granska information.
Jag hör ofta folk som blint tror på något som de läst i någon tidning. Vissa tänker inte att det finns alltid en avsändare och denna har också ett syfte.
Ja! Jag blir galen på folk när de sväljer allt med hull och hår utan att backa undan och tänka "är det här rimligt". Ska väl tillägga att jag blir galen på mig själv också när jag sväljer saker med hull och hår, vilket naturligtvis händer då och då också. med informationsflödet som är idag måste vi alla verkligen lära oss att sortera och kritiskt granska. DET är något att jobba på det... ;)
 
Ledsen är att överdriva men jag blir less, sådär så man vill gömma sig under en sten, nypa sig i armen och hoppas att det var en mardröm eller bara stänga av och flytta ut i skogen av alla rasistiska saker som delas utan minsta tanke. Folk som hatar tiggare, folk som delar ut artiklar om svenska tjejer som blivit våldtagna av utlandsfödda (men aldrig när utlandsfödda blivit våldtagna av svenskar) eller artiklar från tidningar som inte finns som stjäl bilder på orelaterade händelser och skriver påhittade artiklar som andra sen tar som blodigt allvar för att de inte kan vara källkritiska när det är något som de tror sig hålla med om. (Typ som "Svensk pojke misshandlad för sina blå ögon" bild på en 4årig flicka i England efter att ha blivit svårt biten av en Rottweiler 10 år innan artikeln skrevs).

Hatar att hela världen är så rasistisk, vem sjutton vill återupprepa nazi Tyskland? Det är ju urdumt och farligt.
Ja och sen att upptäcka att man har så många vänner som är rasistiska?
Det har inte framkommit i vårt umgänge då jag inte diskuterar sådant öppet.
 
Jag tänker också att det på ett sätt är bra att jag får reda på vilka av mina vänner som är rasistiska. Jag vill veta vad folk har för värderingar.
Då kan jag dels prata och diskutera med dom. Vill dom inte detta eller vägrar ändra sina åsikter tar jag bort dom som vänner på facebook och kommer inte umgås mer med dem.
Sen blir jag väldigt ledsen när jag får reda på det. Hände mig för ett tag sen.( inte via facebook men i annat sammanhang)
Och jag tyckte det var bra att jag fick reda på vilka värderingar hen har.
 
För vissa verkar det vara en grej att absolut inte ha Facebook
Jag har många gånger hört folk som stolt säger att "jag vägrar använda den där skiten"
"Jag är stolt att säga att jag som tänkande människa inte kommer använda Facebook."

Jag rycker folk får göra som de vill. Men jag förstår inte varför man är stolt över att inte använda en sida?
För en vecka sen träffade jag en man som var stolt över att han inte hade mobil.
Jag förstår inte hur man är stolt över såna saker och ser sig som bättre och mer tänkande än andra?

Jag tycker det är bra att man gör ett aktivt val innan man överlåter en extrem mängd information och rättigheter till ett privat företag.

Och jag motarbetar aktivt att sammanhang jag vill delta inte ska göra sig beroende av Facebook. Brukar vara lätt när man påpekar att man då inte kan vara med och påtalar andra, bättre och mer inkluderande lösningar.

Men rätt och fel är upp till varje individ. Jag tror bara att alltför få reflekterar alls över vad man går med på för att få vara med.
 
Facebook och andra sociala medier är precis vad man gör det till.
Det finns plus och minus med allt, så även med detta.

Med det sagt, utan FB hade jag inte varit en vecka i England i våras, för att bila tvärs över landet i en Jaguar, klädd som en rik hippie, för att gå på festival.
 
Jag väljer att inte ha Facebook för jag har lite svårt för att man utlämnar så mycket information om sig själv till ett vinstdrivande företags välvilja, som dessutom verkar ha en väldigt konstig uppfattning om vad som är ok och inte.

Med det sagt, det är mitt beslut och jag lägger ingen värdering i att man väljer att ha FB. Däremot blir jag irriterad när man för vissa andra tjänster (helt skiljda från FB) förväntas ha det. Sådana företag förlorar en kund i mig tämligen omgående. Det verkar dock ha blivit bättre, andra företag verkar ha insett att alla har inte FB.
 
För vissa verkar det vara en grej att absolut inte ha Facebook
Jag har många gånger hört folk som stolt säger att "jag vägrar använda den där skiten"
"Jag är stolt att säga att jag som tänkande människa inte kommer använda Facebook."

Jag rycker folk får göra som de vill. Men jag förstår inte varför man är stolt över att inte använda en sida?
För en vecka sen träffade jag en man som var stolt över att han inte hade mobil.
Jag förstår inte hur man är stolt över såna saker och ser sig som bättre och mer tänkande än andra?
För egen del handlat stoltheten om att jag gjort mig av med ett beroende. Sen är jag glad (=annan sak) att jag inte hänger på sidan då jag inte lever mitt liv genom andra utan har skaffat mig tillräckligt att uppleva själv och det är hur trevligt som helst :)
 
Men även IS, vänsterfanatiker, narkotikaförsäljare, organiserad brottslighet, människosmugglare, religiösa blådårar, och de som bara vill vara elaka och insinuera att klasskompisen är en slampa, använder facebook, men inte till "snälla och trevliga" saker, utan till att hjärntvätta ungdomar till att resa till Syrien eller Irak, till att tycka att de som försöker hindra droganvändning är korkade, till att planera olika brott (vi kallar det "fest" hö, hö"), till att få folk att tro på chemtrails eller att månen är gjord av grön ost...

...

och det saknas fungerande lagstiftning och än mindre går att stoppa något...

Det där gäller ju hela internet. Så vi får sluta använda internet helt enkelt. :p
 
Det där gäller ju hela internet. Så vi får sluta använda internet helt enkelt. :p
Det är väl ändå inte den enda möjliga logiska slutsatsen?! Internet som plattform för global kommunikation, har många goda förutsättningar.

Inom de flesta områden i samhället har vi mer eller mindre väl fungerande lagar och regler.

Det kan gälla äganderätt, trafikregler, stölder, diskriminering, hets mot folkgrupp och en hel hög med saker.

Det problematiska med internet i allmänhet och stora, enskilda företag i synnerhet, är att det är mycket svårt att skapa lagar och/eller regler och att applicera dessa regler är ännu svårare, eftersom internet är globalt, och de stora företagen gör sig oåtkomliga för nationell lagstiftning.

Vad vi, som rimligt kloka människor kan göra, är att på olika sätt göra vår röst hörda för att dels be om att få fram fungerande regler, och dels se till att vara medvetna om att allt inte är rosenrött och underbart, och hjälpa till att stötta, varna, och på andra sätt påpeka för dem som inte förstår att det faktiskt finns problem.

Allt för många dras med i olika ryktesspridningar i stundens hetta eller glömmer bort olika former av källkritik i samband med användning av internet i allmänhet, och sociala medier i synnerhet...
 
Jag väljer att inte ha Facebook för jag har lite svårt för att man utlämnar så mycket information om sig själv till ett vinstdrivande företags välvilja, som dessutom verkar ha en väldigt konstig uppfattning om vad som är ok och inte.

Fast här undrar jag. Vad är det för mycket information som "man" lämnar ut? Jag måste erkänna att jag lämnar ungefär samma hårda fakta som t ex hos Storytel. Födelsedatum, kön, namn, adress, telefonnr. Fast hos FB registrerar jag inte ens ett kontokort...
 
För egen del handlat stoltheten om att jag gjort mig av med ett beroende. Sen är jag glad (=annan sak) att jag inte hänger på sidan då jag inte lever mitt liv genom andra utan har skaffat mig tillräckligt att uppleva själv och det är hur trevligt som helst :)
Alltså jag fattar inte hur man kan vara beroende av facebook? Vad är det man får ut av det? Jag har sagt det förr, jag har fb som en telefonbok, där jag enkelt kan kontakta folk. Att bli beroende av en telefonbok?

Där är det återigen inte fb som är problemet, utan en själv. Kanske någon form av bekräftelsebehov?
 
Alltså jag fattar inte hur man kan vara beroende av facebook? Vad är det man får ut av det? Jag har sagt det förr, jag har fb som en telefonbok, där jag enkelt kan kontakta folk. Att bli beroende av en telefonbok?

Där är det återigen inte fb som är problemet, utan en själv. Kanske någon form av bekräftelsebehov?
Jag höll mer koll på andra än lämnade ut saker om mig själv, särskilt sista tiden, så bekräftelsebehov var det ju inte riktigt.
 
Jag höll mer koll på andra än lämnade ut saker om mig själv, särskilt sista tiden, så bekräftelsebehov var det ju inte riktigt.

Ett kontrollbehov helt enkelt. Har sett det en del. Inte helt sällan skapat av understimulans (som andra stereotypa beteenden hos djur och människor). När det sedan blir mer stimulans sitter beteendet redan i, skitjobbigt.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 164
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 112
Kropp & Själ Sen många år brukar jag ibland känna som en trådaktig sak som sitter på insidan av kinden. När jag petar på den med tungan känns det som...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: Rosett
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp